Spring naar bijdragen

De nieuwe Uri Geller


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen bye.gif

Momenteel is er een programma op teevee die de naam draagt: De nieuwe Uri Geller.

Leuk programma (soms), maar af en toe heb ik het idee dat het wat naar de occulte kan neigt.

Zoals die tafels die bewegen als je je hand er op legt.

Daar is ook een occulte praktijk van. Zou het hetzelfde zijn, of is dit gewoon \"toeval\"?

Wat vinden jullie, neigt dit toe naar het occulte?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Wat vinden jullie, neigt dit toe naar het occulte?

Dit neigt naar oplichting van goedgelovigen....

Dacht je echt dat het Grote Kwaad zijn opwachting maakt in een derderangs tot in den treure herhaalt televisieformat? Hoewel....

Het zou wel weer meesterlijk sluw zijn natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

O dat programma ja. Ik kan er behoorlijk om lachen. Vooral omdat mijn broer en ik sinds we dat gezien hebben steeds ons 'mentalisme-gezicht' opzetten. Dat is een hele kwade blik, met je ogen een beetje dichtgeknepen en je lippen een beetje getuit. Ook hebben we onszelf nieuwe uitspraken geleerd wanneer we niet gestoord willen worden, zoals: 'NO no, not now, I'm bending spoons' (en dan met dat hoofd)

Om op je vraag in te gaan, ik denk zelf niet dat het naar het occulte neigt. Ik begrijp alleen ook het nut er niet zo van, als je tafels kan laten bewegen of lepels kan ombuigen, al zou het wel van pas komen wanneer ik een aangepaste lepel voor een client nodig heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap eerlijk gezegt niet waar je je druk om maakt. Ik kijk zelf helamaal niet naar Uri Geller, en weet ook niet wat het precies is. Ik wil niet zeuren, en ik hoop ook dat het niet zo overkomt, maar als je zelf vind dat occult is, zou ik zeggen: kijk er ook niet naar. Ikzelf interesseer me er niet zo voor, en ik ben ook niet van plan om iets eraan te veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschillende mentalisten uit de show zijn ook bij Giel Beelen op 3FM geweest. En allemaal geven ze gewoon toe dat ze geen speciale 'gaven' hebben. Ze gebruiken goocheltrucs, stukje lichaamstaal herkennen, de show die erom heen gebouwt wordt enz enz.

Niets occults aan. Maar net als goochelaars gaan ze echt niet verklappen hoe ze het doen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Afgoderij van wie, door wie?

Een goochelaar vind het leuk om mensen verbaasd te laten staan, ze te vermaken en te prikkelen. Dat anderen ze gaan 'verafgooden' (wat ik persoonlijk wat ver gezocht vind. Ik kan me voorstellen dat je hooguit bewondering voor iemand krijgt/iemand je versteld doet staan) maakt het niet per defintie slecht. En dat doen deze mentalisten ook. Ze showen gewoon letterlijk hun truucjes. Een show staat of valt met een sfeertje, van de ene verbazing in de andere vallen, maar dat maakt hen niet fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het waar is dat die tafels echt gaan bewegen, dat de klokken het weer doen, zou het dan niet iets occults zijn? of met die lepel bijvoorbeeld..

Kan ook zijn dat het gewoon nep is, en het geacteerd is + dat de ingezonden filmpjes nep zijn..

Weet je watpuh2.gif, ik ga het morgen gewoon proberen widegrin.gif

Dan zie ik het vanzelf puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bovendien maak je een grote fout. De definitie die jij voor een mentalist hanteerd klopt niet. Jij hebt het over een illusionist. Bij een illusionist wordt men gefopt. Een mentalist heeft boven-natuurlijke krachten. Dat is occulte.

Het zijn dus nadrukkelijk geen mentalisten maar illusionisten!

Da's niet correct

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mentalisme_(amusementsvorm)

link

flower.gif

Quote:

Als het waar is dat die tafels echt gaan bewegen, dat de klokken het weer doen, zou het dan niet iets occults zijn? of met die lepel bijvoorbeeld..

Kan ook zijn dat het gewoon nep is, en het geacteerd is + dat de ingezonden filmpjes nep zijn..

Weet je wat
puh2.gif
, ik ga het morgen gewoon proberen
widegrin.gif

Dan zie ik het vanzelf
puh2.gif

Die tafels zullen wellicht bewegen, maar niet om de redenen die je denkt. Dat hij die lepel niet buigt met zijn gedachten is bijv allang bekend, dat is gewoon een truc, gezichtsbedrog. Hans Klok laat ook mensen zweven, ook een truc, niets occults aan smile.gif

Overigens: Een vriendin van me had laatst een horloge naast de tv gelegd bij dat programma. Een paar dagen later kwam ik langs en vroeg wat dat horloge daar deed. Doordat het zo spannend was, was ze glad vergeten op het horloge te letten! Overigens, hij deed het nog steeds niet knipoog_dicht.gif

Misschien een leuk programma voor jou om morgen te kijken (tenminste, dat maak ik zo op uit de voorstukjes die ik zag) op de Tros bij nederland 1. In de 'Tros tv show op reis' komt James Randi langs. Hij ziet het als zijn levenswerk om charlatans te ontmaskeren. In de voorstukjes zag ik ook dat hij van sommige trucjes uitlegt hoe dat nou gedaan wordt. link Hier kan je er een stukje over lezen.

Ook op youtube wemelt het van de filmpjes waarbij mensen stap voor stap laten zien hoe mensen als Uri Geller dat doen.

Het feit alleen al dat we hier een discussie over voeren, bewijst al dat deze mensen goed zijn in hun vak knipoog_dicht.gif Maar ik denk dat je er niet meer van moet maken dan het is.


Samengevoegd:

Wrom doet mijn eerste linkje het niet? engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik denk dat het goed is altijd voorzichtig te zijn met dit soort mensen. Het is moeilijk om in te schatten wat echt en niet echt is, maar bij twijfel kan je toch maar beter aan de goede kant zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geller is al lang ontmaskerd door collega goochelaar James Randi, die dezelfde truuks deed of zelfs nog beter. Voor de Tonight show waarin Geller zou verschijnen om zijn gave te bewijzen, had de organisatie James Randi gevraagd voorzorgsmaatregelen te treffen zodat Geller geen goocheltruuks kon uithalen. Geller bleek toen zijn dag niet te hebben.

zie: link voor de video.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Machiavelli" schreef het volgende:

Het is een fraudeur, neppert en mediageile bedrieger.

Veel te gemakkelijk. Goed, hij gebruikt zo nu en dan trucjes, maar zijn gaven zijn uitgebreid wetenschappelijk onderzocht, en hij deed dingen bijvoorbeeld vanuit een afgesloten kamer die ze niet konden verklaren en statistisch onwaarschijnlijk waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Veel te gemakkelijk. Goed, hij gebruikt zo nu en dan trucjes, maar zijn gaven zijn uitgebreid wetenschappelijk onderzocht, en hij deed dingen bijvoorbeeld vanuit een afgesloten kamer die ze niet konden verklaren en statistisch onwaarschijnlijk waren.

Zoals?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid