Spring naar bijdragen

Meer moslims dan katholieken


Aanbevolen berichten

Wereldwijd meer moslims dan katholieken

Wereldwijd zijn er meer moslims dan katholieken. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van 2008 van het pontificaat. Er zijn 19,2 procent moslims in de wereld, tegen 17,4 procent katholieken. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van de VN uit 2006.

Alle christenen samen, katholieken, orthodoxen, anglicanen en protestanten, vertegenwoordigen 33 procent van de wereldbevolking, zegt Vittorio Formenti, die het rapport al sinds 1996 opstelt. Volgens de man zijn er meer moslims dan katholieken omwille van het stijgende geboorteaantal bij die eerste groep. De katholieken verwekken steeds minder kinderen. De grootste groep katholieken bevindt zich in Latijns-Amerika. In zowel Noord-Amerika als Zuid-Amerika behoort bijna de helft van de bevolking tot het katholicisme. (KVA)

Bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hehe, de katholieken alleel al vormen een groep die een kleine 2% kleiner is dan de Islam.
big-smile.gif

Ik neem aan dat men dit bericht heeft geplaatst, omdat het ws ooit andersom was? Dat er eerst alleen al meer katholieken waren dan moslims. Anders zou ik ook niet weten met welke reden men dit bericht heeft geplaatst. Nu kan je je natuurlijk afvragen of men alleen praktiserende katholieken met praktiserende moslims heeft vergeleken of dat men zowel naam-gelovigen en praktiserende gelovigen op één hoop hebben gegooid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch vreemd, aangezien de moslims nergens geregisteerd staan, aldus moslims op dit forum. Of heb ik het dan echt verkeerd begrepen?

Volgens mij kun je nooit een conclusie als deze trekken als moslims nergens geteld staan, dan blijft het m.i. toch echt natte vinger werk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch vreemd, aangezien de moslims nergens geregisteerd staan, aldus moslims op dit forum. Of heb ik het dan echt verkeerd begrepen?

Volgens mij kun je nooit een conclusie als deze trekken als moslims nergens geteld staan, dan blijft het m.i. toch echt natte vinger werk...

Volgens mij ben je als inwoner van een islamitisch land automatisch islamitisch, tenzij nadrukkelijk anders aangegeven. Als je ouders islamitisch zijn, dan ben jij dat zonder meer. Geloofsafval is niet mogelijk in veel islamitische landen, dus al zijn je ouders bekeerde christenen, ze zullen islamitisch geregistreerd staan en hun kinderen automatisch ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zou ook niet precies weten hoe ze dat doen, maar zullen we die kwesties maar gewoon aan de wetenschappers overlaten? Die hebben ervoor geleerd en ik kan me voorstellen dat ze methoden hebben gevonden om toch het aantal moslims nauwkeurig te bepalen. Het onderzoek duurde twee jaar, dus dat zal iets meer hebben behelsd dan gewoon het optellen van een paar statistiekjes. Misschien zijn er steekproeven gehouden in alle landen van de wereld oid. Ik kan het onderzoek zo gauw niet terugvinden helaas.

Ik beschouw dit onderzoek als een compliment aan het vrije Westen. Mocht er in moslimlanden ook ooit godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting worden ingevoerd, dán pas hebben we "eerlijke competitie". Zolang die landen hun inwoners min of meer dwingen moslim te zijn/ blijven, is de interpretatie van dit soort onderzoeken lastig.

Dat betekent dat jij ook de gebruikte methoden onderschat aangezien je meende dat ze mensen die geen moslims meer zijn gewoon meerekenen als moslim, doordat ze zichzelf moslim moeten blijven noemen.

@Diana: Dat was eigenlijk meer een bevestiging van deze vraag van jou: 'Of heb ik het dan echt verkeerd begrepen?' Nl. dat het een bevesting was dat je het niet verkeerd had begrepen in dat andere topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou ook niet precies weten hoe ze dat doen, maar zullen we die kwesties maar gewoon aan de wetenschappers overlaten? Die hebben ervoor geleerd en ik kan me voorstellen dat ze methoden hebben gevonden om toch het aantal moslims nauwkeurig te bepalen. Het onderzoek duurde twee jaar, dus dat zal iets meer hebben behelsd dan gewoon het optellen van een paar statistiekjes. Misschien zijn er steekproeven gehouden in alle landen van de wereld oid. Ik kan het onderzoek zo gauw niet terugvinden helaas.

Mwah, ook wetenschappers kunnen op heel leuke wijze sjoemelen met cijfers hoor. Of gewoon bepaalde methoden fout hanteren, bewust of onbewust. Ik heb op school Toegepast Communicatie-onderzoek gehad en daar werd al verteld hoe creatief je uitkomsten kunt interpreteren. En dat hoeft dan niet eens bewust of uit verkeerde motieven te zijn hoor, maar goed onderzoek doen is nu eenmaal een wat lastig klusje. Niet voor niets wordt er vaak gediscussieerd aan de hand van, juist, onderzoeken. Dus een methodologisch verslagje zou wel handig zijn, om te beoordelen of het onderzoek wel betrouwbaar is uitgevoerd of niet. Want wetenschappers zijn schatten van mensen, maar enkel de paus is onfeilbaar. knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gif

Ze zullen in elk geval wel geen onderscheid hebben willen maken tussen "naam-christenen en waarlijk gelovende christenen." Crisis, als je dát wil doen, dan ben je nog honderd jaar verder, want hoe wil je die twee begrippen dan in vredesnaam nauwkeurig gaan operationaliseren? Dus objectief meetbaar maken? De katholieken onderling zijn er zélf heel bewust nog niet eens echt uit wie er nu waar gelooft en wie niet, want dat kan toch enkel Christus maar beoordelen. Bij de katholieke Kerk zullen ze dus wel gewoon geregistreerde leden hebben geteld. En bij de moslims, dat weet ik niet.

Waarom zou je trouwens ook dat onderscheid willen maken, om zo nog de cijfers te kunnen rekken? Cijfers over hoe groot je godsdienst is, zeggen tóch niks. Als het katholicisme de grootste stroming zou zijn, dan kun je gemakkelijk beweren dat het katholicisme wel gelijk moet hebben, want zouden dan zóveel christenen kunnen dwalen? Maar als het katholicisme de kleinste stroming zou zijn, dan kun je beweren dat er nu eenmaal weinigen zijn uitverkoren en velen de brede weg gaan richting de eeuwige magnetron. Kortom, het is dus volmaakt niet interessant hoe groot je stroming is, maar enkel of er wel een beetje fatsoenlijk Waarheid wordt beleden of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wereldwijd meer moslims dan katholieken

Wereldwijd zijn er meer moslims dan katholieken. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van 2008 van het pontificaat. Er zijn 19,2 procent moslims in de wereld, tegen 17,4 procent katholieken. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van de VN uit 2006.

Alle christenen samen, katholieken, orthodoxen, anglicanen en protestanten, vertegenwoordigen 33 procent van de wereldbevolking, zegt Vittorio Formenti, die het rapport al sinds 1996 opstelt. Volgens de man zijn er meer moslims dan katholieken omwille van het stijgende geboorteaantal bij die eerste groep. De katholieken verwekken steeds minder kinderen. De grootste groep katholieken bevindt zich in Latijns-Amerika. In zowel Noord-Amerika als Zuid-Amerika behoort bijna de helft van de bevolking tot het katholicisme. (KVA)

Dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid