Spring naar bijdragen

Godsnaam gebruiken


Aanbevolen berichten

Na aanleiding van deze post en de reacties daarop, ging ik er toch wel over nadenken.

Twee weken terug had ik een situatie op mijn werk waarbij ik mijn best doe zo objectief mogelijk te zijn.

Er stond een invalkracht naast mij, die de hele dag \"Jezus\" riep. Ik heb haar daarop aangesproken, omdat ik niet pretig vind, omdat de kinderen er al gauw wat van zeiden en omdat ik het van weinig respect vind spreken.

Ik denk dat je Godsnaam niet moet roepen wanneer je iets doet of overkomt wat je niet bevalt, tenzij je oprecht bent. Ik denk dat krachttermen woorden zijn die je jezelf aanleert, wat je dus naar mijn idee zelf in de hand hebt.

Quote:

mjah dat is hetzelfde als vragen; waarom zeg je 'yes' als je ergens blij mee bent? 'Godzijdank' is gewoon een woord, een woord om je blijdschap mee te uiten.. en 'oh my god' is een uitdrukking die je voor verschillende gevoelens kunt gebruiken.

Misschien zit daar het punt wel, Gods naam is niet gewoon een woord, maar zo noemen wij onze verlosser die voor ons aan het kruis hing... Ik krijg altijd het idee dat bij het \"makkelijke\" gebruik welleens vergeten wordt over wie je het hebt...

Wat denken jullie over het gebruik van Gods naam, doe je het makkelijk bij allerlei voor en tegenslagen of heeft het een dermate lading dat je er (heel) bewust mee omgaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben van mening dat het een kwestie van gewenning is. Als er iets gebeurd dat je niet bevalt, kun je makkelijk een ander woord gebruiken. Zo zegt de collega die naast me zit, de hele dag door als haar computer weer is vastloopt: "krijg toch tandjes". Een andere uitspraak die ik een christelijke vriend vaak hoor zeggen is "gloeiende, gloeiende". Andere collega's vloeken wel, maar dat wordt vaak gecorrigeerd door andere ongelovige collega's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je Godsnaam niet moet roepen wanneer je iets doet of overkomt wat je niet bevalt, tenzij je oprecht bent.

Ben ik het helemaal met je mee eens.

Ik denk trouwens wel dat het gebod van niet ijdel gebruiken trouwens niet zozeer op die krachttermen slaat maar meer op mensen die te pas en te onpas God erbij halen om hun mening kracht bij te zetten. Zoals van die valse profeten, hele gewone mensen mensen die hun zin willen doordrijven, sekte figuren, etc.

Quote:
Ik denk dat krachttermen woorden zijn die je jezelf aanleert, wat je dus naar mijn idee zelf in de hand hebt.

Ja en nee. Er zit ook iets in dat als je iets vaak hoort het onbewust wel in je kop gaat zitten. Maar anderzijds kun je er wel wat aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Marlies: Mijn naaste collega en ik zeggen vaak "potje koffie nog an toe". Ook omdat je bij kinderen nu eenmaal niet alles kunt zeggen...

@ Olorin: Natuurlijk neem je woorden onbewust over wanneer je ze maar vaak genoeg hoort. Dan is het dus je taak (wanneer je het met me eens bent) om dit bewust weer af te leren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En wanneer ben je dan niet oprecht? Als je wel weet dat God alles bepaalt, maar je niet daarbij stil stond toen je 'godzijdank' zei? Ik vind dus zelf van niet.. om nogmaals die vergelijking met Arabische landen aan te halen; wat vinden jullie daar van dan? Vinden jullie het raar als ze zeggen 'ik ga morgen naar de markt, inshaAllah, als God het wil' .. zulke dingen vind ik dus juist mooi, omdat het aantoont dat God en Zijn naam dus ook in het dagelijkse leven thuishoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat betekent 'ijdel' nou eigenlijk precies in die zin? Het is zo'n vaag woord...

Leeg. Vanity.

Vraag 99: Wat eist God in het derde gebod?

Antwoord:

Dat wij Gods naam niet lasteren of misbruiken door vloeken1 of door een valse eed2 en evenmin door onnodig zweren3.

Verder dat wij ons ook niet door zwijgen of toelaten aan zulke gruwelijke zonden mee schuldig maken4.

Kortom, dat wij de heilige naam van God alleen met ontzag en eerbied gebruiken5, zodat Hij door ons naar waarheid beleden6 en aangeroepen7 en in al onze woorden en werken geprezen wordt8.

1 Lev. 24:15, 16. 2 Lev. 9:12. 3 Matt. 5:37; Jak. 5:12. 4 Lev. 5:1; Spr. 29:24. 5 Jes. 45:23; Jer. 4:2. 6 Matt. 10:32; Rom. 10:9, 10. 7 Ps. 50: 15; 1Tim. 2:8. 8 Rom. 2:24; Kol. 3:17; 1 Tim. 6:1.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En wanneer ben je dan niet oprecht? Als je wel weet dat God alles bepaalt, maar je niet daarbij stil stond toen je 'godzijdank' zei? Ik vind dus zelf van niet.. om nogmaals die vergelijking met Arabische landen aan te halen; wat vinden jullie daar van dan? Vinden jullie het raar als ze zeggen 'ik ga morgen naar de markt, inshaAllah, als God het wil' .. zulke dingen vind ik dus juist mooi, omdat het aantoont dat God en Zijn naam dus ook in het dagelijkse leven thuishoort.

Dat is ook iets wat bij het Christendom hoort. Dat je voor iets wat er in de toekomst misschien gaat gebeuren, insahallah (als God het wilt, of met God's Wil) zegt, ziehier een voorbeeld van Jakobus 4:13 Dan iets voor u die zegt: ‘Vandaag of morgen gaan wij naar die en die stad. Daar blijven we een jaar, we zullen er handeldrijven en geld verdienen.’

14 U weet niet eens hoe uw leven er morgen uitziet. U bent immers maar damp, die heel even verschijnt en dan al verdwijnt.

15 U zou moeten zeggen: ‘Als de Heer het wil, zijn we dan in leven en zullen we dit of dat doen.’

16 Maar u slaat een hoge toon aan en bent daar nog trots op ook. Dat soort trots is volkomen ongepast.[i/]

En dat is ook precies wat de islaam ermee bedoeld. Als je zegt: Ik ga dan dit en dat doen, bewijst dat een vorm van trots, omdat je dan doet alsof je zeker weet wat er gebeuren gaat. Terwijl het aan God ligt of het wel of niet gebeurd. Dus vandaar dat je het beste erbij kan zeggen: Als God het wilt of met de Wil van God.

Voor de rest is het inderdaad wel een gewoonte van veel moslims om woordjes zoals insahallah, masha'allah, soebhan'allah, vaak te gebruiken. Omdat je daarmee God herrinert en Hem prijst.

Terugkomend op de topic:

Het is maar net wat je gewend bent. Een voorbeeld, vroeger toen ik een kleintje was, zei ik soms: sh*t! ... en dat had ik langzaam maar zeker afgeleerd door me ouders ... na een tijdje was dat geevolueerd tot ships. Dan zeg ik 'shhhi (dan denk ik na en kijk ik me ouders aan) en eindig ik met ps'. Zeg ik heel onschuldig: 'Ik zei alleen maar chips hoor'. En vandaag de dag gebruik ik nog steeds chips ipv. sh*t.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kern van de opmerking van TS was "Ik denk dat je Godsnaam niet moet roepen wanneer je iets doet of overkomt wat je niet bevalt, tenzij je oprecht bent. Ik denk dat krachttermen woorden zijn die je jezelf aanleert, wat je dus naar mijn idee zelf in de hand hebt.

"

Je mag sowieso niet vloeken waar kinderen bij zijn en als iemand dat doet in bijzijn van kinderen moet je hier natuurlijk wat van zeggen.

Voor de rest moet iedereen het zelf weten zolang hij/zij niet iemand anders in individu mee beschadigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik vind het onderwerp best wel lastig. Ik ben het eens met de reacties hierboven. Maar hoe denken jullie over het corrigeren, hoe doe je dat? Ik werk zelf met collega's die niet gelovig zijn en zelfs klanten zeggen soms de ergste dingen.. Moet ik daar meteen op reageren? Of is dat juist niet handig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt af van de situatie. Als iemand de kinderachtige behoefte heeft een wedstrijdje godslasteren te beginnen, dan krijgt die persoon als een reactie een wedstrijdje terug met die persoons naam, op een quasi 'grappige' manier, waar ik hoop dat die de boodschap achter dat 'grapje' wel snapt.

Maar bij 'normaal' gebruik zeg ik er denk ik weinig/niets van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid