Spring naar bijdragen

hoe doe je bijbelstudie


Aanbevolen berichten

Ik wil deze vakantie is goed de bijbel bestuderen.. Ik heb ook wat boekjes gekocht om in te lezen en onderzoeken.

Maar ik kom er niet zo goed uit, ik weet hoe ik het beste kan beginnen en hoe ik dat moet aanpakken.

Ik vind het wel fijn om door middel van een \"opdracht\" of zoiets dergelijks iets te onderzoeken..

Dus mijn vraag: hoe pakken jullie dit aan, en heeft er iemand misschien een idee tip voor mij wat ik kan onderzoeken en hoe ?

Alvast bedankt

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben laatst bij z`n boekwinkel geweest, ik heb daar ook wel bijbelstudie boekjes gezien, maar daar staan dan alleen vragen in... en daar heb ik niet zoveel aan want ja, dan heb ik alleen maar meer vragen.. Ik zoek eigenlijk een manier zodat ik op mezelf de bijbel kan doorspitten ( eventueel andere dingen vragen )

Ik ben niet z`n lezer, maar ik houdt wel van "actief" lezen, dus dmv dingen schrijven of bestuderen opzoeken. smile.gif

Maarja de bijbel is zo groot, dat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen en hoe ik dat zou moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je al is een studiebijbel aangeschaft? Deze zijn wel redelijk prijzig meestal, maar wel heel nuttig. De meeste studiebijbels hebben een uitgebreide uitleg bij belangrijke verzen, en meestal ook een verwijzing naar verwante verzen. Dat zou een goede aanschaf kunnen zijn. Waar je ook aan zou kunnen denken is de aanschaf van een concordantie (een bijbels woordenboek). Dat is ook een vrij prijzig boek, maar dat is wel een aanschaf voor een groot deel van je leven.

Dit zijn wel handige hulpmiddelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt een beetje af van wat je precies wilt. Als je de hele Bijbel wil lezen, zou ik het zo doen...

Gewoon beginnen met het lezen van het Nieuwe Testament. Als je dat nog nooit helemaal achter elkaar gelezen hebt, ga je er versteld van staan hoe interessant het is alles in z'n verband te zien. En zo veel bladzijden is het niet...

En als je dan geraakt bent door dat gedeelte van de Bijbel, vind je misschien ook wel de zin en het uithoudingsvermogen om het Oude Testament helemaal te lezen engel.gif .

Maar als je meer de diepte in wil, zou ik idd ook maar een studiebijbel opscharrelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb in de evangelische boekwinkel boeken gehaald, geen studie bijbel dat werd me een beetje te duur knipoog_dicht.gif

Maar ik heb wel andere boeken waar ik denk ik wel wat mee kan.

In de bibliotheek ook nog boeken gehaald.

En nu lezen maar party.gif

Zou graag nog horen hoe andere de bijbel lezen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gewoon de Bijbel gekocht in een boekhandel en ben gewoon vanaf het begin begonnen. Ik snap alleen niet waarom iedereen aanraadt om te beginnen bij het NT? Waarom niet gewoon lezen vanaf "in den beginne"? Ik denk dat je dat iets meer samenhang geeft dan alleen het NT te lezen...Tevens heb ik daarna nog de King James 1611 gekocht, maar dat terzijde...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb gewoon de Bijbel gekocht in een boekhandel en ben gewoon vanaf het begin begonnen. Ik snap alleen niet waarom iedereen aanraadt om te beginnen bij het NT? Waarom niet gewoon lezen vanaf "in den beginne"? Ik denk dat je dat iets meer samenhang geeft dan alleen het NT te lezen...Tevens heb ik daarna nog de King James 1611 gekocht, maar dat terzijde...

gr. mackie

Omdat de kern van het christelijke geloof in het NT staat. Het OT kan ook het beste benaderd worden met de kennis van het NT. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat de kern van het christelijk geloof in het NT staat, maar toch denk ik dat het belangrijk is om de chronologie te volgen. Het einde snap je toch beter door het begin eerst te lezen dan het begin door het einde eerst te lezen?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, je snapt het pas als je tijdens het lezen van het oude testament dingen in het licht ziet van het nieuwe testament. Waarom zou je eerst een hoop conclusies trekken die je later toch weer om moet bouwen naar nieuw testamentische normen? Kan je beter met de bril van het NT het OT lezen, lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nee, je snapt het pas als je tijdens het lezen van het oude testament dingen in het licht ziet van het nieuwe testament. Waarom zou je eerst een hoop conclusies trekken die je later toch weer om moet bouwen naar nieuw testamentische normen? Kan je beter met de bril van het NT het OT lezen, lijkt mij.

Maar andersom geld toch ook? Dat je verbanden en dergelijke pas ziet in het nieuwe testament als je eht oude testament leest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor het reageren,

ik ben begonnen in het nieuwe testament: bij de romeinen. Omdat iemand mij dat aanraadde dat het wel wat voor mij zou zijn dus ben ik daarin begonnen engel.gif

smile.gif jullie beginnen dus ook gewoon te lezen in de bijbel, niet verder echt "studeren" of er een studie van maken ?

Als ik dingen tegen kom waarvan ik denk dat ik dat beter wil weten of iets dergelijks wil ik dat wel verder onderzoeken smile.gif

Ik wil namelijk graag uit de bijbel dingen halen zoals ik in mijn dagelijks leven kan leven en misschien kom ik nog antwoorden ergens anders over tegen.

de bijbel is een fantastisch boek yes.gifapplaus-smiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet er iemand toevallig iemand een link / site van een studie bijbel maar dan wel de statenvertaling ? bestaat er zo een ? want ik vind ze allemaal van de nieuwe bijbelvertaling...

Waarom wil je graag de SV?

Maak je het je niet extra moeilijk met het ouderwetse Nederlands?

Link naar bericht
Deel via andere websites

woorden worden dan misschien "makkelijker" neer gezet, maar zo ook word de betekenis anders. ik weet niet hoe ik het precies moet verwoorden maar ik zal een voorbeeld geven:

1 korintieërs 2:15 nieuwe bijbel vertaling:

15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld.

statenvertaling

15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hijzelf wordt door niemand onderscheiden.

Er is toch een heel verschil tussen: onderscheiden en oordelen.

Zo las ik in de nbv, en ik zou die tekst totaal anders opvatten dan werkelijk word bedoeld.

en zo zijn er meer dingen.

daarom : statenvertaling ( of zo oud mogelijke bijbel ) betrouwbaarder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar girafje12, de statenvertaling is gewoon een vertaling hoor. Net zoals de NBV dat ook is. Of je nou nu of dan iets vertaalt, wat is het verschil?

Sterker nog, wist je dat de NBV uit oudere teksten waren vertaald dan de statenvertaling? Dat komt, omdat die teksten in die tijd nog niet beschikbaar waren, dus hebben ze het met jongere teksten moeten doen. Dus als je stelt 'hoe ouder hoe beter' zou je in dat geval lijkt me juist voor een nieuwere vertaling kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid