Spring naar bijdragen

Opname-geloof bij Gereformeerden


ik val binnen de doelgroep en geloof:  

  1. 1. ik val binnen de doelgroep en geloof:

    • niet in de Opname
      5
    • wél in de Opname
      1


Aanbevolen berichten

Gewoon om eens een beeld te krijgen; ik vraag me af hoeveel belijdende Gereformeerden in de hyper-Evangelische variant van de Opname (dus a lá Left Behind, met een Grote Verdrukking waarbij achterblijvers allerlei ellende moeten doorstaan).

Voor de duidelijkheid, onder Gereformeerden versta ik belijdende leden, of zij die zich als doopleden voldoende identificeren met de leer van:

PKN

HHK

GKv

NGK

CGK

GerGem

en verder afsplitsingen die zich baseren op de 3FvE of er 'iets' mee hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, er zal zeker een opname zijn, maar eentje die er voor zorgt dat alle gelovigen gevrijwaard zouden worden van lijden, dat lijkt mij een beetje vreemd. Lijden is juist is dat hoort bij het volgen van Christus, zalig wanneer zij u vervolgen om des gerechtigheids wil was het toch? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Karin, ik moest ergens een lijn trekken, ik ga eens kijken of ik het nog iets aan kan passen. smile.gif

Quote:

Tsja, er zal zeker een opname zijn, maar eentje die er voor zorgt dat alle gelovigen gevrijwaard zouden worden van lijden, dat lijkt mij een beetje vreemd. Lijden is juist is dat hoort bij het volgen van Christus, zalig wanneer zij u vervolgen om des gerechtigheids wil was het toch?
smile.gif

Ja, ik ben het met je eens, en om niet de fout te maken dat ik Gorthaur met een hooivork achter me aan krijg, heb ik denk ik goed op m'n woordkeus gelet. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed, over die posts gaat dit topic niet. On the other hand, het stikt van topics er over, waaronder zelfs één die min of meer kruist met die van mij.

Dit topic gaat dus over de leer van Darby mbt de eindtijd in relatie tot gereformeerden.

Kleine voetnoot: Whatever 'hyper-evangelisch' might be (ik denk dat je vooral van die Amerikaanse 'Fundamentals' bedoelt?_: Onder de fundamentalisten komt Darby idd veelvuldig voor, buiten dat zie je het ook bij andere evangelische gemeenten wel terug komen (waaronder een redelijke groep van pinkstergemeenten). Alleen heb ik de indruk dat die meestal er niet dogmatisch mee omgaan, maar het in dat geval een bepaalde vaakgehoorde visie/theorie/interpretatie is (geen leerstelling of geloofspunt wat in een belijdenis zou moeten staan ofzo). En daarnaast heb je ook evangelische gemeenten die Darby's opname leer niet aanhangen, (of zelfs in hun geloofsbelijdenis expliciet verwerpen).

Dat even terzijde...


Samengevoegd:

Quote:

@Karin, ik moest ergens een lijn trekken, ik ga eens kijken of ik het nog iets aan kan passen.
smile.gif

[...]

Ja, ik ben het met je eens, en om niet de fout te maken dat ik Gorthaur met een hooivork achter me aan krijg, heb ik denk ik goed op m'n woordkeus gelet.
widegrin.gif

Hehe, dat klopt. widegrin.gifpuh2.gif

De brandstapel heb ik al gereed gemaakt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Karin, ik moest ergens een lijn trekken, ik ga eens kijken of ik het nog iets aan kan passen.
smile.gif

[...]

Ja, ik ben het met je eens, en om niet de fout te maken dat ik Gorthaur met een hooivork achter me aan krijg, heb ik denk ik goed op m'n woordkeus gelet.
widegrin.gif

Kom maar eens kijken in de bethelkerk, Bottenbley kiest zijn woorden ook zorgvuldig, hetgeen dus niet altijd bevorderlijk blijkt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet in die pophorrorvariant van Openbaring en behoor tot de CGK.


Samengevoegd:

Quote:

In de Bethelkerk te drachten komen wekelijks duizenden mensen die zich de opname laten welgevallen. Deze theorie is net een mol die met wortel en al uitgerukt zou moeten worden.

De Bethelkerk in Drachten is niet gereformeerd. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh... ik heb al gestemd, maar ben geen officieel belijdend lid van een Gereformeerd kerkverband
smile.gif

Quote:

Voor de duidelijkheid, onder Gereformeerden versta ik belijdende leden,
of zij die zich als doopleden voldoende identificeren met de leer van:

HHK

CGK

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu we het hier toch over hebben:

@Pius:

Ik herinner me nogal, euh, heftige uitspraken van jou over dit onderwerp. Een tijdje geleden had ik het volgende topic gemaakt:

link

Daar stel ik een paar vragen concreet op de user als persoon gericht. Zou je als je wilt die vragen eens willen beantwoorden? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid