Spring naar bijdragen

Kruisiging nagedaan door Filippijnen


Aanbevolen berichten

SAN PEDRO CUTUD/MANILLA - Meer dan dertig vrome Filippijnen hebben zich vrijdag aan een kruis laten spijkeren om de dood van Jezus Christus te herdenken.

ANP

Kruisiging Filippijnen       

Het Filippijnse ministerie van Volksgezondheid had de deelnemers vooraf opgeroepen zich tegen tetanus te laten inenten en spullen zoals spijkers te ontsmetten.

Het was de 22e keer dat in het dorp San Pedro Cutud de kruisiging van Jezus werd nagespeeld op Goede Vrijdag. De Rooms-Katholieke Kerk is kritisch over het spektakel. 2000 Toeristen zijn dit jaar naar de kruisiging komen kijken.

Pijnlijk

De 47-jarige Ruben Enaje heeft al een paar keer meegedaan aan de kruisiging. \"Het is pijnlijk en moeilijk. Maar ik zal eraan blijven meedoen zolang ik kan. Dat is mijn plechtige belofte aan God.\"

Voor de kruisiging joegen buren verkleed als Romeinse soldaten de deelnemers door het dorp. Enaje schreeuwde het uit van de pijn toen zijn handen met achttien centimeter lange spijkers aan het kruis werden genageld.

Nadat de deelnemers aan het liggende kruis waren vastgespijkerd, werd dat voor zeker vijf minuten opgericht.

Liefde

De plaatselijke pastor is tegen het gebruik: \"De kerk wil niet dat wij ons zelf verwonden om de liefde van God te ervaren.\" De dorpsraad organiseert de kruisiging met steun van het Filippijnse ministerie van Toerisme.

Bron: link

(zie ook voor foto's)

Ik denk dat velen van jullie dit net als ik zullen afkeuren, dus mijn vraag is: Wat vinden jullie hiervan?

Ikzelf vind het te fanatiek dat mensen spijkers in hun eigen handen gaan slaan. Het geeft aan dat deze mensen kennelijk het lijden (spijkers in eigen handen slaan) als een soort liefde van God ervaren. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat mensen dit doen.. Ik vind het vreselijk.

Jezus is gestorven aan het kruis, Hij heeft daar voor ons geleden, zodat wij juist níet zouden lijden. Waarom zou je dan vrijwillig alsnog aan het kruis gaan hangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat mensen dit doen.. Ik vind het vreselijk.

Daarom doen deze mensen het ook oa. Omdat het vreselijk is en opdat zij en wij daarvan doordrongen raken.

Quote:

Jezus is gestorven aan het kruis, Hij heeft daar voor ons geleden, zodat wij juist níet zouden lijden.

Waarom lijden mensen waarvan vele christenen dan nog dagelijks?

Quote:

Waarom zou je dan vrijwillig alsnog aan het kruis gaan hangen?

Dat staat in het artikel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vat dit op zoals Paulus de besnijdenis, dus als iets dat voor je rechtvaardiging bij God van geen betekenis is, verder als een uiting van liefde aan God die niet in onze cultuur past. Ik kan hier gefascineerd naar kijken, maar kies zelf liever andere vormen puh2.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom lijden mensen waarvan vele christenen dan nog dagelijks?

Goeie vraag, geef daar eens een antwoord op. 250 miljoen kinderen doen dagelijks onder zeer slechte omstandigheden aan kinderarbeid doen en maar liefst 842 miljoen mensen lijden iedere dag honger. Kan God hier soms niet iets aan doen als het kan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is goed om te beseffen hoe veel Jezus voor ons geleden heeft. Hoeveel pijn hij wel niet gehad heeft, welke offers hij wel niet voor ons gebracht heeft. Ik denk dat de mensen die zich laten kruisigen dit toch wel een klein beetje kunnen beseffen. Tuurlijk niet helemaal, niemand zal ooit kunnen beseffen hoe groot het offer wel niet was, maar met elk klein beetje besef kunnen mensenlevens veranderen.

Het besef die die mensen daaraan overhouden vind ik niet eens zo slecht.

Maar volgens mij doen ze het met een andere insteek. Ik heb hier wel eens eerder over gehoord, en ook een programma over gezien. Het heet Holy Shit en is volgens mij van de KRO. Sebastiaan Labrie (ook wel bekend van GTST) gaat op zoek naar verschillende religieuze ervaringen, en zo ook dit fenomeen.

Je kunt het allemaal nakijken op link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Imho is hier sprake van godsdienstwaanzin. Zo God zou bestaan kan ik me niet voorstellen dat hij dit goed zou keuren. En ik vind eerder dat ze Jezus op deze manier bespottelijk maken dan dat ze hem hiermee vereren. Immers nergens in het NT heeft hij hiertoe opgeroepen. Ja, of je moet de teksten uit Galaten hiervoor misbruiken:

Maar ik – ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld.

Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen

Link naar bericht
Deel via andere websites

De film kan ik niet bekijken helaas. Wel heb ik alle 142 foto's bekeken. Daarop heb ik geen mensen massa's zich zien uitleven op deelnemers. Ik heb ook niets gezien wat er zo erg kan zijn voor kleine kinderen. Althans niets wat erger is dan de hardheid van het normale dagelijkse leven daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okee. In het programma kun je dus zien hoe mensen, en vooral kinderen de boetedoeners helemaal kapot slaan met bamboe, stokken, hout, andere dingen. Kleine kinderen die met allerlei materialen die mensen slaan, met een grote grijns op hun gezicht. Ze genieten ervan, vinden het prachtig en hitsen elkaar op.

Dat vind ik echt vreselijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Okee. In het programma kun je dus zien hoe mensen, en vooral kinderen de boetedoeners helemaal kapot slaan met bamboe, stokken, hout, andere dingen. Kleine kinderen die met allerlei materialen die mensen slaan, met een grote grijns op hun gezicht. Ze genieten ervan, vinden het prachtig en hitsen elkaar op.

Dat vind ik echt vreselijk..

Wie zijn wij om over een cultureel verschijnsel wat wij niet begrijpen te oordelen? Althans zolang de deelnemers vrijwillig meedoen, en dat is hier het geval.

Zo is er ook eens een boekje uitgekomen waarin een buitenlander Nederlandse gebruiken beschrijft en zijn/haar mening en gevoel er bij geeft. Zelf Nederlandse gebruiken komen dan tamelijk belachelijk over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wie zijn wij om over een cultureel verschijnsel wat wij niet begrijpen te oordelen? Althans zolang de deelnemers vrijwillig meedoen, en dat is hier het geval.

Zo is er ook eens een boekje uitgekomen waarin een buitenlander Nederlandse gebruiken beschrijft en zijn/haar mening en gevoel er bij geeft. Zelf Nederlandse gebruiken komen dan tamelijk belachelijk over.

Die mensen zullen het ook allemaal vreselijk normaal vinden, en er grote waarde aanhechten. Ik ben van de zomer in de Filipijnnen geweest, en het cultuur verschil is inderdaad erg groot. Je hebt hele andere gebruiken, normen en waarden zijn anders. Toch blijf ik een Nederlander uit een hele andere cultuur, en blijft het wel mijn mening.

Ook vraag ik me af of dit een cultuurverschijnsel is. Ik denk het namelijk niet. Ik heb een paar weken in die cultuur gezeten, hebben daar met plaatselijke kerken samengewerkt, les gehad in cultuur en gewoontes. Dit kwam alleen niet in het rijtje voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit was een tijd geleden ook al eens op tv (in een reisprogramma van Sebastiaan Labrie). Ik vind het behoorlijk smakeloos. Ze geloven dat Jezus voor de mensheid aan het kruis heeft gehangen. Waarom zou je het dan zelf ook nog eens doen? Afschuwelijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid