Spring naar bijdragen

Andries Knevel laf of verstandig?


Aanbevolen berichten

Sjaloom Machiavelli,

Ik probeerde vooral duidelijk te maken dat je de Koran misschien moet léren lezen, om er iets aan te hebben. Net zoals je de Mis moet leren verstaan om er iets aan te hebben, of moet weten waar de Schrift over gaat, wil je er iets aan hebben. De wijn-vergelijking is wellicht niet volmaakt, maar misschien wel iets mijn punt verduidelijkend. En anders moet je hem maar gewoon vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Sjaloom Machiavelli,

Ik probeerde vooral duidelijk te maken dat je de Koran misschien moet léren lezen, om er iets aan te hebben.

Dat ontkent hij toch niet?

"Heeft u de Koran gelezen?

‘Ja, maar ik vond het vermoeiend. Als buitenstaander vind ik het een saai boek. Er staan allemaal losse uitspraken in. Het is moeilijk om verbanden te zien.’"

Hij stelt zichzelf duidelijk op als buitenstaander en zegt hoe hij, in die positie, de Koran ervaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RoberF

Zo denk ik er ook over. Als er een moslim, laat staan een niet-moslim de koraan een 'saai' boek noemt. Wordt de koraan daardoor niet minder waardevol. Daarmee heeft diegene alleen zichzelf ermee.

Maar aan de andere kant, als dat fel op wordt gereageerd is dat voor mij juist een bewijs dat er mensen zijn die van de koraan houden en die om de koran geven en zich erom bekommeren. Dat ze niet het 'schouderophalend' typetje zijn. Afgezien van het feit dat er door dat 'kritiek' niets aan de koraan wordt tekortgedaan.

Veel atheïsten hoor ik zeggen: 'Maar waarom al dat kritiek op dat kritiek over de koraan? En: 'De koraan hoeft toch niet beschermd te worden?' of: De koraan is toch niet zwak, dat de mensen het daarvoor moeten opnemen?'

Inderdaad ... dat kritiek op de kritiek op de koraan heeft niets ermee te maken dat men de koran wil 'beschermen' maar het is eerder een bewijs dat je gevoelens hebt voor de koraan en daarvan houdt.

Ik neem als voorbeeld me broer: Als iemand kritiek op hem heeft ... en dat kritiek klopt volgens mij niet ... zou ik daar ook kritiek op hebben en het voor me broer opnemen. Dat betekent niet dat me broer 'zwakker' dan mij is. Maar dat betekent dat ik van me broer hou.

Verder kan ik het alleen maar met jou eens zijn omtrent dat voorbeeld over wijn: 'Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.' Dat had ik vroeger precies hetzelfde met heineken bier. Ik vond het stinken en ik moest daardoor braken. Niets voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Machiavelli,

Dat is ook weer zo. Alleen denk ik dus dat zo'n uitspraak dan niet veel zegt over de Koran zelf. Maar wellicht was dat ook niet de bedoeling van Andries Knevel. Wat mij betreft is er dan verder ook niet zoveel aan de hand.

Doet me een beetje denken aan Keith Richards van de Rolling Stones, die van de week ook zei dat hij de Bijbel vreselijk saai vond (maar er wel af en toe in leest). Nou ja, daar is dan weer weinig reactie op gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mar niemand die het gek vind als een bierdrinker zegt dat hij, als bierdrinker, wijn niet lekker vind.

Vooral Knevel zou moeten weten hoe belangrijk de Koran voor moslims is, dus zijn uitspraak is op z'n minst dom te noemen.

Daarnaast vind ik het ook nog kinderachtig van Knevel. Ff minachtend over de islam doen; blijkbaar ziet hij de islam als grote concurrent

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vooral Knevel zou moeten weten hoe belangrijk de Koran voor moslims is, dus zijn uitspraak is op z'n minst dom te noemen.

Waarom, hij geeft gewoon antwoord op de vraag of hij de Koran heeft gelezen. Als hij dit zonder aanleiding had gezegd was ik het met je eens geweest, maar dit was een antwoord op een vraag in het interview.

Quote:

Daarnaast vind ik het ook nog kinderachtig van Knevel. Ff minachtend over de islam doen; blijkbaar ziet hij de islam als grote concurrent

Minachtend over de Islam? Boohoo, lees zijn antwoord eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vooral Knevel zou moeten weten hoe belangrijk de Koran voor moslims is,

Ja en? Bepaalde moslims zouden eens moeten begrijpen hoe belangrijk het voor Nederlandrs is om in een maatschappij te kunnen wonen waar ze de koran een saai boek mogen noemen. En daarbij, voor de gemiddelde NL-er is de koran waarschijnlijk vrij saai. Voor mij iig wel; ik kwam er niet doorheen. Geld ook voor veel delen van de bijbel trouwens. (Heb ik dan weer wel helemaal uit.)

Boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja en? Bepaalde moslims zouden eens moeten begrijpen
hoe belangrijk het voor Nederlandrs is om in een maatschappij te kunnen wonen waar ze de koran een saai boek mogen noemen.
En daarbij, voor de gemiddelde NL-er is de koran waarschijnlijk vrij saai. Voor mij iig wel; ik kwam er niet doorheen. Geld ook voor veel delen van de bijbel trouwens. (Heb ik dan weer wel helemaal uit.)

Boeiend.

Dat is geen religie. Dat is een mening. Tenzij je het de anti-islam-religie wilt noemen puh2.gif

We moeten wel deze 2 zaken duidelijk kunnen onderscheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is geen religie. Dat is een mening. Tenzij je het de anti-islam-religie wilt noemen
puh2.gif

We moeten wel deze 2 zaken duidelijk kunnen onderscheiden.

De koran een saai boek noemen is niet echt anti-islam hoor. Daarbij: ik hecht waarde aan vrijheid van religie, maar niet meer dan vrijheid van meningsuiting. Wat mij betreft wordt speciale bescherming van religie vandaag nog uit de grondwet geschrapt. Het is namelijk redelijk discriminerend tegenover ongelovigen. Want in principe mag een gelovige van alles vanuit zijn geloof zeggen en dan ook dingen die je normaal niet mag zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik kan Andries Knevel niet uitstaan, waarom weet ik eigenlijk niet, vind het zo'n irritant mannetje

Ik vind de Bijbel weer veel saaier dan de Koran, de Bijbel bevat te veel tekst,en er staat ook veel te veel onnuttige info in vind ik

dit bv:

Matheus 1:

1 Het boek des geslachts van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van David, den zoon van Abraham.

2 Abraham gewon Izak, en Izak gewon Jakob, en Jakob gewon Juda, en zijn broeders;

3 En Juda gewon Fares en Zara bij Thamar; en Fares gewon Esrom, en Esrom gewon Aram;

4 En Aram gewon Aminadab, en Aminadab gewon Nahasson, en Nahasson gewon Salmon;

5 En Salmon gewon Booz bij Rachab, en Booz gewon Obed bij Ruth, en Obed gewon Jessai;

6 En Jessai gewon David, den koning; en David, den koning, gewon Salomon bij degene, die Uria's vrouw was geweest;

7 En Salomon gewon Roboam, en Roboam gewon Abia, en Abia gewon Asa;

8 En Asa gewon Josafat, en Josafat gewon Joram, en Joram gewon Ozias;

9 En Ozias gewon Joatham, en Joatham gewon Achaz, en Achaz gewon Ezekias;

10 En Ezekias gewon Manasse, en Manasse gewon Amon, en Amon gewon Josias;

11 En Josias gewon Jechonias, en zijn broeders, omtrent de Babylonische overvoering.

12 En na de Babylonische overvoering gewon Jechonias Salathiël, en Salathiël gewon Zorobabel;

13 En Zorobabel gewon Abiud, en Abiud gewon Eljakim, en Eljakim gewon Azor;

14 En Azor gewon Sadok, en Sadok gewon Achim, en Achim gewon Elihud;

15 En Elihud gewon Eleazar, en Eleazar gewon Matthan, en Matthan gewon Jakob;

16 En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Prima dat je dat vind Zaarah. Daar had je echt niet zo'n lang stuk voor hoeven citeren, ik geloof je zo ook wel.

Overigens post je nu wel een stukje wat op het eerste gezicht en voor gewoon lezen vrij onnuttig lijkt, maar voor theologen best nuttig is.

misschien wel nuttig voor theologen, maar ik vind het erg saai.

m'n vader leest altijd bij het avondeten een stukje uit de Bijbel voor(op volgorde) en zulke teksten slaat hij altijd gewoon over

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry hoor ... maar ik kan het toch niet laten om de hoofdstuk genaamd Jozef (as) uit de koran niet te laten zien.

Dit heeft niks met hetgeen wat Zaarah heeft gepost (dat ik wil laten zien hoe boeiend de koran is, omdat zij liet zien hoe saai ze de bijbel vind) dit staat hier geheel los van ... dat heeft eerder met het feit te maken dat ik het zoooooo een mooi verhaal vind. Ik hoop dat de moderators dat niet erg vinden bloos.gif

Hierbij dus het mooiste verhaal uit de koraan, het verhaal van Jozef (as):

1. Alif Laam Raa. Dit zijn de verzen van het Boek, dat alles verklaart:

2. Wij hebben het geopenbaard - als de Arabische Koran- opdat u moogt begrijpen.

3. Wij verhalen u het schoonste verhaal door u deze Koran te openbaren, ofschoon u voorheen onwetend was.

4. Toen Jozef tot zijn vader zei: "O mijn vader, (in mijn droom) zag ik elf sterren en de zon en de maan en ik zag ze zich voor mij nederwerpen."

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broedars uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."

6. "En zo zal uw Heer u verkiezen en u de verklaring der dingen onderwijzen en Zijn gunst aan u en aan de familie van Jacob vervolmaken, zoals Hij die voordien aan twee uwer voorvaderen, Abraham en Izaak had voltooid. Voorwaar, uw Heer is Alwetend, Alwijs."

7. Voorzeker, er zijn voor de zoekers (naar waarheid) tekenen in (de geschiedenis van) Jozef en zijn broeders.

8. Toen zij zeiden: "Voorwaar, Jozef en zijn broeder zijn onze vader liever dan wij, ofschoon wij een sterke groep zijn. Voorzeker, onze vader dwaalt openlijk."

9. "Doodt Jozef of verdrijft hem naar een (ver) land, zodat uw vaders gunst uitsluitend voor u moge zijn, waarna u een rechtvaardig volk zult worden."

10. Eén hunner zei: "Doodt Jozef niet, maar als u iets moet doen werpt hem dan op de bodem van een diepe put; iemand uit een karavaan zal hem opnemen."

11. Zij zeiden: "O, onze vader, waarom vertrouwt u ons niet aangaande Jozef, hoewel wij hem welgezind zijn?"

12. "Zend hem morgen met ons mede, opdat hij zich moge vermaken en spelen en wij zullen voorzeker zijn bewakers zijn."

13. Hij zei: "Het verdriet mij, dat u hem zult medenemen en ik vrees, dat de wolf hem zal verslinden terwijl u niet op hem let."

14. Zij zeiden: "Indien de wolf hem zou verslinden terwijl wij een sterke groep vormen, dan zijn wij inderdaad de verliezers."

15. Toen zij hem medenamen, kwamen zij overeen hem op de bodem van een diepe put neer te laten en Wij zonden hem een openbaring: "U; zult hun van deze zaak vertellen zonder dat zij het beseffen."

16. 's Avonds kwamen zij wenend tot hun vader.

17. En zeiden: "O, onze vader, wij hielden een wedloop en lieten Jozef met onze goederen achter en de wolf verslond hem; maar zelfs al spreken wij de waarheid, zult u ons niet geloven."

18. En zij brachten zijn hemd met bloed, dat niet van hem was. Hij (Jacob) zei: "Nee, u heeft de zaak veel te licht opgevat. Daarom is geduld passend. En het is Allah Wiens hulp dient te worden gezocht over hetgeen u beweert."

19. Er kwam een karavaan langs en deze zond een waterputter, die zijn emmer nederliet. "O, goed nieuws," zei hij. "Hier is een jongeling." En zij verborgen hem als een stuk koopwaar en Allah wist goed, wat zij deden.

20. Zij verkochten hem voor een geringe prijs, een paar zilverstukken, want zij waren onverschillig jegens hem.

21. En de Egyptenaar, die hem kocht, zei tot zijn vrouw: "Maak zijn verblijf behoorlijk. Het is waarschijnlijk dat hij ons van nut kan zijn, of dat wij hem als zoon aannemen." En zo vestigden Wij Jozef in het land, opdat Wij hem in het verklaren der dingen mochten onderwijzen. Allah heeft macht over Zijn gebod, maar de meeste mensen weten het niet.

22. Toen hij volwassen was, schonken Wij hem oordeel en kennis; zo belonen Wij de goeden.

23. En zij, in wier huis hij was, zocht hem (tegen zijn wil) te verleiden. Zij grendelde de deuren en zei: "Kom nu." Hij antwoordde: "Dat verhoede Allah, hij is mijn heer. Hij heeft mijn verblijf waardig gemaakt. Voorwaar, de boosdoeners slagen nooit."

24. En zij nam een besluit betreffende hem en hij nam een besluit betreffende haar. Als hij geen duidelijk teken van zijn Heer had gezien, (kon hij zo'n vastberadenheid niet hebben getoond). Zo kwam het dat Wij het kwaad en de onbetamelijkheid van hem mochten afwenden. Voorzeker hij was een Onzer uitverkoren dienaren.

25. En zij holden beiden naar de deur en zij scheurde zijn hemd van achteren en zij ontmoetten haar echtgenoot aan de deur. Zij zei: "Wat zal de straf zijn voor iemand die kwade bedoelingen had met uw vrouw, anders dan gevangenneming of een pijnlijke kastijding?"

26. Hij (Jozef) zei: "Zij is het die mij tegen mijn wil zocht te verleiden." En een familielid van haar getuigde: "Als zijn hemd van voren is gescheurd, heeft zij de waarheid gesproken en behoort hij tot de leugenaars,

27. Maar als zijn hemd van achteren is gescheurd, heeft zij gelogen en behoort hij tot de waarachtigen."

28. Toen hij (haar man) zag dat zijn hemd van achteren was gescheurd, zei hij: "Dit is zeker een list van u, vrouwen. Uw list is inderdaad sterk."

29. "O, Jozef, wend u hiervan af en u (vrouw), vraag vergiffenis voor uw zonde. U behoort zeker tot de schuldigen."

30. En de vrouwen in de stad zeiden: "De vrouw van Aziez zoekt haar slaaf tegen zijn wil te verleiden. Hij heeft haar met verliefdheid vervuld. Wij zien haar inderdaad klaarblijkelijk dwalen."

31. En toen zij van hun plannen hoorde, nodigde zij haar uit en bereidde haar een maaltijd en gaf ieder een mes en zei dan (tot Jozef): "Ga naar hen toe." En toen zij hem zagen achtten zij hem grotelijks en zij sneden zich in de handen en zeiden: "Allah zij verheerlijkt. Dit is geen mens, dit is een edele engel."

32. Zij zei: "Dit is hij nu over wie u mij beschuldigde, ik zocht hem werkelijk tegen zijn wil te verleiden, maar hij redde zich. En als hij nu niet doet wat ik hem verzoek, zal hij zeker gevangen genomen en vernederd worden."

33. Hij (Jozef) zei: "O mijn Heer, ik zou de gevangenis verkiezen boven hetgeen waartoe zij mij roepen; tenzij U haar list van mij afwendt zal ik mij tot haar neigen en tot de onwetenden behoren."

34. Daarom verhoorde zijn Heer zijn gebed en wendde hun list van hem af. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alwetende.

35. Dus kwam het hun (mannen) voor, nadat zij de tekenen van zijn onschuld hadden gezien, dat zij hem voor een tijd gevangen moesten nemen.

36. En er gingen met hem twee jonge mannen de gevangenis binnen. Een hunner zei: "Ik zag mij wijn persen." En de andere zei: "Ik zag mij in een droom brood op mijn hoofd dragen waarvan de vogelen aten. Geef ons de verklaring er van, voorzeker, wij zien dat u tot de goeden behoort."

37. Hij antwoordde: "Het voedsel, dat u wordt gegeven, zal niet tot u komen, voordat ik u de verklaring er van heb gegeven. Dit is naar aanleiding van hetgeen mijn Heer mij heeft onderwezen. Ik heb van de godsdienst van het volk dat niet in Allah en in het Hiernamaals gelooft, afstand gedaan.

38. "En ik volg de godsdienst van mijn vaderen, Abraham, Izaak en Jacob. Het betaamt ons niet dat wij iets met Allah vereenzelvigen. Dit behoort tot Allah's genade voor ons en de mensheid, maar de meeste mensen zijn niet dankbaar."

39. "O, mijn twee medegevangenen, zijn verscheidene Heren beter of is Allah, de Ene, de Opperste beter?"

40. "U aanbidt naast Allah niets, dan ijdele namen die u hebt uitgedacht, u en uw vaderen; Allah heeft daar geen gezag voor nedergezonden. De beslissing berust bij Allah alleen. Hij heeft bevolen dat u naast Hem niets zult aanbidden. Dit is de juiste godsdienst, maar de meeste mensen beseffen het niet."

41. "O mijn twee medegevangenen, wat één uwer betreft, hij zal wijn voor zijn Heer schenken en wat de ander betreft, hij zal worden gekruisigd, zodat de vogels van zijn hoofd zullen eten. De zaak waarover u hebt gevraagd, is besloten."

42. En hij zei tot degene van hen, van wie hij wist dat hij bevrijd zou worden: "Vermeld mij bij uw heer." Maar Satan deed hem vergeten het aan zijn heer te zeggen daarom bleef hij voor enige jaren in de gevangenis.

43. En de koring (van Egypte) zei: "Ik zag zeven vette koeien, die door zeven magere koeien werden verslonden en zeven groene korenaren en zeven verwelkte aren. O u leiders, legt mij de betekenis van mijn droom uit als u een droom kunt verklaren."

44. Zij antwoordden: "Het zijn verwarde dromen en wij kennen de verklaring van zulke dromen niet."

45. En degene van de twee die bevrijd was, herinnerde zich na enige tijd Jozef, en zei toen: "Ik zal u de verklaring er van laten weten, zend mij daarom."

46. "O, Jozef! u man der waarheid, leg ons de betekenis uit van zeven vette koeien die door zeven magere worden verslonden en van zeven groene korenaren en andere verwelkte aren opdat ik tot het volk moge terugkeren, zodat zij mogen weten."

47. Hij antwoordde: "U zult zeven jaren lang voortdurend zaaien en wat u maait in de aar laten, met uitzondering van een weinig, dat u zult eten."

48. "Dan zullen er nadien zeven harde jaren komen, die al hetgeen u van te voren hebt opgeslagen zullen verteren, met uitzondering van een weinig dat u zult bewaren."

49. "Dan zal er nadien een jaar komen, waarin de mensen zullen worden geholpen en waarin zij (vruchten) zullen persen."

50. En de koning zei: "Brengt hem tot mij." Maar toen de boodschapper tot hem (Jozef) kwam, zei hij: "Ga terug naar uw heer en vraag hem hoe het met de vrouwen is gesteld die zich in de handen sneden, voorzeker mijn Heer kent haar sluwe plan goed."

51. Hij, (de koning) zei tot de vrouwen: "Wat was het geval met u toen u Jozef tegen zijn wil zocht te verleiden?" Zij zeiden: "Allah zij verheerlijkt. Wij hebben geen kwaad van hem geweten." De vrouw van de Aziez zei: "Nu is de waarheid aan het licht gekomen. Ik was het die hem tegen zijn wil zocht te verleiden en hij behoort zeker tot de waarachtigen."

52. "Dit is, opdat hij moge weten dat ik hem in zijn afwezigheid niet ontrouw was en dat Allah het plan van de ontrouwe mensen niet laat slagen."

53. "En ik verklaar mijzelf niet vrij (van zwakheid) te zijn, want het menselijke, ik spoort tot het kwade aan, uitgezonderd dat waarover mijn Heer barmhartigheid betoont. Voorzeker, mijn Heer is Vergevensgezind, Genadevol."

54. En de koning zei: "Brengt hem bij mij, ik wil hem voor mijzelf houden." En toen hij tot hem (Jozef) had gesproken, zei hij: "U bent van deze dag af een man van positie en vertrouwen bij ons."

55. Hij antwoordde: "Stel mij aan over de schatten van het land want ik ben een deskundig bewaarder."

56. En zo vestigden Wij Jozef in het land. Hij vertoefde er in, waar hij ook wilde. Wij schenken Onze barmhartigheid aan wie Ons behaagt en Wij laten het loon van de rechtvaardigen niet te gronde gaan.

57. En het loon van het Hiernamaals is zeker beter voor degenen die geloven en God vrezen.

58. En Jozefs broeders kwamen en gingen bij hem binnen en hij herkende hen, maar zij herkenden hem niet.

59. En toen hij hen van levensmiddelen had voorzien, zei hij: "Brengt mij uw broeder van vaderskant. Ziet u niet, dat ik u met volle maat geef en dat ik een goed gastheer ben?"

60. "Maar indien u hem niet tot mij brengt dan zal er van mij geen maat (koren) voor u zijn noch zult u in mijn nabijheid komen."

61. Zij antwoordden: "Wij zullen trachten zijn vader hiertoe over te halen, wij zullen het voorzeker kunnen doen."

62. En hij (Jozef) zei tot zijn dienaren: "Stopt hun geld in de zadeltassen, dat zij het mogen herkennen, wanneer zij tot hun familie terugkeren, opdat zij terug mogen komen."

63. En toen zij tot hun vader terugkeerden, zeiden zij: "Onze vader, een (verdere) maat is ons ontzegd, zend daarom onze broeder met ons mede, opdat wij onze maat (koren) mogen verkrijgen en wij zullen zeker op hem passen."

64. Hij (Jacob) antwoordde: "Zal ik u hem toevertrouwen, zoals ik u voorheen zijn broeder toevertrouwde? Maar Allah is de beste Beschermer en Hij is de Genadigste der genadigen.

65. En toen zij hun reisgoederen openden, vonden zij hun geld aan hen teruggegeven. Zij riepen uit: "O, onze vader, wat kunnen wij meer wensen? Hier is ons geld aan ons teruggegeven. Wij zullen (nogmaals) koren voor onze familie halen en op onze broeder passen en wij zullen als toegift de maat van een kameellast ontvangen. Dat is een maat die gemakkelijk verkrijgbaar is."

66. Hij (Jacob) zei: "Ik zal hem niet met u medezenden voordat u mij een ernstige belofte aflegt in de naam van Allah, dat u hem zeker tot mij zult brengen tenzij u allen omsingeld zult worden." En toen zij de belofte hadden afgelegd, zei hij: "Allah waakt over hetgeen wij zeggen."

67. En hij zei: "O mijn zonen, gaat niet door één poort binnen maar gaat door verschillende poorten binnen; en ik kan u in niets tegen Allah helpen. De beslissing berust alleen bij Allah. In Hem stel ik mijn vertrouwen en laat allen die willen vertrouwen, alleen in Hem hun vertrouwen stellen."

68. Maar toen zij (de stad) binnen gingen zoals hun vader hen had bevolen, kon hen dit tegen Allah toch niets baten; het was slechts dat Jacob zijn zin gedaan kreeg, want hij had voorzeker grote kennis, omdat Wij hem hadden onderwezen, maar de meeste mensen weten het niet.

69. En toen zij Jozef bezochten, huisvestte deze zijn broeder bij zich. En hij zei: "Ik ben uw broeder, treur daarom niet over hetgeen zij hebben gedaan."

70. En toen hij hen van hun provisie had voorzien, legde hij een drinkbeker in zijn broeders zadeltas. Toen riep een omroeper: "O, karavaan, u bent waarlijk dieven."

71. Zij vroegen, zich tot hem wendend: "Wat mist u?"

72. Men antwoordde: "Wij missen des konings maatkop en wie hem brengt zal een kameellast koren ontvangen en ik ben er borg voor."

73. Zij antwoordden: "Bij Allah, u weet goed, dat wij niet kwamen om slecht in het land te handelen en wij zijn geen dieven."

74. Zij (de Egyptenaren) zeiden: "Wat zal er dan de straf voor zijn als u leugenaars bent?"

75. Zij antwoordden: "De straf er voor zal zijn: hij, in wiens zadeltas ze wordt gevonden zal zelf de boete er voor zijn. Zo straffen wij de boosdoeners."

76. Daarna begon hij met (het onderzoek van) hun tassen alvorens de tas van zijn broeder (te onderzoeken); dan nam men hem (drinkbeker) uit zijn broeders tas. Zo maakten Wij plannen voor Jozef. Hij kon zijn broeder volgens de wet van de koning (van Egypte) niet houden, tenzij Allah het zo had gewild. Wij bevorderen in graden (van kennis en eer) wie Wij willen. Boven elke wetende staat de Alwetende.

77. Zij (zijn broeders) zeiden: "Als deze heeft gestolen, had zijn broeder voorheen ook diefstal gepleegd." Maar Jozef hield het in zijn hart geheim en onthulde het hun niet. Hij zei: "U verkeert in een slechte toestand. Allah weet het beste wat u beweert."

78. Zij zeiden: "O Aziez, hij heeft een zeer oude vader, neem daarom één onzer in zijn plaats, want wij zien dat u tot degenen behoort die goed doen."

79. Hij (Jozef) zei: "Allah verhoede, dat wij iemand anders dan hem zouden nemen bij wie wij ons eigendom vonden; want dan zouden wij zeker onrechtvaardig zijn."

80. En toen zij wanhoopten trokken zij zich terug om in afzondering te beraadslagen. De oudste zei: "Weet u niet, dat uw vader een plechtige belofte in de naam van Allah van u heeft genomen en hoe u voorheen in uw plicht tegenover Jozef hebt gefaald? Ik zal het land daarom niet verlaten voordat mijn vader het mij toestaat, of Allah voor mij beslist en Hij is de beste Beoordelaar."

81. "Keert u tot uw vader terug en zegt: "Onze vader uw zoon heeft gestolen en wij hebben alleen hetgeen wij wisten vermeld en wij konden waarlijk over het ongeziene niet waken.'

82. "En vraag het volk der stad waarin wij waren en de karavaan waarmede wij reisden en wij spreken voorzeker de waarheid."

83. Hij (hun vader) zei: "Nee, uw ziel heeft een groot iets voor u gering gemaakt. Daarom is geduld passend. Het is mogelijk, dat Allah hen allen te samen tot mij zal brengen; waarlijk Hij is de Alwetende, de Alwijze."

84. En hij wendde zich van hen af en zei: "O ik heb verdriet over Jozef." En zijn ogen werden gevuld met tranen van smart maar hij bedwong zich.

85. Zij zeiden: "Bij Allah, u zult niet ophouden over Jozef te praten, totdat u bent weggekwijnd of totdat u te gronde gaat."

86. Hij antwoordde: "Ik klaag alleen over mijn zorg en verdriet tot Allah en ik weet van Allah, wat u niet weet."

87. "O mijn zonen, gaat en zoekt naar Jozef en zijn broeder en wanhoopt niet aan de genade van Allah, want niemand wanhoopt aan Allah's barmhartigheid dan het ongelovige volk."

88. En toen zij (opnieuw) voor hem (Jozef) kwamen, zeiden zij: "O, Aziez, armoede heeft ons en onze familie getroffen en wij hebben een armzalige geldsom meegebracht, geef ons daarvoor de volle maat en wees liefdadig. Voorzeker, Allah beloont de liefdadigen."

89. Hij zei: "Weet u wat u Jozef en zijn broeder aandeedt, toen u onwetend was?"

90. Zij vroegen. "Bent u dan Jozef?" Hij zei: "Ik ben Jozef en dit is mijn broeder. Allah is ons inderdaad genadig geweest. Voorwaar, wie godvrezend en geduldig is - Allah doet het loon der goeden nooit verloren gaan."

91. Zij antwoordden: "Bij Allah, waarlijk Allah heeft u boven ons verkozen en wij zijn inderdaad zondaren geweest."

92. Hij (Jozef) zei: "Heden zij er geen verwijt tegen u: Moge Allah u vergeven, Hij is de Genadigste der genadigen."

93. "Gaat met dit hemd van mij en legt het voor het aangezicht van mijn vader neder; hij zal het begrijpen. En brengt mij uw gehele familie."

94. En toen de karavaan (uit Egypte) vertrok, zei hun vader: "Ik bemerk voorzeker de geur van Jozef, zelfs al ziet u mij voor zwakzinnig aan."

95. Zij antwoordden: "Bij Allah, u houdt zeker aan uw oude dwaling vast."

96. En toen de drager van de blijde tijding kwam, legde hij het (hemd) voor hem (Jacob) neder zodat hij zekerheid verkreeg. Dan riep hij uit: "Zei ik u niet: "Ik weet van Allah wat u niet weet?"

97. Zij antwoordden: "O, onze vader, vraag voor ons vergiffenis voor onze zonden: wij zijn inderdaad zondaren geweest."

98. Hij (Jacob) zei: "Ik zal mijn Heer om vergiffenis voor u vragen. Voorzeker, Hij is de Vergevensgezinde, de Genadevolle."

99. En toen zij tot Jozef kwamen, huisvestte hij zijn ouders bij zich en zei: "Komt zoals het Allah behaagt Egypte in vrede binnen."

100. Hij hief zijn ouders op de troon en zij wierpen zich voor hem neder. En hij zei: "O mijn vader, dit is de vervulling van mijn vroegere droom. Mijn Heer heeft deze verwezenlijkt. En Hij schonk mij een gunst toen Hij mij uit de gevangenis verloste en u uit de woestijn bracht, nadat Satan tweedracht tussen mij en mijn broeders had gezaaid. Voorzeker, mijn Heer is goedertieren voor wie Hij wil. Waarlijk, Hij is de Alwetende, de Alwijze."

101. "O, mijn Heer, U hebt mij macht gegeven en de verklaring van dromen onderwezen. O, Schepper der hemelen en der aarde, U bent mijn Beschermer in deze wereld en in het Hiernamaals. Doe mij sterven als Moslim en verenig mij met de rechtvaardigen."

102. Dit behoort tot de tijdingen van het verborgene die Wij u (o Profeet ) openbaren. U was niet bij hen, toen zij zich (tegen u) verenigden en plannen smeedden.

103. En de meeste mensen willen niet geloven zelfs al wenst u het vurig.

104. U vraagt er hun geen beloning voor. Het is niets dan een vermaning aan alle werelden.

105. En hoeveel tekenen zijn er niet in de hemelen en op aarde waaraan zij, zich afwendend, voorbijgaan!

106. En de meesten hunner geloven niet in Allah, zonder medegoden aan Hem toe te schrijven.

107. Voelen zij zich dan nu veilig voor het komen van een overweldigende straf over hen van Allah of voor het onverwacht komen van het Uur over hen, terwijl zij het niet bemerken?

108. Zeg: "Dit is mijn weg: ik roep tot Allah in zeker weten, ik en mijn volgelingen. Heilig is Allah en ik behoor niet tot de afgodendienaren."

109. En Wij zonden vòòr u slechts mensen uit de inwoners der steden, die Wij inspireerden. Hebben zij dan niet op aarde gereisd en gezien wat het einde was dergenen die vòòr hen waren? En het tehuis van het Hiernamaals is voorzeker beter voor degenen, die vrezen. Wilt u dan niet begrijpen?

110. Totdat, wanneer de boodschappers wanhoopten en zij dachten dat zij voor leugenaars verden gehouden, Onze hulp tot hen kwam en dan werd gered, wie Ons behaagde. En Onze kastijding wordt van een zondig volk niet afgewend.

111. Er is in hun verhaal gewis een les voor mensen van begrip. Het is niet iets, dat is verzonnen, maar een vervulling van hetgeen er vòòr is en een uiteenzetting van alle dingen en een leiding en een barmhartigheid voor een volk, dat gelooft.

Zeker het lezen waard!

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb echt zoiets van, waar doen we allemaal moeilijk over? Het grootste deel van alle Nederlanders zal de Koran wel saai vinden denk ik, net zoals ook een groot deel van de Nederlanders de Bijbel saai zal vinden en net zoals heel veel Nederlanders ook de Nederlandse literatuur saai vinden. Daar is toch helemaal niets mis mee? En daarbij brengt Knevel het hier ook nog eens netjes als zijn persoonlijke mening en ook nog eens als de mening van een buitenstaander. Ik snap echt niet dat mensen daar zo te hoop over lopen. Ik ga zelf iig ook geen moord en brand schreeuwen als er een imam of wie dan ook zou zijn, die vindt dat de Bijbel saai is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal harde woorden en druk maken om niets. Zoals 'de battle is geopend' of 'cheick gaat tekeer'. Dat is altijd al de bedoeling geweest van de pers. Om de lezers te imponeren. Want de titel of het eerste stukje van de text kan al doorslaggevend zijn voor de lezer of hij/zij het wel of niet gaat lezen.

Voor mij is het niet meer dan de zoveelste opgeblazen verhaaltje door de pers, omdat zulke berichten als warme broodjes over de toonbank gaan de laatste tijd. (over de islaam/moslims).

Verder geloof ik er niet in dat een heilige geschrift er is om 'spannend' te zijn. Een religie hoeft niet te concurreren met de pers. Een heilige geschrift is er als leidraad voor degene die geleid willen worden. Een heilige geschrift is er als leiding en vermaning voor degene die zich willen laten vermanen. Het is een soort 'handleiding van het leven'. Een handleiding is ook saai. Maar dat het wel vol wetenswaardigheden bevat, dat is het belangrijkste. Evenals een documentaire, dat vind ik ook saai. Maar tegelijkertijd wel zeer informatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan me prima voorstellen dat Knevel de Koran een saai boek vindt, maar vind het jammer dat dat het
enige
is wat hij erover te zeggen heeft. Leg mij nu, nogmaals, eens uit wat daar niet ruimdenkend aan is.

Misschien heb ik je dan verkeerd begrepen, maar uit deze post:

Quote:

Ik vind dit ook het lezen waard, jammer dat Knevel dát niet heeft ervaren. Dat is ook mijn probleem met die uitspraak.

na een post waarin een stuk uit de Koran werd gepost met de opmerking dat dit het lezen waard was, meende ik te kunnen begrijpen dat je zijn uitspraak, zijn mening zelf problematisch vond, niet zozeer dat je het jammer vond dat het een wat beknopte en eenzijdige mening was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid