Spring naar bijdragen

Schepping katholieke kerk


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb het eigenlijk nergens op dit forum duidelijk kunnen vinden, maar kan iemand mij vertellen wat de officiele Rooms-Katholieke leer is ten opzichte van de schepping? En dan vooral ten aanzien van (macro)evolutie. Alvast bedankt!

gr. mackie


Samengevoegd:

of misschien een link waar het allemaal staat...?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schepping en evolutie hebben vrij weinig met elkaar te maken. De officiële katholieke leer is dat God uit het niets schiep:

DEEL I: DE GELOOFSBELIJDENIS

       TWEEDE SECTIE : DE BELIJDENIS VAN HET CHRISTELIJK GELOOF DE GELOOFSBELIJDENISSEN

              EERSTE HOOFDSTUK: Ik geloof in God de Vader

                     ARTIKEL 1: 'Ik geloof in God de almachtige vader, Schepper van hemel en aarde'

                            PARAGRAAF 4: De Schepper

IV. Het mysterie van de schepping

295

Wij geloven dat God de wereld heeft geschapen overeenkomstig zijn wijsheid. Ze is niet het product van een of andere noodzaak, van een blind lot of van het toeval. Wij geloven dat ze voortkomt uit de vrije wilsbeschikking van God, die de schepselen heeft willen laten delen in zijn wezen, wijsheid en goedheid. 'Want Gij hebt het heelal geschapen: door uw wil ontstond het en werd het gemaakt' (Apok. 4,11). 'Hoeveel is het wat Gij gedaan hebt, Heer, en alles in wijsheid gemaakt' (Ps. 104,24). 'De Heer is bezorgd voor iedere mens, barmhartig voor al wat Hij maakte' (Ps. 145,9).

296

Wij geloven dat God geen behoefte heeft aan iets wat tevoren al bestond, noch aan enige hulp om te scheppen. De schepping is evenmin een noodzakelijk voortvloeisel (emanatie) van de goddelijke substantie. God schept in vrijheid 'uit het niet'.            

Wat voor buitengewoons zou het geweest zijn, als God de wereld had geschapen uit materie die tevoren bestond? Als men een menselijk vakman materiaal geeft, dan maakt hij daarvan wat hij maar wil. Gods macht wordt echter hierin zichtbaar dat Hij uit het niet schept wat Hij maar wil.

297

De Schrift getuigt van het geloof in de schepping 'uit het niet' als een waarheid vol belofte en hoop. Zo moedigt de moeder haar zeven zonen aan tot het Martelaarschap:            

Ik weet niet hoe jullie in mijn schoot gevormd zijn; niet ik heb jullie de levensadem geschonken, niet ik heb de bestanddelen waaruit ieder van jullie bestaat, tot een harmonisch geheel geordend, maar de Schepper van de wereld: Hij bewerkt het ontstaan van de mens, zoals Hij van alles de oorsprong is. Hij zal jullie in zijn barmhartigheid de Levensadem teruggeven, omdat jullie omwille van zijn wet jezelf nu niet spaart (...). Ik smeek je, mijn kind, beschouw de hemel en de aarde met al wat ze bevatten en bedenk dat God dit alles uit het niet gemaakt heeft en dat ook het menselijk geslacht op dezelfde wijze is ontstaan (2 Mak.k. 7,22-23.28).

298

Aangezien God uit het niet kan scheppen, kan Hij ook door de heilige Geest het leven van de ziel geven aan de zondaars door in -hen een zuiver hart te scheppen en het leven van het lichaam aan de gestorvenen door de verrijzenis, Hij 'die de doden levend maakt en wat niet bestaat in het aanzijn roept' (Rom. 4,17). En aangezien Hij door zijn woord het licht in de duisternis heeft kunnen laten schijnen, kan Hij ook het licht van het geloof geven aan hen die het niet kennen.

299

Als God met wijsheid schept, dan is de schepping geordend: 'Maar Gij hebt alles naar maat en getal en gewicht geordend' (Wijsh. 11,20). Geschapen in en door het eeuwig Woord, 'beeld van de onzichtbare God' (Kol. 1,15), is ze al bestemd voor en gericht op de mens als beeld van God, zelf geroepen tot een persoonlijke band met God. Ons verstand kan, omdat het deel heeft aan het licht van het goddelijk intellect, begrijpen wat God ons zegt door zijn schepping, maar enkel met een grote inspanning en in een geest van nederigheid en respect ten opzichte van de Schepper en zijn werk. Voortgekomen uit de goddelijke goedheid heeft de schepping deel aan deze goedheid ('En God zag dat het goed was (...) zeer goed was'. De schepping is immers door God gewild als een geschenk aan de mens, als een erfenis die voor hem is bestemd en aan hem is toevertrouwd. De kerk heeft herhaaldelijk moeten verdedigen dat de schepping, de materiële wereld inbegrepen, van nature goed is.)

300

God is oneindig veel groter dan al zijn werken. 'Hoger dan de hemel reikt uw majesteit' (Ps. 8,2), 'zijn grootheid is niet te doorgronden' (Ps. 145,3). Maar omdat Hij de hoogste en vrije Schepper is, eerste oorzaak van al wat bestaat, is Hij in het diepste innerlijk van zijn schepselen aanwezig. 'Want door Hem hebben wij het leven, het bewegen en het zijn' (Hand. 17,28). Volgens de woorden van de heilige Augustinus is Hij 'dieper dan mijn diepste innerlijk en hoger dan het hoogste van mij'.

301

Bij de schepping laat God zijn schepsel niet aan zichzelf over. Hij geeft het niet alleen het zijn en het bestaan, maar Hij houdt het ook in stand op elk ogenblik van zijn bestaan. Hij geeft het de mogelijkheid om te handelen en brengt het naar zijn doel. Het erkennen van onze volledige afhankelijkheid van de Schepper is een bron van wijsheid en vrijheid, van vreugde en vertrouwen.            

Want alles wat bestaat hebt Gij lief en Gij verafschuwt niets van wat Gij gemaakt hebt; ja, als Gij iets gehaat hadt, zoudt Gij het niet geschapen hebben. En hoe zou iets in stand zijn gebleven, als Gij het niet gewild hadt, of hoe zou iets behouden zijn, dat door U niet was geroepen? Gij spaart echter alles, omdat het van U is, Gij Heer, die al wat leeft bemint (Wijsh. 11,24-26).

Terug te vinden inclusief verwijzingen naar concilies en dergelijke op: link en verder

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Nu staat hier niet heel veel in over de evolutietheorie terwijl er een aantal bisschoppen zich hier wel over hebben uitgelaten. Zou iemand mij nog meer links kunnen geven over de katholieke visie op de evolutietheorie? Alvast bedankt!

gr. mackie

ps. die brief van JPII uit 1996 schijnt overigens niet de beste te zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Roderick Vonhögen heeft daar laatst een stuk over geschreven dat ik zelf wel helder vind:

Quote:

Beste Jeanne, dit is een vraag die regelmatig voorgelegd wordt aan gelovigen. Hoe kun je geloven in een God die de wereld geschapen heeft, als er tegelijkertijd zulke sterke aanwijzingen bestaan dat de mens aan het einde staat van een hele ontwikkeling, van een evolutie?

Laat ik meteen beginnen met te zeggen dat de katholieke Kerk geen conflict ziet tussen het idee van evolutie en het geloof in een scheppende God. De katholieke Kerk neemt de wetenschap serieus, en is via haar instituten en universiteiten over de hele wereld actief betrokken in het onderzoek naar het ontstaan van het leven en van het heelal.

Bijbel en wetenschap

Er zijn bepaalde christelijke groeperingen die het scheppingsverhaal als een letterlijk verslag van het ontstaan van de wereld zien, en daarom de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het begin van het leven radicaal afwijzen. In de Verenigde Staten is onlangs zelfs een heel museum geopend dat de bezoeker moet overtuigen dat deevolutietheorie niet klopt en dat alles precies zo is gebeurd als het boek Genesis beschrijft.

De katholieke Kerk benadert de wetenschap - en ook de Bijbel - op een heel andere wijze. De Catechismus van de katholieke Kerk spreekt grote waardering uit voor de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek:

?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ÂDe vraag naar de oorsprong van de wereld en van de mens is het onderwerp van talrijke wetenschappelijke onderzoekingen die op schitterende wijze onze kennis omtrent de ouderdom en de dimensies van de kosmos, het ontstaan van de vormen van leven, het verschijnen van de mens verrijkt hebben. Deze ontdekkingen nodigen ons uit de grootheid van de Schepper des te meer te bewonderen, Hem dank te zeggen voor al zijn werken en voor het inzicht en de wijsheid die Hij wetenschappers en onderzoekers schenkt.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â (CKK 283)

Zin en oorsprong

De katholieke Kerk stelt echter nog een andere, diepere vraag dan ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Âhoe is het heelal en het leven ontstaan??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â Het is de vraag naar de zin ervan. En dat is een vraag die de natuurwetenschap niet kan beantwoorden:

?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>ÂHet gaat er niet alleen om te weten, wanneer en hoe de kosmos feitelijk ontstaan

is, noch wanneer de mens verschenen is, maar het gaat er veeleer om, te ontdekken wat de zin van een dergelijke oorsprong is: of dit ontstaan beheerst wordt door toeval, een blind lot, een anonieme noodzaak, of door een transcendent, intelligent en goed wezen. God genaamd.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â (CKK 284)

Het is op die vraag dat de Bijbel een geloofsantwoord formuleert: de wereld is er niet zomaar, God heeft haar gewild, en heeft een heilsplan om deze wereld te redden.

Harmonie of tegenspraak?

De katholieke Kerk zegt dus niet: al het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de aarde en de evolutie van het leven is zinloos, want het is in strijd met de Bijbel; de katholieke benadering is: de vraag naar het bestaan van een schepper en naar de zin van de schepping is van een andere orde dan die van de natuurwetenschappen. Daarom zijn geloof en wetenschap niet met elkaar in tegenspraak, maar vullen ze elkaar juist aan.

De natuurwetenschap kan het bestaan van God met haar methodes niet aantonen, maar ook niet ontkennen. Wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de wereld en van het leven is belangrijk, ook voor gelovigen: de grootheid van de schepping laat de grootheid van haar Schepper zien.

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Overigens is het redelijk officiele leer van de Kerk dat het niet goed is je eigen visie impliciet in quasi-neutrale teksten te leggen"

Bedoel je hier die bisschoppen mee Cornelius?

Maar is er geen document van de RKK waar alles precies wordt uitgelegd hoe de RKK het scheppingsverhaal ziet en hoe ze omgaan met de evolutietheorie? En dan met de belangrijke vraag of wij nu van apen afstammen of niet? Ik heb een paar teksten gelezen, maar vind ze allemaal heel onduidelijk en vaag...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Ik bedoel precies wat ik zeg. Jij hanteert de term (macro)evolutie."

Ik begrijp niet wat jij precies zegt, maar ik heb iig niet verkeerd bedoeld ofzo. Ik vraag me dit echt oprecht af...

"De moderne mens, homo sapiens is een soort van het geslacht "homo", uit de familie der grote mensapen en mensachtigen, uit de orde der primaten.

De mens stamt niet af van de apen, mensen behoren tot dezelfde orde als apen.

Dat jij teksten onduidelijk en vaag vindt, lijkt een beetje samen te hangen met gebrek aan kennis op het gebied van (evolutie)biologie. Als dat zo is, kan je beter je eerst wat in biologie verdiepen, voor je op zoek gaat naar katholieke visies daarover."

Inderdaad ik heb na genoeg geen kennis op het gebied van (evolutie)biologie. Even snel een vraagje...als we wel bij dezelfde orde horen, is er dan ook niet iets van 1 gemeenschappelijke oerorde?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat jij teksten onduidelijk en vaag vindt,
lijkt
een beetje samen te hangen met gebrek aan kennis op het gebied van (evolutie)biologie. Als dat zo is, kan je beter je eerst wat in biologie verdiepen, voor je op zoek gaat naar katholieke visies daarover.

Vreemde redenering. Als EORK wil ik mij juist en vooral in de leer van de RKK (vrede zij met haar) verdiepen. Maar moet ik dan bij iedere vraag eerst wetenschap studeren, vóór ik mij met de leer kan bezighouden? Eerst biologie, dan pas de leer over de evolutie, eerst astrofysica, dan pas scheppingsleer, eerst archeologie, dan pas bijbelse geschiedenis? Dan maak je de wetenschap belangrijker dan zij is, door haar iedere keer als premisse te stellen voor het verdiepen van je geloof(skennis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je het verhaal over Adam en Eva ziet als een geschiedkundig verhaal kom je in de knoei, inderdaad.

Betekent dit dat Adam en Eva niet geschiedkundig moet worden opgevat? M.i. is er dan nooit een zondeval geweest, en is Christus dus nooit gestorven voor onze zonden. Dat zou toch jammer zijn; zo goed je best doen en dan toch nog voor niets sterven...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid