Spring naar bijdragen

Lucas9: mensen door vuur verteren


Aanbevolen berichten

Lucas 9:51

Toen de tijd naderde dat Jezus van de aarde zou worden weggenomen, ging hij vastberaden op weg naar Jeruzalem. 52 Hij stuurde boden voor zich uit. In een Samaritaans dorp, waar ze kwamen om zijn komst voor te bereiden, 53 wilden de dorpelingen hem niet ontvangen, omdat Jeruzalem het doel van zijn reis was. 54 Toen de leerlingen Jakobus en Johannes merkten dat Jezus niet welkom was, vroegen ze: 'Heer, wilt u dat wij vuur uit de hemel afroepen dat hen zal verteren?' 55 Maar hij draaide zich naar hen om en wees hen streng terecht. 56 Ze gingen verder naar een ander dorp.

Ik vermoed dat de discipelen bij deze vraag terug dachten aan het Oude Testament, waar mensen wel eens een dergelijke straf boven hun hoofd hing als gevolg van het dwars zitten van een profeet. Het meest frappante verhaal is nog over Elisa waar God hem te hulp schoot door beren de jongelingen te laten oppeuzelen.

Maar Jezus vond dat niet zo'n goed idee wat de discipelen voorstelden, sterker nog, hij wees hen terecht.

Nu kan ik natuurlijk een vraag stellen of een stelling plaatsen. Maar dat doe ik niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie reacties over dit onderwerp wat vast niet zonder reden in de bijbel staat opgetekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus liet zich niet beïnvloeden door de verbitterde houding van zijn discipelen .

Integendeel, hij bestrafte hen en zocht rustig onderdak in een ander dorp. Kort daarna vertelde Jezus de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Daarmee illustreerde hij krachtig dat iemands etnische achtergrond op zich hem niet tot een vijand maakt. Hij zou zelfs een heel goede naaste kunnen blijken te zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus liet zich niet beïnvloeden door de verbitterde houding van zijn discipelen .

Integendeel, hij bestrafte hen en zocht rustig onderdak in een ander dorp. Kort daarna vertelde Jezus de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Daarmee illustreerde hij krachtig dat iemands etnische achtergrond op zich hem niet tot een vijand maakt. Hij zou zelfs een heel goede naaste kunnen blijken te zijn!

Waarom denk je dat God dan wel aan dergelijke maatregelen in het OT mee hielp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ze ook wel gedacht hebben aan het verhaal van Elia die vuur uit de Hemel naar beneden heeft laten dalen. puh2.gif

2 Koningen 1

9 Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei: ‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’ 10 Maar Elia antwoordde: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. 11 Opnieuw stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe, en die zei tegen Elia: ‘Godsman, de koning beveelt u onmiddellijk naar beneden te komen.’ 12 En weer antwoordde Elia: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er een goddelijk vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. 13 Voor de derde maal stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen. Toen deze derde bevelhebber bij Elia kwam, knielde hij voor hem neer en smeekte: ‘Godsman, spaar alstublieft mijn leven en dat van deze vijftig mannen. 14 Ik weet dat er vuur uit de hemel is gekomen dat de twee vorige bevelhebbers en hun mannen heeft verteerd. Maar alstublieft, spaar mijn leven.’ 15 Toen zei de engel van de HEER tegen Elia: ‘Ga met hem mee, je hebt van de koning niets te vrezen.’ Hierop ging Elia met de bevelhebber mee naar de koning 16 en zei tegen hem: ‘Dit zegt de HEER: Je hebt boden gestuurd om Baäl-Zebub, de god van Ekron, te raadplegen, alsof Israël zelf geen God heeft die je had kunnen raadplegen. Daarom zul je niet meer van je ziekbed opstaan, maar sterven.’

Ik vind het nog altijd een beetje een vreemd verhaal moet ik eerlijk zeggen, maar de twee getuigen zullen dezelfde macht weer hebben.

Openbaringen 11

5 Als iemand hun kwaad wil doen, komt er vuur uit hun mond, dat hun vijanden verteert; op die manier zal iedereen die hun kwaad wil doen moeten sterven. 6 Zij hebben de macht om de hemel te sluiten, zodat er geen regen valt zolang zij profeteren. Ook hebben ze de macht om water in bloed te veranderen. Verder kunnen ze de aarde treffen met alle mogelijke plagen, zo vaak ze maar willen.

De special effects van Hollywood zullen er iig bij verbleken. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik een mooi, bijna aandoenlijk verhaal over twee iets te fanatieke supporters en hun leider Jezus die eigenlijk gewoon zegt: "Even dimmen."

Johannes en Jakobus trokken graag op met Jezus, waren zelfs geroepen om zijn apostelen te zijn. Ze zagen in Hem ongetwijfeld de man van God, misschien al de Messias, en wie kon de man van God nu ongestraft tegenspreken? Inderdaad, in het Oude Testament leer je al dat je dat maar beter niet kon doen.

Dus als één of ander eigenwijs buitenlands dus niet-joods dorpje het zomaar waagde om de man Gods niet welkom te heten, tja, dan worden ze flink kwaad. Zo'n dorpje vraagt toch om een gepaste straf? Of niet dan? "Wie niet voor Mij is, is tegen Mij," zo besloot Jezus en tot op de dag van vandaag dulden sommige christenen daarom geen tegenspraak.

Maar ja, dan blijkt Jezus toch niet zo heel erg gecharmeerd te zijn van zulke stoere woorden, van angstaanjagende straffen voor hen die weigeren Jezus welkom te heten. Natuurlijk, de apostelen hadden dat vuur inderdaad best kunnen afroepen om die ongelovigen eens mores te leren. Alleen is dat toch niet de boodschap van Jezus.

Alle zwartwit-redeneringen en dreigingen met hel en verdoemenis ten spijt, mag je blijkbaar best eens tegen Jezus zegen: "Sorry, maar nu even niet." Hij heeft er blijkbaar geen behoefte aan om mensen schrik aan te jagen met vuur uit de hemel: "Bekeer je, anders..." Tja, daar sta je dan met je grote mond en met het (spreekwoordelijke) zwaard in de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Lucas 9:51

Ik vermoed dat de discipelen bij deze vraag terug dachten aan het Oude Testament, waar mensen wel eens een dergelijke straf boven hun hoofd hing als gevolg van het dwars zitten van een profeet. Het meest frappante verhaal is nog over Elisa waar God hem te hulp schoot door beren de jongelingen te laten oppeuzelen.

Maar Jezus vond dat niet zo'n goed idee wat de discipelen voorstelden, sterker nog, hij wees hen terecht.

Nu kan ik natuurlijk een vraag stellen of een stelling plaatsen. Maar dat doe ik niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie reacties over dit onderwerp wat vast niet zonder reden in de bijbel staat opgetekend.

Dan is dit vers ook toepasselijk.

Lukas 9

49 En Johannes antwoordde en zei: "Heer, we zagen een man die in uw naam demonen uitwierp, en we hebben hem [het] verboden omdat hij ons, achter u, niet volgde!"

50 Jezus zei hem: "Verbied [het] hem niet, want wie niet tegen jullie is, is vóór jullie!"

Jezus was dus niet een hokjesgeest-man. Een wijze les voor Jehovah's Getuigen bijvoorbeeld, die andere religie die ook prediken veroordelen, omdat ze bijvoorbeeld 'kerstmis' vieren (net als Rutherford nog deed in de jaren 20)

(Vergelijk Lukas 11:23 een waarheid is vaak ook omdraaibaar)

Wie niet met mij is, is tegen mij en wie niet met mij bijeenbrengt voorzaakt verdeeldheid


Samengevoegd:

Quote:

Jezus liet zich niet beïnvloeden door de verbitterde houding van zijn discipelen .

Hoe heette het actie-tractaat in september/oktober 2006 Aimé dat JG toen verspreidden? Kun je me de titel geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid