Spring naar bijdragen

koud bestuur bisschop Eijk.


Aanbevolen berichten

Volgens de berichten waait er een ijskouden wind uit het aartsbisschoppelijke te Utrecht.

Veel Priesters hebben inlichtingen gevraagd bij de Oud Katholieke Kerk voor een eventuele incardinatie.Kortom mooi van bisschop Eijk dat hij de OKK helpt,alleen hij mag de ruzie roomsen houden .

Zo is weer te zien bestuur is bestuur is er schoonmaak nodig,maar nooit het kind met het badwater wegwerpen,de kans is groot de Eijk het kind wegwerpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hen die rooms zijn en voor Eijk zijn zullen zeggen de bron is niet betrouwbaar,vreemd als het niet uit komt is de bron niet betrouwbaar.Hen die Katholiek zijn en nuchter naar deze zaak kijken ,zien dat het wel degelijk betrouwbaar is en dat er een ijskoude wind waait, en met zijn eigen broeders omgaat alsof het gebruiksvoorwerpen zijn .Nieuwe bezems vegen schoon,maar goudkorrels mee weg vegen ,dan is man toch met de verkeerde schoonmaak bezig.Van Eijk kan best een geleerde man zijn,maar met mensen omgaan moet hij nog steeds leren en dat is juist het belangrijkste voor een bisschop, leiding geven en zodanig met mensen omgaan dat er geen gekke dingen plaatsvinden en dat toch iedereen binnen de schaapskooi blijft; nu ziet het er naar uit en is al gezien de schapen vluchten de schaapskooi uit,bij een goede herder zal dat niet gebeuren,totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dankje Sacerdos, dan is nu iig duidelijk dat jij
niet
rooms-katholiek bent. Ik zal dit bericht blijven citeren als je in de toekomst nog mocht klagen.

[...]

Ik ben ook katholiek, en veel gereformeerden beschouwen zich ook als katholiek (dwz, aanhangers van de algemeen-christelijke doctrine). Hoe definieer jij de term katholiek?

[...]

Sacerdos, vertel eens, hoeveel weet je van wat bisschop Eijk heeft gedaan in Groningen? Men vond het hier heel jammer dat hij weg ging, niet alleen omdat er een goed theoloog werd verloren, maar ook een goed bestuurder, een goede bisschop. In Utrecht moet hij nu een sanering doorvoeren, dat wekt altijd weerstand op. Maar wat moet, dat moet.

Je gaat er maar weer van uit dat ik niet RK zou zijn,vreemd om van een bijdrage uit te gaan dat het wel of niet zo zou zijn.

De bijdrage n worden altijd geschreven uit beschouwing en meer niet.

Zegt dus niets over de schrijver wat hij/zij zou zijn RK of niet.

En laten we bij het onderwerp blijven .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien antwoorden van Sacerdos zoals gewoonlijk ontbreken in de tussentijd maar even een nieuwe brief van Antoine Bodar:

LOMPSTE LAND TER WERELD

Kan het wellevend heten, wanneer christenen onder elkaar onwetenden als vliegen van elkaar pogen afhandig te maken? Ik denk het niet. Nederland is reeds kampioen in lompheid en getuigt reeds elk uur van uitbanning van wellevendheid. Dit lompste land ter wereld geeft van eigen lompheid nog eens – volstrekt ten overvloede – bewijs in het ochtendblad Trouw van jongst leden zaterdag.

Oud-katholieken herhalen weer eens uitnemend alternatief te zijn van de Moederkerk. Waarom? Oud-katholieken bewegen niet alleen mee met de tijd zoals de Moederkerk doet, maar zij kijken de mensen gaarne en wel meteen naar de ogen. Hun bisschoppen zijn niet zelden eertijds als Rooms-Katholiek priester gewijd. Hun ontrouw aan de ene Kerk wordt beloond door hun afval van Rome om zich aldus de wijding tot bisschop te laten welgevallen in de splintergroep van Oud-katholieken. Zouden zij zich schamen? Vermoedelijk zijn zij in dezen aan schaamte voorbij, omdat zij zich koesteren in demokratie, de wil van de mens dus alleen, zich kennelijk niet bekommerend om de wil van God, en zo de traditie van de ongedeelde Kerk van vóór 1054 klaarblijkelijk bereid te verkwanselen dan wel naar eigen hand te zetten.

‘Mogen zij allen één zijn zoals Gij, Vader, het zijt in Mij en Ik in U. Mogen ze ook één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij hebt gezonden.’ Zo Jesus Zelf, de Zoon van God (cf. Jo 17,23). God wil dat wij allen samen zijn naar Zijn wil – niet naar de gemakkelijke gezamenlijkheid die gegrond is in wat ons mensen past op grond van louter menselijkheid en derhalve menselijke keuze.

Christus bemint Zijn bruid die de Kerk is. Want Hij, Jesus de Christus, is de bruidegom van de bruid die de Kerk is. Hij wil haar jong tot Zich voeren als de heerlijke en de ongerepte bruid – naar Paulus. Hij wil de Kerk niet eerst krijgen als bruid wanneer zij uitgebluisd en onvruchtbaar derhalve als vrouw nederzit als ‘oude vrijster’, maar toch nog tamelijk vitaal de Heer Jesus begroeten kan als enige Verlosser van de ganse wereld en enige Heer van de ganse schepping.

Oud-katholieken als eersten hebben de taak terug te keren tot de de Moederkerk.

Minder met hen maar veel meer weet ik mij verbonden met orthodox-protestanten – lezers van Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad. Zij worstelen werkelijk met Jesus’ leer omtrent Zijn verzoek en meer nog bede en eis om met alle andere christenen weer één te worden. Die orthodox-protestanten zijn voor mij werkelijk geweten van hetgeen ik als gewoon katholiek – kind van de Moederkerk (zij heet niet zo maar Moederkerk) overweeg.

Orthodox-protestanten overwegen het christelijke geloof alleszins. Zij verdienen bewondering om hun onderzoek naar de ene Christus en Zijn Kerk veeleer dan de mijns inziens tamelijk ijdele zo geheten groep van Oud-katholieken die in mijn ogen dingen naar de waan van de dag en de aanpassing van de week. Oud-katholieken menen te verkeren als gevolg van demokratie in verlichte kringen van aanpassing, terwijl zij te zelfder tijd – waarschijnlijk onwetend – het beeld van Christus verlaten en verduisteren en zich tevreden stellen met naar hand-zetterij van hetgeen de Kerk van eeuwen poogt te worden – de waardige bruid van Christus.

Gewone katholieken als ik weten protestanten in orthodoxe zin verenigd met ons in gezamenlijkheid en gemeenschapszin. Zij – de nog altijd protesterende protestanten – zoeken niet anders dan de wil van God. Zij staan mijns inziens tamelijk ver weg van Oud-katholieken die hun wil hebben aangepast aan die van de wereld.

De Oud-katholieken zouden weldra immens ongekend populair kunnen worden, maar hun roem zal kort zijn en zij zullen weldra mèt hun ontrouwe bisschoppen al snel niet meer ertoe kunnen doen.

Jesus als herder houdt mijns inziens niet van afvallig in Zijn naam aangestelde herders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja... Antoine Bodar... Een zeer intelligent man, maar hij verliest zich vaak in onleesbare gedrochten vanwege zijn taalfetisjisme. Dat valt in dit geval nog mee, maar of de boodschap werkelijk overkomt? Zijn columns in Katholiek Nieuwsblad zijn in ieder geval vaak onleesbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat er bij de Oud Katholieken binnen de Unie van Utrecht dingen gebeuren die af te keuren zijn is geen nieuws,maar daar gaat het niet over ,het gaat om bisschop Eijk en zijn optreden waar veel op af te dingen is,Ja als A .Bodar een vriendje van Eijk is zal hij zijn vriend verdedigen.Plus dat dit schrijven van een roomse Priester een partijdig stuk is waar men voor de buiten wacht niets mee kan en een bevestiging is hoe de vlag er bij hangt op de Maliebaan te Utrecht,de hondjes komen met zwaaiend staartjes naar de baas toe,om maar geen slaag te krijgen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Sacredos

Je gaat er maar weer van uit dat ik niet RK zou zijn,vreemd om van een bijdrage uit te gaan dat het wel of niet zo zou zijn.

Anders spreek je niet over 'zij die rooms zijn zeggen dat Trouw geen serieuze bron is', je neemt zelf Trouw als bron wel serieus, dus kun je geen Roomschen zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Anders spreek je niet over 'zij die rooms zijn zeggen dat Trouw geen serieuze bron is', je neemt zelf Trouw als bron wel serieus, dus kun je geen Roomschen zijn
smile.gif

Gewoon bij het onderwerp blijven is dat nou zo moeilijk,en wat een persoon is kan je niet weten het blijft gissen voor jou.

Waar gaat het om de ijskoude wind die er nu waait van uit Utrecht, en de angst slaat toe zelfs Bodar zegt nu gekke dingen,het in gevlei komen bij deze ijskoude bisschop Eijk is begonnen .

Dat er een Oud Katholieke Kerk bestaat is altijd nog het verwijt van de Romana.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Thorgrem is ook al erg nieuwsgierig naar je antwoord.

Jazeker. Ik sta met mijn oortjes te klapperen van nieuwsgierigheid. Wordt hier de ware identiteit (of beter gezegd kerkelijke achtergrond) van dit internet fenomeen bekend gemaakt.

Bijzonder grappig vind ik ook dat de weleerwaarde heer Bodar nu niet serieus genomen wordt en dat we zogenaamd van het onderwerp afdrijven. Welnu de brief van de weleerwaarde heer Bodar is een directe reactie op het artikel waaruit dit topic ontsprongen is. Zo mogelijk nog humoristischer is dat deze brief voor een artikel in dezelfde krant is gebruikt. Het is waarlijk een prachtige dag vandaag.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Antwoord dat kan.Dat er een Oud Katholieke Kerk bestaat zo ook een Orthodoxie en een Reformatie is het verwijt van de Romana ofte wel de heren in het Vaticaan,vervelend he dat de Romana met al haar gedraai niet meer serieus genomen wordt door haast meer dan de helft van de Christenheid,en gelukkig maar zo is het zicht waar het om gaat behouden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Antwoord dat kan.Dat er een Oud Katholieke Kerk bestaat zo ook een Orthodoxie en een Reformatie is het verwijt van de Romana ofte wel de heren in het Vaticaan,vervelend he dat de Romana met al haar gedraai niet meer serieus genomen wordt door haast meer dan de helft van de Christenheid,en gelukkig maar zo is het zicht waar het om gaat behouden .

Geen antwoord op de vraag beste Sacerdos (maar het geeft wel weer een beetje inzicht van je motivaties om met dit soort berichten te komen). Misschien denk je dat het bovenstaande of een variatie daarvan een soort van universeel antwoord is, maar dat is het niet. Dus nu graag alsnog een echt antwoord op de vraag en aangeven wat je met dit topic nou precies wil, anders kan ook dit topic van je op slot.

Overigens is je bericht ook nog eens onjuist dan wel niet te onderbouwen. sleepey.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De oordelen over de kerk en over Sacerdos zelf vliegen me om de oren in dit topic. Maar misschien hecht ik wel teveel waarde aan "niet oordelen, omdat de maat waarmee je oordeelt ook de maat is waarmee jezelf zult worden geoordeeld." Dat is iets waar ik persoonlijk nachtmerries van zou kunnen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Het is een kwestie van goed lezen en er wordt niets mooi gevonden,maar wel dat er een realiteit is van een bisschop ondanks de goede bedoelingen mensen weg aan het jagen is naar de OK,voor de Ok is dat mee genomen en mooi.

Ook voor Eijk geldt ===het is de toon die de muziek maakt===

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid