Spring naar bijdragen

opdat ze één mogen zijn zoals Wij


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 93
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ontzettend rot voor je, maar ja, afgodendiensten bezoeken omdat dat sociaal wenselijk is is ontzettend verwerpelijk.

Waarom zou je andermans kerkdienst een 'afgodendienst' noemen, zelfs als je daar niet heen wilt? Daar gaat het mij eigenlijk het meest om. Sorry als ik onduidelijk overkom. nosmile.gif

Dat is het eerste waar ik aan denk als mensen tegenwoordig zeggen 'opdat ze één mogen zijn zoals Wij'. Vandaar die reactie. BOT dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom zou je andermans kerkdienst een 'afgodendienst' noemen, zelfs als je daar niet heen wilt? Daar gaat het mij eigenlijk het meest om. Sorry als ik onduidelijk overkom.
nosmile.gif

Omdat je het als afgodendienst ziet lijkt mij. Vrij makkelijk te deduceren dunkt me. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Taquoriaan, je bent zelf gereformeerd geweest. Je hebt blijkbaar de keuze gemaakt om katholiek te worden. Dan heb je jezelf toch ook wel verdiept in de kern van het protestantisme? De Heidelberger Cathechismus bijvoorbeeld..

Rara hoe het komt dat gereformeerden een Mis als 'afgodendienst' kunnen typeren. Ik zou het niet doen, echter weet ik ook niet of ik wel zou komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was, als peter nog wel, aanwezig bij de Mis waarin Dostojevski (hij is dus mijn petekind) katholiek werd. En hoewel ik dat als een groot feest heb ervaren, vond ik het ook een pijnlijke kern hebben: iemand verliet toch de kerk waartoe hij tot die tijd behoorde. JUIST als katholiek, die niks kan met het concept van "alle christenen vormen samen de Kerk", hecht ik grote waarde aan kerktrouw.

Los van afgodendienst-kwalificaties, kan ik me levendig voorstellen waarom mensen grote moeite hebben met een dergelijke viering. Of dat goed of slecht is weet ik niet, dat het rot is kan ik me zeer goed voorstellen. Maar onbegrijpelijk is het niet wmb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iedereen die zegt Christus als Heer te hebben (en dat van elkaar erkent!) is in Christus en vormt zo de Kerk.

Maar stel nu dat alle protestantse gemeenten elkaar erkennen en dat alle katholieke gemeenten elkaar erkennen, maar de protestantse gemeenten erkennen niet de katholieke gemeenten of de katholieke gemeenten erkennen niet de protestantse gemeenten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar stel nu dat alle protestantse gemeenten elkaar erkennen en dat alle katholieke gemeenten elkaar erkennen, maar de protestantse gemeenten erkennen niet de katholieke gemeenten of de katholieke gemeenten erkennen niet de protestantse gemeenten?

Daar valt weinig aan te stellen. De katholieke Kerk is niet verdeeld in gemeenten, en zij erkent geen enkele gemeente als kerk. Sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Taquoriaan, je bent zelf gereformeerd geweest. Je hebt blijkbaar de keuze gemaakt om katholiek te worden. Dan heb je jezelf toch ook wel verdiept in de kern van het protestantisme? De Heidelberger Cathechismus bijvoorbeeld..

Rara hoe het komt dat gereformeerden een Mis als 'afgodendienst' kunnen typeren. Ik zou het niet doen, echter weet ik ook niet of ik wel zou komen.

Ik heb me ernstig verdiept in de Heidelberger Catechismus, en weet dat het 'afgodendienst' verhaal er pas sinds de derde druk instaat, door toedoen van de keurvorst van de Palts. Het is een politieke uitspraak, geen theologische.

Dat gereformeerden steeds slechter hun eigen kerkgeschiedenis kennen en maar alles nablaten zonder erover na te denken, dat vind ik erg ja. Heel erg.

Hetzelfde geldt overigens voor katholieken.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Omdat je het als afgodendienst ziet lijkt mij. Vrij makkelijk te deduceren dunkt me.
verbaasd.gif

Prima, dat kan inderdaad, het is pijnlijk, maar als mensen dat echt vinden dan is dat hun zaak. Maar om terug te komen op de post waarop ik daarmee reageerde: dan is er van eenheid dus geen sprake. Of wel? Of ben ik nu dom? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Prima, dat kan inderdaad, het is pijnlijk, maar als mensen dat echt vinden dan is dat hun zaak. Maar om terug te komen op de post waarop ik daarmee reageerde: dan is er van eenheid dus geen sprake. Of wel? Of ben ik nu dom?
verbaasd.gif

Niet dom, maar je negeert wel een volstrekt logische deductie. Er is eenheid. Maar niet iedereen die van zichzelf beweert tot die eenheid te behoren behoort tot die eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar valt weinig aan te stellen. De katholieke Kerk is niet verdeeld in gemeenten, en zij erkent geen enkele gemeente als kerk. Sorry.

Nee, ik weet dat de katholieke Kerk niet is verdeeld in gemeenten. Maar het ging mij even om het theoretische vraagstuk. Het ging mij erom dat de opmerking van Raido ook niet een voldoende antwoord is volgens mij voor het begrip / de kwestie eenheid (hoewel hij het ongetwijfeld goed bedoelde smile.gif ).

Ik heb ook geen erkenning nodig van de 'katholieke Kerk'. Ik heb alleen erkenning nodig van Jezus Christus en die erkenning heb ik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet dom, maar je negeert wel een volstrekt logische deductie. Er is eenheid. Maar niet iedereen die van zichzelf beweert tot die eenheid te behoren behoort tot die eenheid.

Maar dan heb jij het over een ander soort eenheid dan Barbapapa toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, ik weet dat de katholieke Kerk niet is verdeeld in gemeenten. Maar het ging mij even om het theoretische vraagstuk. Het ging mij erom dat de opmerking van Raido ook niet een voldoende antwoord is volgens mij voor het begrip / de kwestie eenheid (hoewel hij het ongetwijfeld goed bedoelde
smile.gif
).

Ik heb ook geen erkenning nodig van de 'katholieke Kerk'. Ik heb alleen erkenning nodig van Jezus Christus en die erkenning heb ik
smile.gif

Ik hoop het voor je


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Maar dan heb jij het over een ander soort eenheid dan Barbapapa toch?

er zijn verschillende "eenheden" die deels overlappen, deels elkaar uitsluiten.

de eenheid van de Kerk zoals katholieken die defnieren laat zich niet verenigen met de eenheid van de Kerk zoals die hier door enkelen wordt genoemd (allen die Christus als Heer erkennen, of varianten daarop).

De eenheid van de christelijke broeders en zusters zoals de katholieke Kerk die ziet laat zich wel met die eenheid verenigen, de definities zijn identiek.

Maar er zit een adder in het gras, zoals altijd. Niet ieder die Heer, Heer roept erkent Jezus Christus als Heer. "Zij zijn uit ons midden voortgekomen, maar zij behoorden niet werkelijk tot ons. Hadden zij tot ons behoord, dan waren zij bij ons gebleven; maar het moest duidelijk worden dat zij geen van allen bij ons horen."

Bedenk dat er mensen zijn, ook hier, die zich christen noemen, maar die een leer verkondigen die, aldus de leer van de Kerk, van de antichrist is. Dit is de laatste beproeving van de Kerk vóór het einde. Hiermee is geen eenheid mogelijk, slechts (geestelijke!) strijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik nogal eens de indruk heb dat mensen niet weten wie de antichrist is, even wat aanvullende info.

1 Joh 2,22

Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

1 Joh 4,3

en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God. En dit is de geest van de antichrist, waarvan gij gehoord hebt, dat hij komen zal, en hij is nu reeds in de wereld.

2 Joh 1,7

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar stel nu dat alle protestantse gemeenten elkaar erkennen en dat alle katholieke gemeenten elkaar erkennen, maar de protestantse gemeenten erkennen niet de katholieke gemeenten of de katholieke gemeenten erkennen niet de protestantse gemeenten?

Dat is een te grote als, die zie ik niet gebeuren. Ik doelde op de relatie tussen personen, daar kan die erkenning zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@diakio: het was niet mijn bedoeling om je de les te lezen; zo zit ik niet in elkaar. Het was echt mijn bedoeling om het te schreven in algemene zin. Ik heb deze teksten wel eens vaker aangehaald op dit forum, omdat ik dus vaker de indruk heb dat mensen anders over de antichrist denken dan in de Bijbel staat.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat is een te grote als, die zie ik niet gebeuren. Ik doelde op de relatie tussen personen, daar kan die erkenning zijn.

Bedankt voor je verduidelijking.

Algemeen: ik zie dus de eenheid niet iets als wat nog moet gebeuren, maar wat er al is. Ik zie de eenheid van christenen als elke christen die Jezus als Heer belijdt en leeft volgens deze belijdenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ging het me nog niet eens om, maar als de ene groep van de andere groep zegt dat ze de antichrist volgen of dat ze een 'valse kerk' zijn, en dat mijn Mis bijvoorbeeld geen kerkdienst is, maar een 'afgodendienst', doet mij vermoeden dat het met die eenheid nogal ver te zoeken is. Althans met de eenheid zoals ik die meen te lezen in Johannes 17.

Is dat geen onwetendheid? Toen mijn moeder voor het eerst hoorde dat ik naar een hervormde kerk ging, reageerde ze ook met het antwoord dat ik mijn halve geloof (dwz de gaven van de Geest) weggooide.

Ik heb helaas in kerken gezeten waar men leerde dat iedereen die niet "geestvervuld" was (of tradities volgde (dwz katholiek of protestant) geen echte christen is. En je kan niet alle mensen in die kerk kwalijk nemen dat ze niet beter weten.

Overigens leert de HC in zondag 35 niet dat de RKK aan afgodendienst doet, alleen dat je God niet mag afbeelden.

Het is een van de redenen dat ik hier op dit forum kom, gewoon om te zorgen dat ik mij niet blind staar op de kerk waar ik lid van ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Rooms-Katholieke Kerk

Katholiek Oratorium Heilige Pius V

Nederlands Katholieke Kerk

Onafhankelijk (Oud) Rooms-Katholieke Kerk

Orde van St. Basilius te Zaandam

Oud Heilig Katholieke kerk van Nederland

Oud Rooms-Katholieke Kerk

Priesterbroederschap Sint Pius X

Onafhankelijke Katholieke Kerk

Autonoom Katholieke Kerk

Oud-Katholieke Kerk in Nederland

Oud-Episcopaal Katholieke Kerk

Nederlands-Katholieke Kerk in Apostolische successie van de H. Zetel van Antiochië

Orthodox-Katholieke Kerk in Nederland

Jurisdictie Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel

Jurisdictie Autonoom Aartsbisdom van parijs en West-Europa in obediëntie van het Oecumenisch Patriarchaat van Constantinopel

Jurisdictie patriarchaat Moskou

Jurisdictie Russisch-Orthodoxe Kerk in het buitenland

Jurisdictie Servisch-Orthodoxe Kerk

Jurisdicttie Patriarchaat van Bulgarije

Jurisdictie Autocefale Kerk van Roemenie

Armeens-Apostolische Kerk

Eritrese Orthodoxe Tewadho Kerk

Ethiopisch Orthodoxe Kerk

Koptisch Orthodoxe Kerk

Syrisch-Orthodoxe Kerk, Patriarchaat Antiochië

Onafhankelijke Syrisch-Orthodoxe Kerken

Convent van de Heilige Johannes Apostel en Evangelist

Sint Charbel Syrisch-Orthodoxe Kerk

Broederschap van Christus de Redder

Hersteld Hervormde Kerk

Voortgezette Gereformeerde Kerken in Nederland

Protestantse Kerk in Nederland

Gereformeerde Kerken vrijgemaakt

Gereformeerde Kerken (hersteld)

Nederlands Gereformeerde Kerken

De Christelijk Gereformeerde Kerken in Nederland

Gereformeerd Appèl

Alle-Dag-Kerk

Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten synodaal verband)

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland

De Remonstrantse Broederschap

Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB

Vrijzinnige Geloofsgemeenschap Flevoland

De Vrije Gemeente

Moreel Beraad te Den Haag

Vrije Gemeente van Religieus Humanisten Twente

Unie van Baptistengemeenten in Nederland

Broederschap van Baptistengemeenten in Nederland

Zevendedags Baptisten Gemeenten

Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten

Kerkgenootschap De Spade Regen Gemeente Nederland

Rafaël Nederland

Federatie van Morgenstondgemeenten

Johan Maasbach Wereldzending

Victory Outreach Church

Newfrontiers

Bethel Pinksterkerk Nederland

Bethel Pentacostal Temple Fellowship Nederland

Volle Evangelie Bethel Kerk

Toronto-Blessing

Vineyard

Christelijke Gemeenschap De Pinksterbeweging

\"Kom en Zie\" Pinkstergemeenten

Evangelie Gemeente De Deur

Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland

Federatie van Vrije Evangelische Gemeenten in Nederland

Vrije Zendingsgemeente

Gemeente Gods in Nederland

Gemeente Gods (Anderson)

CAMA Gemeenten Nederland

Beréa-Gemeenschap

Wereldwijde Kerk van God

The United Church of God - Holland

Church of God International

Capitol Royal Dynasty

Faith Evangelistic Association

Stichting Hour of Power Nederland

Het Religieus Genootschap der Vrienden

Vergadering van Gelovigen

Kerkgenootschap der Zevende-Dags Adventisten

Zevende-Dags Adventisten Reformatiebeweging

Jehovah's Getuigen

Het Zoeklicht

Gemeente des Heeren

Zendingswerk Middernachtsroep

Getuigenis en Eenheid

De Kerk van jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen

Algemene Kerk van het Nieuwe Jeruzalem

Des Heren Nieuwe Kerk zijnde Nova Hierosolyma

Lorber Stichting voor het Nederlands taalgebied

De Eeuw van Christus

Universeel Leven

Verenigingskerk

Graalsbeweging in Nederland

Stichting \"Uit de Bron van Christus\"

Kerk van Jezus Christus op aarde door zijn bijzondere afgezant Simon Kimbangu

Raeliaanse religie

Stichting Hulp Profeten Gods Jusaiah en Aida Nederland

Het Leger des Heils

Nationaal Kruisleger

Nederlandsch Leger des Heils

Nederlands Christelijke Gemeenschapsbond

Youth for Christ

Navigators

Agapè

Crossroads International Church

Willow Creek Nederland

Stichting Evangelieprediking

The First Church of Christ, Scientist

De Levensstroomgemeente te Leiderdorp

Pastoraal Centrum \"Oase\" te Rotterdam

Temple of Light

De Lucasorde

Noorse Broeders

Christengemeenschap Beweging tot religieuze vernieuwing

Kerk van de Nazarener Nederland

Basisbeweging Nederland

Vereniging Migrantenkerken

Anglicaanse kerk

Evangelische Broedergemeente

Messiasbelijdende Joodse Gemeente Beth Yeshua

Messiasbelijdende Charismatische Gemeente Noachs Duif

Bond Nederland-Israël

Ekklesia Evangeliekorps-Holland

Lou-groep

Rozenkruisers

Internationale School van het Gouden Rozenkruis

The Rosicrucian Fellowship

De Vrije Katholieke Kerk

Universele Witte Broederschap

Nederlands Spiritueel Kerkgenootschap

Association for Research and Eblightenment

De Familie

Share Nederland

Unity-Nederland

Universal Life Church

Initiatives of Changes

The Way International

Wereld Goede Wil

Hierbij niet genoemd de lokale gemeenten die weliswaar onafhankelijk zijn, maar theologisch wel tot een stroming behoren waartoe bovengenoemde organisaties behoren.

Eveneens niet genoemd de talloze migrantenkerken naar land van herkomst

dit zijn dan alleen de kerken, gemeenten, samenkomsten en vergaderingen
in Nederland

Hieruit kunnen we concluderen dat Jezus de apostelen bedoelde en niet de Kerk (voor de protestanten onder ons, die conclusie heeft het Nederlands Bijbelgenootschap (SV77) ook getrokken).

Joh 16

25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal. 26 Te dien dage zult gij in mijn naam bidden en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u vragen zal, 27 want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitgegaan.

Jezus sprak hier tot de apostelen, dat is wel duidelijk, lees het hele hoofdstuk. Volgens het Nederlands Bijbelgenootschap is Joh 16,27 een verwijzing naar Joh 17,8 en ik ben het daar uiteraard roerend mee eens.

Joh 17

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.[de apostelen]

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen, die Gij Mij gegegeven hebt, want zij zijn Uwe.

10 En al het Mijne is Uwe, en het Uwe is Mijne; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

Jezus doelde op de apostelen dat moge duidelijk zijn, de discipelen werden één en het tastbare bewijs daarvan is hun brieven. Feit is ook zoals je hebt aangetoond dat de christenen van vandaag niet één, maar verdeelt zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En de apostelen waren het wel altijd eens? Want dat impliceert deze redenatie. Jezus kan net zo makkelijk die eenheid aan ons allen toewensen. Wij zijn Hem immers ook van de Vader uit gegeven, zoals Johannes 17 dat verwoord?! En de Vader heeft ons ook lief, zoals Johannes 16 het verwoord!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid