Spring naar bijdragen

veranderingen in de gemeente.


Aanbevolen berichten

We zijn een tijdje verder smile.gif. Wat in wezen denk ik het probleem bij mij is, is dat ik geen idee heb hoe bijv. mijn kerk er over twee jaar voor staat. Juist door alle veranderingen. Nu vrouwen in het ambt, we krijgen meer jeugddiensten/diensten met een bandje, er wordt losser met de liturgie omgegaan. Op dit moment kan ik mij nog wel vinden in wat de kerk doet, al is het misschien niet helemaal mijn 'stijl' (hmm, het is lastig om dit soort dingen goed te verwoorden). Maar waar staan we over een paar jaar? Zijn we dan inderdaad veranderd in een evangelische gemeente? Het moeilijke aan de NGK vind ik dat er geen centraal, landelijk iets is wat de plaatselijke gemeentes aanstuurt. Het mag en kan allemaal op gemeentelijk niveau bepaalt worden, gevolg hiervan is denk ik dat er geen/niet altijd continuiteit is in wat een gemeente leert en doet. En dat vind ik moeilijk. Ook met het oog op een eventueel belijdenis. Want is mijn keuze voor deze kerk eigenlijk wel een goede keuze geweest? Ik dacht dat ik me wel aardig in gelezen had voor ik besloot, maar blijkbaar heb ik toch dingen over het hoofd gezien. Wat is wijsheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat met wat voor kerk je ook hebt, je altijd grote verschillen hebt in gemeentes. De keuze van je kerk kan dus best wel een goede keuze zijn, maar deze gemeente is misschien voor jou niet de juiste.

Maar als een gemeente verandert zijn er altijd een aantal/veel mensen die het daar niet mee eens zijn. Hoe is dat bij jullie?

Verder, hoe ver wil je vooruit kijken? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat met wat voor kerk je ook hebt, je altijd grote verschillen hebt in gemeentes. De keuze van je kerk kan dus best wel een goede keuze zijn, maar deze gemeente is misschien voor jou niet de juiste.

Maar als een gemeente verandert zijn er altijd een aantal/veel mensen die het daar niet mee eens zijn. Hoe is dat bij jullie?

Volgens mij leggen de meesten zich er bij neer. Ik ook nu trouwens, maar het gaat me meer om de lange termijn.

Quote:

Verder, hoe ver wil je vooruit kijken?
smile.gif

Lang. Ik kan niet nu belijdenis doen en vervolgens over 4 jaar zeggen: 'Nee sorry, dit is toch niet my piece of cake.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij leggen de meesten zich er bij neer. Ik ook nu trouwens, maar het gaat me meer om de lange termijn.

Maar als het "te ver" gaat komen er altijd mensen die zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. En met een beetje een verstandige kerkraad wordt er dan een soort van vergadering bij een geroepen. Dan kan er met zijn alle bekeken worden wat goed is voor de gemeente smile.gif

Quote:
[...]

Lang. Ik kan niet nu belijdenis doen en vervolgens over 4 jaar zeggen: 'Nee sorry, dit is toch niet my piece of cake.'

Belijd je God of belijd je een kerk?

Maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt denk ik. Weet je wat het is, je kan vandaag (okee dat kan niet, maar je snapt wat ik bedoel smile.gif) belijdenis doen en morgen gebeurd er iets waardoor je denkt oeps!, was dit wel het meest verstandige. Maar dan heb je toch vandaag een goede keuze kunnen maken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lang. Ik kan niet nu belijdenis doen en vervolgens over 4 jaar zeggen: 'Nee sorry, dit is toch niet my piece of cake.'

Twee jonge mensen, jaar of 20, 25, kennen elkaar uit hun studietijd. Ze hebben elkaar redelijk goed leren kennen, denken ze, ze worden verliefd, houden van elkaar, en besluiten te trouwen. Naarmate ze ouder worden ontwikkelen ze zich, ze veranderen.

Karin, wat vind jij het antwoord op de volgende vragen:

- Hadden deze mensen beter kunnen afzien van een huwelijk, omdat ze zich hadden moeten realiseren dat mensen, en relaties, veranderen?

- Nu ze wel getrouwd zijn, hoe zouden deze mensen naar dat veranderen moeten kijken: is dat iets van beiden individueel, waarbij je maar moet hopen dat de ontwikkeling geen ontwikkeling uit elkaar is OF is dat een ontwikkeling die ze samen door maken, waarbij ze elkaar beïnvloeden, en ze, hoe onvoorspelbaar vooraf ook, in een richting groeien die convergeert?

- Daar waar deze mensen zich echt verschillend ontwikkelen, is dat een reden om uit elkaar te gaan? Of om wrok over te koesteren? Of zou het in een goed huwelijk de taak van beide partners zijn de ander te bezien en te blijven bezien in liefde en vertrouwen, óók waar je zegt "dat is niet mijn cup of tea"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar als het "te ver" gaat komen er altijd mensen die zeggen dat ze het er niet mee eens zijn. En met een beetje een verstandige kerkraad wordt er dan een soort van vergadering bij een geroepen. Dan kan er met zijn alle bekeken worden wat goed is voor de gemeente
smile.gif

Maar dat is dan toch nu al (bij het genoemde voorbeeld) verleden tijd? De beslissing is al genomen.

Quote:

Belijd je God of belijd je een kerk?

Maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt denk ik. Weet je wat het is, je kan vandaag (okee dat kan niet, maar je snapt wat ik bedoel
smile.gif
) belijdenis doen en morgen gebeurd er iets waardoor je denkt oeps!, was dit wel het meest verstandige. Maar dan heb je toch vandaag een goede keuze kunnen maken.
smile.gif

Beide toch? Bij een belijdenis verbind je je ook aan de kerkgemeenschap waarin je die belijdenis aflegt.

Quote:

[...]

Twee jonge mensen, jaar of 20, 25, kennen elkaar uit hun studietijd. Ze hebben elkaar redelijk goed leren kennen, denken ze, ze worden verliefd, houden van elkaar, en besluiten te trouwen. Naarmate ze ouder worden ontwikkelen ze zich, ze veranderen.

Karin, wat vind jij het antwoord op de volgende vragen:

- Hadden deze mensen beter kunnen afzien van een huwelijk, omdat ze zich hadden moeten realiseren dat mensen, en relaties, veranderen?

Als ze van te voren wisten dat het niet zou werken, dan hadden ze er inderdaad van moeten afzien. DAt wisten ze waarschijnlijk niet, maar ze stapten vol vertrouwen in het huwelijksbootje, ze kozen met heel hun hart en twijfelden waarschijnlijk niet aan de juistheid van de keuze.

Quote:

- Nu ze wel getrouwd zijn, hoe zouden deze mensen naar dat veranderen moeten kijken: is dat iets van beiden individueel, waarbij je maar moet hopen dat de ontwikkeling geen ontwikkeling uit elkaar is OF is dat een ontwikkeling die ze samen door maken, waarbij ze elkaar beïnvloeden, en ze, hoe onvoorspelbaar vooraf ook, in een richting groeien die convergeert?

Dat tweede. Overigens, om het even naar de situatie te trekken, ik ben geen belijdend lid, dus nog niet zozeer verbonden met de kerk en deel van de gemeenschap. Nu gaat deze vergelijking dus nog niet op.

Quote:

- Daar waar deze mensen zich echt verschillend ontwikkelen, is dat een reden om uit elkaar te gaan? Of om wrok over te koesteren? Of zou het in een goed huwelijk de taak van beide partners zijn de ander te bezien en te blijven bezien in liefde en vertrouwen, óók waar je zegt "dat is niet mijn cup of tea"?

Eigenlijk hetzelfde antwoord als hierboven. Ik sta nog vóór de keuze en in die zin is er nog geen sprake van een verbondenheid in deze mate. Ik sta juist voor de keuze of ik me wel of neit ga verbinden aan deze kerk. Wordt dat antwoord ja, dán zal in de toekomst inderdaad het antwoord op deze vragen van belang zijn. Maar aangezien ik daar nog niet ben, vraag ik me af of de vragen op dit moment van belang zijn, of dat ze de keuze juist verzwaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ze van te voren wisten dat het niet zou werken, dan hadden ze er inderdaad van moeten afzien. DAt wisten ze waarschijnlijk niet, maar ze stapten vol vertrouwen in het huwelijksbootje, ze kozen met heel hun hart en twijfelden waarschijnlijk niet aan de juistheid van de keuze.

De vraag was niet "het ging niet werken", de vraag was alleen: als je vooraf weet dat de ander (en jijzelf) zal veranderen, zie je dan af van het commitment?

Quote:
Dat tweede. Overigens, om het even naar de situatie te trekken, ik ben geen belijdend lid, dus nog niet zozeer verbonden met de kerk en deel van de gemeenschap. Nu gaat deze vergelijking dus nog niet op.

Daar kom ik op terug knipoog_dicht.gif

Voor nu: dat je het tweede kiest lijkt me relevant voor je eigen situatie.

Quote:
Eigenlijk hetzelfde antwoord als hierboven. Ik sta nog vóór de keuze en in die zin is er nog geen sprake van een verbondenheid in deze mate. Ik sta juist voor de keuze of ik me wel of neit ga verbinden aan deze kerk. Wordt dat antwoord ja, dán zal in de toekomst inderdaad het antwoord op deze vragen van belang zijn. Maar aangezien ik daar nog niet ben, vraag ik me af of de vragen op dit moment van belang zijn, of dat ze de keuze juist verzwaren.

Zoals beloofd, ik kom nog even terug op de vraag waar commitment begint.

Wanneer begint een huwelijk? Is dat bij de eerste ontmoeting? De eerste kus? De eerste uitwisseling van vertrouwelijke gedachten? De eerste openheid voor het lijden van de ander? De eerste keer sex?

Of is dat in het gemeentehuis, bij het ondertekenen van een huwelijksakte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wordt een beetje nerveus van je manier van vragen. Ik wordt haast bang het verkeerde antwoord te geven nl clown.gif.

Bedoel je nu te zeggen dat ik nu al niet meer terug kan, vóórdat ik ja heb gezegd? Misschien dat het huwelijk wel begint bij het zeggen van 'ja' van de één als de ander hem of haar ten huwelijk vraagt. Ik heb nog geen ja gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wordt een beetje nerveus van je manier van vragen. Ik wordt haast bang het verkeerde antwoord te geven nl
clown.gif
.

smile.gif niet doen hoor. Ik geloof nogal sterk in pastorale reflectie, ofzoiets. Wat ik maar bedoel: je antwoorden heb je zelf, ik kan je hooguit handreikingen doen waarmee je ze kan vinden, ik kan je geen antwoorden geven.

Quote:
Bedoel je nu te zeggen dat ik nu al niet meer terug kan, vóórdat ik ja heb gezegd? Misschien dat het huwelijk wel begint bij het zeggen van 'ja' van de één als de ander hem of haar ten huwelijk vraagt. Ik heb nog geen ja gezegd.

Ik bedoel dus niet dat het ene of het andere "goed" is. Ik bedoel je op het pad te zetten van overwegen waar voor jou het punt gepasseerd is dat je zoveel commitment bent aangegaan, en zoveel commitment van je gemeente hebt ontvangen, dat je vindt dat de weg helder voor je ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
smile.gif
niet doen hoor. Ik geloof nogal sterk in pastorale reflectie, ofzoiets. Wat ik maar bedoel: je antwoorden heb je zelf, ik kan je hooguit handreikingen doen waarmee je ze kan vinden, ik kan je geen antwoorden geven.

Ah zo. Dan is dat in ieder geval duidelijk en hoef ik me geen zorgen te maken smile.gif

Quote:

[...]Ik bedoel dus niet dat het ene of het andere "goed" is. Ik bedoel je op het pad te zetten van overwegen waar voor
jou
het punt gepasseerd is dat je zoveel commitment bent aangegaan, en zoveel commitment van je gemeente hebt ontvangen, dat je vindt dat de weg helder voor je ligt.

De weg is juist niet helder. (oh, en ik ben keimoe, dus misschien begrijp ik je verkeerd).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah zo. Dan is dat in ieder geval duidelijk en hoef ik me geen zorgen te maken
smile.gif

[...]

De weg is juist niet helder. (oh, en ik ben keimoe, dus misschien begrijp ik je verkeerd).

de weg wordt wel helder, als je voor jezelf nagaat waar een relatie begint. Ik vermoed dat je zal concluderen dat een huwelijksakte of een belijdenis alleen maar het formaliseren is, van wat al bestond. de vraag is dan alleen nog: wanneer bestond het?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid