Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Sacramentsdag

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Sacramentsdag (Festus Corporis Christi in het Latijn) is een hoogfeest binnen de rooms-katholieke Kerk dat valt op de tweede donderdag na Pinksteren (zie ook Paas- en Pinksterdatum). Sacramentszondag wordt gevierd op de tweede zondag na Pinksteren. Op dit feest wordt gevierd dat Jezus Christus zich in de gedaante van brood en wijn aan de gelovigen wil geven als voedsel en voortdurend onder de mensen wil blijven door middel van zijn waarachtige tegenwoordigheid (Sua realis praesentia) in de geconsacreerde offergaven. De eerbied die in de Rooms-Katholieke Kerk voor de geconsacreerde hostie bestaat, wordt op deze feestdag benadrukt.

Op die dag wordt de sequens Lauda Sion gezongen in de H. Mis en op sommige plaatsen wordt na de Mis de geconsacreerde hostie in een monstrans geplaatst, ter aanbidding. Ook gaat op deze dag de sacramentsprocessie uit, waarbij de priester de geconsacreerde hostie in een monstrans door de straten van de parochie ronddraagt. Dit laatste is in sommige streken een tijd in onbruik geweest, bijvoorbeeld door een concreet processieverbod, maar wordt hier en daar opnieuw ingevoerd (onder andere sinds 2004 vanuit de Amsterdamse Onze Lieve Vrouwekerk).

Geschiedenis

Sacramentsdag werd vanaf de late middeleeuwen een populaire feestdag, te beginnen in het bisdom Luik vanaf circa 1246, waar Juliana van Cornillon zich had beijverd voor de verering van het Heilig Sacrament. Vanaf 1252 blijkt het in diverse (West-) Duitse gebieden reeds een verplichte feestdag te zijn. In 1264, met de publicatie van de bul Transiturus, bepaalde Paus Urbanus IV, ooit als aartsdiaken werkzaam in Luik, dat deze feestdag door de hele Latijnse Kerk gevierd moest worden. Clemens V bevestigde officieel de erkenning van dit feest door de publicatie van de bul In Domine (oktober 1311 - mei 1312), eveneens opgenomen in de Clementinae. Het feest won van toen af aan populariteit en zou in de vijftiende eeuw tot één van de populairste kerkelijke feesten uitgroeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blij dat er al even een uitleg bij het begrip gegeven wordt. Maar dit roept bij mij wel een verhelderende vraag op. Bij elke Eucharistie wordt toch stilgestaan bij de

geconsacreerde offergaven? Vanwaar deze extra dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom HenkG,

Om dezelfde reden dat de Goede Vrijdag en Pasen vieren, terwijl in elke viering we stilstaan bij Christus' dood en verrijzenis: hele bijzondere gebeurtenissen, heiligen of heilige handelingen verdienen een eigen feestdag.

Nu hebben we als Kerk eigenlijk Witte Donderdag al voor het vieren dat Christus de Eucharistie heeft ingesteld, maar dan wordt het feest toch teveel overschaduwt door de droefheid over Jezus' lijden. Daarom doen we het na de Paastijd, op Sacramentsdag, nog eens dunnetjes over, maar dan écht met alle vreugde en Roomse blijheid, die op dat moment weer helemaal gepast is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet alleen roomse blijheid maar Katholieke blijheid in het algemeen.Het is dan ook zo dat Sacramentsdag meer buiten de romana wordt gevierd dan daar binnen.Daarvan af gezien het is een hoge feestdag met veel stichting devotie en vreugde,de vreugde van Jezus Christus alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

’Diverse afkomst, gemeenschappelijk geloof’

Vijfde editie Sacramentsprocessie Amsterdam

Geplaatst door Theo Borgermans op vrijdag 16 mei 2008 om 00:15u

AMSTERDAM (RKnieuws.net) - De Onze Lieve Vrouwekerk aan de Amsterdamse Keizersgracht organiseert op zondag 25 mei voor de vijfde maal een sacramentsprocessie over de grachtengordel van Amsterdam. Naast katholieken lopen gelovigen van diverse orthodoxe kerken mee. De deelnemers delen het geloof in de aanwezigheid van Christus in de eucharistie.

Er nemen twee aartsbisschoppen deel: de nuntius van Nederland, mgr. François Bacqué, en de kersverse Syrisch-orthodoxe aartsbisschop in Nederland, mgr. Polycarpos Augin Aydin. Omdat de bisschop van Haarlem, mgr. Jozef Punt, op militaire bedevaart naar Lourdes gaat, zal hij bij de processie vervangen worden door zijn hulpbisschop, mgr. J.G.M. van Burgsteden. Samen met de deken van Amsterdam, A. Bakker, de pastoor van de Amsterdamse binnenstadsparochie, mgr. J.W. Stam, en andere priesters zullen zij met een heilige hostie in een monstrans door de stad trekken. Naar verwachting meer dan duizend gelovigen zullen hen vergezellen.

Veelkleurig

Vanaf haar ontstaan heeft de processie een veelkleurige aanblik. De organiserende Onze Lieve Vrouwekerk is de thuishaven voor Amsterdamse katholieken, Surinaamse katholieken en Syrisch-orthodoxen. De pastorale zorg voor de rooms-katholieke gemeenschap is toevertrouwd aan priesters van het Opus Dei. Naast de gemeenschappen van de kerk worden gelovigen en delegaties verwacht van de Armeense, Koptische en Ethiopische kerken.

Mensen uit verschillende Amsterdamse parochies sluiten zich bij de processie aan. Zij lopen zingend en biddend in een stoet achter de hostie die in een monstrans onder een baldakijn wordt meegedragen. De Volendamse fanfare Wilhelmina zal spelend in klederdracht aan de kop van de stoet lopen. De koralen van het muziekcorps worden afgewisseld door de zang van een Syrisch-orthodox meisjeskoor. De voorafgaande mis en het afsluitende lof in de kerk worden opgeluisterd door Gregoriaanse en polifonische zang van het aan de Onze Lieve Vrouwekerk verbonden Alphonsuskoor en een Surinaams koor.

Nieuwe traditie

De processie vond in 2004 voor het eerst plaats bij gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Onze Lieve Vrouwekerk. Dat was in de hoofdstad voor het eerst sinds 1578. Nadat het stadsbestuur in dat jaar overging naar de Reformatie werden processies verboden. Het zogeheten processieverbod gold eeuwenlang voor vrijwel het gehele Nederlandse grondgebied boven de rivieren. De wijziging van de Grondwet in 1983 gaf nieuwe ruimte aan openbare religieuze manifestaties, die in 1989 ook expliciet bij wet werden toegestaan.

De Amsterdamse Onze Lieve Vrouwekerk heeft van die nieuwe mogelijkheid gebruik gemaakt. Nu voor de sacramentsprocessie ook dit jaar veel mensen worden verwacht, lijkt het erop dat zich een nieuwe traditie in de hoofdstad heeft gevestigd. (tb)

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid