Spring naar bijdragen

Rooms Katholieke Kerk in Nederland


Aanbevolen berichten

Alles is denk ik en sorry,

Ik denk dat de Rooms Katholieke Kerk in Nederland per 1 Januari 2008 ongeveer 28% uitmaakt van de totale Nederlandse Bevolking, of wel:

16.400.000 (schatting bevolking Nederland 2008) waarvan

4.600.000 (ca. 28% van de Rooms Katholieke Kerk) en

11.800.000 (ca. 72% niet-Rooms Katholieke Kerk).

Wat vinden jullie hier nou van,

bijv. in Italië is dat per 1 Januari 2008 ik geloof 90% dus van de 59.600.000 inwoners is dus 53.600.000 Rooms Katholiek en 6.000.000 niet.

Dat is wel een groot verschil, in NL 28%, in ITA ca. 90% (relatief), maar absoluut ook een heel groot verschil.

Hoe komt het denken jullie dat de R.K.K. in Nederland t.o.v. Italië relatief zo niet heel veel is, waar ligt dit aan.

MVGR,

N. Turan,

20 jaar.

Weet iemand wie het Rooms Katholieke Geloof naar Nederland bracht, wie was de eerste Nederlander die zich liet dopen, het vormsel ontving, boete en verzoening deed, en de eucharistie ontving (allen van het Rooms Katholieke Geloof dus?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alles is denk ik en sorry,

Ik denk dat de Rooms Katholieke Kerk in Nederland per 1 Januari 2008 ongeveer 28% uitmaakt van de totale Nederlandse Bevolking, of wel:

16.400.000 (schatting bevolking Nederland 2008) waarvan

4.600.000 (ca. 28% van de Rooms Katholieke Kerk) en

11.800.000 (ca. 72% niet-Rooms Katholieke Kerk).

Wat vinden jullie hier nou van,

bijv. in Italië is dat per 1 Januari 2008 ik geloof 90% dus van de 59.600.000 inwoners is dus 53.600.000 Rooms Katholiek en 6.000.000 niet.

Getallen alleen zeggen helaas niet zoveel....

Quote:
Dat is wel een groot verschil, in NL 28%, in ITA ca. 90% (relatief), maar absoluut ook een heel groot verschil.

Hoe komt het denken jullie dat de R.K.K. in Nederland t.o.v. Italië relatief zo niet heel veel is, waar ligt dit aan.

Aan de invloeden van Calvijn/ Luther/ Zwingli in de lage landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je eerste vraag: vermoedelijk omdat de reformatie in deze gebieden plaats vond, NL in opstand kwam tegen een vorst die katholiek was en het niet zo op had met protestanten, In Italië nog onder katholieke heerschappij stond. En hier kwamen later ook veel gevluchte hugenoten uit Frankrijk kwamen. En die waren Calvinistisch.

Over zendelingen die hier het christendom kwamen brengen:

Maastricht had als enige tijdens het Romeinse rijk al een bisschop (4e eeuw). (was ook een stukje NL wat onder de Romeinen viel. boven de rivieren was geen Rom. rijk)

Mensen die in middeleeuwen het evangelie hebben verspreid:

Zuidelijke Nederlanden (630): Amandus

Verder waren monniken van de Britse eilanden die als misionarissen aan de slag zijn gegaan.

Twee bekende namen die veel voor NL betekend hebben wat missionaris werk betreft waren Willibrord en Bonifatius (eind 7e - halverwege 8e eeuw). Bonifatius is uiteindelijk (in Friesland) door een roofmoord om het leven gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat de Rooms Katholieke Kerk in Nederland per 1 Januari 2008 ongeveer 28% uitmaakt van de totale Nederlandse Bevolking,

Ik denk het ook. Weet je wat grappig is? Het is daarmee nog steeds de grootste religie van Nederland. Dat zegt iets over hoe verdeeld Nederland is. Of, misschien nog wel belangrijker: hoe tolerant Nederland is.

Quote:
Dat is wel een groot verschil, in NL 28%, in ITA ca. 90% (relatief), maar absoluut ook een heel groot verschil.

Italië heeft absoluut ook wat meer inwoners he.

Quote:
Hoe komt het denken jullie dat de R.K.K. in Nederland t.o.v. Italië relatief zo niet heel veel is, waar ligt dit aan.

Nederland is al eeuwen de bakermat van het vrije denken in Europa. Dat heeft ons enerzijds een echt enorme hoeveelheid aftakkingen en afsplitsingen van het christendom opgeleverd, maar ook een brede variatie aan politieke, religieuze, filosofische, en-wat-al-niet, stromingen.

Het is, misschien klinkt dat gek, iets wat we tot op de dag van vandaag koesteren. Want hoewel we nog wel eens elkaar willen vertellen dat iedereen het fout ziet behalve wijzelf, en hoewel we graag mogen klagen over "vreemde invloeden", zijn we eigenlijk diep van binnen heel blij met de enorme geestelijke vrijheid in dit land.

Wist je dat diezelfde vrijheid niet alleen de basis is geweest voor veel grote filosofen om zich hier te vestigen, of toch minstens hier een tijdje rond te hangen en hier een uitgever te zoeken, maar dat ze bijvoorbeeld ook een belangrijke, en aaantoonbare, basis is geweest voor de inrichting van het Amerikaanse staatsbestel?

Jaja, men mag nog wel eens zeuren over Nederland-met-het-opgeheven-vingertje, maar toevallig is daar alle reden voor. Nederland is een uiterst belangrijke factor in de bevrijding van de mens geweest.

En de RKK is dat, in veel opzichten, niet. We kunnen er wel ingewikkeld over doen, maar de RKK heeft zich heel lang heel hard en heel pijnlijk verzet tegen het soort vrijheden waar Nederland op gefundeerd is. Hoewel Nederland altijd een erg fanatiek christelijk land is geweest, is het daarmee ook één van de belangrijkste reformatie-landen geworden, en later één van de belangrijkste secularisatie-landen.

Quote:
Weet iemand wie het Rooms Katholieke Geloof naar Nederland bracht, wie was de eerste Nederlander die zich liet dopen, het vormsel ontving, boete en verzoening deed, en de eucharistie ontving (allen van het Rooms Katholieke Geloof dus?)

Nee, dat weet niemand. Wat we weten is dat Lambertus en Servatius de eerste grote bekenden waren, geloofsverkondigers van Vlaanderen, Brabant en Limburg. Een drietal eeuwen later kreeg je Wilibrordus en Bonifatius die de Friezen ook maar eens wat cultuur en geloof gingen bijbrengen, en aangezien het noorden van Nederland tegenwoordig dominant is, denken Nederlanders vaak dat Wilibrordus en Bonifatius dus het christendom naar Nederland brachten. Zij die zuidelijk van de moerassen wonen, weten vaak wel beter knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid