Spring naar bijdragen

Twee vragen over Jeruzalem


Aanbevolen berichten

Dag beste mensen,

Ik heb twee vragen waarvan ik me er één al heel lang afvraag. Dit natuurlijk voorbij de meest evidente antwoorden die er op mogelijk zijn. Dat is:

Waarom is Jeruzalem heilig?

Dan heb ik nog een vraag:

Aan welke Koning denken jullie als er in Hebreeën en Psalmen wordt gezegd dat Jeruzalem de stad van de grote Koning is?

Hartelijk dank alvast

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Anomalie,

Quote:
Waarom is Jeruzalem heilig?

Daar stond voorheen de Tempel, waar de joden offers brachten en God aanriepen. Zodoende was Jeruzalem het centrum van de joodse godsdienst, omdat Gods Aanwezigheid in de Tempel was. Voor christenen is Jeruzalem een zeer belangrijke bevaartsoord vanwege haar joodse wortels en omdat Christus daar gekruisigd is.

Quote:
Aan welke Koning denken jullie als er in Hebreeën en Psalmen wordt gezegd dat Jeruzalem de stad van de grote Koning is?

Jezus Christus, de Zoon van God.

Hopelijk geeft dit antwoord op je vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het letterlijke Jeruzalem is nu niet meer heiliger dan gelijk welke andere stad.

Maar nu is er het Nieuwe Jeruzalem, de hemelse stad, een heiligdom waarin alleen geheiligde personen mogen komen; niemand die de een of andere vorm van onreinheid beoefent (die spiritisme beoefent of hoererij bedrijft, of een moordenaar, afgodendienaar of leugenaar is), mag er binnengaan. — Opb 21:2; 22:14, 15, 19.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Het letterlijke Jeruzalem is nu niet meer heiliger dan gelijk welke andere stad.

In Jezus tijd was het letterlijke Jeruzalem de woonplaats van de onreine geest geworden (Zach 13,2) waar een groot gedeelte van het NT van getuigt. Ook in de tempel (Mar 1,23) en de synagoge (Luk 4,33), ja zelfs op het water (Luk 4,33) vond men onreine geesten in de mensen. Jezus dreef er velen uit (Mar 5,8) maar waarschuwde ook:

Luk 11,24       

Wanneer de onreine geest van de mens uitgevaren is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust; en die niet vindende, zegt hij: Ik zal weerkeren in mijn huis, waar ik uitgevaren ben.

Het huidige Jeruzalem is dus niet even heilig als willekeurig elke andere stad Aimé, als we Jezus zijn woorden ter harte nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik ben het eens met RobertF. In de tijd toen het Nieuwe Verbond nog niet aangebroken was had het volk van God een plek nodig, waar ze Hem konden aanbidden omdat Gods Geest nog niet neergedaald was over de mensen. Nu zijn wij dus een levende tempel geworden van God en moeten wij Hem aanbidden in Geest en Waarheid.

Johannes 4

20 Onze voorouders hebben op die berg daar God aanbeden, maar volgens jullie is Jeruzalem de plaats waar men moet aanbidden.’ 21 ‘Geloof Me,’ zei Jezus, ‘er komt een uur dat men niet meer op die berg daar en ook niet in Jeruzalem de Vader zal aanbidden. 22 – Jullie aanbidden wat je niet kent, wij aanbidden wat we wel kennen; de redding komt immers uit de Joden. – 23 Er komt een uur, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid: dat zijn de aanbidders waar de Vader naar uitziet. 24 God is geest, en zij die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.’

Gods zegen,

Ben

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF heeft gelijk. De stad is vanaf het begin al heilig en zal daarom ook ooit vernieuwd worden vanuit de hemel. Volgens het boek openbaringen zal de stad omsingeld worden door vijanden vanuit alle uithoeken van de aarde en zal dan Jezus terugkeren op aarde voor het oordeel en de strijd op de berg Armagedon.

Die koning waarover wordt gesproken is dus idd Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het OT wordt de komst van Elia aan de vooravond van het oordeel geplaatst.

'Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. (Mal 4,5)'

Het is dan ook wel interessant dat Jezus expliciet zegt dat Johannes de Doper (Mat 11,14+17,11t/m13+Mar 9,11t/m13+Luk 1,7) de profeet Elia was, dat de tempel vernietigt (Mat 24,2) en 'dit geslacht' veroordeelt (Mat 12,41+42) zou worden.

Mat 23,14

Wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij eet de huizen der weduwen op, en dat onder de schijn van lang te bidden; daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.

Dus daarom is het letterlijke Jeruzalem absoluut niet heilig meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Jeruzalem wordt door de moslims ook als een heilige plaats gezien. Dat is de 3de heiligste plek op de wereld voor moslims. Vroeger was het gebedsrichting vd moslims richting Jeruzalem. Jeruzalem wordt in de islaam gezien als een stad waar vele profeten werden gezonden (om het volk van Judas te vermanen). Zo werden daar bijv. de profeten David, Salomon en Jezus gezonden.

Volgens de islam zal ook Messias Jezus bij de 'grens' vd stad Hudd (in Palestina) komen en daar de valse messias (anti-christ 'ad-dazzal') verslaan en zelf daar wonen en trouwen enzo. In Jeruzalem, nabij Hudd. (volgens Abu-Dawud Boek 37, haditnr. 4310) ... oeps ... volgens mij dwaal ik af.

Wat ik hiermee wou zeggen is dat behalve de christenen en de joden ook de moslims Jeruzalem als een heilige stad/plek gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jeruzalem wordt door de moslims ook als een heilige plaats gezien. Dat is de 3de heiligste plek op de wereld voor moslims. Vroeger was het gebedsrichting vd moslims richting Jeruzalem. Jeruzalem wordt in de islaam gezien als een stad waar vele profeten werden gezonden (om het volk van Judas te vermanen). Zo werden daar bijv. de profeten David, Salomon en Jezus gezonden.

Volgens de islam zal ook Messias Jezus bij de 'grens' vd stad Hudd (in Palestina) komen en daar de valse messias (anti-christ 'ad-dazzal') verslaan en zelf daar wonen en trouwen enzo. In Jeruzalem, nabij Hudd. (volgens Abu-Dawud Boek 37, haditnr. 4310) ... oeps ... volgens mij dwaal ik af.

Wat ik hiermee wou zeggen is dat behalve de christenen en de joden ook de moslims Jeruzalem als een heilige stad/plek gezien.

Alleen slecht geinformeerde Christenen zien het huidige letterlijke Jeruzalem als een heilige plaats.

2 Kon 23,27

      

En de HEERE zeide: Ik zal Juda ook van Mijn aangezicht wegdoen, zoals Ik Israël weggedaan heb; en Ik zal deze stad Jeruzalem verwerpen, die Ik verkoren heb, en het huis, waarvan Ik gezegd heb: Mijn Naam zal daar wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alleen slecht geinformeerde Christenen zien het huidige letterlijke Jeruzalem als een heilige plaats.

2 Kon 23,27

      

En de HEERE zeide: Ik zal Juda ook van Mijn aangezicht wegdoen, zoals Ik Israël weggedaan heb;
en Ik zal deze stad Jeruzalem
verwerpen,
die Ik verkoren heb, en het huis, waarvan Ik gezegd heb: Mijn Naam zal daar wezen.

Dit heeft eerder met de volk aldaar te maken. (Volk van Juda). Die veel onrecht had gepleegd in Jeruzalem en de volk van Israël keerde zich later de rug toe jegens hen Heer en verbraken het verbond (zoals we lezen aan het eind van Rechters 2). Daarna deden de opvolgers van Josia (Dus koningen van Juda) ook slechte dingen, omdat de Heer Juda als het ware had 'vervloekt'(zie verder in Rechters 3)

Hetzelfde verhaal kunnen we in grote lijnen ook teruglezen in de koran. Zoveel profeten, zoveel vermaningen, volk van Juda was zo een gezegend volk met een vruchtbaar land. Maar telkens als ze veel hadden wilden ze steeds meer. Telkens als ze een verbond sloten onder ede met hen Heer verbraken ze deze. Vandaar dat de Toorn van De Heer op hen gedaald was en hen tig beperkingen oplegde als straf.

Telkens smeekten ze tot hun Heer ... bijv. tijdens hongersnood. Kregen ze voedsel nedergezonden, gedroegen ze zich alsnog hoogmoedig, en zeiden ze: Huh? Is dit het? Nou ja, wat een gierige God. Daarover is deze vers geopenbaard:

5:64. En de Joden zeggen: "De hand van Allah is gebonden." Hun handen zijn gebonden en zij zijn vervloekt voor hetgeen zij zeggen. Nee, Zijn handen zijn wijd open, Hij geeft, zoals Hij wil. En hetgeen u van uw Heer is nedergezonden zal velen hunner in opstandigheid en ongeloof doen toenemen. En Wij hebben vijandschap en haat onder hen gezaaid tot aan de Dag der Opstanding. Telkens wanneer zij het oorlogsvuur ontsteken, dooft Allah het en zij pogen wanorde te scheppen op aarde en Allah heeft de onruststokers niet lief.

Uit deze vers blijkt dat de joden materialistisch zijn (zo komen ze ook over op de rest vd wereld) maar dat is lang niet alles:

2:96. Voorzeker, u zult hen (Joden) het meest van alle mensen verlangend naar het leven vinden, zelfs meer dan de afgodendienaren. Ieder van hen wenst, dat hem een leven van duizend jaren geschonken moge worden, maar al ware hem zulk een lang leven vergund, dan zou het hem tegen de straf toch niet beschermen. Allah ziet hetgeen zij doen.

Hieruit blijkt dat de joden als 'straf' krijgen dat ze meer beperkingen opgelegd krijgen:

160. En wegens de onrechtvaardigheid van de Joden en hun weerhouden van Allah's weg, verboden Wij hen de reine dingen die hen (voordien) waren toegestaan.

146. Wij verboden de Joden alle dieren die klauwen hebben en Wij verboden hun het vet van runderen, schapen en geiten, anders dan wat hun ruggen of hun ingewanden dragen of hetgeen met een been is gemengd. Dit is de vergelding, welke Wij hun voor hun opstandigheid gaven. En Wij zijn voorzeker Waarachtig.

Hier wordt volgens mij uitsluiting van andere volkeren mee bedoeld zoals in de eerste hoofdstukken van Rechters is uitgelegd, allahoe a3lam:

62:6. Zeg: "O u Joden als u denkt dat u met uitsluiting van andere mensen de vrienden van Allah bent, wenst dan de dood als u de waarheid spreekt."

7. Maar zij zullen deze nooit wensen vanwege hetgeen hun handen hebben uitgevoerd. En Allah kent de onrechtvaardigen goed

Om terug te komen op jou opmerking en op de topicvraag kan ik zeggen dat de hierboven vermeldde omstandigheden meer begrip zouden kunnen opbrengen voor dat bijbelvers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit heeft eerder met de volk aldaar te maken. (Volk van Juda). Die veel onrecht had gepleegd in Jeruzalem en de volk van Israël keerde zich later de rug toe jegens hen Heer en verbraken het verbond (zoals we lezen aan het eind van Rechters 2). Daarna deden de opvolgers van Josia (Dus koningen van Juda) ook slechte dingen, omdat de Heer Juda als het ware had 'vervloekt'(zie verder in Rechters 3)

Hetzelfde verhaal kunnen we in grote lijnen ook teruglezen in de koran. Zoveel profeten, zoveel vermaningen, volk van Juda was zo een gezegend volk met een vruchtbaar land. Maar telkens als ze veel hadden wilden ze steeds meer. Telkens als ze een verbond sloten onder ede met hen Heer verbraken ze deze. Vandaar dat de Toorn van De Heer op hen gedaald was en hen tig beperkingen oplegde als straf.

Telkens smeekten ze tot hun Heer ... bijv. tijdens hongersnood. Kregen ze voedsel nedergezonden, gedroegen ze zich alsnog hoogmoedig, en zeiden ze: Huh? Is dit het? Nou ja, wat een gierige God. Daarover is deze vers geopenbaard:

5:64. En de Joden zeggen: "De hand van Allah is gebonden." Hun handen zijn gebonden en zij zijn vervloekt voor hetgeen zij zeggen. Nee, Zijn handen zijn wijd open, Hij geeft, zoals Hij wil. En hetgeen u van uw Heer is nedergezonden zal velen hunner in opstandigheid en ongeloof doen toenemen. En Wij hebben vijandschap en haat onder hen gezaaid tot aan de Dag der Opstanding. Telkens wanneer zij het oorlogsvuur ontsteken, dooft Allah het en zij pogen wanorde te scheppen op aarde en Allah heeft de onruststokers niet lief.

Uit deze vers blijkt dat de joden materialistisch zijn (zo komen ze ook over op de rest vd wereld) maar dat is lang niet alles:

2:96. Voorzeker, u zult hen (Joden) het meest van alle mensen verlangend naar het leven vinden, zelfs meer dan de afgodendienaren. Ieder van hen wenst, dat hem een leven van duizend jaren geschonken moge worden, maar al ware hem zulk een lang leven vergund, dan zou het hem tegen de straf toch niet beschermen. Allah ziet hetgeen zij doen.

Hieruit blijkt dat de joden als 'straf' krijgen dat ze meer beperkingen opgelegd krijgen:

160. En wegens de onrechtvaardigheid van de Joden en hun weerhouden van Allah's weg, verboden Wij hen de reine dingen die hen (voordien) waren toegestaan.

146. Wij verboden de Joden alle dieren die klauwen hebben en Wij verboden hun het vet van runderen, schapen en geiten, anders dan wat hun ruggen of hun ingewanden dragen of hetgeen met een been is gemengd. Dit is de vergelding, welke Wij hun voor hun opstandigheid gaven. En Wij zijn voorzeker Waarachtig.

Hier wordt volgens mij uitsluiting van andere volkeren mee bedoeld zoals in de eerste hoofdstukken van Rechters is uitgelegd, allahoe a3lam:

62:6. Zeg: "O u Joden als u denkt dat u met uitsluiting van andere mensen de vrienden van Allah bent, wenst dan de dood als u de waarheid spreekt."

7. Maar zij zullen deze nooit wensen vanwege hetgeen hun handen hebben uitgevoerd. En Allah kent de onrechtvaardigen goed

Om terug te komen op jou opmerking en op de topicvraag kan ik zeggen dat de hierboven vermeldde omstandigheden meer begrip zouden kunnen opbrengen voor dat bijbelvers.

Nou eigenlijk niet, want volgens de Bijbel zijn Israel en Juda geen inwisselbare begrippen. Bovendien komt het woord Juda in de Koran helemaal niet voor. Israel is nooit een jood genoemd in de Bijbel, omdat Juda een van de twaalf zonen van Israel was. Het onderscheid wordt duidelijk gemaakt wanneer God van een van de beide huizen scheidt:

'En Ik zag, toen Ik vanwege alles, waarin de afkerige Israël overspel bedreven had, haar verlaten, en haar haar scheidbrief gegeven had, dat de trouweloze haar zuster Juda, niet vreesde, maar heenging, en zelf ook hoereerde.(jer 3,8)'

Het huis Israel (de tien noordelijke stammen) werd lang voor de komst van Jezus onder de volken verstrooid na hun overspel conform de wet, terwijl God nog met het huis Juda (de twee zuidelijke stammen) gehuwd was.

Deut 24,1       

Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.

De reden waarom God wel van het huis Israel scheidde en nog niet van Juda zit hem er in dat Jezus eerst nog geboren moest worden (Mar 10,12) uit dat huwelijk.

Nadat de Joden Christus gekruisigd hadden waren zij volgens de wet gescheiden (Rom 7,2) van God. Dit is ook de reden waarom de joden tot op de dag van vandaag blijven ontkennen dat Jezus de Zoon van God is.

Op 18,7       

Zoveel als zij zichzelf verheerlijkt heeft, en weelde gehad heeft, doet haar zo grote pijniging en rouw aan; want zij zegt in haar hart: Ik zit als een koningin, en ben geen weduwe, en zal geen rouw zien.

De Joden hebben er daarom ook geen moeite mee dat Moslims Jezus een grote profeet noemen, omdat het huwelijk tussen God en hen vanuit dat perspectief ook nog zou gelden. Zodra de joden nl erkennen dat Jezus de Zoon van God is, moeten ze ook toegeven dat God van hen gescheiden is, zij niet langer uitverkoren zijn en dat idee spreekt hen allerminst aan.

Het gebod dat ze geen vet mogen eten (Lev 3,17) is overigens niet nieuw.

Heel veel van jullie leerstellingen kunnen de Joden zich zo goed in vinden, dat je bijna zou zeggen dat ze de Koran eigenhandig hebben geschreven. De Joden noemen Jeruzalem een heilige stad omdat ze niet willen erkennen dat het huwelijk tussen God en hen over is. De Moslims noemen Jeruzalem ook een heilige stad, ontkennen dat Jezus de Zoon van God is en beamen daardoor dat het huwelijk tussen God en de Joden nog van kracht is. Toch wil ik je vragen of onderstaande zonder Gods wil ko gebeuren?

Op 11,8       

En hun dode lichamen zullen liggen op de straat van de grote stad, die geestelijk genoemd wordt Sódoma en Egypte, alwaar ook onze Heere gekruisigd is.

Jezus voorspelde de vernietiging van Jeruzalem in 70, wat natuurlijk nooit aan de orde was geweest als het letterlijke Jeruzalem in Gods ogen nog heilig was.

Mat 23       

37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijk een hen haar kuikens bijeenvergadert onder de vleugels; en gij hebt niet gewild.

38 Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.

Dus nee, volgens goed geinformeerde Christenen is Jeruzalem al lang niet meer heilig maar een woonplaats van onreine geesten geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volk van Juda wordt in de koran genoemd alszijnde Jehoed in het Arabisch, deze naam is ontleent van het Hebreeuwse Jehoedi. Hier wordt het volk en het rijk van Juda mee bedoeld. Er worden ook de mensen mee bedoeld die later tot het rijk van Israël (dus de afstammelingen van Jakob) behoren. Israël betekent 'hij die (met God?) worstelde' of iets wat daarop lijkt. Later kreeg Jakob de naam Israël:

Zoals we kunnen lezen in: Genesis 32:28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’

Evenals dat we dat kunnen lezen in Genesis 35:10 Hij zei: ‘Tot nu toe heette je Jakob. Die naam zul je niet langer dragen: Israël is je nieuwe naam.’ Zo gaf God hem de naam Israël.

Voor zover ik weet is de term 'joden' pas gebruikt in de paar laatste boeken van het OT.

Pas na de dood van koning David werd deze volk opgesplitst in tweeën nl. in Israël (de noordelijke stammen) en Juda (De stammen van Juda en Benjamin)

Dus deze koninkrijk Juda werd pas onstaan na het uitéénvallen van het rijk van Salomo (rond 927 V.C. meen ik?).

Moge Allah (swt) mij vergeven mocht ik hier foutjes in hebben verteld.

Trouwens ... volgens mij is dit wel off-topic bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volk van Juda wordt in de koran genoemd alszijnde Jehoed in het Arabisch, deze naam is ontleent van het Hebreeuwse Jehoedi. Hier wordt het volk en het rijk van Juda mee bedoeld. Er worden ook de mensen mee bedoeld die later tot het rijk van Israël (dus de afstammelingen van Jakob) behoren. Israël betekent 'hij die (met God?) worstelde' of iets wat daarop lijkt. Later kreeg Jakob de naam Israël:

Zoals we kunnen lezen in: Genesis 32:28
De ander vroeg: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Hoe luidt je naam??mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Jakob,?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™

Evenals dat we dat kunnen lezen in Genesis 35:10
Hij zei: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Tot nu toe heette je Jakob. Die naam zul je niet langer dragen: Israël is je nieuwe naam.?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>™ Zo gaf God hem de naam Israël.

Voor zover ik weet is de term 'joden' pas gebruikt in de paar laatste boeken van het OT.

Pas na de dood van koning David werd deze volk opgesplitst in tweeën nl. in Israël (de noordelijke stammen) en Juda (De stammen van Juda en Benjamin)

Dus deze koninkrijk Juda werd pas onstaan na het uitéénvallen van het rijk van Salomo (rond 927 V.C. meen ik?).

Moge Allah (swt) mij vergeven mocht ik hier foutjes in hebben verteld.

Trouwens ... volgens mij is dit wel off-topic
bloos.gif

Een van Jakob zijn zonen heette (Gen 35,23) Juda en de term Jood was een scheldnaam die idd pas later in gebruik kwam, maar nooit gebruikt is om geheel Israel mee aan te duiden zoals vaak wordt aangenomen. Alleen het huis Juda (Juda en Benjamin idd) worden in de Bijbel joden genoemd.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je reactie op de rest van mijn post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid