Spring naar bijdragen

Natuurkunde topic


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Vooraf gezegd, natuurkunde gaat me boven de pet, maar volgens mij is het antwoord dan ongeveer 300.000 km/s.

Tijd is relatief.

Volgens mij was dat het punt van Einsteins theorie, dat die lichtsnelheid maar constant is ongeacht je eigen snelheid.

Ook als het om 2 fotonen gaat?

Quote:
Nou, het heelal is oneindig. Dat is het hele vervelende nou net.
widegrin.gif

We leven in een uitdijend oneindig heelal.
rofl.gif

Dan snap je mijn frustraties widegrin.gif

Maar, zou het heelal sneller uidijen dan het de snelheid van het licht? Er moet wel plaats zijn voor het licht om verder te kunnen gaan. Ow, en vertel me niet dat het licht verder kan gaan aangezien het heelal oneinding is puh2.gifwidegrin.gifhamer.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook als het om 2 fotonen gaat?

Ja, dan is tijd nog steeds relatief.

Quote:

Dan snap je mijn frustraties
widegrin.gif

Maar, zou het heelal sneller uidijen dan het de snelheid van het licht? Er moet wel plaats zijn voor het licht om verder te kunnen gaan. Ow, en vertel me niet dat het licht verder kan gaan aangezien het heelal oneinding is
puh2.gifwidegrin.gifhamer.gifknipoog_dicht.gif

Helaas wel. widegrin.gif Het licht kan eindeloos reizen, aangezien het heelal oneindig is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dan is tijd nog steeds relatief.

De snelheid ook?

Quote:
Helaas wel.
widegrin.gif
Het licht kan eindeloos reizen, aangezien het heelal oneindig is.
knipoog_dicht.gif

crysmile.gif Ik had het nog zo gezegd.. crysmile.gif

Maar het heelal is ook weer niet oneindig. Maar ik neem aan dat het natuurkundig erg fout is als ik zeg dat dan in feite het licht ergens een keer "tegen aan botst"?

*Is gefrustreerd..*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De snelheid ook?

Snelheid is hoeveel tijd jij er over doet om van A naar B te gaan. knipoog_dicht.gif

Quote:

crysmile.gif
Ik had het nog zo gezegd..
crysmile.gif

Maar het heelal is ook weer niet oneindig. Maar ik neem aan dat het natuurkundig erg fout is als ik zeg dat dan in feite het licht ergens een keer "tegen aan botst"?

*Is gefrustreerd..*

Nee, het heelal is wel oneindig.

Dus licht gaat eeuwig door tot het een planeet raakt, in een zwart gat terecht komt, etc. etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Snelheid is hoeveel
tijd
jij er over doet om van A naar B te gaan.
knipoog_dicht.gif

[...]

Nee, het heelal is
wel
oneindig.

Dus licht gaat eeuwig door tot het een planeet raakt, in een zwart gat terecht komt, etc. etc.

Okee.. ik weet weer waarom ik ICT doe widegrin.gif

Dat is logisch, houd zich aan standaard regels, en kan je zelf bepalen wat de pc moet doen.

Echt ik vind dit heel leuk om te weten.. Maar wat voor extra waarde dit geeft weet ik ook niet hamer.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens natuurkundestuderend vriendlief:

De twee fotonen bewegen met lichtsnelheid van elkaar af. Hun waarneming (noujaa waarneming, stel je even een foton met waarneming voor widegrin.gif ) is dat zijzelf stil staan en de ander met lichtsnelheid van hen af beweegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..)

Stel, Piet en Jan staan met de ruggen tegen elkaar, en Piet loopt met 3km\h naar het zuiden, en Jan met 3km\h naar het noorden.

De snelheid waarmee zij uit elkaar gaan, is dus 6km\h.

Nu met licht. Punt A vertrekt naar het noorden, en punt B vertrekt vanaf hetzelfde punt naar het zuiden. Beide met een constante snelheid van 300.000Km\s. Wat is de snelheid waarmee de lichtdeeltjes uit elkaar gaan?

(..)

De onderlinge snelheid van Jan en Piet is ook niet precies 6 km/u, maar ietsjes minder. Maar ja, de factor is de wortel uit (1- (v/c)^2) dus voor 3 km/u is dat volkomen verwaarloosbaar, want v/c (snelheid gedeeld door lichtsnelheid) is miniem, en dus is de factor de wortel uit 1, en dat is 1. Voor bescheiden snelheden is de klassieke mechanica van Newton een goede (en een stuk simpelere) benadering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De onderlinge snelheid van Jan en Piet is ook niet
precies
6 km/u, maar ietsjes minder. Maar ja, de factor is de wortel uit (1- (v/c)^2) dus voor 3 km/u is dat volkomen verwaarloosbaar, want v/c (snelheid gedeeld door lichtsnelheid) is miniem, en dus is de factor de wortel uit 1, en dat is 1. Voor
bescheiden
snelheden is de klassieke mechanica van Newton een goede (en een stuk simpelere) benadering.

Heerlijk widegrin.gif

Okee, dat zal wel inderdaad. Maar in principe doet het er niet toe of het 6km\h is. Het is iig harder dan 3, dus vandaar mijn vraag knipoog_dicht.gif

Anyway thx smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heerlijk
widegrin.gif

Okee, dat zal wel inderdaad. Maar in principe doet het er niet toe of het 6km\h is. Het is iig harder dan 3, dus vandaar mijn vraag
knipoog_dicht.gif

Anyway thx
smile.gif

de factor (wortel van 1-(v/c)^2) gaat steeds meer naar 0 voor hogere snelheid v, en als je op de lichtsnelheid zit (v=c) dan is de factor 0 (want wortel van 1-(c/c)^2 = wortel van 1-1 = wortel van 0).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nosmile.gif

Wil ik Nunc en anderen aardig blijven vinden moet ik dit topic, geloof ik, mijden...

ik denk dat je nog veel meer moet doen dan dat widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Waarom werkt het zo en niet 3+3=6?

goede vraag.... wellicht is het instructief om te laten zien hoe je die formules kunt afleiden? Ik wil morgen wel een poging wagen (het is niet zo moeilijk namelijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Graag
smile.gif

gaat niet meer lukken vandaag (want ik ben een beetje ziek) en morgen is het ook te druk. Kijk hier maar vast:

link

link

waar het op neerkomt, is dat je een beetje moet kunnen rekenen met driehoeken en pythagoras. Het grappige is, dat de wiskunde van de speciale relativiteitstheorie eigenlijk heel simpel is, nog net geen brugklas-spul, maar het scheelt niet veel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid