Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hey iedereen

Ik ben net nieuw hier op t forum en zit zo ff rond te snuffelen wat er allemaal te bespreken is op dit forum. Zo kwam ik nu dus bij dit topic en had ik n vraagje.

Is hier iemand bekend met de koptische kerk?

Ik ben zelf opgegroeid in een evangelische gemeente, samen met de rest van t gezin. (Ik ben de jongste en de enige die nog thuis is) Nu is mn zus van de zomer verhuisd, van de ene kant van t land naar de andere, dus moest ze op zoek naar een nieuwe gemeente. Ze is al een hele lange tijd geinteresseerd in de Arabische wereld/cultuur/taal en nu is ze dus te gast bij een koptische kerk. Ze is laaiend enthousiast en praat er ook veel over, maar dan vooral ook over de taallessen die ze krijgt. Inhoudelijk vertelt ze niet veel, maar dat kan ze ook nog niet, want ze snapt nog niet alles wat er gezegd wordt tijdens de dienst (de dienst is in het arabisch maar wordt samengevat in het nederlands)

Is hier iemand dus bekend met de koptische kerk en zou hij/zij mij wat meer kunnen vertellen?

Groetjes,

Inge

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er ook niet echt thuis in. Er staat volgens mij wel het één en ander op Wikipedia. link

Wat me bij staat is dat ze niet de 'twee naturen leer' (Dat Jezus een Goddelijke en een menselijke natuur heeft) aanhangen maar een andere visie hebben op dit punt, dat Christus één natuur heeft zoals kinderen ook niet een vaderlijke en moederlijke natuur hebben, maar één natuur hebben. Zoiets....

Verder is de koptische kerk heel oud, was één van de eerste kerken. Ze gaan volgens hun traditie terug tot de kerk die door de evangelist Markus was gesticht in Alexandrië.

De kopten als volk zijn de oorspronkelijke bewoners van Egypte. De meeste moslims in Egypte zijn Arabieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Die kwam al in 325 in Nicea te spraken
knipoog_dicht.gif

Maar in 451 en 481 werd het veel zwart op witter gesteld
smile.gif

Homo ousios is natuurlijk geimpliceerd in de discussie over de twee naturen, maar dat betekent niet omgekeerd dat het eigene van de specifieke verhouding tussen de twee naturen op Nicea op die manier ter sprake kwam. Dat is dus niet het geval. Chalcedon, 451 maar aanhouden. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid