Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op een ander forum opende SanTouRyuu een topic over Ontwikkelingshulp. Ik heb hier zijn openingspost gekopiëerd, omdat het wel een goede was. De eer gaat dus naar hem.

Tegenwoordig is ontwikkelingshulp beetje het ondergeschoven kindje van de binnenlandse politiek, terwijl we er wel nuttenloos klauwen met geld aan uitgeven.

En natuurlijk als we het over ontwikkelingshulp hebben komen we natuurlijk uit op de oermoeder van het ontvangen ervan; Afrika. Jaarlijks worden er miljarden aan renteloze leningen, giften en ontwikkelingshulp aan dit continent geschonken. En nog geen 2 jaar geleden werd er ruim 100 miljard dollar aan schulden kwijt gescholden. Maar waarom krijgen we de resultaten niet te zien. Moeten we Afrika dan maar hernoemen tot VVBRBPA; Verenigd Verbond van Bananen Republieken Bodemloze Put Afrika.

Nederland heeft in de periode 1998-2006 rechtstreeks 6 miljard euro geschonken aan Afrikaanse regeringen, maar komt dat allemaal wel goed terecht? Nee, duidelijk niet. De corruptie in Afrika pakt niet alleen de afrikanen, maar ook ons. Naar schatting is zo'n 80% van dat bedrag naar corrupte ambtenaren gegaan en bank rekeningen in Zwitzerland. Met een klein rekensommetje zien we dat ongeveer 4,8 miljard geld verspilt is. Over de periode 1998-2006 is dat ongeveer 50 euro per persoon per jaar. Dat geld had dan toch veel beter kunnen besteed worden aan bijvoorbeeld gratis kinderopvang?

Een klein lichtpuntje; Nederland heeft ook 4 miljard in diezelfde periode gestuurt naar organisaties die het grotendeels wel goed hebben besteed.

Maar alsnog, hoe bereiken we dat Afrika op een gegeven moment geen hulp nodig heeft zonder bijvoorbeeld invoertarieven voor producten buiten de EU afteschaffen?

Duurzame hulp is het toverwoord, maar vaak ongehoord door de wereldpolitiek. Een oeroud wijsheid vertelt ons; Geef een man een vis en hij eet een dag, geef hem een hengel en hij houd zichzelf in leven. Organisaties bouwen al hard op weg om de 4 basis voorzieningen in Afrika te verstrekken, maar of dat genoeg is.

Wat denken jullie van ontwikkelingshulp?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uhm... liever niet zeg, ik vind 'Afrika' toch wat beter in het gehoor liggen.

Ik ben zelf voor veel ontwikkelingshulp, er moet wel naar gestreefd worden dit zo goed mogelijk te besteden. Ik snap ook wel dat er veel geld bij de verkeerde mensen terecht komt, maar dan lijkt mij dat er gekeken moet worden naar hoe je dat kan verbeteren. Lijkt mij geen reden om dan de ontwikkelingshulp maar te beperken.

Eh moet je dat dan vormgeven volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is ook niet alleen de corrupte regeringen, maar ook de schulden die veel landen nog hebben. Ik meende gelezen te hebben dat er alleen al aan rente over schulden zo'n 2 miljoen (of miljard, ik ben het vergeten, ik ga het zo even opzoeken) betaald wordt door ontwikkelingslanden aan het westen. De schuld wordt daar nog niet kleiner van dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het probleem is ook niet alleen de corrupte regeringen, maar ook de schulden die veel landen nog hebben. Ik meende gelezen te hebben dat er alleen al aan rente over schulden zo'n 2 miljoen (of miljard, ik ben het vergeten, ik ga het zo even opzoeken) betaald wordt door ontwikkelingslanden aan het westen. De schuld wordt daar nog niet kleiner van dus.

Dat klopt inderdaad, en ik neem aan dat het om miljarden gaat. Een miljoen stelt niet zoveel voor tegenwoordig knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Karin pakt haar CYB boekje puh2.gif

Oh wacht. Die twee miljoen was van Peru.

Ik citeer:

Alleen al aan rente betalen alle ontwikkelingslanden jaarlijks 250 miljard dollar terug. De totale ontwikkelingshulp is 50 miljard dollar. Op dit moment betalen arme landen dus geld aan de rijke landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Eh moet je dat dan vormgeven volgens jou?

Criteria opstellen waaraan een 'goed doel' moet voldoen. Vooral projecten steunen die aan die criteria voldoen.

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een goed criterium zou zijn dat het een project betreft dat gericht is op structurele verbetering van de situatie (bijvoorbeeld door de mensen daar te leren hoe ze dingen effectiever en efficiënter aan kunnen pakken), in tegenstelling tot alleen maar bieden van noodhulp.

En om ervoor te zorgen dat je meer zekerheid hebt dat het geld niet in verkeerde handen komt en verkeerd besteed wordt (wapens ed)... tja hier zijn ook wel criteria voor te verzinnen lijkt mij.

Ik neem trouwens aan dat de regering dit ook wel doet. Het lijkt me niet dat ze zo stom zijn om dit niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan mij iemand het belang van ontwikkelingshulp voor Nederland aangeven? Is dat belang er één van dermate grootte dat het de bedragen rechtvaardigt die Nederland er in pompt?

Het geweten sussen?

Verder is er geen rechtvaardiging van zulke geld verspilling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je wat echt zou helpen?

Als de wereldeconomie/wereldhandel wat eerlijker zou verlopen. Want dat is echt schunnig.

Moet je zien:

(Situatie is realistisch, bedragen en landen zijn fictief)

Ghana heeft een grote natuurlijke voorraad bauxiet. Vaak wordt een stukje land goedkoop opgekocht door een project ontwikkelaar uit een westers land die door regeringsfunctionarisen op de hoogte worden gebracht van de bauxiet in de grond. Deze functionarisen verdienen hieraan een forse smak geld (in begrippen van dat land, want voor ons is het een weekloon)en weten eigenlijk niet hoe ze worden bedonderd.

De Bauxiet wordt uit de grond gehaald en onmiddelijk getransporteerd naar Europa waar het wordt verwerkt tot metaal. Dit metaal wordt als grondstof gebruikt voor allerlei producten die dan daarna als eindproduct weer in ghana worden verkocht voor veel geld. Ghana maakt dus verlies op zijn eigen grondstoffen door wanbeleid en oneerlijkheid.

Dit gebeurt zo ook met graan, rijst en andere voedingsstoffen dus je kunt je voorstellen wat daarvan de gevolgen zijn.

Tot overmaat van ramp worden er in Europa subsidies verstrekt voor branches die een relatief duur product verkopen waardoor Afrika onmogelijk de concurrentie aankan.

Ja,ja...We stoppen er geld in wat we er zelf uitgehaald hebben en roepen nog dat we ze helpen ook!

By the way, wel blijven (terug-)geven hoor, als die man met die collectebus aan je deur staat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het geweten sussen?

Verder is er geen rechtvaardiging van zulke geld verspilling.

Als het niet goed besteed wordt, is het inderdaad geldverspilling en is er geen rechtvaardiging voor.

Als ernaar gestreefd wordt het wèl goed te besteden, help je die mensen echt en is dat de rechtvaardiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als het niet goed besteed wordt, is het inderdaad geldverspilling en is er geen rechtvaardiging voor.

Als ernaar gestreefd wordt het wèl goed te besteden, help je die mensen echt en is dat de rechtvaardiging.

nee, dan is het een mooi streven. Pas als het goed besteed wordt worden er mensen geholpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ontwikkelingshulp is een slechte zaak als het de lokale economie ontwricht, wat het vaak dus doet. Ik vind het positief om professionals die kant op te sturen die mensen daar leren hun economie op een betere manier op orde te krijgen, maar niet als wij daar een investering van hen voor terugverwachten. Voor de rest sluit ik me aan bij -discipel-. Als we met z'n allen eerlijke wereldhandel gaan drijven, dan zet dat veel meer zoden aan de dijk, dan welke vorm van ontwikkelingshulp dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ontwikkelingshulp is een slechte zaak als het de lokale economie ontwricht, wat het vaak dus doet. Ik vind het positief om professionals die kant op te sturen die mensen daar leren hun economie op een betere manier op orde te krijgen, maar niet als wij daar een investering van hen voor terugverwachten. Voor de rest sluit ik me aan bij -discipel-. Als we met z'n allen eerlijke wereldhandel gaan drijven, dan zet dat veel meer zoden aan de dijk, dan welke vorm van ontwikkelingshulp dan ook.

Noodhulp lijkt mij altijd goed (èn een plicht vanwege de oproep tot naastenliefde), ook al is het geen structurele oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op een ander forum opende
een topic over Ontwikkelingshulp. Ik heb hier zijn openingspost gekopiëerd, omdat het wel een goede was. De eer gaat dus naar hem.

Tegenwoordig is ontwikkelingshulp beetje het ondergeschoven kindje van de binnenlandse politiek, terwijl we er wel nuttenloos klauwen met geld aan uitgeven.

En natuurlijk als we het over ontwikkelingshulp hebben komen we natuurlijk uit op de oermoeder van het ontvangen ervan; Afrika. Jaarlijks worden er miljarden aan renteloze leningen, giften en ontwikkelingshulp aan dit continent geschonken. En nog geen 2 jaar geleden werd er ruim 100 miljard dollar aan schulden kwijt gescholden. Maar waarom krijgen we de resultaten niet te zien. Moeten we Afrika dan maar hernoemen tot VVBRBPA; Verenigd Verbond van Bananen Republieken Bodemloze Put Afrika.

Nederland heeft in de periode 1998-2006 rechtstreeks 6 miljard euro geschonken aan Afrikaanse regeringen, maar komt dat allemaal wel goed terecht? Nee, duidelijk niet. De corruptie in Afrika pakt niet alleen de afrikanen, maar ook ons. Naar schatting is zo'n 80% van dat bedrag naar corrupte ambtenaren gegaan en bank rekeningen in Zwitzerland. Met een klein rekensommetje zien we dat ongeveer 4,8 miljard geld verspilt is. Over de periode 1998-2006 is dat ongeveer 50 euro per persoon per jaar. Dat geld had dan toch veel beter kunnen besteed worden aan bijvoorbeeld gratis kinderopvang?

Een klein lichtpuntje; Nederland heeft ook 4 miljard in diezelfde periode gestuurt naar organisaties die het grotendeels wel goed hebben besteed.

Maar alsnog, hoe bereiken we dat Afrika op een gegeven moment geen hulp nodig heeft zonder bijvoorbeeld invoertarieven voor producten buiten de EU afteschaffen?

Duurzame hulp is het toverwoord, maar vaak ongehoord door de wereldpolitiek. Een oeroud wijsheid vertelt ons; Geef een man een vis en hij eet een dag, geef hem een hengel en hij houd zichzelf in leven. Organisaties bouwen al hard op weg om de 4 basis voorzieningen in Afrika te verstrekken, maar of dat genoeg is.

Wat denken jullie van ontwikkelingshulp?

Ben net terug van vakantie, te lui om hele topics te gaan lezen (sorry widegrin.gif). Maar was het niet ook zo dat de geldstroom van Afrika naar Europa groter is dan de geldstroom van Europa naar Afrika. Kortom: ontwikkelingshulp kan je makkelijk afkraken, maar in feite verdienen we aan dat continent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bedoeling is natuurlijk, vanuit het Westen bezien, dat Afrika zich ontwikkelt én wij er rijker van worden. Ik denk dat China en India gaan laten zien dat dit niet 100% mogelijk is, dat de opkomst van nieuwe economieën zal leiden tot stagnatie (of zelfs neergang) bij de Westerse landen. Een machtig China zou overigens goed kunnen zijn voor Afrika: China pompt best veel geld in dat continent, uiteraard vooral in de vorm van donaties aan linkse regeringen/ partijen. Toch is (of was) Chinese ontwikkelingshulp in Afrika geliefd, omdat men in Afrika toch vooral onafhankelijk wil zijn van het Westen.

Denk overigens niet dat je Afrika moet neerzetten als geldopslurpende corrupte zooi. Er gebeuren ook goede dingen, er zijn Afrikaanse landen die goed bezig zijn. Er is idd veel corruptie. Maar ik denk dat het voornaamste probleem is, dat Afrika nog niet volwaardig meetelt. Het continent moet "emanciperen". Er komt al steeds meer een sfeer van: het Westen kan fijn opzouten met z'n eisenpakketten, we willen nu wel eens als gelijkwaardige partners behandeld worden. Maar dat proces is nog in gang. Het Westen dwingt teveel af, zo werd in de jaren tachtig in Afrika min of meer gedwongen een liberale economie en meerpartijenstelsel ingevoerd, anders zou de hulp stoppen. Afrika was destijds al zodanig hulp-junkie (Tanzania's president Nyerere heeft daar ook voor gewaarschuwd, en was juist hierom al in de jaren zestig tegen het aannemen van ontwikkelingshulp - een houding die Tanzania erg populair maakte bij buitenlandse donoren knipoog_dicht.gif) dat men geen keus had dan te gehoorzamen. Dus misschien is het idd wel beter om alle hulp te stoppen, maar dat dan gepaard te laten gaan met het erkennen van Afrikaanse landen als volwaardige partners, geen eisen opleggen, geen vrijhandel afdwingen, gewoon die lui zelf hun zaakjes laten regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid