Spring naar bijdragen

Vraag van moeder


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo allemaal,

Als moeder van een bijna 17-jarige heb ik een vraag aan jullie. Mijn dochter heeft een cd gekocht van de band Billy Talent. Ik heb er nog nooit van gehoord en kan op internet niet vinden of dit verantwoorde muziek is. Tot mijn grote schrik heet deze cd 666. Als ik het wil verbieden, wil ik wel met steekhoudende argumenten komen. Kunnen jullie me er iets over zeggen?

Alvast bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het eerder over de boeg gooien dat het erg kinderachtig is om overal tegen aan te schoppen, en dat punk ontzettend puberale muziek is.

Als mijn ouders dat zouden zeggen zou ik me (terecht) onbegrepen voelen dat iemand mijn muzieksmaak zo zou lopen afkraken en iemand zo met vooroordelen over een muziek genre is en waarschijnlijk niet bijster veel verstand van muziek heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als mijn ouders dat zouden zeggen zou ik me (terecht) onbegrepen voelen dat iemand mijn muzieksmaak zo zou lopen afkraken en iemand zo met vooroordelen over een muziek genre is en waarschijnlijk niet bijster veel verstand van muziek heeft.

widegrin.gif Ze is van jouw leeftijd? puh.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar een menselijk nummer, ik heb ook een album genaamd Acces666. 17 jaar moet wel voor rede vatbaar zijn, verbieden is in mijn ogen te drastisch, maar een goeie discussie moet wel kunnen. al moet ik zeggen dat ik pas 21 ben, geen kinderen heb en niet zo heel veel ervaring met opvoeding.

En anders kan je het wansmaak argument proberen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif
Ze is van jouw leeftijd?
puh.gif

Nee hoor. Ben toch een beetje ouder.

Ben jij van de leeftijd van mijn grootouders? Want die reactie herken ik wel uit die tijd van mensen op muziek (of schilderkunst) die niet klassiek was. Tegenwoordig zien we dat als een beperkte tunnelvisie op muziek . pet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik weet niet wat voor muziek het nu precies is, maar als jij het wil verbieden moet je dat doen. Het is onzin dat als je iets verbiedt, ze het juist kopen. Ik heb dat gezien bij vriendinnen 'vroeger' , toen we ook ongeveer 17 waren.. Zij mochten geen cd van Eminem kopen, en dat deden ze dan gewoon niet. Het ligt er gewoon aan hoeveel gezag je hebt.

Misschien een idee om de songteksten van de cd te bekijken? Dan weet je welke boodschap ze willen uitdragen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het een goed idee om alvast te beginnen met de vraag waarom zij die cd wil hebben. Wil ze provoceren met die 666? Vindt ze de muziek gewoon mooi? Is ze bezig met de achterliggende boodschap in de teksten? Dat geeft je allicht ook inzicht in de vraag of je de cd moet verbieden of niet.

(En wat dat verbieden betreft, sjah, als mijn moeder me echt iets verbood dan hield ik mij daar alvast aan, maar mijn moeder was dan ook niet iemand die snel iets verbood, zeker niet qua muziek, ik kan me niet herinneren dat ze ooit commentaar had op mijn muziekkeuze. Ik vind dat je als ouder inderdaad het recht hebt om dingen te verbieden, maar mijn ervaring is toch wel dat je als ouder meer respect krijgt wanneer je dat verbieden ook onderbouwt en met je kinderen in een eerlijke discussie gaat, zeker wanneer ze toch al wat ouder zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik weet niet wat voor muziek het nu precies is, maar als jij het wil verbieden moet je dat doen. Het is onzin dat als je iets verbiedt, ze het juist kopen.

In welke tijd leef jij?

Het is een algemeen bekende reactie van iemand die in de puberfase zit... de vraag is dan ook, in welke fase zit de dochter van GeeEm. Er is niet een algemeen standaard antwoord op vragen die met de opvoeding te maken heeft, je kunt niet al je kinderen op dezelfde manier opvoeden, want je hebt met verschillende individuen te maken. Wat voor het ene kind een prima maatregel is, kan voor een ander kind juist averechts werken.

Quote:
Het ligt er gewoon aan hoeveel gezag je hebt.

Het gaat niet zozeer om gezag wanneer je het over een persoon van 17 praat, vergeet niet dat je vanaf je 18 wettelijk volwassen bent.

Is het niet de taak van de ouders die een kindje ontvangen van God, aan de hand te nemen naar de volwassenheid om dan zelf op eigen benen te kunnen staan?

@ Iriacynthe: mooie post...

@ GeeEm: Het is moeilijk om een antwoord te geven, aangezien ik niet weet wat voor dochter je hebt. Verbied je vaker dingen op dat gebied? Is je dochter iemand die "verstandige" keuzen maakt (in jouw ogen dan)? Staat je dochter stevig in haar schoenen?

Ik denk dat wanneer je dochter een stabiel iemand is, die voor rede vatbaar is, je het beste bespreekbaar kunt maken zonder te verbieden. Op het moment dat je iemand iets verbiedt, sluit je naar mijn mening ook een communicatie kanaal af. Vergeet niet dat ze 17 is en dat de wereld als het ware aan haar voeten licht. Het lijkt me 10 keer belangrijker dat ze leert haar eigen keuzen te maken en verantwoordelijkheid te dragen, dan wanneer er dingen verboden worden. Ik weet niet of ze nog thuis woont, maar je ziet vaak dat wanneer jongeren op kamers gaan wonen, er een wereld van verschil ontstaat doordat ze meer vrijheid krijgen.

Probeer er voor haar te zijn, maar laat ook haar hand eens los om de wereld zelf te leren ontdekken...

Succes!

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als bijna-17jarige zou ik niet direct een cd kopen die mijn ouders zouden verbieden, maar wel keihard tegen de argumentatie aanschoppen. Liever zou ik hebben dat m'n ouders me vroegen wat voor muziek het was enzo, interesse tonen, zodat ik het gevoel heb dat ik ze kan vertellen waar het album over gaat. Dan heb ik in ieder geval het idee verantwoordelijk te zijn voor wat zij goed- of afkeuren.

Keuren ze dan de cd af ligt het óf aan mijn argumentatie of is het gewoon echt niet goed.

En zo weet je als ouder ook wat je dochter bezighoud.

Succes smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In welke tijd leef jij?

Dat is een goede vraag. Als het gaat om opvoeden van kinderen is het maar beter om niet in deze tijd te leven. De laatste tijd zijn er diverse stukken verschenen die een kritische blik werpen op de ontwikkeling die gaande is die van kinderen min of meer gelijkwaardige gesprekspartners maakt. De arrogantie van jouw reactie is lachwekkend, alsof deze tijd het patent op het juist opvoeden van kinderen heeft. Mevrouw, ik vraag u de ogen te openen en tot de conclusie te komen dat er toch nog aardig wat misloopt.

Daarom is het advies aan de bezorgde moeder dan ook om haar gezag te laten gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ GenW: Als je mijn post gelezen had, dan had je gezien dat ik aangeef dat niet elk kind op een standaard manier op te voeden is volgens een opvoed boekje. Als gezag voor haar dochter wel de beste manier is, dan moet ze dat zeker doen. Maar hoe denk je dat het bij studenten gaat die op kamers wonen?

Je hoeft mij niet te vertellen dat er nog zoveel misloopt, ik zie er genoeg van om me heen, waarbij er genoeg onderzoeken zijn die wat dingen aangeven in het omgaan met jongeren. Een 17 jarige is niet hetzelfde als 50 jaar terug...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is een goede vraag. Als het gaat om opvoeden van kinderen is het maar beter om niet in deze tijd te leven. De laatste tijd zijn er diverse stukken verschenen die een kritische blik werpen op de ontwikkeling die gaande is die van kinderen min of meer gelijkwaardige gesprekspartners maakt. De arrogantie van jouw reactie is lachwekkend, alsof deze tijd het patent op het juist opvoeden van kinderen heeft. Mevrouw, ik vraag u de ogen te openen en tot de conclusie te komen dat er toch nog aardig wat misloopt.

Daarom is het advies aan de bezorgde moeder dan ook om haar gezag te laten gelden.

Volgens mij is er verschil tussen kleine kinderen die je overal voor moet beschermen en een meisje van 17 die over een paar jaar op eigen benen moet staan...

Als opvoeder ben je vanaf de geboorte bezig om je kind klaar te maken voor een zelfstandig verantwoord leven. Wanneer je 17 bent, kun je niet alles zo maar verbieden. Je zult, zoals de TS al aangeeft, met steekhoudende argumenten moeten komen. Wanneer het helemaal tegen jouw normen en waarden indruist, is het verbieden een optie. Een andere optie is de dialoog aangaan en je dochter leren zelf na te denken. Help haar denken, maar laat haar uiteindelijk zelf de keuze maken. Moet ze over een jaar of 2 uiteindelijk ook...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Volgens mij is er verschil tussen kleine kinderen die je overal voor moet beschermen en een meisje van 17 die over een paar jaar op eigen benen moet staan...

Als opvoeder ben je vanaf de geboorte bezig om je kind klaar te maken voor een zelfstandig verantwoord leven. Wanneer je 17 bent, kun je niet alles zo maar verbieden. Je zult, zoals de TS al aangeeft, met steekhoudende argumenten moeten komen. Wanneer het helemaal tegen jouw normen en waarden indruist, is het verbieden een optie. Een andere optie is de dialoog aangaan en je dochter leren zelf na te denken. Help haar denken, maar laat haar uiteindelijk zelf de keuze maken. Moet ze over een jaar of 2 uiteindelijk ook...

Dat bedoelde ik ook, misschien was ik niet zo duidelijk daarin...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik merk dat m'n vraagstelling niet duidelijk genoeg is geweest. Sorry. Wat ik graag wil weten is of iemand van jullie weet wat voor band Billy Talent is. Ik begrijp dat jullie me daar geen antwoord op kunnen geven. Waarom noemt iemand z'n cd nou toch 666. Zit daar een gedachte achter? Wij zijn christen en ik wil geen rotzooi in huis. M'n dochter is zeker voor rede vatbaar, en zou de cd absoluut uit huis doen als ze overtuigd is van het foute. Vooropgesteld dat het fout is uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ GeeEm: Ik heb even voor je gezocht op internet, maar er is vrij weinig te vinden over de ideeen van de bandleden enzo. Ik vind alleen wat jaargetijden en dat soort dingen.

Wel snap ik nu waarom ik de titel kende, het komt uit Canada (daar heb ik gewoond), ik kan vrienden van mij mailen om te vragen wat zij ervan weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht kan je hier iets mee:

link

Aan de andere kant. Je dochter vertelt wel dat ze een cd wil kopen. Dat doet ze niet zo maar.

Ook 17 jarigen vragen om bescherming/goedkeuring.

Mijn idee is dan: keur de cd op een heel normale, zachte manier af.

Met argumenten die je uit de youtube-filmpjes kan halen.

Voorbeeld:

link met link

A crooked little town ...

I never once thought, I'd ever be caught!

Staring at sidewalks, hiding my track marks!

I left my best friends, or did they just leave me?

Je kan er heel wat bij bedenken (zelf dacht ik aan Christus en het vluchten van de discipelen in de hof van Getsemané) natuurlijk.

Het lied van link met link kent toch wel een wat 'bijbelsere' achtergrond.

Maar hoe ze het bedoelen... ik weet het niet.

Je bed is klaar in de grond (graf)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi GeeEm,

Heb even een paar teksten bekeken van de band.

link

TIP: lees de engelse teksten, want de vertalingen zijn soms echt bedroevend slecht..

Maar ik kan ze maar moeilijk interpreteren. Met het vooroordeel van de albumnaam in mijn hoofd, kun je teksten interpreteren als ware het dat de schrijver zich van het geloof heeft afgekeerd en hier subtiele statements over maakt.

Anderzijds, als ik probeer om dat vooroordeel weg te halen, dan zie ik niet zoveel slechte dingen. Sterker nog, dan vind ik sommige teksten wel pakkend en waar.

Ik zou zeggen, lees de teksten eens intensief door. En ga daarover in gesprek met je dochter.

Hiermee laat u zien geinteresseerd te zijn. U steekt er immers moeite in. Tegelijkertijd heeft u gespreksstof, omdat u heel concreet de teksten kan voorleggen. En als u het niks vindt, dan kunt u de teksten interpreteren in het licht van de cd titel.

Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik zal me eens proberen te verdiepen in de teksten. Punt is dat dit vaak soort van poëtische teksten zijn die ik niet kan vertalen. Waarschijnlijk door de metaforen die er gebruikt worden. In elk geval bedankt allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook een ouder van puber kinderen en mijn Engels is uitstekend (ik doe niets liever dan Engelse boeken lezen smile.gif )

Ik heb de teksten even doorgenomen. Niks demonisch, alleen heel veel vormen van puberpijn/depressie, verloren liefdes, gepest worden, nooit gevraagde liefdes, etc. etc. Kortom een licht depri C.D. met aan de andere kant de boodschap dat de toekomst aan de jeugd is. De titel slaat m.i. eerder op alle "demonen" en "duivels" die de gemiddelde puber in zijn opgroeien tegen kan komen en moet zien te "overleven"

Vanuit christelijke oogpunt niet een CD die het geloof afbreekt (alhoewel ze het ook niet verkondigen) wel een "sombere" CD, maar een waar een puber waarschijnlijk gelukzalig bij kan verzuchten "ik ben niet de enige die zich af en toe volkomen onbegrepen, rot en depri voelt"

Gewoon laten kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben ook een ouder van puber kinderen en mijn Engels is uitstekend (ik doe niets liever dan Engelse boeken lezen
smile.gif
)

Ik heb de teksten even doorgenomen. Niks demonisch, alleen heel veel vormen van puberpijn/depressie, verloren liefdes, gepest worden, nooit gevraagde liefdes, etc. etc. Kortom een licht depri C.D. met aan de andere kant de boodschap dat de toekomst aan de jeugd is. De titel slaat m.i. eerder op alle "demonen" en "duivels" die de gemiddelde puber in zijn opgroeien tegen kan komen en moet zien te "overleven"

Vanuit christelijke oogpunt niet een CD die het geloof afbreekt (alhoewel ze het ook niet verkondigen) wel een "sombere" CD, maar een waar een puber waarschijnlijk gelukzalig bij kan verzuchten "ik ben niet de enige die zich af en toe volkomen onbegrepen, rot en depri voelt"

Gewoon laten kopen.

klinkt als emo-muziek..

Kdenk dat je wel voorzichtig moet zijn met invloed die dit soort muziek kan hebben.. Maar verbieden vind ik wel weer erg ver gaan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

klinkt als emo-muziek..

Kdenk dat je wel voorzichtig moet zijn met invloed die dit soort muziek kan hebben.. Maar verbieden vind ik wel weer erg ver gaan..

Wat bedoel je precies? Welke invloeden en hoe komen diew terug in de puber?

En volgens mij is het net geen emo, meer beetje pop met een vleugje emo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

In welke tijd leef jij?

Het is een algemeen bekende reactie van iemand die in de puberfase zit... de vraag is dan ook, in welke fase zit de dochter van GeeEm. Er is niet een algemeen standaard antwoord op vragen die met de opvoeding te maken heeft, je kunt niet al je kinderen op dezelfde manier opvoeden, want je hebt met verschillende individuen te maken. Wat voor het ene kind een prima maatregel is, kan voor een ander kind juist averechts werken.

Waarom vraag je in welke tijd ik leef? Is het misschien omdat het JUIST van deze tijd is dat verbieden een averechts effect heeft, en dat dat ook normaal wordt gevonden? In mijn ogen is die uitspraak (dat verbieden averechts werkt) gewoon niet juist. God verbiedt ons toch ook een paar dingen, heel wat pubers doen dat dan ook niet.. omdat ze dat willen, omdat ze ontzag hebben. Daarom hoorde die ene zin, die jij nu een beetje als een losse uitspraak lijkt te zien, juist bij mijn reactie. Als je geen gezag hebt over je kinderen, dan klopt die uitspraak dat verbieden averechts werkt wellicht. Maar denk je dat Marrokaanse of Turkse meisjes uit een traditioneel gezin het durven om 's nachts laat thuis te komen? Denk het niet, want daar zwaait er nog echt wat als je iets doet wat verboden is. Maar ja iedereen voedt z'n kinderen weer anders op, dat mag je zelf bepalen natuurlijk, maar ga niet zeggen dat een strenge aanpak waarin je veel dingen verbiedt per definitie averechts werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid