Spring naar bijdragen

Vastenavond/Aswoensdag.


Aanbevolen berichten

Quote:

Vanavond Vastenavond, een avond waar men met elkaar een goede maaltijd geniet met de nodige vrolijke gesprekken.............wie gaat vanavond Vastenavond vieren; en wie gaat morgen als de Grote Vasten/40 dagtijd gaat beginnen het Askruisje halen.

En wat is daar de toegevoegde waarde van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ook beide. In ieder geval, als er 's avonds een Mis is met gelegenheid tot het halen van een askruisje. Voor zover ik tot nu toe vluchtig bekeken heb kan dat alleen om 9.00 's ochtends, en tja dan zit ik op school.

Maar in ieder geval naar een Mis. En vandaag geniet ik nog van een koekje bij de thee smile.gif

@Hopeloos: Niet zomaar as, maar as van de verbrande palmtakjes die de vorige Pasen (of Palmpasen...?bloos.gif) aan de parochie waren uitgedeeld, een jaar bij die mensen in huis hebben gelegen en nu net weer zijn ingeleverd om te verbranden. En dat bah valt best mee hoor puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wat is daar de toegevoegde waarde van?

Ik zou zeggen: ervaar het zelf. knipoog_dicht.gif

Bij ons is er woensdagavond ook tijdens een Woord- en Gebedsviering gelegenheid het askruisje te halen. En dat ga ik dus ook doen. Toevallig aten we deze avond mijn favoeriete gerecht. Dus heb ik toch wel mijn vastenavond vandaag gehad. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was me niet bewust van de traditie van "vastenavond", maar heb toevallig wel erg lekker gegeten vanavond.

Morgen om 11:00 is er hier in Grunn' een mis, waarbij je 'n askruisje kunt krijgen, en ik ga daar heen.

@Hopeloos: Nederlandse askruisjes zijn makkelijk afwasbaar, dat scheelt. Vorig jaar vierde ik Aswoensdag in de kathedraal van Accra en wat ze me daar op m'n voorhoofd smeerden was dagen later nog steeds zichtbaar. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wat is daar de toegevoegde waarde van?

Michies vraag verdient toch nog een antwoord, vind ik.

'Gedenk, mens, dat hij stof zijt en tot stof zult wederkeren'.

Op de eerste dag van de Veertigdagentijd krijgt de gelovige van de priester in de Mis een askruisje op het voorhoofd. Daarbij zegt de priester doorgaans:'Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren' (verwijzend naar de uitspraak van God na de zondeval over de mensheid), of "Bekeer u en leef volgens het Evangelie",

Het as is afkomstig van verbrande palmtakjes van het voorgaande jaar. De asoplegging geeft het verlangen aan om zich af te keren van begeerten en dromen, verslavingen in welke vorm ook.

Aswoensdag is na de vastenavond, het afscheid van het carnaval. Carnaval, dan niet als volksfenomeen, komt van het Latijnse 'carnem levare' wat staat voor het wegnemen van het vlees.

Op die woensdag wordt nog wel teruggeblikt op het carnavalsfeest, geregeld met een broodje haring in de hand (het 'Haring happen'). Tijdens de vastentijd was het gewoon om geen vlees te eten (maar wel vis).

Bron: link

Oftewel, Aswoensdag en het aanbrengen van een askruisje zijn een symbolische start van de Veertigdagentijd, waarin bezinning centraal staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid