Spring naar bijdragen

Bestaat katholieke chr. muziek?


Aanbevolen berichten

Mensen, ik vraag me af: zijn er ook katholieke christelijke bands/artiesten? Het maakt me niet uit of de band/artiest populair is bij katholieke christenen of dat de artiest persoonlijk het katholicisme aanhangt.

Met de komst van een katholieke radiozender op de AM vraag ik me dus af of we daar ook 'gewoon' de Newsboys, Michael W. Smith, Switchfoot, Martin Brand, Britt Nicole en Ralph van Manen gaan horen, of dat die \"te protestant\" zijn voor \"de katholieken\"? Zijn de meeste christelijke bands trouwens protestant of heb ik dat fout?

Wie heeft een idee/visie? Welke bands zijn populair in katholiek Nederland?

Thanks!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Elke dag en elke Zondag de mooiste kerkelijke muziek in de Kerk,niet om er zelf beter van te worden maar ter Ere Gods.

Dank voor de aanvulling, dat was ik idd vergeten te vertellen. Het Gregoriaans is ook iets katholieks prachtig vooral als het in het origineel Latijn gezongen wordt. Maar de gezangen die je bijvoorbeeld in een klooster zijn ook prachtig in hun eenvoud. Maar ik kan me voorstellen dat je daar als jongere nog niet de schoonheid in ziet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dank voor de aanvulling, dat was ik idd vergeten te vertellen. Het Gregoriaans is ook iets katholieks prachtig vooral als het in het origineel Latijn gezongen wordt. Maar de gezangen die je bijvoorbeeld in een klooster zijn ook prachtig in hun eenvoud. Maar ik kan me voorstellen dat je daar als jongere nog niet de schoonheid in ziet.
smile.gif

Geen dank knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso zul je in grotere parochies met meerdere koren veel verschillende soorten muziekstijlen horen. Van modern gospel tot het aloude gregoriaans of klassiek meerstemmig. Dat is ook geen probleem, zolang de teksten maar correct zijn. Er is dan ook een heel duidelijk verschil tussen protestantse koorzang en katholieke koorzang: de katholieken kennen veel meer versieringen. De voornaamste muziekstijlen in de Mis zijn echter nog altijd het (Latijnse) gregoriaans en de traditionele meerstemmige koorzang.

Ik heb zelf het idee dat katholieke jongeren van alles en nog wat luisteren en dat er niet echt een peil op te trekken is. Ik heb Taizé eens langs horen komen, Opwekking, klassiekere werken, een CD van de WJD, enkele bekende evangelische christelijke artiesten, maar vooral ook gewoon seculiere muziek. Sowieso is de katholieke jongerencultuur héél anders dan die van de evangelischen. Zo wordt er bijvoorbeeld tijdens een jeugdsoos vaak ook gewoon gedronken en seculiere muziek geluisterd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dank voor de aanvulling, dat was ik idd vergeten te vertellen. Het Gregoriaans is ook iets katholieks prachtig vooral als het in het origineel Latijn gezongen wordt. Maar de gezangen die je bijvoorbeeld in een klooster zijn ook prachtig in hun eenvoud.
Maar ik kan me voorstellen dat je daar als jongere nog niet de schoonheid in ziet.
smile.gif

Tsssk

* Karin was laatst bij een ochtendviering in Berkel-Enschot bij de nonnen.

Ik vond het juist heel erg mooi yes.gif

Trouwens Thomas, dat vind ik onzin. Of muziek muzikaal gezien goed is, ligt mijns inziens niet aan de tekst, maar aan het vermogen en de ervaring van de artiesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Katholieke metal: Metatron, met onder andere een scheurende versie van het Ave Maria. Zag ik laatst in Utrecht liggen. puh2.gif Over de muzikale kwaliteiten kan ik helaas niet zoveel zeggen, het was voor mijn doen net allemaal wat te katholiek, heb het dus niet beluisterd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Een gitarist van Deicide is katholiek, net zoals Tom Araya van Slayer...

Je hebt wel Orthodox uit Spanje, een band die zingt over folklore waarin ook een stuk katholiciteit in naar voren komt. Da's volgens mij alles wat de metal aan uitgesproken katholiek-christelijk te bieden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een gitarist van Deicide is katholiek, net zoals Tom Araya van Slayer...

Je hebt wel Orthodox uit Spanje, een band die zingt over folklore waarin ook een stuk katholiciteit in naar voren komt. Da's volgens mij alles wat de metal aan uitgesproken katholiek-christelijk te bieden heeft.

Tom Araya christen?? Zou je zo niet zeggen als je kun covers ziet en hun nummers hoort...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik bedoelde inderdaad geen katholieke kerkmuziek, meer iets van popmuziek of katholieke artiesten/bands.

Zelf ontdekte ik dat Matt Maher katholiek is. Hij begint nu wat bekender te worden in de christelijke muziekwereld (CCM).

Interessante tips/links. Dump er meer als je een katholieke artiest/band tegenkomt. Ik zoek daarnaar omdat ik met mijn werk meer contact ga krijgen met katholieke mensen en nieuwsgierig ben naar welke muziek zij luisteren (ik ga het uiteraard ook vragen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De RKK had altijd al de betere muziek. Sorry, maar wat een beetje RK-kerk met zo iets als een mis doet daar kan een tweederangs bandje wat niet goed genoeg is voor echte muziek en dus gospel maakt niet aan tippen. Zelfs ik luister RK-muziek, en ik heb echt een hekel aan het christendom. Dan moet het wel goed zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid