Spring naar bijdragen

Gered worden door het vuur heen


Aanbevolen berichten

1 Korinthiërs 3,10-15.

Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..

Katholieken en orthodoxen zullen zeggen dat dit een verwijzing naar het vagevuur is....protestanten zullen dat ontkennen...ik wil aan de protestanten vragen wat dit vers volgens jullie betekent...ik ben zelf een randkerkelijke gelovige en ben niet verbonden aan een bepaald kerkgenootschap, alhoewel de RKK en de oosterse orthodoxie zo hun aantrekkingskracht op mij hebben.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

even uit mijn hoofd de uitleg die ik altijd gehoord heb bij deze tekst. Ik heb er dus geen bronnen bij. Het fundament van je levenshuis is Jezus Christus. Hoe je het goud, zilver, hout, stro enz... moet interpreteren daar zijn diverse uitleggen over mogelijk, maar wat deze metafoor duidelijk maakt is, dat het bouwen van je levenshuis (eigenlijk ook weer een metafoor) of je leven als christen een proces is, wat niet zomaar gaat. Je wordt gevormd naar het beeld van Christus en dat gaat door veel pijn en moeite. En dat is denk ik het goud en zilver..... Heb je dat proces niet gehad, dan bouw je met stro en hout. Je zal wel gered worden, omdat je fundament Christus is en dat is de basis van je redding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

WEllicht behulpzaam in het nadenken hierover:

Quote:
Enkele vrouwen van een bijbelstudiegroep lazen samen het boek Maleachi. In hoofdstuk drie lazen ze over een zilversmid die het zilver reinigde. Ze vroegen zich af wat dit te betekenen had, juist ook als het gaat om het karakter van God. Eén van de vrouwen zegde toe een zilversmid op te zoeken. Ze maakte een afspraak en ging bij een zilversmid op bezoek, zonder precies uit te leggen waar ze voor kwam, wat ze wilde weten en waarom. Ze vroeg hem hoe hij het zilver zuiverde en of ze erbij mocht kijken. Terwijl ze toekeek legde hij uit dat het zilver op het heetste punt in het vuur moest komen om alle onreinheden eruit te branden. De vrouw dacht weer aan het bijbelgedeelte en vroeg zich af of God ons daarom in de hitte van de beproeving brengt om ons leven te reinigen en te zuiveren. Toen vroeg ze of de zilversmid erbij moest blijven zitten tijdens het reinigings proces. "Ja", zei de man, "want ik moet er voortdurend mijn oog op houden, zodat het zilver niet te lang in de hitte is en verbrandt." Toen vroeg de vrouw hoe hij het moment wist dat zilver geheel gereinigd was. De zilversmid antwoordde: "O, dat is eenvoudig, als ik mijn eigen beeld weerspiegeld zie in het zilver." Uit: Het Zoeklicht!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey broer,

misschien wat teksten die je kunnen helpen:

Marcus 9:49 - Ieder zal met het vuur gezouten worden.

Openbaring 20:14 - Dat is de tweede dood: de poel des vuurs

Openbaring 20:6 - Over hen heeft de tweede dood geen macht

Maleachi 3:2-4

Zacharia 13:9

Ik wil geen conclusies aan je opdringen broer, maar de Geest der Waarheid zal je leiden als je daarom vraagt.

Gods zegen!

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook geen lid van een bepaalde kerkgemeeschap, maar ik denk dat dit tekstgedeelte wil zeggen dat je als gelovige tot eer en oneer kunt zijn voor God. De eerste hoofdstukken in de 1e brief aan de Korintiërs gaan voornamelijk over gebeurtenissen onder de gemeenteleden. Er waren in die gemeenten veel leden die in hun eigen werken roemden (bij de Galaten waren gelijksoortige problemen). Wanneer hier sprake van is, kan dit destructieve gevolgen hebben voor de eenheid in een gemeente. De één prijst zichzelf de hemel in, omdat hij vind dat hij zoveel voor God doet en de ander die het hoort voelt zich er rot onder omdat hij daardoor twijfelt of hij wel genoeg doet voor God.

Gelovigen die vanuit hun vlees te werk gaan, doen dit wel voor God om God een dienst te bewijzen, maar zodra zij in hun werk gaan roemen ontstaan er heel wat knelpunten. Ten eerste is men uit genade behouden en niet uit werken. Ten tweede is het onderdrukking wanneer je een ander aanzet om dingen te doen, alsof het zo zou zijn dat zij dat moesten. God is het oneens met verdrukkers. God wil ons daar juist van gaan bevrijden.

Het goede werk is als je de ander leert van de vrijheid die Jezus ons schenkt en God's genade presenteert. Je leest ook in handelingen dat er mensen waren die van God's genade hoorden en bij het horen hiervan tot geloof kwamen. Wanneer men tegen het principe van God's genade indruist, ontneemt men God zijn eer. In het ergste geval keren hoorders zich af van mensen die beweren dat we naast de genade nog iets zouden moeten doen om zalig te worden. Paulus zegt dat de heilige Geest in ons woont. Als hoorders zich nu van ons afkeren (omdat wij menen dat er een wedstrijd van presteren in goed werk is), dan keren ze zich ook af van Christus die in ons woont. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lewis laat zelf een tikje ruimte open geloof ik. Maar ook dat staat nog ver weg van het hele leerstuk van de RKK rond vagevuur.

Nog intressanter wellicht is dat de Orthodoxe Kerk ook niet de RKK definitie van het vage vuur erkent.

Kun je daar wat meer over vertellen, over de verschillen tussen de orthodoxe en de katholieke leer omtrent het vagevuur? Of iemand anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieken geloven inderdaad dat dit deel van de Bijbel naar het Vagevuur verwijst. Ik begin ook meer en meer de logica ervan in te zien. De zielen van de kinderen van God worden gelouterd als ze op aarde verblijven door allerlei beproevingen en moeilijkheden. Het is maar normaal dat dit proces bij sommigen doorgaat na dat zij het aardse leven verlaten. De Heer zal zeker niemand naar de hel verdoemen omdat deze nog niet helemaal onthecht of vrij is van zonde (als het geen doodzonde is). Het louteringsproces gaat simpelweg door na de dood tot de ziel klaar is om God te aanschouwen.

Gods zegen,

Ben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Katholieken geloven inderdaad dat dit deel van de Bijbel naar het Vagevuur verwijst. Ik begin ook meer en meer de logica ervan in te zien. De zielen van de kinderen van God worden gelouterd als ze op aarde verblijven door allerlei beproevingen en moeilijkheden. Het is maar normaal dat dit proces bij sommigen doorgaat na dat zij het aardse leven verlaten. De Heer zal zeker niemand naar de hel verdoemen omdat deze nog niet helemaal onthecht of vrij is van zonde (als het geen doodzonde is). Het louteringsproces gaat simpelweg door na de dood tot de ziel klaar is om God te aanschouwen.

Gods zegen,

Ben

Doe je hiermee geen schade aan het volmaakte offer van Onze Heer en Heiland? Of ben ik dan toch te Protestants? Goed voor het aangezicht van God verschijnen, kan namelijk alleen doordat God ons door Christus ziet, anders wordt het een vorm van zelfverlos-sing. Dan hebben we Christus niet meer nodig lijkt mij...

Zit het verschil in de Pelagiaanse invloeden in het Katholicisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 Korinthiërs 3,10-15.

Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..

Katholieken en orthodoxen zullen zeggen dat dit een verwijzing naar het vagevuur is....protestanten zullen dat ontkennen...ik wil aan de protestanten vragen wat dit vers volgens jullie betekent...ik ben zelf een randkerkelijke gelovige en ben niet verbonden aan een bepaald kerkgenootschap, alhoewel de RKK en de oosterse orthodoxie zo hun aantrekkingskracht op mij hebben.....

Mjah, op een of andere manier zie ik geen tegenstellingen als de hel hemel en vagevuur worden gebracht op de manier zoals Pius het in zijn filmpjes uitlegt.

link

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 Korinthiërs 3,10-15.

Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..

Katholieken en orthodoxen zullen zeggen dat dit een verwijzing naar het vagevuur is....protestanten zullen dat ontkennen...ik wil aan de protestanten vragen wat dit vers volgens jullie betekent...ik ben zelf een randkerkelijke gelovige en ben niet verbonden aan een bepaald kerkgenootschap, alhoewel de RKK en de oosterse orthodoxie zo hun aantrekkingskracht op mij hebben.....

Ik denk, dat Paulus hiermee de lichamelijk, dat is de tweede dood bedoelde. Van die tweede dood wordt bijvoorbeeld in Openbaring 2.11 gezegd, dat zij die tijdens hun verdrukking getrouw geweest zijn tot in de dood, niet beschadigd zullen worden door de tweede dood. Zij komen er dus wel doorheen, maar onbeschadigd!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid