Spring naar bijdragen

Zieltjes winnen onder christenen


Aanbevolen berichten

Quote:

Als ik dan ook even de advocaat van de duivel mag spelen:
sjoerule.gif

Waarom zou ik andere christenen niet naar de Katholieke kerk willen brengen? Wij leren van de heilige Katholieke kerk uit dat dit de enige kerk is. De kerk die is opgericht door Jezus zelf. Waaorm zou ik anderen christenen dan niet naar de waarheid leiden?
smile.gif

Hen die Jezus Christus tot hun Zaligmaker weten en met Hem verborgen omgang hebben en Hem navolgen zijn in de waarheid,en de Kerk is groter dan alleen de roomse kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als ik dan ook even de advocaat van de duivel mag spelen:
sjoerule.gif

Waarom zou ik andere christenen niet naar de Katholieke kerk willen brengen? Wij leren van de heilige Katholieke kerk uit dat dit de enige kerk is. De kerk die is opgericht door Jezus zelf. Waaorm zou ik anderen christenen dan niet naar de waarheid leiden?
smile.gif

Omdat jij mensen niet bekeert tot het katholicisme. De Heilige Geest leidt mensen en mensen kunnen uit vrije wil kiezen of ze katholiek willen worden. Je kunt (en mag!) mensen er niet toe dwingen.

Als katholiek bid ik voor mijn atheistische familie, maar ik zal nooit gaan proberen ze te bekeren. Dat kan ik namelijk niet, alleen God kan dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat jij mensen niet bekeert tot het katholicisme. De Heilige Geest leidt mensen en mensen kunnen uit vrije wil kiezen of ze katholiek willen worden. Je kunt (en mag!) mensen er niet toe dwingen.

Als katholiek bid ik voor mijn atheistische familie, maar ik zal nooit gaan proberen ze te bekeren. Dat kan ik namelijk niet, alleen God kan dat.

Niettemin geeft God vrij expliciet de opdracht tot evangelisatie: "En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping."

Dat God het is die mensen bekeerd neemt onze verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van die opdracht niet weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, ik verkondig het evangelie, desnoods met woorden. Ik denk niet dat God wil dat wij aan andere mensen gaan vertellen dat als ze in de hemel willen komen, ze lid moeten worden van onze kerk. Zo werkt het namelijk niet.

Ik vind Franciscus van Assisi een wijs man in dezen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt, ik verkondig het evangelie, desnoods met woorden. Ik denk niet dat God wil dat wij aan andere mensen gaan vertellen dat als ze in de hemel willen komen, ze lid moeten worden van onze kerk. Zo werkt het namelijk niet.

Ik vind Franciscus van Assisi een wijs man in dezen.
knipoog_dicht.gif

Als Christen ben je een Militia Christi en je opdracht is mensen te vertellen van onze Verlosser Jezus Christus ook jij als leek is daar aan gehouden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Niettemin geeft God vrij expliciet de opdracht tot evangelisatie: "En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping."

Dat God het is die mensen bekeerd neemt onze verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van die opdracht niet weg.

Maar voor wie is die opdracht dan bestemd?

2 Dit zijn de namen van de twaalf apostelen: als eerste Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, 3 Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs, 4 en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren. 5 Deze twaalf zond Jezus uit, en hij gaf hun de volgende instructies: ‘Sla niet de weg naar de heidenen in en bezoek geen Samaritaanse stad. 6 Ga liever op zoek naar de verloren schapen van het volk van Israël. 7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.â€

Mat. 10

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als Christen ben je een Militia Christi en je opdracht is mensen te vertellen van onze Verlosser Jezus Christus ook jij als leek is daar aan gehouden .

Ik heb die opdracht niet gekregen van Christus, maar ik ben dan ook geen priester... wordt ook lastig als je vrouw bent.

Hoe dan ook, ik ben geen apostel, dus geldt die opdracht van Jezus aan de apostelen niet voor mij als leek, wel dien ik als leek een christelijk leven te leiden dat op zijn beurt weer een inspiratie kan zijn voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Barbapapa: en tegen wie heeft de Heer het daar? Wie zijn de 'hen'?

De discipelen/volgelingen/gelovigen.

Quote:
Als je het op jezelf zou betrekken, dan mijn vraag: neem je ook slangen op en drink je weleens iets dodelijks zonder dat het je schade doet? En genezing door handoplegging?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De discipelen/volgelingen/gelovigen.

[...]

Ja.

Hmm.. dat van die slangen en het gif drinken wil ik weleens in real life zien dan...

Hoe kom je erbij dat je 12 discipelen zomaar kunt doortrekken naar volgelingen en dan naar gelovigen? Dat staat er toch niet? Hij heeft het toch tegen zijn leerlingen en niet tegen de hele schare?

Ik mis het genezen van zieken door handoplegging trouwens... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmm.. dat van die slangen en het gif drinken wil ik weleens in real life zien dan...

Matt. 4

7 Jezus zeide tot hem: Er staat ook geschreven: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken.

Quote:
Hoe kom je erbij dat je 12 discipelen zomaar kunt doortrekken naar volgelingen en dan naar gelovigen? Dat staat er toch niet? Hij heeft het toch tegen zijn leerlingen en niet tegen de hele schare?

Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Gelovigen zullen dit doen. Ben je een gelovige?

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

De volgelingen/leerlingen/discipelen van Jezus zullen dit doen. Ben je een volgeling/leerling/discipel van Jezus?

Hebben die leerlingen van Jezus met z'n twaalven de hele wereld en alle volken bereikt? Of moet nog meer van de wereld en de volken worden bereikt? Doen de 12 volgelingen dat of moeten andere christelijke discipelen dat doen?

Quote:
Ik mis het genezen van zieken door handoplegging trouwens...
smile.gif

Ja, ook het genezen van zieken door handoplegging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Matt. 4

7 Jezus zeide tot hem: Er staat ook geschreven: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken.

Jezus zegt net zelf dat je iets dodelijks kunt drinken zonder dat het je schaadt. Dan verzoek je God niet, dan doe je juist wat Jezus (= God) zegt, toch?

Quote:

Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Gelovigen zullen dit doen. Ben je een gelovige?

Wie zegt dat dit op gelovigen slaat? Ik lees daar dat het op de 12 apostelen slaat. Nogmaals: hoe kom je erbij dat je "12 apostelen" zomaar kunt vervangen door "alle gelovigen"? Dat staat er toch niet? Het is toch overduidelijk gericht aan 12 apostelen, in plaats van aan de hele schare (= alle gelovigen)?

Quote:

Matt. 28

19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

De volgelingen/leerlingen/discipelen van Jezus zullen dit doen. Ben je een volgeling/leerling/discipel van Jezus?

Ik herhaal het maar eens: ik ben een gelovige, maar ik zie ook dat de Bijbel onderscheidt maakt tussen 'de schare' (= de gelovigen) en 'de/zijn leerlingen'. Vaak preekt Jezus aan de schare en legt het vervolgens aan zijn leerlingen uit. Kennelijk is er een verschil, maar jij trekt alles gelijk. Op wiens authoriteit doe je dat?

Quote:

Hebben die leerlingen van Jezus met z'n twaalven de hele wereld en alle volken bereikt? Of moet nog meer van de wereld en de volken worden bereikt? Doen de 12 volgelingen dat of moeten andere christelijke discipelen dat doen?

De twaalven en hun discipelen hebben alle volken bereikt. De twaalven wijdden nieuwe discipelen, die vervolgens weer nieuwe discipelen wijdden. Deze trokken onder anderen erop uit als missionarissen. Antwoord is dus ja. Ik ben niet gewijd, ik kan ook niet gewijd worden als vrouw, dus is deze tekst niet aan mij gericht.

Quote:

Ja, ook het genezen van zieken door handoplegging.

Heb je dat werkelijk gedaan? Of zou je dat doen? Het wordt wat wazig op deze manier.

Graag zou ik zien waarom ik elke keer teksten die expliciet gericht zijn aan de twaalf apostelen moet doortrekken naar alle gelovigen. Hoe kom je daarbij en op wiens authoriteit doe je die interpretatie?


Samengevoegd:

Nog een argument waarom teksten (vooral die jij aanhaalt, het 'zendingsbevel') niet slaan op gewone gelovigen maar de geestelijkheid. Jezus draagt op om te dopen. In de overgrote meerderheid van de kerken (onder meer in de gereformeerde kerken waar ik vandaan kom) wordt dopen alleen maar gedaan door een oudste of een dominee, en niet door het gemiddelde kerklid.

Daaraan kun je dus al zien dat verschillende mensen verschillende taken hebben. Prediken is voor mensen met een opleiding daartoe. Gewone leken kunnen volstaan met het laten zien van Christus door hun levenswijze. Of, om het met St. Franciscus van Assisi (je weet wel, de dierenliefhebber) te zeggen: "Verkondigt het Evangelie, DESNOODS met woorden". (Met andere woorden: liever door daden dan aan mensen te vertellen wat ze allemaal fout doen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus zegt net zelf dat je iets dodelijks kunt drinken zonder dat het je schaadt. Dan verzoek je God niet, dan doe je juist wat Jezus (= God) zegt, toch?

Klopt. Als ik per ongeluk iets dodelijks zou drinken, zou het mij niet schaden. Ik ga niet expres iets dodelijks drinken. Als Jezus van de tempel zou vallen, zouden engelen Hem opvangen. Maar als Jezus van de tempel zou springen, zou Hij de Vader verzoeken.

Quote:
Wie zegt dat dit op gelovigen slaat? Ik lees daar dat het op de 12 apostelen slaat. Nogmaals: hoe kom je erbij dat je "12 apostelen" zomaar kunt vervangen door "alle gelovigen"? Dat staat er toch niet? Het is toch overduidelijk gericht aan 12 apostelen, in plaats van aan de hele schare (= alle gelovigen)?

Er staat: 'de gelovigen'.

Quote:
Ik herhaal het maar eens: ik ben een gelovige, maar ik zie ook dat de Bijbel onderscheidt maakt tussen 'de schare' (= de gelovigen) en 'de/zijn leerlingen'. Vaak preekt Jezus aan de schare en legt het vervolgens aan zijn leerlingen uit. Kennelijk is er een verschil, maar jij trekt alles gelijk. Op wiens authoriteit doe je dat?

Behoor je tot Zijn leerlingen of de schare?

Quote:
De twaalven en hun discipelen hebben alle volken bereikt. De twaalven wijdden nieuwe discipelen, die vervolgens weer nieuwe discipelen wijdden. Deze trokken onder anderen erop uit als missionarissen. Antwoord is dus ja. Ik ben niet gewijd, ik kan ook niet gewijd worden als vrouw, dus is deze tekst niet aan mij gericht.

Het gaat erom of de Heer Jezus Christus je geroepen heeft. Heeft Hij je geroepen?


Samengevoegd:

Quote:

Heb je dat werkelijk gedaan? Of zou je dat doen? Het wordt wat wazig op deze manier.

Ik heb dat gedaan, zoals God mij dat oproept in Zijn Woord.

Quote:
Nog een argument waarom teksten (vooral die jij aanhaalt, het 'zendingsbevel') niet slaan op gewone gelovigen maar de geestelijkheid. Jezus draagt op om te dopen. In de overgrote meerderheid van de kerken (onder meer in de gereformeerde kerken waar ik vandaan kom) wordt dopen alleen maar gedaan door een oudste of een dominee, en niet door het gemiddelde kerklid.

Is dat Bijbels?

Quote:
Daaraan kun je dus al zien dat verschillende mensen verschillende taken hebben. Prediken is voor mensen met een opleiding daartoe. Gewone leken kunnen volstaan met het laten zien van Christus door hun levenswijze. Of, om het met St. Franciscus van Assisi (je weet wel, de dierenliefhebber) te zeggen: "Verkondigt het Evangelie, DESNOODS met woorden". (Met andere woorden: liever door daden dan aan mensen te vertellen wat ze allemaal fout doen).

Is dat Bijbels?


Samengevoegd:

Quote:

Hoe kom je daarbij en op wiens authoriteit doe je die interpretatie?

Luc. 20

2 en zij spraken tot Hem zeggende: Zeg ons, krachtens welke bevoegdheid doet Gij deze dingen, of wie is het, die U deze bevoegdheid gegeven heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt. Als ik per ongeluk iets dodelijks zou drinken, zou het mij niet schaden. Ik ga niet expres iets dodelijks drinken. Als Jezus van de tempel zou vallen, zouden engelen Hem opvangen. Maar als Jezus van de tempel zou springen, zou Hij de Vader verzoeken.

Waar heeft Jezus het over 'per ongeluk'? In mijn beleving is er een groot verschil tussen Jezus die tegen je zegt dat als je iets dodelijks drinkt, dat het je niet zou schaden en de duivel die tegen je zegt dat als je van de tempel springt, de engelen je zullen opvangen. Je moet dingen wel in hun context laten staan.

Quote:

Er staat: 'de gelovigen'.

Waar staat dat, ik zie alleen Jezus zich richten tot de discipelen? In het geciteerde stuk zie ik 'hen' staan, als ik in de context van de Heilige Schrift kijk, zie ik dat Jezus zich richt tot de Twaalven. Er staat nergens het woord 'gelovigen', ook niet in de grondtekst.

Quote:

Behoor je tot Zijn leerlingen of de schare?

Aangezien Zijn leerlingen tot de geestelijkheid behoren, nl. apostel zijn, en ik geen apostel ben, behoor ik tot 'het volk', 'de schare' of 'de leken'. 't Is maar net hoe je het wilt noemen.

Quote:

Het gaat erom of de Heer Jezus Christus je geroepen heeft. Heeft Hij je geroepen?

Jij beweert dat het daarom gaat. Hoe kom je daarbij, en op wiens authoriteit beweer je dat apostelen, discipelen een synoniem is voor 'alle gelovigen'. Je beweert dit keer op keer, ik beweer (met onderbouwing) dat dit niet zomaar door te trekken is, en vraag je nu voor de derde keer te onderbouwen. Ik zou het erg op prijs stellen als je op dit centrale punt ingaat: jij kiest voor een bepaalde interpretatie. Ik wil alleen maar weten waar die interpretatie vandaan komt en op wiens authoriteit ik moet aannemen dat dit de juiste interpretatie is.

Quote:

Ik heb dat gedaan, zoals God mij dat oproept in Zijn Woord.

Wat bedoel je hiermee, en nogmaals: op basis waarvan (daarmee bedoel ik: op basis van welke authoriteit) kun je zeggen dat God zich in Zijn woord in dezen rechtstreeks tot JOU richt, en niet, zoals er staat tot de Twaalven.

Quote:

Is dat Bijbels?

Ja hoor. Anders zei ik het niet. Of wou je beweren dat Jezus ten tijde van zijn hemelvaart maar twaalf volgelingen had, namelijk alleen de apostelen. Als ik een beetje vluchtig de Heilige Schrift lees, zie ik veel en veel meer volgelingen, maar ik zie ook alleen de apostelen en mensen door de apostelen aangesteld mensen dopen, en niet willekeurig welke volgeling / lid van de schare. Het is heel bijbels dus.

Quote:

Luc. 20

2 en zij spraken tot Hem zeggende: Zeg ons, krachtens welke bevoegdheid doet Gij deze dingen, of wie is het, die U deze bevoegdheid gegeven heeft?

Op welke manier is dat een antwoord op mijn vraag? Of beweer jij dat je Jezus bent? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar heeft Jezus het over 'per ongeluk'? In mijn beleving is er een groot verschil tussen Jezus die tegen je zegt dat als je iets dodelijks drinkt, dat het je niet zou schaden en de duivel die tegen je zegt dat als je van de tempel springt, de engelen je zullen opvangen. Je moet dingen wel in hun context laten staan.

Nou, dan niet 'per ongeluk'. Als ik iets dodelijks drink, blijf ik gezond in leven.


Samengevoegd:

Quote:

Waar staat dat, ik zie alleen Jezus zich richten tot de discipelen?

Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het een en ander geeft wel aan dat je deze teksten niet zomaar kunt gebruiken als kanonnenvoer om te 'bewijzen' dat eenieder 'moet' praten als Brugman van de Bijbel, om mensen te bekeren. Het feit dat er minimaal twee benaderingen bestaan (namelijk de mijne en de jouwe) geeft al aan dat je 'bijbelse bewijzen' met enige voorzichtigheid moet gebruiken, zeker bij dit soort onderwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aangezien Zijn leerlingen tot de geestelijkheid behoren, nl. apostel zijn, en ik geen apostel ben, behoor ik tot 'het volk', 'de schare' of 'de leken'. 't Is maar net hoe je het wilt noemen.

Het klopt dat niet alle taken voor alle gelovigen geldt.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus

Maar er zijn taken die voor alle gelovigen geldt. De schare staat gelijk aan de wereld. De gelovigen worden de wereld ingezonden om de Goede Boodschap van het koninkrijk van God te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, dan niet 'per ongeluk'. Als ik iets dodelijks drink, blijf ik gezond in leven.


Samengevoegd:

[...]

Mar. 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen
de gelovigen
volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Dat is een ander citaat dan Mattheus dat je eerst gebruikte en beweerde dat daar gelovigen stond, hè?

Maar goed, ook hier richt Jezus zich tot de apostelen en niet tot de schare en ook hier wordt niet duidelijk dat het om alle christenen gaat. Sterker nog, als je de hele context erbij neemt gaat het niet om de gelovigen zoals jij graag de Heilige Schrift na enig martelwerk wilt laten zeggen. Je negeert totaal het laatste vers van Marcus. Wat staat daar?

"Maar zij (= de apostelen) trokken uit om overal te prediken, en de Heer werkte met hen (= de apostelen) mee en schonk kracht aan hun woord door de tekenen die het vergezelden."

Helaas, als je even doorleest, zie je dat met 'de gelovigen' iets anders bedoeld wordt dan 'alle volgelingen' of 'de schare'.

Ironisch genoeg staat er in mijn willibrord vertaling dat er over vers 9-20 van dit hoofdstuk (dus dat stuk wat jij citeert) twijfel bestaat over de echtheid (of het wel door Marcus geschreven is). En enige reden dat het in mijn Willibrord staat, is volgens de aantekeningen "Het is steeds door de Kerk als behorend tot de H. Schrift aanvaard). Dit levert voor mij als katholiek geen probleem op, maar als je de authoriteit van de Kerk niet erkent, dus niet wilt leunen op de Traditio, dan is dit niet een onomstreden stukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het klopt dat niet alle taken voor alle gelovigen geldt.

Ef. 4

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus

Maar er zijn taken die voor alle gelovigen geldt. De schare staat gelijk aan de wereld. De gelovigen worden de wereld ingezonden om de Goede Boodschap van het koninkrijk van God te verkondigen.

Ik word een beetje moe: jij loopt steeds een bepaalde interpretatie te verkondigen, zonder erbij te zeggen waar deze vandaan komt. Is dit jouw persoonlijke mening of is dit ergens aan ontleend. Wat jij persoonlijk in een stukje tekst leet doet me niet zoveel. Als het een algemeen door theologen aanvaarde uitleg is, dan zegt dat mij al wat meer...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

1 Joh 4,15

Al wie belijdt, dat Jezus de Zoon van God is – God blijft in hem en hij in God.

En wat bedoel je daarmee? Ik belijd ook dat Jezus de Zoon van God is, en kom tot een heel andere interpretatie. Dus dat lost niet zoveel op als het om het verschil in interpretatie is.

Als wij beiden een compleet andere uitleg hebben, dan is er iets geks aan de hand. In ieder geval moet je in zo'n geval uitkijken om dit soort tweeduidige teksten te gebruiken als bewijs voor één bepaalde uitleg. Het is namelijk niet de enig mogelijke. Dit probeer ik je al een tijdje te laten zien, maar kennelijk landt dat niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik dan ook even de advocaat van de duivel mag spelen:
sjoerule.gif

Waarom zou ik andere christenen niet naar de Katholieke kerk willen brengen? Wij leren van de heilige Katholieke kerk uit dat dit de enige kerk is. De kerk die is opgericht door Jezus zelf. Waaorm zou ik anderen christenen dan niet naar de waarheid leiden?
smile.gif

Leid je die mensen naar de waarheid of naar de kerk? flower.gif

Als je gaat evangeliseren, wil je dan iemand iets van God laten zien/meegeven of wil je hem/haar kerklid maken? Ik heb soms het idee dat mensen meer bezig kunnen zijn met de kerk dan met God, alhoewel deze natuurlijk ook weer niet voor de volle 100% los te koppelen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HenkG: Als het over de katholieke kerk gaat, is dat hetzelfde, natuurlijk...

(Geintje natuurlijk...)

Maar er zijn mensen die dit serieus zo zien... en dat zijn niet de meest fijne mensen om tegen te komen op straat of die aanbellen aan de deur om het 'Goede Nieuws' te brengen. Ik spreek uit ervaring. Zoals ik al eerder zei: dit soort mensen heeft wel wat bereikt met mij: namelijk zo'n grote aversie tegen het Christendom en Christenen kweken dat het 15 jaar geduurd heeft voordat ik ook maar na wou denken over de mogelijkheid tot het bestaan van een God. Iets met averechts werken enzo... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt. Als ik per ongeluk iets dodelijks zou drinken, zou het mij niet schaden.

Wat heb je tot nu toe gedronken, dan?

Quote:
Ik ga niet expres iets dodelijks drinken. Als Jezus van de tempel zou vallen, zouden engelen Hem opvangen. Maar als Jezus van de tempel zou springen, zou Hij de Vader verzoeken.

Wat heeft dat er mee te maken? Jij bent Jezus niet (ondanks de tekst die je hierboven aanhaalt) en het drinken van iets dodelijks is niet te vergelijken met Jezus die niet naar satan luisterde en dus niet van de tempel sprong.

Quote:
Er staat: 'de gelovigen'.

Waar staat dat? Ik zie het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze draad gaat niet meer over waar hij over moet gaan proselitisme.Proselitisme is al zo oud als de Kerk ,de Romana wordt door de Orthodoxie beschuldigd van mensen af pakken.Protestanten die zendingsposten hebben in Rooms Katholieke landen enz enz.En elke Katholiek de Clerus niet in het minst zou willen dat een ieder lid is van zijn/haar Kerk;overgangen zal uit eigen overtuiging moeten geschieden ,wordt dat duidelijk aan gegeven is het tijd voor begeleiding en opneming.

Het gooien en plukken van bijbelteksten in deze draad getuigd van grote domheid en disrespect van de Heilige Schrift,plus dat men niet weet waar het hier over gaat,proselitisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid