Spring naar bijdragen

Muziek in de lijdenstijd


Aanbevolen berichten

Stabat Mater van Palestrina is ook prachtig.

Daarnaast uiteraard de Johannes Passion. En de overweldigende Mattheus...

Zelf vind ik ook Misere Mei van Alegri in de lijdenstijd prachtig, let in dit filmpje ook op het beeld op 30 seconden:

De Messiah van Händel is ook prachtig met het tweede gedeelte wat vooral over het lijden van christus gaat.

Overigens vind ik de afdeling in het liedboek voor de kerken die gewijd is aan dit gedeelte van het kerkelijk jaar ook prachtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Matthaus Passion ben ik vorig jaar heen geweest en heb ik zo verschrikkelijk vaak geluisterd dat ik 'm zowat uit m'n hoofd ken. widegrin.gif Mijn lievelingsdeel uit de Matthaus Passion:

Dit jaar ben ik naar de Messiah geweest, weer heel anders maar ook erg mooi. Kippenvelstuk:

Verder heb ik me de laatste tijd in het Requiem van Mozart verdiept, niet speciaal een stuk voor deze tijd van het jaar, maar toch even spammen: Lacrimosa

Stabat Mater van Pergolesi vind ik om te janken zo mooi.

En inderdaad, de gezangen uit het Liedboek voor de Kerken spreken mij ook heel erg aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Donkere Metten em Lauden van Stille Zaterdag.

Opvallend in dit koorgebed is het ritueel. Vóór de aanvang

wordt in het koor de kaarsegge ( een driehoek kandelaar)

geplaatst met daarop veertien ongebleekte waskaarsen

( symbool van rouw ) en één witte kaars op de top (symbool van Christus ). Na elke Psalm wordt één kaars gedoofd, symbool van de vluchtende apostelen, die door hun vluchtChristus alleen achterlaten. Op het eind blijft alleen de Christuskaars over en deze wordt onder het zingen van de Lofzang van Zacharias achter de tafel verborgen ( dood van Christus ). Na het zingen van het "Christus factus est " wordt in het koor enig gedruis gemaakt ( de natuurverschijnselen bij de dood van Christus) en als symbool van de verrijzenis wordt de verborgen doch nimmer gedoofde kaars op de kandelaar teruggezet; een treffend voorspel op de grote ceremonie van de Paaszaterdag als de paaskaars op de grote kandelaar zal verschijnen.De Metten omvatten drie nocturnen ( nachtwaken ) die elk op zich zelf weer bestaan uit telkens drie psalmen met antifonen ( refreinen ) en drie lezingen met responsories ( antwoorden/ acclamaties ) op de lezing. Zij worden onmiddellijk gevolgd door de geanticipeerde Lauden ( vervroegd morgengebed ), bestaande uit vier psalmen, één cantiek uit het oude en de váste cantiek uit het Nieuwe Testament, de Lofzang van Zacharias, alle met eigen antifonen en aan het eind een kort slotgebed.GELUIDSFRAGMENTSCHOLA CANTORUM SABBATO SANCTOSchola Cantorum Sabbato Sancto GELUIDSFRAGMENT

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Spaanse band Orthodox heeft het Stabat Mater verwerkt in het nummer Arrodillate Ante La Madera Y La Piedra. De band zingt over Spaanse folklore, dit is het katholieke aspect ervan. Alhoewel ik de inhoud niet helemaal vertrouw en niet kan verifiëren omdat ik geen Spaans spreek, maar het nummer is gaaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik trouwens toch bezig ben check de nummers Via Dolerosa van zowel Antestor als Kekal, die van Antestor is de gebruikelijke vage metaforische verwijzing. Het nummer van Kekal is een neerslachtig stukje ambient muziek die de sfeer die de volgelingen van Jezus op Goeie Vrijdag zonder worden exact verwoord, ik kon het nummer lange tijd gewoon niet luisteren omdat het me een naar gevoel gaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Matthaus Passion ben ik vorig jaar heen geweest en heb ik zo verschrikkelijk vaak geluisterd dat ik 'm zowat uit m'n hoofd ken.
widegrin.gif
Mijn lievelingsdeel uit de Matthaus Passion:

Dit jaar ben ik naar de Messiah geweest, weer heel anders maar ook erg mooi. Kippenvelstuk:

Verder heb ik me de laatste tijd in het Requiem van Mozart verdiept, niet speciaal een stuk voor deze tijd van het jaar, maar toch even spammen:

vind ik om te janken zo mooi.

En inderdaad, de gezangen uit het Liedboek voor de Kerken spreken mij ook heel erg aan.

Normaliter zijn wij hier van het type "cultuurbarbaar", maar we worden wat ouder enzo, dus gaat klassieke muziek ons ineens aanspreken. Zo hoort dat.

Vorige week kreeg mw. M voor haar verjaardag "Stabat Mater", drie CD's met het Stabat Mater van o.a. Pergolesi, Vivaldi, Palestrina, en nog wat andere religieuze muziek enzo. Ik kan dus ineens meepraten in dit topic. party.gif

Ik hoor m'n vrouw die CD al een week lang draaien en vind het erg mooi. Maar ik heb geen idee wat ik precies mooi vind van die drie uur muziek. knipoog_dicht.gif Het verhoogt iig wel mijn naar-pasen-toeleef-stemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid