Spring naar bijdragen

Muzikale smaakverandering


Aanbevolen berichten

Komaan, zo moeilijk is het punt nu ook niet he, ik betwijfel of mensen stom genoeg zijn om te beweren dat Good Charlotte het enige is wat rock te bieden heeft (en van iemand die al eerder bewijzen van goede smaak en muziekkennis heeft gegeven geloof ik dat al helemaal niet). Het ging erover dat het behoorlijk idioot is om een heel genre al bij voorbaat af te schrijven. Al zouden er honderd fifty cents zijn, dat maakt hiphop niet meteen intrinsiek stom en oncool ofzo.

(Ok, pet peeve, sorry. puh2.gif Ik krijg het gewoon van veel mensen die ik ken uit het gothicwereldje die hiphop en r&b steevast afdoen als stom en slecht, samen met alle mensen die er naar luisteren. Het zou oppervlakkig zijn en weet ik wat. Ja hoor, en zo'n muziekstijl volledig afschrijven en belachelijk maken is wél diepzinnig ofzo. De goth verwijt de neger dat hij zwart ziet, om het eens flauw spreekwoordelijk te zeggen. Ik heb momenten dat ik een pak liever op Beyonce sta te shaken dan op Diary of Dreams, en MC Solaar boeit me persoonlijk meer dan pakweg Suicide Commando. Zal ik m'n gothcard al maar inleveren?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 142
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Euh.. toen ik 18 was was het vooral de harde boem boem tjakka muziek (trance dance). Dat kwam vooral omdat mijn maten dat ook leuk vonden. Ik heb op een gegeven moment alles de deur uit gedaan (oke marktplaats ook goed) omdat ik me steeds leeger ging voelen. Ik luister nu eigenlijk niet zo vaak meer naar muziek, af en toe wat klassiek, christelijk, pop en ja ook wat seculiere dingen maar niet meer muziek waar je hyper van wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Iriacynthe zegt. Sorry dat mijn punt klaarblijkelijk óf niet duidelijk genoeg was óf te moeilijk voor sommige mensen. Het is mensen vast ook al wel opgevallen dat ik de uitspraak "de goth verwijt de neger dat hij zwart ziet" geniaal vind en hem daarom heb omgedoopt tot mijn onderschrift! ;-)

Voor alle duidelijkheid, dit was mijn punt (in de woorden van Iriacynthe):

Het ging erover dat het behoorlijk idioot is om een heel genre al bij voorbaat af te schrijven. Al zouden er honderd fifty cents zijn, dat maakt hiphop niet meteen intrinsiek stom en oncool ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oude uitspraak hoor. Ooit bedacht toen ik vijftien was met mijn toenmalige vriendje op een namiddagje idioot doen. Dit is het enige van die namiddag dat vijf jaar later nog steeds grappig is, dus af en toe recycleer ik 'm even, als het van pas komt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik als 16 jarig onderdeurtje heb natuurlijk niet echt een geschiedenis, maar kzal vertellen hoe ik tot m'n muziek keuze ben gekomen.

Ik luisterde eerst bijna altijd naar de radio. Liedjes die ik leuk vond downloade ik dan en ging ik ze grijs draaien. Liedjes van Kelly Clarkson en zo.

Later kreeg ik als tip van m'n zus de red hot chilipeppers voorgeschoteld. Dat heb ik een weekje geluisterd. Maar vond het niet leuk meer, omdat als je 1 nummer kent, de rest ook kent.

Ik ging weer verder op zoek naar wat leukers, tot ik bij linkin park uit kwam. Eerst de wat rustigere nummers als In the End en breaking the habit, en later de "ruigere" nummers als One Step Closer en Faint.

Na alle cd's grijs te hebben gedraait was het weer is tijd voor wat anders vond ik. Limb Bizkit vond ik niks, korn te grof en Slipknot idem.

Ik ben toen POD en Pillar gaan luisteren, niet echt een vooruit gang, maar goed.

Toen ik op een gegeven moment een maat van me tegen kwam, hadden we het over ruige muziek. Hij noemde slechtvalk, morphia etc.

Bands waar ik nog nooit wat van had gehoord.

Hij vond het mooi, dus ik dacht, linkin park was ruig(voor mijn gevoel toen wel), dus dat vind ik ook leuk.

Eerst had ik morphia geprobeerd. De muziek vond ik aardig totdat die Jasper in de microfoon zat te roggelen. Maar toch niet echt onaardig.

Later deed ik een poging om slechtvalk te luisteren. Ik dus een lijst gedownload van slechtvalk en zette "cries of the haunted" op.

Ik had in me hele ganselijke leven werkelijk nog nooit zo'n grafherrie gehoord.

Ik kon me ook niet indenken dat mensen dat mooi vonden.

Ik ben me toen gaan concentreren op morphia en dat soort bands.

Toen, een paar maanden later, heb ik slechtvalk opnieuw geprobeerd.

Ditmaal begon ik met "burying the dead", wat ik wel mooi vond.

Veel harde dan dat kon ik toen niet aan, maar later begon ik steeds meer te waarderen, zoals a "call in the night" enzo.

Maar echt de ruigere muziek liet ik liever achterwege.

Momenteel ben ik wel iets van smaak veranderd.

Ik kan nu ook werken van crimson moonlight waarderen en andere niet melodieuze eentonige herrie.

Momenteel ben ik death metal aan het proberen. Maar echt verder dan "in flames" kom ik niet..

Owja, en de doom\death metal natuurlijk.

Dat vind ik best een fijn genre.

Er moet dan wel natuurlijk enige vorm van melodie te bespeuren zijn.

Maar liedjes van swallow the sun, hanging garden enzo vind ik mooi smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn muzikale smaakverandering is meestal beïnvloed door anderen puh2.gif

In den beginne was ik fan van VOF de kunst (tot nog best lang, een jaar of 10). Daarna was de boze buitenwereld van de massamedia in combinatie met muziek die ik hoorde omdat ik erop danste verantwoordelijk voor mijn spice girls, vengaboys, toy box en dat soort -fanzijn.

Via een tijdje (begin '00) hitzones luisteren ging ik steeds meer (ook door die streetdancelessen) top '40 luisteren en leuk vinden. Daarna, toen ik een jaar of 13 was, ging ik Within Temptation en aanverwanten leuk vinden. Duischter hoor, voor die tijd puh2.gif Die muziek kreeg ik van een vriendin, en nog steeds vind ik WT best heel oke (al is Evanescence beter widegrin.gif)

In die tijd waardeerde ik ook de Sugababes erg, en om eerlijk te zijn is dat het enige waar ik me voor schaam puh2.gif

Na afschrijving van de Sugababes en meer fan worden van WT en Evanescence kreeg ik op een gegeven moment een omkeerpunt wat betreft muziek in m'n msnlijst, in de vorm van Ol' Moth. Hij leerde me Sirenia kennen (wat het nog steeds heel goed doet in mijn oortjes) en stuurde me Assemblage 23, wat ik eerst echt spuuglelijk vond maar steeds beter kon waarderen. Nu is het een van m'n favoriete artiesten. Ook DragonForce is sindsdien belangrijk voor me geworden.

Sinds ik verkering heb met iemand die animeverslaafd is luister ik ook regelmatig animesongtracks. Versta er geen hout van (maar daar hebben we vertaalde lyrics voor), maar (een poging doen tot) meezingen is leuk yes.gif

Sowieso zijn leuke jongens altijd heel goed in het beïnvloeden van mijn muzieksmaak. Zo heb ik een tijdje heel veel Casting Crowns en MercyMe geluisterd, maar dit luister ik nu nauwelijks nog omdat het te veel herinneringen bovenbrengt. Daarnaast vind ik het, ontdaan van alle verliefde emoties, niet echt geweldige muziek (understatement).

Muziek waar ik zelf tegenaan ben gelopen en niet van weg te slaan ben is Darkwave. Dat begon met Qntal en heeft zich uitgebreid naar Helium Vola en Faun. Dit zijn op het moment echt mijn favorieten, omdat typische balfolkdansen (dé beste manier van uitgaan) er heel goed op te doen zijn, ik de gebruikte talen prachtig vind en de verhalen in de albums me aanspreken.

Los van de verandering heb je nog de muziek die me met de paplepel ingegoten is en niet aan voorkeursverandering onderhevig is geweest. Ik noem een Herman van Veen, The Alan Parsons Project, Acda & de Munnik, Blof, Eagles, Tschakovski, Mozart, Beethoven, Bach, Enya en meer van die muziek die m'n ouders mooi vinden.

Oja, mocht je het niet eens zijn met mijn muzieksmaak, of vinden dat ik nog wel wat muzikale opvoeding kan gebruiken (zowel in bands als in stijlen): voeg me toe en deel yes.gif Maar zeg het er even bij als je de muziek moet leren waarderen, iets als assemblage 23 heeft toch een paar maandjes moeten sudderen op de achtergrond voor het 'wel oke' was. Maar het sudderen was de moeite waard smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niks van aantrekken toch. Ik vind assemblage nog altijd niks, en hou nog steeds van de sugababes (ook al vind ik de spice girls leuker). En als je meer spul richting Qntal en Helium vola wilt moet je maar eens mijn profiel beginnen spammen, in die richting ken ik nog wel wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeft anorexia gehad dacht ik, alleszins een graatmagere periode, maar dat was post-spice girls, in die periode zat ze nog behoorlijk goed in het vlees. Toen zag Posh er ook nog gezond uit trouwens.


Samengevoegd:

Omdat Hebreeuwse voc momenteel minder leuk is dan eum, nuja, alles, heb ik meteen maar wat documentatie gezocht.

-Geri in de hoogdagen van de spice girls, gemiddeld slank en goed voorzien van oren en poten:

Image4-2.jpg

-Een paar jaar en duidelijk ook een paar kilo later:

geri_halliwell_silver_slim_outfit.jpg

Blijkbaar heeft ze zelf ook verklaard jarenlang problemen te hebben gehad met boulimie en anorexia, 't is dus niet zomaar een roddel van jaloerse journalistes ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jonkie opgevoed door mijn oudere broers met bands als Pink Floyd, Santana, Eagles en Alice Cooper. Later, in de loop de jaren, meer met de mainstraim mee: Abba, Madonna en zelfs de Spice Girls (ik was toen al begin dertig).

Na mijn bekering heb ik, in een vlaag van verstandsverbijstering, ooit bedacht dat Alice Cooper fout was en alle lp's aan bagger geschoten met een luchtdrukpistool. Dom, dom dom. Er lopen een stel gevaarlijke gekken rond in de evangelisatiewereld die mensen aanzetten tot zulk vreemd gedrag.

Na mijn bekering veel koshere muziek gekocht: Larry Norman, Rez Band, Petra (nog met Greg Volz toen), Barren Cross, Saint, No Longer Music Band, Stryper, Jerusalem, enzovoorts. Later aangevuld met o.a. Zao en As I Lay Dying.

Verder heb ik altijd wel een zeer uiteenlopende muzieksmaak gehad. King's X en Galactic Cowboys waren twee van mijn favo's. Verder The White Stripes, Soulfly, Rollins Band, Jeff Buckley, Manu Chao en meer.

Ik heb een voorkeur voor vrouwenstemmen in uiteenlopende genre's: Tracy Bonham, Vanessa Paradis, Myléne Farmer, Moloko (dus ook Roisin Murphy), The Corrs, The Cardigans, Sophie Ellis Bextor, Plumb, Pink, Nelly Furtado, Masha Qrella, Ilse DeLange, zelfs t.A.T.u.

Op dit moment zit ik even in de alternatieve en electro hoek (opnieuw vrouwenstemmen): Robots in Disguise, Ladytron, Cocorosie, Joanna Newsom, Chicks on Speed, Goldfrapp en, mijn grote nieuwe liefde, Emilie Simon.

Gompie, het is best een flinke lijst geworden. De ontwikkeling (want daar ging dit topic uiteindelijk over) zit volgens mij meer in de manier waarop ik naar muziek luister dan in de muziek waarnaar ik luister. Wie een andere lijn ziet in mijn muziekkeuze mag het roepen.

En, btw, mijn collectie Alice Cooper is weer volledig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee, Emilie Simon kende ik geloof ik nog niet, klinkt lang niet mis (wat ik ook al verwachtte in zo'n lijstje), bedankt voor de tip! smile.gif

(Spammertjes, even geduld, ik spam dadelijk wel even terug met wat geniale muziektips. puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik krijg wel eens de indruk dat veel mensen op een gegeven moment een beetje vast roesten in hun muzieksmaak en naar wat ze luisteren. Jij duidelijk niet!

Ook niet altijd slecht toch, een beetje vastheid? Ik vind nieuwe dingen leren kennen leuk, maar ik heb er ook niets op tegen om, eenmaal je een behoorlijke smaak hebt opgebouwd, comfortabel binnen je niche te blijven en te luisteren naar de dingen waarvan je weet dat je ze goed vindt. Zo lang je daar maar geen belachelijke conclusies over andere genres aan gaat verbinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook niet altijd slecht toch, een beetje vastheid?

Nee. Maar dat stel ik ook niet. Die vastheid heb ik zelf ook. Maar ik zie wel eens dat mensen op den duur alleen nog maar naar de muziek van hun jeugd luisteren. Niet alleen de style maar zelfs de zelfde artiesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid