Spring naar bijdragen

Zijn er christenen die vasten?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 264
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dat iemand weet beloond te zullen worden is nog iets anders dan het op de beloning gericht zijn Dialoog. Iemand die op beloning gericht is, ziet die beloning als doel, terwijl iemand die weet beloond te worden, maar daar verder niet mee bezig is, maar gewoon zijn ding doet, de levensinvulling als doel ziet. Dat laatste is wat God van ons vraagt. Het eerste werkt juist afleidend en wordt werkelijk door Jezus afgewezen, zoals Nunc al aangaf.

Waarom vertelde Jezus (vzmh) zijn discipelen dat ze hun daden moesten verrichten op een manier dat God beloont?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wellicht omdat het een
beeldspraak
is, waar je dus niet alles zomaar één-op-één kunt koppelen? "Schatten verzamelen" komt dan overeen met "God vinden". Het leven is soms zo simpel (met name als je niet geforceerd op zoek bent naar argumenten)

Ik ben bang dat we hier niet uitkomen. Jouw punt is duidelijk: de schatten die ment dient te verzamelen is God zelf. En mijn punt is dat die schatten de goede daden zijn, die Jezus (vzmh) noemde in de voorgaande verzen.

Quote:
wat mij betreft is de intentie onderdeel van de daad

Wat Jezus betreft niet. Volgens hem worden de daden beloond naar intentie, wat duidelijk aangeeft dat de intentie een voorwaarde is.

Quote:
ja, maar
niet
vanwege de "beloning". Want dan ben je simpelweg voor
jezelf
bezig.

Bij vasten ben je toch met jezelf bezig:

Matteüs 6:17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Quote:
tja, als je de verzen (selectief) citeert waar Jezus het woord "beloning" gebruikt, dan zou je inderdaad haast denken dat Jezus "beloning-gericht" was. Als je echter verder leest, dan zie je dat Jezus zijn leven opofferde voor zondaars en dat
dat
het belangrijkste is.

Uit de door mij aangehaalde verzen (Lucas 14:13) blijkt, dat men goede daden kan verrichten voor de beloning van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waarom vertelde Jezus (vzmh) zijn discipelen dat ze hun daden moesten verrichten op een manier dat God beloont?

Hij zei dat niet om de beloning tot doel te maken. En dat is wel wat jij ervan wilt maken. Jezus is er toch vrij duidelijk in in Zijn prediking (net als zijn apostelen later) dat niet het voldoen aan allerlei regels leidt tot behoud, maar dat het behoud leidt tot een houding waaruit van harte bepaalde daden volgen.

Quote:

[...]Ik ben bang dat we hier niet uitkomen. Jouw punt is duidelijk: de schatten die ment dient te verzamelen is God zelf. En mijn punt is dat die schatten de goede daden zijn, die Jezus (vzmh) noemde in de voorgaande verzen.

Om er mogelijk uit te komen is het goed om kritisch naar beiden uitleggingen te kijken en dan op basis van de context (is het hele evangelie) te bekijken wat wellicht het meest voor de hand liggend is.

Als dan toch blijkt dat er verschil van inzicht blijft bestaan, moet je je afvragen of het nog zin heeft om er verder inhoudelijk op in te gaan, aangezien de begindefinities al verschillen en er dus langs elkaar heen gepraat zal blijven worden.

Quote:

Uit de door mij aangehaalde verzen (Lucas 14:13) blijkt, dat men goede daden kan verrichten voor de beloning van God.

Waar staat in Lucas 14:13 dat de beloning de aanleiding is voor de goede daad? Er wordt enkel uitgelegd hoe je je zou kunnen onderscheiden. Dit wordt ook nog eens zo uitgelegd dat juist de goede daad niet centraal komt te staan, maar de intentie.

Quote:

[...]Gaf Jezus (vzmh) jou aan om voor deze doelen te vasten?

Je veronderstelt dat Sacerdos er ver naast zou zitten. Ben wel benieuwd naar dat wat jij als doel ziet van het vasten. Vanuit de Bijbel is er het volgende over te zeggen:

Quote:
Bijbelse Theologische Encyclopedie

Vasten betekent oorspronkelijk het "nederbuigen, verootmoedigen van de ziel" (Lev. 16:29-31 <#Le 16.29-31&gt
knipoog_dicht.gif
. Het is een uiting van diepe onderwerping aan en verootmoediging voor de almachtige God. In concrete omstandigheden is het een uiting van verdriet bij sterfgevallen (1 Sam. 31:13; 2 Sam. 1:12 <#1Sa 31.13 #2Sa 1.12&gt
knipoog_dicht.gif
en bij onheil (1 Sam. 1:7; 20:34 <#1Sa 1.7 20.34>; Ps. 109:24; 35:13 <#Ps 109.24 35.13&gt
knipoog_dicht.gif
. Met name bij nationale rampen vast het hele volk (Joël 1:14; 2:12, 15 <#Joe 1.14 2.12,15>; Richt. 20:26 <#Jud 20.26>; Neh. 1:4 <#Ne 1.4&gt
knipoog_dicht.gif
. Men vast ter herdenking van persoonlijke (1 Kon. 21:27 <#1Ki 21.27&gt
knipoog_dicht.gif
of nationale zonden (1 Sam. 7:6 <#1Sa 7.6>; Ezra 10:6 <#Ezr 10.6>; Neh. 9:1 <#Ne 9.1>; Ps. 69:11v <#Ps 69.10>; Joël 2:12 <#Joe 2.12>; Jona 3:5 vv <#Jon 3.5&gt
knipoog_dicht.gif
.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij zei dat niet om de beloning tot doel te maken. En dat is wel wat jij ervan wilt maken. Jezus is er toch vrij duidelijk in in Zijn prediking (net als zijn apostelen later) dat niet het voldoen aan allerlei regels leidt tot behoud, maar dat het behoud leidt tot een houding waaruit van harte bepaalde daden volgen.

Ik denk dat je je hierin naast zit. Als je Paulus volgt, hoef je je niet te voldoen aan bepaalde regels. Maar dit geldt niet als je Jezus (vzmh) en zijn discipelen volgt:

1 Joh 2,3

Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden.

1 Joh 2,4

Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.

1 Joh 5,3

Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last,

1 Joh 5,2

Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven.

Mat 19,17

Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’

Mat 5,19

Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Quote:
Als dan toch blijkt dat er verschil van inzicht blijft bestaan, moet je je afvragen of het nog zin heeft om er verder inhoudelijk op in te gaan, aangezien de begindefinities al verschillen en er dus langs elkaar heen gepraat zal blijven worden.

Ik laat de punt over de schatten van de hemelen zitten.

Quote:
Waar staat in Lucas 14:13 dat de beloning de aanleiding is voor de goede daad? Er wordt enkel uitgelegd hoe je je zou kunnen onderscheiden. Dit wordt ook nog eens zo uitgelegd dat juist de goede daad niet centraal komt te staan, maar de intentie.

Waar noemt Jezus de intentie op Lucas 14:13? Hoe ben jij tot die conclusie gekomen als de context leest?

Quote:
Je veronderstelt dat Sacerdos er ver naast zou zitten. Ben wel benieuwd naar dat wat jij als doel ziet van het vasten. Vanuit de Bijbel is er het volgende over te zeggen:

Als het goed is, volgt Sacerdos Jezus (vzmh), en Jezus (vzmh) gaf de mensen aan dat God hen beloont als zij op de de juiste manier vasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat je je hierin naast zit. Als je Paulus volgt, hoef je je niet te voldoen aan bepaalde regels. Maar dit geldt niet als je Jezus (vzmh) en zijn discipelen volgt:

Wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt?

1 Tim 5,8       

Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vers wil nog niet zeggen dat de andere daarmee afgedaan hebben.

Deze twee wel:

Ef 2,15       

doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen,

Kol 2,14       

door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Deze twee wel:

Ef 2,15
      

doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen,

Kol 2,14
      

door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen:

Dan bestaat het gebod ook niet meer dat je je naaste moet liefhebben als jezelf en God boven alles. Dit staat namelijk in dezelfde wet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat je je hierin naast zit. Als je Paulus volgt, hoef je je niet te voldoen aan bepaalde regels. Maar dit geldt niet als je Jezus (vzmh) en zijn discipelen volgt:

1 Joh 2,3

Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden.

1 Joh 2,4

Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.

1 Joh 5,3

Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last,

1 Joh 5,2

Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven.

Mat 19,17

Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’

Mat 5,19

Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.

Waar zie je dan staan dat die goede daden tot doel verheven worden? Want dat komt nergens terug. Er wordt steeds benoemd dat het goed is om Gods richtlijnen te volgen. Maar Jezus is er in Zijn prediking als geheel (losse teksten nemen blijft gevaarlijk knipoog_dicht.gif) duidelijk in dat het niet gaat om de daad op zich, maar om het doel van die daad!

Quote:

Als het goed is, volgt Sacerdos Jezus (vzmh), en Jezus (vzmh) gaf de mensen aan dat God hen beloont als zij op de de juiste manier vasten.

Waar geeft Jezus dan aan dat het vasten beloond wordt? Het gaat bij Jezus om doen met hart en hand. Dat betekent dat enkel uiterlijk iets doen niet direct tot beloning hoeft te leiden. Daad en intentie zijn dus wel degelijk als eenheid met elkaar verbonden. Denk aan het verhaal van de mensen die bij God komen en die afgewezen worden, terwijl ze, zoals ze zelf aangeven, allerlei boze geesten hebben uitgedreven in Naam van God. Dat lijkt me toch vrij duidelijk!

Quote:

Waar noemt Jezus de intentie op Lucas 14:13? Hoe ben jij tot die conclusie gekomen als de context leest?

Spijtig dat je niet echt ingaat op mijn opmerking/vraag nav deze tekst, behalve dan met een tegenvraag. Maar ik zal je vraag beantwoorden.

Quote:
Lucas 14

12 En tot zijn gastheer zeide Hij: Wanneer ge een middag- of avondmaal houdt, nodig dan niet uw vrienden of broers, uw bloedverwanten of rijke buren; want misschien nodigen ze u terug, en ge krijgt het vergolden.

13 Maar als ge een maaltijd houdt, nodig dan armen, gebrekkigen, kreupelen, blinden.

14 Dan zult ge gelukkig zijn, omdat ze het u niet kunnen vergelden; want dan zal men het u bij de opstanding der rechtvaardigen vergelden.

15 ¶ Een der disgenoten, die dit hoorde, sprak tot Hem: Zalig hij, die maaltijd zal houden in het koninkrijk Gods.

Centraal in dit stukje staat niet de daad van de maaltijd, zoals jij ons wilt doen geloven, maar de aanleiding om bepaalde mensen uit te nodigen, ofwel de intentie van de daad. Er wordt toch heel nadrukkelijk gesproken over de zgn vergelding (voor wat hoort wat) die nogal eens bepalend is in de keus van maaltijdgasten. En dat is juist waar Jezus op wijst om dat niet te doen, maar juist hen te nodigen die het echt nodig hebben, ook al zullen ze jou vanwege hun gebrekkige situatie wellicht niet zo snel terugvragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dan bestaat het gebod ook niet meer dat je je naaste moet liefhebben als jezelf en God boven alles. Dit staat namelijk in dezelfde wet...

Ik kan me voorstellen dat je het zo opvat, maar de twee belangrijkste geboden zijn geen inzettingen. Dat is het grote verschil.

Ef 2,15

doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen,

Kol 2,14

door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen

Het woord inzettingen is vertaald van entolē, wat o.a. betekent 1) bevel, bevelen, in rekening brengen, bevel etc en heeft betrekking op de joodse wet en de tradities.

Jakobus noemt de eerste twee geboden de Koninklijke wet en zegt dat we goed doen (Jak 2,8) als we onze naaste liefhebben als onszelf en voegt daar direct aan toe:

'Maar indien gij de persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt door de wet bestraft als overtreders.' (Jak 2,10)

Onder de wet was er onderscheid tussen jood en Griek (Kol 3,11) we lezen vele discriminerend zaken in het OT (Deut 15,6) voordat Christus zich openbaarde aten de joden niet met de heidenen (Gal 2,14) etc etc, Paulus schreef dat de wet niet (Heb 8,7) onberispelijk was, denk daar eens over na.

Onder het nieuwe verbond van Jezus, wat wel onberispelijk is, zijn de oneffenheden in de wet zonden geworden. Als je de joden op een voetstuk plaatst, dan verlaag je de niet-joden, al die zaken zijn zonde geworden.

Jak 2,9

Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lev. 19:18b-19a

18 Maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE. 19 Mijn inzettingen zult gij bewaren.

Deut. 6:4-7

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Lijkt mij toch zeker wel een inzetting. Jezus citeert niet voor niets het "shema Israel", het gebed dat iedere Jood bidt elke dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lev. 19:18b-19a

18 Maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE. 19 Mijn
inzettingen
zult gij bewaren.

Deut. 6:4-7

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Lijkt mij toch zeker wel een inzetting. Jezus citeert niet voor niets het "shema Israel", het gebed dat iedere Jood bidt elke dag.

Ja, is ook zo, maar ik ben jood noch Griek knipoog_dicht.gif

En ik geloof niet dat Jezus de twee grootste geboden aan het kruis genageld heeft, alleen de rest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakte Jezus (vzmh) een onderscheid tussen jood en niet-jood?


Samengevoegd:

Quote:

Waar zie je dan staan dat die goede daden tot doel verheven worden? Want dat komt nergens terug. Er wordt steeds benoemd dat het goed is om Gods richtlijnen te volgen. Maar Jezus is er in Zijn prediking als geheel (losse teksten nemen blijft gevaarlijk
knipoog_dicht.gif
) duidelijk in dat het niet gaat om de daad op zich, maar om het doel van die daad!

De verzen heb ik genoemd als antwoord op jouw volgende woorden: 'Jezus is er toch vrij duidelijk in in Zijn prediking (net als zijn apostelen later) dat niet het voldoen aan allerlei regels leidt tot behoud,'. Dit klopt niet, Jezus was fel tegen de mensen die de geboden van God niet naleefden (Mar 7:8, Mar 7:9). Hij leerde de mensen om de geboden te onderhouden als ze binnen willen gaan in het koninkrijk van de hemel:

Matteüs 19:17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Iemand wordt dus rechtvaardig verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.

Quote:
Waar geeft Jezus dan aan dat het vasten beloond wordt? Het gaat bij Jezus om doen met hart en hand. Dat betekent dat enkel uiterlijk iets doen niet direct tot beloning hoeft te leiden. Daad en intentie zijn dus wel degelijk als eenheid met elkaar verbonden. Denk aan het verhaal van de mensen die bij God komen en die afgewezen worden, terwijl ze, zoals ze zelf aangeven, allerlei boze geesten hebben uitgedreven in Naam van God. Dat lijkt me toch vrij duidelijk!

Jij begint ook op Nunc te lijken. Wat beloont wordt is het vasten, de intentie is alleen maar een voorwaarde wat geldt voor ALLE goede daden. Of een goede daad geaccepteerd en beloond wordt is afhankelijk (voorwaarde) van de intentie. De betreffende daad wordt beloond, indien de intentie goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Spijtig dat je niet echt ingaat op mijn opmerking/vraag nav deze tekst, behalve dan met een tegenvraag. Maar ik zal je vraag beantwoorden.

Ik stelde de vraag om eerst te begrijpen hoe jij tot de volgende conclusie kwam: 'Dit wordt ook nog eens zo uitgelegd dat juist de goede daad niet centraal komt te staan, maar de intentie'. Ik kan helemaal niet volgen hoe tot deze conclusie bent gekomen. Jezus (vzmh) geeft duidelijk aan dat ze de armen moeten voeden om niet een beloning van hen te verwachten maar van God:

Lucas 14 :13 Wanneer u mensen ontvangt, nodig dan armen, kreupelen, verlamden en blinden uit. 14 Dan zult u gelukkig zijn, zij kunnen voor u dan wel niets terugdoen, maar u zult ervoor beloond worden bij de opstanding van de rechtvaardigen.’

Quote:
Centraal in dit stukje staat niet de daad van de maaltijd, zoals jij ons wilt doen geloven, maar de aanleiding om bepaalde mensen uit te nodigen, ofwel de intentie van de daad. Er wordt toch heel nadrukkelijk gesproken over de zgn vergelding (voor wat hoort wat) die nogal eens bepalend is in de keus van maaltijdgasten. En dat is juist waar Jezus op wijst om dat niet te doen, maar juist hen te nodigen die het echt nodig hebben, ook al zullen ze jou vanwege hun gebrekkige situatie wellicht niet zo snel terugvragen.

Hier ben ik gedeeltelijk met je eens. Gedeeltelijk want je vergeet dat Jezus (vzmh) een andere 'voor wat hoort wat' hen weerspiegelt: 'maar u zult ervoor beloond worden'. Voor de goede daad wat ze verrichten hoort dus een beloning van God. Het is dus nog steeds 'voor wat hoort wat', alleen de rollen zijn omgedraaid. Je verwacht nu iets van God ipv de armen. Moslims dienen ook de behoeftigen te voeden op hetzelfde principe:

76:8. En zij geven voedsel, uit liefde voor Hem, aan de armen, de wees en de gevangenen. 9. (Zeggende): "Wij voeden u slechts ter wille van Allah. Wij verlangen geen beloning noch dank van u. 10. Wij vrezen van onze Heer een moeilijke en drukkende Dag." 11. Daarom zal Allah hen voor het kwade van die Dag beschermen en zal hun blijdschap en geluk schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De verzen heb ik genoemd als antwoord op jouw volgende woorden:
'Jezus is er toch vrij duidelijk in in Zijn prediking (net als zijn apostelen later)
dat niet het voldoen aan allerlei regels leidt tot behoud
,'
. Dit klopt niet, Jezus was fel tegen de mensen die de geboden van God niet naleefden (Mar 7:8, Mar 7:9). Hij leerde de mensen om de geboden te onderhouden als ze binnen willen gaan in het koninkrijk van de hemel:

Matteüs 19:17
En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Iemand wordt dus rechtvaardig verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.

Daad en geloof zijn onlosmakelijk verbonden. Geloof leidt namelijk tot daden. Dat is ook de boodschap van Jezus in Zijn prediking. Hij roept op tot daden vanuit geloof. Maar daarmee zijn die daden nog niet het doel, zoals jij nog steeds wenst te veronderstellen. Het door jou aangehaalde vers uit Mattheüs 19 zegt zelfs letterlijk dat de daad niet het doel is. Dus je eigen argument ondergraaft je veronderstelling.

Quote:

[...]Jij begint ook op Nunc te lijken.

Nunc en ik lijken in die zin op elkaar dat we werkelijk de Bijbel lezen en proberen te verstaan. flower.gif

Quote:

Wat beloont wordt is het vasten, de intentie is alleen maar een voorwaarde wat geldt voor ALLE goede daden. Of een goede daad geaccepteerd en beloond wordt is
afhankelijk
(voorwaarde) van de intentie. De betreffende daad wordt beloond, indien de intentie goed is.

Je geeft hier al je eigen tegenargument aan, want je erkend hier dat niet sec de daad beloond wordt. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat was niet mijn vraag. Ik zal de vraag anders stellen. Schreef Jezus voor zijn niet-joodse volgelingen wetten die anders zijn dan de wetten die hij voor zijn joodse volgers voorschreef? Zou je deze vraag kunnen antwoorden met bewijs (woorden van Jezus).

Jezus heeft de apostelen niet voor niks uitverkoren en hun inderdaad ook extra inzicht gegeven. Vergeet niet dat ze met Christus in een huis woonden.

'En toen Hij van de schare thuis kwam, vroegen zijn discipelen Hem naar de gelijkenis.' (mar 7,17)

Doch was de wet nog van kracht, anders konden zij ook niet vervolgt worden (Luc 21,12) door diezelfde wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid