Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dat wel, maar om er gelijk satan als boeman achter te zetten is misschien iets teveel van het goeie, deels zal dit ook wel door slechte machten komen, maar ik denk dat een niet onbelangrijk aandeel in zo'n levensstijl ligt aan de mensen zelf. In het verhaal genoemde oppervlakkigheid is mischien toch de grootste boosdoener.

Daarmee ben ik het dan wel weer eens. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het ergelijkste van mijn kant(niet dat ik er slapeloze nachten van zal hebben trouwens knipoog_dicht.gif ) is dat Godfriend een stelling poneert en wanneer er naar de grond van de stelling wordt gevraagd hij vanuit de stelling verdedigt, omdat deze zichzelf indekt en vragen naar de grond van de stelling als bewijs van de stelling opvat. Da's een val...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En dan zou het te makkelijk zijn om Satan weer de schuld te geven... Hij is toch degene die ons aanklaagd? Toch niet andersom?

Aanklagen is iets anders van verleiden lijkt me, er staat ergens in de brieven dat alle verleiding van ons eigen vlees is. De mens is op een of andere manier geneigd om zich van nature van God te distantiëren, daarvoor is Satan niet nodig. Als hij aanklaagt(met een t knipoog_dicht.gif ) hoeft hij niks te doen en alleen maar het feit bij Godf op tafel te brengen dat de mens zichzelf heeft verwijderd van God.

Denk ik dan, als iemand het kan verifiëren of tegenspreken zou ik het op de prijs stellen, dit is ook maar freestylen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tsja, een wapenrusting is een ding, maar waartegen die gebruikt mot worden is iets anders
knipoog_dicht.gif

Ik ga zo eens een paar teksten uitzoeken en een topic openen denk ik, je snijdt iets aan waar ik ook nog wel vragen over heb
smile.gif

Nou je beschermen tegen de leugenaar=satan. En vrijmoedig en blijmoedig spreken over het evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat wel, maar om er gelijk satan als boeman achter te zetten is misschien iets teveel van het goeie, deels zal dit ook wel door slechte machten komen, maar ik denk dat een niet onbelangrijk aandeel in zo'n levensstijl ligt aan de mensen zelf. In het verhaal genoemde oppervlakkigheid is mischien toch de grootste boosdoener.

Sjaloom AndreasJ,

Dat is waar, maar Satan als hoofdpersoon in zo'n verhaal neerzetten is literair gezien wel het meest reëel. Hoe zou je het verhaal ánders kunnen herschrijven? Zo'n vergadering met gewoon mensen over dit onderwerp zou onrealistisch zijn. Een verhaal met enkel demonen, dus zonder Satan, komt feitelijk op hetzelfde neer als deze versie. Gods engelen kunnen logischerwijs ook niet echt in zo'n verhaal functioneren.

Een andere oplossing zou zijn om gewoon een totaal ander verhaal te schrijven. Maar dat is ook lastig, over zo'n onderwerp. Voor je het weet, heb je al een scéne geschreven over dat iemand door God geoordeeld wordt over zijn drukke levensstijl, want zo snel kan dat gaan. Of een standaard moralistisch verhaal over iemand die druk is en ineens door iets ergs of zo tot bezinning komt. Gaap, want al veel te vaak gedaan.

Wat je dan eventueel ook zou kunnen doen, is een verhaal met als insteek: wat nu als hemelwezens hetzelfde zouden doen als mensen? Daar kun je weer vele kanten mee op, alleen voor je het weet heb je weer christenen aan je broek hangen die dat toch iets te blasfemisch vinden. Immers, de kunst van zo'n verhaal is dan om natuurlijk stevig te parodiëren, dus het menselijk gedrag flink uit te vergroten, en zondigende engeltjes zien we liever niet.

Ik heb nog wel wat leuke ideetjes hoor, maar ik wilde enkel aangeven dat het echt niet makkelijk is om een vlot, leuk en tegelijkertijd confronterend verhaaltje te schrijven. Zonder dat je moralistisch gaat worden, want daar hebben mensen een beetje een hekel aan. Dat is ook het makke van sommige christelijke verhalen; die willen op het einde vaak teveel uitleggen. Moet je niet doen, laat mensen zelf maar nadenken over het verhaal. Dit verhaaltje vind ik dan nog wel redelijk leesbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

satan fluistert je de slechte dingen in bijvb ga stelen. God roept doe het niet want dan snij je zelf in de vingers. Dan sta je voor de keuze doe ik het of niet?

Da's een geval, de mens is ook van nature niet geneigd om te stelen. Volgens mij snap je totaal niet waar ik het over heb

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom AndreasJ,

Dat is waar, maar Satan als hoofdpersoon in zo'n verhaal neerzetten is literair gezien wel het meest reëel. Hoe zou je het verhaal ánders kunnen herschrijven? Zo'n vergadering met gewoon mensen over dit onderwerp zou onrealistisch zijn. Een verhaal met enkel demonen, dus zonder Satan, komt feitelijk op hetzelfde neer als deze versie. Gods engelen kunnen logischerwijs ook niet echt in zo'n verhaal functioneren.

Een andere oplossing zou zijn om gewoon een totaal ander verhaal te schrijven. Maar dat is ook lastig, over zo'n onderwerp. Voor je het weet, heb je al een scéne geschreven over dat iemand door God geoordeeld wordt over zijn drukke levensstijl, want zo snel kan dat gaan. Of een standaard moralistisch verhaal over iemand die druk is en ineens door iets ergs of zo tot bezinning komt. Gaap, want al veel te vaak gedaan.

Wat je dan eventueel ook zou kunnen doen, is een verhaal met als insteek: wat nu als hemelwezens hetzelfde zouden doen als mensen? Daar kun je weer vele kanten mee op, alleen voor je het weet heb je weer christenen aan je broek hangen die dat toch iets te blasfemisch vinden. Immers, de kunst van zo'n verhaal is dan om natuurlijk stevig te parodiëren, dus het menselijk gedrag flink uit te vergroten, en zondigende engeltjes zien we liever niet.

Ik heb nog wel wat leuke ideetjes hoor, maar ik wilde enkel aangeven dat het echt niet makkelijk is om een vlot, leuk en tegelijkertijd confronterend verhaaltje te schrijven. Zonder dat je moralistisch gaat worden, want daar hebben mensen een beetje een hekel aan. Dat is ook het makke van sommige christelijke verhalen; die willen op het einde vaak teveel uitleggen. Moet je niet doen, laat mensen zelf maar nadenken over het verhaal. Dit verhaaltje vind ik dan nog wel redelijk leesbaar.

Dank je mijn broeder

Link naar bericht
Deel via andere websites

Efeziers 6, 13-16:

13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven.

Dit is de wapenrusting tegen listen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hetgeen de TS inbrengt heeft op zich wel een punt. In de monastieke traditie wordt wel gesproken over "verstrooiing". Je gedachten raken verdeeld en je moet allerlei dingen tegelijk doen waardoor je niet meer aan bidden toekomt. Dat is inderdaad dodelijk voor je geestelijk leven.

Geestelijk leven en gebed gaan, zoals Thorgrem al opmerkte door naar St. Jozefmaria te verwijzen, echter verder dan tijd doorbrengen in de kerk. Ook in je dagelijks leven (je beroep, gezin, vriendenkring) kun je je christenzijn, je gemeenschappelijk priesterschap zoals Lumen Gentium het zo mooi definieert, uitoefenen.

Door je gebeden en vooral door het ontvangen van de sacramenten wordt je door God toegerust. Hij gééft Zichzelf weg aan de mens opdat de mens ook zichzelf weg zou geven aan de ander. Dat is de priesterlijke roeping van iedere gelovige. St. Jozefmaria leerde ons dat heiligheid niet iets is dat voortkomt uit grote visoenen over grote daden en indrukwekkende spirituele prestaties.

Nee: door in je dagelijkse plichten attent te zijn en aan God te denken heilig je datzelfde dagelijks leven. Dat is de hoge roeping van de christen en daar geen kan geen duivel tegenop.

Verzet tegen je dagelijkse plichten is dus niet goed. Tegelijkertijd moet je ook iedere dag tijd nemen voor het gebed. Naar de Mis, de Rozenkrans bidden, schietgebedjes zeggen, regelmatig het Nieuwe Testament lezen enz. Zonder die "oplaadmomenten" wordt het uiteindelijk ook niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hetgeen de TS inbrengt heeft op zich wel een punt. In de monastieke traditie wordt wel gesproken over "verstrooiing". Je gedachten raken verdeeld en je moet allerlei dingen tegelijk doen waardoor je niet meer aan bidden toekomt. Dat is inderdaad dodelijk voor je geestelijk leven.

Geestelijk leven en gebed gaan, zoals Thorgrem al opmerkte door naar St. Jozefmaria te verwijzen, echter verder dan tijd doorbrengen in de kerk. Ook in je dagelijks leven (je beroep, gezin, vriendenkring) kun je je christenzijn, je gemeenschappelijk priesterschap zoals Lumen Gentium het zo mooi definieert, uitoefenen.

Door je gebeden en vooral door het ontvangen van de sacramenten wordt je door God toegerust. Hij gééft Zichzelf weg aan de mens opdat de mens ook zichzelf weg zou geven aan de ander. Dat is de priesterlijke roeping van iedere gelovige. St. Jozefmaria leerde ons dat heiligheid niet iets is dat voortkomt uit grote visoenen over grote daden en indrukwekkende spirituele prestaties.

Nee: door in je dagelijkse plichten attent te zijn en aan God te denken heilig je datzelfde dagelijks leven. Dat is de hoge roeping van de christen en daar geen kan geen duivel tegenop.

Verzet tegen je dagelijkse plichten is dus niet goed. Tegelijkertijd moet je ook iedere dag tijd nemen voor het gebed. Naar de Mis, de Rozenkrans bidden, schietgebedjes zeggen, regelmatig het Nieuwe Testament lezen enz. Zonder die "oplaadmomenten" wordt het uiteindelijk ook niks.

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok leg me maar even uit dan?

Jen hebt satan die aanklaagt, da's een feit, maar de realiteit is dat de mens zelf zondigt door zijn zondige natuur, het vlees. Natuurlijk is het heel menselijk om iets of iemand anders de schuld te geven, bij voorkeur Satan, dat deden Adam en Eva al in het paradijs. Ik vind dat dit verhaaltje teveel doorslaat in het afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid. Het is niet het een of het ander maar een mix die altijd pas achteraf te halen is. De wapenrusting kan net zo goed tegen een bovennatuurlijke macht als tegen het eigen vlees gebruikt worden.

Punt is dat je beter zelf de volle verantwoordelijkheid neemt, want je bent zelf immers verantwoordelijk aangezien je zelf zondigt. Berouw is pas oprecht als je stopt met wijzen naar iets anders.

Ik hoop dat je me nu een beetje snapt, in ieder geval fijn dat je mij een kans geeft om het uit te leggen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom AndreasJ,

Dat is waar, maar Satan als hoofdpersoon in zo'n verhaal neerzetten is literair gezien wel het meest reëel. Hoe zou je het verhaal ánders kunnen herschrijven? Zo'n vergadering met gewoon mensen over dit onderwerp zou onrealistisch zijn. Een verhaal met enkel demonen, dus zonder Satan, komt feitelijk op hetzelfde neer als deze versie. Gods engelen kunnen logischerwijs ook niet echt in zo'n verhaal functioneren.

Een andere oplossing zou zijn om gewoon een totaal ander verhaal te schrijven. Maar dat is ook lastig, over zo'n onderwerp. Voor je het weet, heb je al een scéne geschreven over dat iemand door God geoordeeld wordt over zijn drukke levensstijl, want zo snel kan dat gaan. Of een standaard moralistisch verhaal over iemand die druk is en ineens door iets ergs of zo tot bezinning komt. Gaap, want al veel te vaak gedaan.

Wat je dan eventueel ook zou kunnen doen, is een verhaal met als insteek: wat nu als hemelwezens hetzelfde zouden doen als mensen? Daar kun je weer vele kanten mee op, alleen voor je het weet heb je weer christenen aan je broek hangen die dat toch iets te blasfemisch vinden. Immers, de kunst van zo'n verhaal is dan om natuurlijk stevig te parodiëren, dus het menselijk gedrag flink uit te vergroten, en zondigende engeltjes zien we liever niet.

Ik heb nog wel wat leuke ideetjes hoor, maar ik wilde enkel aangeven dat het echt niet makkelijk is om een vlot, leuk en tegelijkertijd confronterend verhaaltje te schrijven. Zonder dat je moralistisch gaat worden, want daar hebben mensen een beetje een hekel aan. Dat is ook het makke van sommige christelijke verhalen; die willen op het einde vaak teveel uitleggen. Moet je niet doen, laat mensen zelf maar nadenken over het verhaal. Dit verhaaltje vind ik dan nog wel redelijk leesbaar.

Kortom je wilt een incompleet verhaal omwille de moeilijkheidsgraad accepteren en zomaar voorbij laten gaan? Da's in mijn ogen toegave aan de oppervlakkigheid. Wie a zegt moet ook b zeggen. Dit is weliswaar een weg naar de waarheid, maar een slingerende weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom AndreasJ,

Mwah, ik zou dan eerder gewoon of het verhaal verbeteren, of een ander verhaal schrijven. En sowieso nooit de gehele Waarheid door slechts één verhaal te willen laten vertellen. Want dat lukt je toch nooit of te nimmer. Dit verhaal is slechts een klein aspect ervan. De mens is schuldig ja, maar ik geloof wel dat Satan ons tot dingen kan verleiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom AndreasJ,

Mwah, ik zou dan eerder gewoon of het verhaal verbeteren, of een ander verhaal schrijven. En sowieso nooit de gehele Waarheid door slechts één verhaal te willen laten vertellen. Want dat lukt je toch nooit of te nimmer. Dit verhaal is slechts een klein aspect ervan. De mens is schuldig ja, maar ik geloof wel dat Satan ons tot dingen kan verleiden.

Amen mijn broeder

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom AndreasJ,

Mwah, ik zou dan eerder gewoon of het verhaal verbeteren, of een ander verhaal schrijven. En sowieso nooit de gehele Waarheid door slechts één verhaal te willen laten vertellen. Want dat lukt je toch nooit of te nimmer. Dit verhaal is slechts een klein aspect ervan. De mens is schuldig ja, maar ik geloof wel dat Satan ons tot dingen kan verleiden.

Mjah, dit aspect heeft in mijn ogen het andere aspect nodig om een volwaardig aspect van de Waarheid te vormen. Met dit incomplete verhaal creëer je een denkfout bij mensen, namelijk dat ze zelf geen verantwoordelijkheid hoeven te dragen. Wat weer de potentie heeft om een onvolledig berouw richting God te vormen met betrekking tot de zonden. Als we hierbij het attritio verhaal insluiten zal dit waarschijnlijk niet lijden tot zonde maar lijdt het ook niet tot een kennis van God. Zeg maar dit soort dingen toelaten terwijl je beter weet is een soort bewust domhouden, iets waarvan ik mijzelf niet schuldig wil bevinden tegen mijn mede volgelingen van Christus.

Snap je een beetje waar het me om te doen is? Het is een onvolledig denkbeeld wat onnodige afstand creëert tussen de lezer en God, en hierin is simplisme de boosdoener. Ik ben overtuigt dat simplisme in sommige omstandigheden kan uitgroeien tot zonde en dat is iets wat ik wil voorkomen.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid