Spring naar bijdragen

Thema seksuele identiteit bethel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 114
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

wist je ook de achtergrond van deze man dan?? wat de reden was voor de scheiding??

Geen idee, want ik kende alleen de vrouw. Maar wat diakio zegt. Het is niet zozeer een kwestie van niet mogen alswel van niet kunnen. En de volgende stap is dat een relatie met iemand anders dan z'n eigen vrouw dan niet ingezegend mag worden in de kerk (maar dat gebeurde dus toch).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat maakt voor hard core katholieken niet zoveel uit. Hertrouwen na scheiding is simpelweg uitgesloten.

met andere woorden ik zou niet meer mogen trouwen omdat ik gescheiden ben omdat mijn vrouw zo nodig tot 4x toe vreemd moest gaan????

de bijbel is over scheidingen duidelijk, maar bij vreemdgang of huiselijk geweld mag er gescheiden worden volgens de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is al zo vreemd dat zo,n sekte in drachten een dienst gaat houden over sex. Dat in de OKKN binnen de Unie van Utrecht niet meer zo nauw gekeken wordt is dat er de laatse tien jaar de vrijzinnigheid ingeslopen is en dat is een groot drama.

Hoe men het wenden of keren een sex relatie is altijd tussen een man en vrouw,heel normaal derhalve.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

met andere woorden ik zou niet meer mogen trouwen omdat ik gescheiden ben omdat mijn vrouw zo nodig tot 4x toe vreemd moest gaan????

Nee, je kunt niet meer trouwen.

Quote:

maar bij vreemdgang of huiselijk geweld mag er gescheiden worden volgens de bijbel.

Gescheiden van tafel en bed inderdaad en dat is in veel van zulke gevallen ook de beste oplossing. Maar wat God verbonden heeft, zal de mens niet scheiden, dus je huwelijk ongedaan maken, kan niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, als je eerste huwelijk door de KK sacramenteel bevestigd zou zijn

.. hetgeen zo is als je als gedoopte met andere gedoopte bent getrouwd (tenzij je allebei katholiek bent en alleen voor de wet getrouwd bent, dan ligt het niet zo eenvoudig).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

met andere woorden ik zou niet meer mogen trouwen

inderdaad. In de RKK is het feit dat je getrouwd bent een huwelijksbeletsel. En het feit dat de burgerlijke rechter je burgerlijke huwelijk ontbonden heeft betekent niet dat het in de RKK voorbij zou zijn.

Quote:
omdat ik gescheiden ben omdat mijn vrouw zo nodig tot 4x toe vreemd moest gaan????

Can. 1056 - De wezenlijke eigenschappen van het huwelijk zijn de eenheid en de onontbindbaarheid, die in het christelijk huwelijk om reden van het sacrament een bijzondere bekrachtiging vinden.

Can. 1085 - § 1 Wie door de band van een vorig huwelijk gebonden is, ook al is het niet voltrokken, waagt ongeldig een huwelijk.

Can. 1141 - Een huwelijk dat aangegaan en voltrokken is, kan door geen enkele menselijke macht en door geen enkele oorzaak, behalve de dood, ontbonden worden.

Can. 1142 - Een niet-voltrokken huwelijk tussen gedoopten of tussen een gedoopte partij en

een niet-gedoopte partij kan door de Paus om een goede reden ontbonden worden, op verzoek van elk der partijen of van één van beiden, ook al is de andere partij ertegen.

Can. 1151 - De echtgenoten hebben de plicht en het recht om het echtelijk samenleven in stand te houden, tenzij een wettige reden hen verontschuldigt.

Can. 1152 - § 1 Hoewel ten sterkste aanbevolen wordt dat een echtgenoot, door christelijke liefde bewogen en bezorgd om het welzijn van het gezin, aan de overspelige partij vergeving niet weigert en het echtelijk leven niet verbreekt, heeft hij echter het recht, indien hij diens schuld niet uitdrukkelijk kwijtgescholden heeft, om het echtelijk samenleven te ontbinden, tenzij hij met het overspel ingestemd heeft of er oorzaak van geweest is of zelf ook overspel bedreven heeft.

§ 2 Stilzwijgende kwijtschelding is er, als de onschuldige echtgenoot, na op de hoogte gekomen te zijn van het overspel, vrijwillig met de andere echtgenoot in huwelijksgezindheid is blijven leven; zij wordt echter gepresumeerd, als hij gedurende zes maanden het echtelijk samenleven in stand gehouden heeft en geen beroep gedaan heeft op een kerkelijke of burgerlijke overheid.

§ 3 Als de onschuldige echtgenoot uit eigen beweging het echtelijk samenleven ontbonden heeft, dient hij binnen zes maanden de scheidingsgrond voor te leggen aan de bevoegde kerkelijke overheid die, na onderzoek van alle omstandigheden, afweegt of de onschuldige echtgenoot ertoe gebracht kan worden de schuld kwijt te schelden en de scheiding niet blijvend voort te zetten.

Quote:
de bijbel is over scheidingen duidelijk, maar bij vreemdgang of huiselijk geweld mag er gescheiden worden volgens de bijbel.

Dat moge zo zijn buiten de RKK, binnen de RKK is Bijbel+prive-mening geen basis, maar Bijbel+Overlevering+Levend leergezag.

Voor het idee:

wie in een monogame relatie leeft met iemand van hetzelfde geslacht leeft naar de leer van de RKK weliswaar een ongeordend en onkuis leven, maar wie na echtscheiding hertrouwt stapelt bovenop een ongeordend en onkuis leven nog eens de ontheiliging van een heilig sacrament.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zullen we een poging wagen en nog iets proberen te zeggen over de lezing, preek van de baptisten in Drachten? Dat was geloof ik de bedoeling van dit topic.

smile.gif mijn laatste alinea van de vorige post was een welgemeende poging daar inderdaad nog iets over te zeggen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch vind ik het wel mooi dat ze in ieder geval proberen om het bespreekbaar te laten zijn ofzo, juist in dat soort kringen. Die man zegt voor z'n praatje ook iets in de trant van: dit is mijn verhaal, het hoeft niet het jouwe te zijn. Dat vond ik wel mooi. Om eerlijk te zijn heb ik maar een kwart gezien dus meer mening heb ik niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vind ik het wel mooi dat ze in ieder geval proberen om het bespreekbaar te laten zijn ofzo, juist in dat soort kringen. Die man zegt voor z'n praatje ook iets in de trant van: dit is mijn verhaal, het hoeft niet het jouwe te zijn. Dat vond ik wel mooi. Om eerlijk te zijn heb ik maar een kwart gezien dus meer mening heb ik niet
knipoog_dicht.gif

Homoseks is al vanaf het prille begin bespreekbaar. Wanneer werd Lev. ook weer geschreven knipoog_dicht.gif

Maar ff serieus:

Het zou geen issue meer moeten zijn denk ik. En over die man: hoe zou jij het vinden als je vent na jaren huwelijk en een paar kids homo bleek te zijn? Dat kun je een vrouw toch niet aandoen? En dat komt vnlk omdat het in bepaalde kringen een issue is. En daarom moet je ho's gewoon lekker ho laten zijn celibatair of niet doet er verder niet toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid