Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Ik lees wel is hier dat als je overleden bent dat je een 2e kans zou kunnen krijgen dmv. het vagevuur ofzo.

Zover ik weet staat daar niet (zoveel) van over in de bijbel. Hoe komen mensen daarbij? En hoe zou je je dan voor God moeten bewijzen dat je wel in Jezus Christus gelooft en gelooft dat voor je gestorven is aan het kruis?

Wat ik wil weten is, waar staat dat in de bijbel?

En waarop is dat gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi allemaal.

Ik lees wel is hier dat als je overleden bent dat je een 2e kans zou kunnen krijgen dmv. het vagevuur ofzo.

Zover ik weet staat daar niet (zoveel) van over in de bijbel. Hoe komen mensen daarbij? En hoe zou je je dan voor God moeten bewijzen dat je wel in Jezus Christus gelooft en gelooft dat voor je gestorven is aan het kruis?

Graag jullie mening hierover.

Ik vrees dat je wat je leest niet goed begrepen hebt. Het purgatorium, of vagevuur, heeft niets met tweede kansen te maken, maar alles met het idee dat weliswaar alleen de heiligen naar de hemel kunnen, maar alleen degenen die God definitief afwijzen naar de hel gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht dat het vagevuur was voor iemand die zeg maar te slecht om naar de hemel te gaan en te goed om naar de hel te gaan.. *ofzo*

Quote:
maar alleen degenen die God definitief afwijzen naar de hel gaan.

Dat is dus het punt wat ik niet begrijp.

De bijbel zegt dat je alleen zalig kan worden als je gelooft dat Jezus is gestorven voor jouw zonden. Dus of je hem afwijst of niet, als je dat niet gelooft lijkt me dat het dan over is.. imho

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht dat het vagevuur was voor iemand die zeg maar te slecht om naar de hemel te gaan en te goed om naar de hel te gaan.. *ofzo*

Ja, dat klopt vrij redelijk. Alleen, het is geen plaats van tweede kansen, maar een plaats van zuivering.

Quote:
Dat is dus het punt wat ik niet begrijp.

De bijbel zegt dat je alleen zalig kan worden als je gelooft dat Jezus is gestorven voor jouw zonden. Dus of je hem afwijst of niet, als je dat niet gelooft lijkt me dat het dan over is.. imho

De Bijbel is iets dikker dan twee of drie citaten. Sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De Bijbel is iets dikker dan twee of drie citaten. Sorry.

Klopt, helemaal gelijk in. yes.gif

Maar geloven in Jezus is de basis, al het andere naleven komt erbij omdat je het wil doen voor God, en omdat God het opdraagt.

(Handelingen 16;31: Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt, helemaal gelijk in.
yes.gif

Maar geloven in Jezus is de basis, al het andere naleven komt erbij omdat je het wil doen voor God, en omdat God het opdraagt.

(Handelingen 16;31: Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten)

Algemene tip: als je toch al alleen je eigen visie wil horen, dan kan je beter geen vragen stellen over onderwerpen die je niet begrijpt. Wekt alleen maar irritatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt, helemaal gelijk in.
yes.gif

Maar geloven in Jezus is de basis, al het andere naleven komt erbij omdat je het wil doen voor God, en omdat God het opdraagt.

(Handelingen 16;31: Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten)

We maken er nu vier van widegrin.gif

Sorry, mijn bijbel is nog steeds dikker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Algemene tip: als je toch al alleen je eigen visie wil horen, dan kan je beter geen vragen stellen over onderwerpen die je niet begrijpt. Wekt alleen maar irritatie.

Ok wat jij wil.

Ik kom hier met een vraag, waarvan ik niet begrijp hoe mensen er anders over denken. Ik vraag mensen hun mening en dan zeg jij dat ik alleen mijn eigen visie wil.

Sorry hoor, dit wekt alleen maar irritatie.. muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Algemene tip: als je toch al alleen je eigen visie wil horen, dan kan je beter geen vragen stellen over onderwerpen die je niet begrijpt. Wekt alleen maar irritatie.

Je kan dit ook zien als een vriendelijk verzoek om deze passage in de juiste context te plaatsen of te weerleggen. Niet gelijk zo in de slachtofferrol kruipen, dude...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk: wiki doet wonderen.smile.gif Al wil ik er nog wel iets aan toevoegen: veel mensen zien het vagevuur als een straf (zoals ook in dit artikel staat), maar (volgens mij) is het meer een plek waar je zelf boete kan doen vor je zonden (wat ook weer zo zwaar klinkt). Je kiest er zelf voor om voor onvergeven zonden boete te doen, het als het ware 'goed te maken'. Nu lijkt het mij dat de meeste mensen dit zullen doen omdat je dan ná het vagevuur naar de hemel kan, en als je geen boete wil doen je naar de hel moet. Zo ongeveer.

Dit is wat ik me ervan denk te herinneren. Katholiek credible: zeg het als ik fout zit en verbeter me plzsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok wat jij wil.

Ik kom hier met een vraag, waarvan ik niet begrijp hoe mensen er anders over denken. Ik vraag mensen hun mening en dan zeg jij dat ik alleen mijn eigen visie wil.

Sorry hoor, dit wekt alleen maar irritatie..
muur.gif

Klopt. Als jij komt aanzetten met een vraag, waarbij je al bij voorbaat meldt dat geen enkel antwoord zal voldoen aan JOUW interpretatie van het christelijk geloof, dan wekt dat alleen maar irritatie.

Misschien dat er nog katholieken zijn, of anderen die op de hoogte zijn, en zin hebben je te antwoorden, ik in ieder geval niet. Ik ben dit soort vraagstellingen een beetje beu. Eerst iets vragen op neutrale toon, en dan bij het eerstvolgende bericht een variant op "maar als je niet mijn particuliere uitleg volgt, ben je fout, onbijbels, etc." bye.gif


Samengevoegd:

Quote:

Kijk:
.
smile.gif
Al wil ik er nog wel iets aan toevoegen: veel mensen zien het vagevuur als een straf (zoals ook in dit artikel staat), maar (volgens mij) is het meer een plek waar je zelf boete kan doen vor je zonden (wat ook weer zo zwaar klinkt). Je kiest er zelf voor om voor onvergeven zonden boete te doen, het als het ware 'goed te maken'. Nu lijkt het mij dat de meeste mensen dit zullen doen omdat je dan ná het vagevuur naar de hemel kan, en als je geen boete wil doen je naar de hel moet. Zo ongeveer.

Dit is wat ik me ervan denk te herinneren. Katholiek credible: zeg het als ik fout zit en verbeter me plz
smile.gif

Nah, het is in de katholieke theologie niet optioneel. Het purgatorium is een plaats van zuivering, waar degenen die in staat van zonde, maar niet in staat van doodzonde, verblijven, tot ze hun zondestraffen hebben uitgeboet, waarna ze naar de hemel gaan. Iemand die naar het vagevuur gaat en liever naar de hel was gegaan bestaat per definitie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees wel is hier dat als je overleden bent dat je een 2e kans zou kunnen krijgen

Waar dan? Ik kan me alleen iets voorstellen bij reïncarnatie, maar dat is niet zo christelijk.

Quote:
dmv. het vagevuur ofzo.

Euh, nee. Het vagevuur zou een plek zijn waar mensen terecht komen die al gered zijn en daarna dus al naar de hemel gaan. Een tweede kans is dus niet nodig. Mensen die verloren zijn komen daar niet. Volgens de theorie van het vagevuur althans.

Quote:
Zover ik weet staat daar niet (zoveel) van over in de bijbel. Hoe komen mensen daarbij? En hoe zou je je dan voor God moeten bewijzen dat je wel in Jezus Christus gelooft en gelooft dat voor je gestorven is aan het kruis?

Niet dus. Vagevuur is iets anders dan een tweede kans oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

duidelijkheid genoeg. Ben benieuwd of er nog katholieken zijn die trek hebben in dit soort "waar staat dat in de Bijbel"-vragen.

In de hele Bijbel of in de 97% versie? Ik kan zo wel wat teksten tonen waarin aangetoond wordt dat er naast hemel en hel ook nog een derde variant, wat wij vagevuur noemen, bestaat.

Mompelt iets van Lazarus en de schoot van Abraham.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid