Spring naar bijdragen

Na het uitgaan naar de kerk


Aanbevolen berichten

'Uitgaanspubliek 's nachts naar de kerk'

DRACHTEN - Kerken moeten 's nachts de deuren openen voor uitgaanspubliek. Op die manier worden jongeren in contact gebracht met het christelijk geloof, zegt Cees van Wieren (67) van de protestantse kerk in Drachten. Hij bevestigde dinsdag een verhaal daarover in het Friesch Dagblad.

Van Wieren is oud-voorzitter van de stichting Evangelisatie Kolmeersland. Die zet tijdens de Sneek Week al jaren een zogenoemde 'Jezustent' neer op het starteiland in het Sneekermeer. Het stevig drinkende publiek dat de zeilwedstrijden op het meer volgt, kan in de Jezustent koffie en thee drinken en over het christelijk geloof praten. De tent trekt tot tweehonderd bezoekers.

bron: link

Wat vinden jullie van deze plannen. Ik ben ook vóórstander van de verruiming van openingstijden van plekken waar mensen tot zichzelf (en tot God) kunnen komen máár ik vind het juist een ongelukkig moment om na het uitgaan naar de kerk te gaan. (evenals naar de moskee). Dat waren voor mij één vd weinige momenten waarin ik zin had om naar de moskee te gaan. Daarbij komt dan de vraag ook rijzen hoe 'nuchter' iemand dan is op zo een moment, aangezien ik meen dat ik ooit ergens in de bijbel heb gelezen dat men 'nuchter' de heilige- gebedsplaatsen dient te betreden.

Ik vind zondagochtend nog steeds het beste moment. Na het uitgaan heb je je roes uitgeslapen (wordt je misschien wakker met een kater) en begin je spijt te krijgen van hetgeen wat je verkeerd hebt gedaan.

Maar elke persoon ervaart dit wel anders. Vandaar dat ik het me kan voorstellen dat er mensen zijn die er wel behoefte aan hebben om na het uitgaan naar de kerk gaan.

Dus over het algemeen ben ik wel voorstander van verruiming vd openingstijden. Hoe denken jullie erover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie hier vrij weinig in. Als ik lekker heb gestapt dan wil ik eigenlijk enkel lekker slapen. Maar dit is natuurlijk wel ideaal voor als je de laatste discobus hebt gemist (als je met de bus gaat) en toch ergens lekker je roes uit wil slapen.

Ik heb nu al medelijden met de kerkgangers die op zondag ochtend in de stinkende walmen moeten zitten van de jongeren die het allemaal niet binnen konden houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Lijkt mij eigenlijk wel een goed idee.

Maar dan net wat anders: als kerk op het uitgaansplein in de buurt koffie uit gaan delen of mensen veilig naar huis brengen ofzo. Gewoon om er te zijn voor mensen en te laten zien dat de kerk er ook voor hen is en dat christenen hele normale mensen zijn.

Volgens mij krijg je jongeren daarmee pas echt geïnteresseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, ik weet het niet, een priester zou sterven als hij met een slok op de tabernakel binnentrad, ik ben altijd terughoudend over alcohol en religie.

Ja, dat laatsgenoemde bedoel ik. Ik meen dat ik ooit een bijbelvers las waarin staat dat het 'ongepast' is om contact op te nemen met God of naar het gebedshuis te gaan terwijl je gedronken hebt. Of iets wat daarop lijkt. Ik kan dat vers nu niet zo gauw vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, dat laatsgenoemde bedoel ik. Ik meen dat ik ooit een bijbelvers las waarin staat dat het 'ongepast' is om contact op te nemen met God of naar het gebedshuis te gaan terwijl je gedronken hebt. Of iets wat daarop lijkt. Ik kan dat vers nu niet zo gauw vinden.

Leviticus 10:8-11

8 Toen zei de HEER tegen Aäron: 9 ‘Jij en je zonen mogen geen wijn of andere drank drinken voor je naar de ontmoetingstent komt, anders sterven jullie. Deze bepaling blijft voor jullie en je nakomelingen voor altijd van kracht. 10 Jullie moeten onderscheid kunnen maken tussen wat heilig is en wat niet, tussen wat rein is en wat onrein, 11 en de Israëlieten uitleg geven over alle bepalingen die de HEER bij monde van Mozes aan hen bekendgemaakt heeft.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik niet snap is waarom zoveel christenen in Nederland (in Zuid Europa is dat veel anders) zo graag populair willen doen? De EO, kerken met een sms-bijbel, kerken met harcore muziek, en nu dit..

Ik denk dat dit juist een averechts effect heeft als je mensen wil bekeren tot je geloof. Het komt vaak als erg fake over.

Wat is de volgende stap.. een coffeeshop in de kerk en een wiet-Bijbel? big-smile.gif (grap overigens..niet serieus bedoeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik niet snap is waarom zoveel christenen in Nederland (in Zuid Europa is dat veel anders) zo graag populair willen doen? De EO, kerken met een sms-bijbel, kerken met harcore muziek, en nu dit..

Ik denk dat dit niet te vergelijken is met die laatste zaken en heb hier eerlijk gezegd weinig moeite mee. Het plaats en een luisterend oor bieden zie ik niet als populair doen, voorzover ik kan beoordelen aan de hand van het artikel is het niet de bedoeling dat er bier of andere alcoholische versnaperingen e.d. worden aangeboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leviticus 10:8-11

8 Toen zei de HEER tegen Aäron: 9 ‘Jij en je zonen mogen geen wijn of andere drank drinken voor je naar de ontmoetingstent komt, anders sterven jullie. Deze bepaling blijft voor jullie en je nakomelingen voor altijd van kracht. 10 Jullie moeten onderscheid kunnen maken tussen wat heilig is en wat niet, tussen wat rein is en wat onrein, 11 en de Israëlieten uitleg geven over alle bepalingen die de HEER bij monde van Mozes aan hen bekendgemaakt heeft.’

Wauw super! Dank je! flower.gif

Ik heb een vraagje hieromtrent, eigenlijk twee:

1. Kan 'ontmoetingstent' nu in het verlengde hiervan worden toegepast op deze tijd, dat daar kerk mee bedoeld wordt?

2. In vers 10 wordt er gezegd dat we het onderscheid dienen in te zien van hetgeen wat heilig is en niet heilig en van hetgeen wat wel en niet rein is. Wordt er hiermee bedoeld dat men dmv. drank drinken 'onrein' wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik niet snap is waarom zoveel christenen in Nederland (in Zuid Europa is dat veel anders) zo graag populair willen doen? De EO, kerken met een sms-bijbel, kerken met harcore muziek, en nu dit..

Ik denk dat dit juist een averechts effect heeft als je mensen wil bekeren tot je geloof. Het komt vaak als erg fake over.

Wat is de volgende stap.. een coffeeshop in de kerk en een wiet-Bijbel?
big-smile.gif
(grap overigens..niet serieus bedoeld)

Je weet dat een groot gedeelte van de hedendaagse hardcorescene christelijk is hè? Maar hardcore in de kerk is ook wel een beetje teveel van het goeie, moshen doen we maar ergens anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik niet snap is waarom zoveel christenen in Nederland (in Zuid Europa is dat veel anders) zo graag populair willen doen? De EO, kerken met een sms-bijbel, kerken met harcore muziek, en nu dit..

Ik denk dat dit juist een averechts effect heeft als je mensen wil bekeren tot je geloof. Het komt vaak als erg fake over.

Wat is de volgende stap.. een coffeeshop in de kerk en een wiet-Bijbel?
big-smile.gif
(grap overigens..niet serieus bedoeld)

Ik vind dat er niks mis mee is zo lang het niet iets on-religieus is. Wat we inderdaad wel merken is dat de kerk (alsook moskee zie: link ) de drempel zo laag mogelijk wilt maken voor jongeren door zich mee te veren met de wensen van de jongeren. Zolang deze wensen niet onreligieus zijn vind ik dat er niets mis mee is. Ik vind het juist iets positiefs: Een zo groot mogelijk doelgroep proberen te bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wauw super! Dank je!
flower.gif

Ik heb een vraagje hieromtrent, eigenlijk twee:

1. Kan 'ontmoetingstent' nu in het verlengde hiervan worden toegepast op deze tijd, dat daar kerk mee bedoeld wordt?

2. In vers 10 wordt er gezegd dat we het onderscheid dienen in te zien van hetgeen wat heilig is en niet heilig en van hetgeen wat wel en niet rein is. Wordt er hiermee bedoeld dat men dmv. drank drinken 'onrein' wordt?

Er staat, onderscheid kunnen maken tussen rein en onrein. Mensen met alcohol hebben de nare eigenschap om slecht onderscheid te kunnen maken op verschillende vlakken best wel grappig (

) maar op gebied van God is alcohol uit den boze voor mij persoonlijk. Het scheelt ook wel dat de mensen in de tent niet drinken, maar aangeschoten mensen beëvangeliseren... Ik weet het niet...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Wauw super! Dank je!
flower.gif

Ik heb een vraagje hieromtrent, eigenlijk twee:

1. Kan 'ontmoetingstent' nu in het verlengde hiervan worden toegepast op deze tijd, dat daar kerk mee bedoeld wordt?

2. In vers 10 wordt er gezegd dat we het onderscheid dienen in te zien van hetgeen wat heilig is en niet heilig en van hetgeen wat wel en niet rein is. Wordt er hiermee bedoeld dat men dmv. drank drinken 'onrein' wordt?

Sjaloom Trotse-Moslim,

Dat Schriftgedeelte komt uit een wetboek voor Levitische priesters uit de Tempelcultus van het Oude Testament. De Kerk, die het Offer van Christus leert en dus niet langer gebonden kan zijn aan die oude Tempelcultus, kan er dus niet méér mee dan eruit begrijpen dat zowel priesters als gelovigen ook vandaag de dag nuchter, wakker en met respect en eerbied voor de Allerhoogste de Kerk behoren te betreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lekker zuipen en hoeren en snoeren dan nog even naar de de zogenaamde kerk om het geweten schoon te spoelen,waanzin.

Waanzin indeed, zeker als je je realiseert dat wij geen sacrament van Biecht kennen en voor het schoonspoelen van het geweten je je rechtstreeks tot God moet richten en wij denken dat die wel in staat is om in te schatten of het slechts schoonspoelen is of een daadwerkelijke uiting van berouw.

Quote:

Echt weer iets voor een protestantse preekboer.

Niemand kan twee heren dienen ,het is de een of de ander.

Ah, is dat de reden voor die samenval van kerken en kroegen? En jouw reactie is er typisch een van een in zichzelf gekeerde oud-katholiek die in een stervende kerk zit, de protestanten ziet bloeien en niets van hen begreep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Echt weer iets voor een protestantse preekboer.

Niemand kan twee heren dienen ,het is de een of de ander.

Waarom zou dit echt iets voor een protestantse preekboer (dat woord vat ik maar even als belediging totdat je het uit legt). Ik denk dat een ieder met een beetje creatieve geest wel zoiets had kunnen bedenken. Meestal lopen zulke dingen echter stuk op tegenstand zodat het niet uitgevoerd wordt en niemand er over hoort.

Van twee heren dienen is bij mijn weten absoluut geen sprake bij deze dominee/voorganger. En totdat het tegendeel bewezen is ga ik maar van de beste intenties uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Wauw super! Dank je!
flower.gif

Ik heb een vraagje hieromtrent, eigenlijk twee:

1. Kan 'ontmoetingstent' nu in het verlengde hiervan worden toegepast op deze tijd, dat daar kerk mee bedoeld wordt?

2. In vers 10 wordt er gezegd dat we het onderscheid dienen in te zien van hetgeen wat heilig is en niet heilig en van hetgeen wat wel en niet rein is. Wordt er hiermee bedoeld dat men dmv. drank drinken 'onrein' wordt?

Het was en is nog steeds ingewikkeld om te begrijpen waar de profeten over spraken. Toen Jezus in Jeruzalem was zei Hij dat de schriftgeleerden op Mozes' stoel (Mat 23,2) hadden plaatsgenomen, waarmee Hij bedoelde dat zij de wet op hun eigen manier uitlegden en zichzelf meer authoriteit toekenden dan Mozes. Het valt niet te ontkennen dat Jezus verwees naar de Misjna, wat wij tegenwoordig kennen als de Babylonische Talmoed, oraal overgeleverde commentaren van joodse rabijnen op de Tenach en in de tweede eeuw op schrift gesteld. De Talmoed was in het verleden alleen toegankelijk voor joden en daarom is het dan ook een gewaarwording wanneer blijkt dat de leerstellingen van de Talmoed, ook terug te vinden zijn in de Koran. De manier waarop in de Talmoed wordt gediscussieerd is kenmerkend voor het jodendom: leren door discussie. In de synagogen en leerscholen van vooral orthodoxe joden kan men nog altijd felle discussies waarnemen over de vele mogelijke interpretaties van de Talmoed.

Onder orthodoxe joden wordt veel het Daf Yomi (= de dagelijkse bladzijde) leesprogramma gevolgd. Hierbij wordt iedere dag een pagina van de Talmoed gelezen zodat in 2711 dagen (7,5 jaar) de hele Talmoed wordt behandeld.

Hieronder volgt een samenvatting van joodse geloofsbeginselen:

1. Monotheïsme - het jodendom is gebaseerd op strikt unitaristisch monotheïsme, het geloof in één god. God wordt opgevat als eeuwig, de schepper van het heelal en de bron van ethiek.

2. God is één - het idee van een dualiteit of een Drievuldigheid van God is voor joden een heresie; het wordt beschouwd als verwant aan polytheïsme.

3. God is alleskunnend of omnipotent (binnen de grenzen van de logica) en alleswetend (omniscient). De verschillende namen van God zijn manieren om verschillende aspecten van de aanwezigheid van God in de wereld uit te drukken.

4. God is niet-fysisch, niet materieel en eeuwig. Alle verklaringen in de Hebreeuwse Bijbel en in de rabbijnse literatuur die zich van antropomorfisme bedienen, zijn metaforen, aangezien het anders onmogelijk zou zijn om over God te spreken.

5. Aan God alleen kan men een gebed aanbieden. Iedere tussenpersoon (uit welke overtuiging dan ook) tussen een mens en God, verplicht of optioneel, wordt traditioneel als afvallig beschouwd.

6. De Tenach, en veel van wat in de Misjna en Talmoed wordt beschreven, is het product van goddelijke openbaring. Hoe de openbaring werkt, en wat het precies betekent wanneer men zegt dat een boek 'goddelijk' is, is altijd een kwestie van geschil geweest. Onder joden bestaan verschillende begrippen van dit concept.

7. De woorden van profeten zijn waarheden.

8. Mozes was de voornaamste profeet.

9. De Thora, de vijf boeken van Mozes, is de primaire tekst van het jodendom. Het Rabbijnse jodendom stelt dat de Thora dezelfde is als die door God aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï. Het Orthodoxe jodendom stelt dat de Thora van nu precies gelijk is als wat toen werd ontvangen, afgezien van een klein aantal fouten in de overschrijving. Wegens de ontwikkelingen in het tenachisch, archeologisch en taalkundig onderzoek, verwerpen vele joden dit principe. In plaats daarvan, aanvaarden zij dat de kern van de mondelinge en geschreven Thora van Mozes afkomstig zijn, maar dat de geschreven Thora van nu uitgegeven is met andere documenten.

10. God zal alleen diegenen belonen die zijn geboden nakomen, degenen die ze overtreden straffen.

11. God koos het joodse volk om een uniek verbond met God te hebben; de beschrijving van deze overeenkomst is de Thora zelf. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, zijn de joden niet Gods verkozen volk op zich. Joden geloven dat zij voor een specifieke opdracht zijn gekozen; om een licht te zijn voor de naties en een overeenkomst met God na te komen zoals die wordt beschreven in de Thora. Het Reconstructionistisch jodendom verwerpt de idee van verkozen te zijn geheel en al.

12. Er zal een joodse messias komen of wellicht een messiaans tijdperk.

13. De ziel is zuiver bij geboorte. Mensen zijn geboren met een jetser hatov, een tendens om goed te doen, en een jetser hara, een tendens om slecht te doen. Daarom zijn de mensen vrij de weg in het leven te kiezen die zij willen nemen.

14. Mensen kunnen boeten voor zonden, die slechts fouten zijn in het nakomen van de wetten. De liturgie van de 'ontzagwekkende dagen' (Rosj Hasjana en Jom Kipoer) en de tien dagen van inkering ertussen, verklaren dat het gebed, boete doen en tsedaka, het verplichte geven voor goede doelen (en in deze verschillend van de vrijwillige liefdadigheid), zonden herstelt. Boete doen wordt alleen zinvol geacht indien vergezeld van een oprecht besluit om op te houden met onaanvaardbare acties en zelfs dan alleen als acties om verontschuldigingen aan derden aan te bieden eerlijk worden ondernomen.(bron: wiki)

Kol 2,8       

Wees op uw hoede en laat u niet meeslepen door holle en misleidende theorieën die op menselijke tradities zijn gebaseerd en zich richten op de machten van de wereld en niet op Christus.

Het moge duidelijk zijn dat er nogal wat overeenkomsten tussen de leerstellingen van het jodendom en de Islam zijn. Het is in deze dan ook opmerkelijk dat de Koran na de Babylonische Talmoed op schrift is gesteld. Men heeft dan de schijn tegen dat de bron mogelijk een boek in plaats van een engel is geweest. Een aanknopingspunt is om de tradities te onderzoeken. Jezus benoemt wat van God is en wat de mensen erbij hebben verzonnen. Hij 'opende' (Luk 24,32) de geschriften zodat wij er wat van konden begrijpen.

Mar 7,13       

en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.

Wanneer wij nu weten welke tradities niet van God zijn, hebben we dan ook niet meteen de waarheid over hun leraren (Gal 1,14) boven tafel?

Marcus 7

1 En de Farizeeën verzamelden zich bij Hem met sommige van de schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren. 2 En toen zij zagen, dat sommige van zijn discipelen met onreine, dat is ongewassen, handen hun brood aten - 3 want de Farizeeën en al de Joden eten niet zonder eerst een handwassing verricht te hebben, daarmede vasthoudende aan de overlevering der ouden, 4 en van de markt komende eten zij niet dan na zich gereinigd te hebben; en vele andere dingen zijn er, waaraan zij zich volgens overlevering houden, bijvoorbeeld het onderdompelen van bekers en kannen en koperwerk, - 5 toen vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen uw discipelen niet naar de overlevering der ouden, maar eten zij met onreine handen hun brood? 6 Maar Hij zeide tot hen: Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd, zoals er geschreven staat:

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij.

7 Tevergeefs eren zij Mij,

omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.

8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen. 9 En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om úw overlevering in stand te houden. 10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, zal de dood sterven. 11 Maar gij zegt: Indien een mens tot zijn vader of moeder zegt: Het is korban, dat is, offergave, al wat gij van mij hadt kunnen trekken, 12 dan laat gij hem niet toe ook nog maar iets voor zijn vader of moeder te doen. 13 En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele.

14 En toen Hij de schare wederom tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort allen naar Mij en verstaat wèl: 15 Niets, dat van buiten de mens in hem komt, kan hem onrein maken, maar hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat is het, wat hem onrein maakt. 16 [indien iemand oren heeft om te horen, die hore.]

17 En toen Hij van de schare thuis kwam, vroegen zijn discipelen Hem naar de gelijkenis. 18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij zo onbevattelijk? Begrijpt gij niet, dat al wat van buiten in de mens komt, hem niet onrein kan maken, 19 omdat het niet in zijn hart komt, maar in de buik, en er te zijner plaatse uitgaat? En zo verklaarde Hij alle spijzen rein. 20 En Hij zeide: Hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat maakt de mens onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, 22 diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. 23 Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid