Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Al zou jij je gemeente een advies moeten geven hoe een nieuw te bouwen kerkgebouw eruit zou moeten zien, wat zou jij dan adviseren?

Natuurlijk moet het gebouw minstens 30 jaar mee kunnen gaan, voorbereid zijn op de toekomst, een goede accoestiek hebben, multifunctioneel zijn en het moet natuurlijk niet teveel kosten! Wat zou jij adviseren?

-Voor de mensen die zweren bij de bouwopzet van oude gebouwen, dat mag maar zet er wel bij hoe je moderne invloeden erin verwerkt-

De achtergrond: mijn kerk wil een nieuw gebouw gaan bouwen samen met een kerk, gezien ik de zaalbeheerder ben zal het me niet verbazen als er aan mij wordt gevraagd wat ik adviseer, echter ik wil dan zo compleet mogelijk antwoord kunnen geven!

Grtz

Thijs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De echte Kerk gaat altijd kerken bouwen die mee gaan tot de jongste dag

Ah, vandaar die Atoombunkerstyle kerken gemaakt uit graniet, beton en beslagen met lood...

Quote:
en bouwen ook geen clubhuis maar een Kerk een Huis Gods waar alleen Hij aanbeden wordt.

Dat doen wij inderdaad ook. De kerk is bij ons vooral een gebouw met een grote kerkzaal omdat wij de Woordverkonding het belangrijkst vinden om daardoor God te ontmoeten.. Ook staat er een doopvont en is er ruimte om de avondmaalstafel neer te zetten.

Quote:
En hoe men een Kerk moet bouwen daar zijn regels voor. Ten eerste altijd Ad Orientem.

Daar houden wij dan weer geen rekening mee, we weten niet welke kant we dan op zouden moeten bouwen.. Richting Geneve? Wittenberg? Heidelberg? Dordtrecht? Hoe dan ook ...

Als ik een kerk zou bouwen wil ik het liefst een lichte kerk van binnen wit het liefst met hout en wat mij mooi lijkt achter de preekstoel (midden voor de kerkzaal) een kruisvormig raam. Ik zou ook letten op de acoustiek, plaatsing van het orgel, ruimte voor het koor, ruimtes in de kerk/kerkzaal/deel van de kerk voor persoonlijk gebed die altijd toegankelijk zijn.

Daarnaast ook (bij)gebouwen voor catechese, verenigingen en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf vind het het belangrijkst dat het altaar en de tabernakel echt kracht en waardigheid uitstralen en bij het interieur passen. Beiden moeten van elke plaats zichtbaar zijn en alles moet op het altaar wijzen. Soms zie je weleens schitterende kerken, maar met een lelijk of erg mager altaar, wat dan voor mij toch wel afbreuk doet aan de kerk.

Ook moet de kerk echt uitstralen dat het een godshuis is, hoe dan ook. Dat kan op heel erg sobere of op juist overdadige wijze. De kerk moet zo een sacrale sfeer creëren, zodat je er helemaal tot rust komt en automatisch gaat fluisteren als je binnenkomt. Al is het een boerenschuur bij wijze van spreken, dan nog moet het niet uitstralen dat het een boerenschuur is.

Ook vind ik het prettig als er knielbanken zijn, zodat er ook geknield kan worden, en dat de veertien staties aan de muren hangen. En dat het priesterkoor zo leeg, ruim en rustig mogelijk is en alleen voorzien van het noodzakelijke, al dan niet rijkelijk gedecoreerd. Dus bijvoorbeeld geen stapels stoelen achterin, wat je bij modernere kerken nog weleens ziet.

Als laatste is het wel zo prettig als de akoestiek er goed is, de muren en deuren zo geluiddicht mogelijk zijn en als er voldoende plaats is om kaarsjes te branden. Het beste is er ook een Mariakapelletje die de hele dag open is, en zijn er aparte ruimtes voor koffiedrinken en andere activiteiten. De kerkzaal zelf kan dan enkel voor vieringen gebruikt worden, zoals het hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zelf vind het het belangrijkst dat het altaar en de tabernakel echt kracht en waardigheid uitstralen en bij het interieur passen. Beiden moeten van elke plaats zichtbaar zijn en alles moet op het altaar wijzen. Soms zie je weleens schitterende kerken, maar met een lelijk of erg mager altaar, wat dan voor mij toch wel afbreuk doet aan de kerk.

Ook moet de kerk echt uitstralen dat het een godshuis is, hoe dan ook. Dat kan op heel erg sobere of op juist overdadige wijze. De kerk moet zo een sacrale sfeer creëren, zodat je er helemaal tot rust komt en automatisch gaat fluisteren als je binnenkomt. Al is het een boerenschuur bij wijze van spreken, dan nog moet het niet uitstralen dat het een boerenschuur is.

Ook vind ik het prettig als er knielbanken zijn, zodat er ook geknield kan worden, en dat de veertien staties aan de muren hangen. En dat het priesterkoor zo leeg, ruim en rustig mogelijk is en alleen voorzien van het noodzakelijke, al dan niet rijkelijk gedecoreerd. Dus bijvoorbeeld geen stapels stoelen achterin, wat je bij modernere kerken nog weleens ziet.

Als laatste is het wel zo prettig als de akoestiek er goed is, de muren en deuren zo geluiddicht mogelijk zijn en als er voldoende plaats is om kaarsjes te branden. Het beste is er ook een Mariakapelletje die de hele dag open is, en zijn er aparte ruimtes voor koffiedrinken en andere activiteiten. De kerkzaal zelf kan dan enkel voor vieringen gebruikt worden, zoals het hoort.

En hoe passen moderne invloeden daarin smile.gif?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een PA is, weet ik niet, maar beamers zijn niet echt nodig in de gemiddelde parochie. Er zijn altijd wel liturgieblaadjes en boekjes en vooral bij orthodoxe missen volgens het missaal liggen de gezangen en teksten toch al voor een groot deel vast. Bovendien is het vaak schaarse geld dan wel aan betere dingen te besteden. Maar áls je zo'n onding zou willen hebben, dan mijns inziens liever wel náást het priesterkoor en de dia's met een zo sober mogelijke vormgeving, qua kleur passend bij de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar gaat het om in een kerkgebouw om de mens of om God,dus beamers zijn niet ter zake doende,t,zal alleen lege kerkgebouwen opleveren.

Kerkgebouwen die zijn in gericht zoals het behoort en waar men theologisch en Liturgisch staat in de Traditie van de Kerk van alle tijden en plaatsen,die kerkgebouwen zitten vol,dus de ideale Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

PA=geluidstafel, boxen, monitoren (boxen op het podium zodat muzikanten zichzelf horen), alle kabels, microfoons

voor de beamer is het belangrijkst dat je het scherm ergens kwijt kan op een plek waar iedereen het kan zien en het niet te veel in de weg staat/hangt. Probeer de boxen zo onopvallend weg te werken in de muur, dat er geen grote zwarte boxen aan het plafond hangen die opvallen in het bijvoorbeeld witte interieur. Hetzelfde geldt voor de mengtafel, zorg dat je aan een kant, naast het gangpad zit, zodat je niet mensen stoort als je kerkbanken door moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn kerk experimenteert al voorzichtig met beamers, waarom? Omdat er momenteel een discussie gaande is over een keuze van een muziekbundel en niemand de definitieve beslissing durft te nemen. Bovendien bespaart een beamer een hoop print kosten.

Quote:
Kerkgebouwen die zijn in gericht zoals het behoort en waar men theologisch en Liturgisch staat in de Traditie van de Kerk van alle tijden en plaatsen,die kerkgebouwen zitten vol,dus de ideale Kerk.

staat waar in de bijbel?

Met een PA bedoel ik inderdaad een geluidsinstallatie. Van mij mogen jullie best over de katholieke kerk en priesterkoren discussiëren maar mij gaat het om een gebouw voor een PKN gereformeerde kerk. Het gebouw moet ok functioneel zijn als zijnde niet alleen te gebruiken als kerkzaal. We hebben het over een gebouw in de randstad smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom marliesje,

Och jee, die zijn bij ons allemaal niet nodig hoor. widegrin.gif Wel is het natuurlijk van belang dat het geluid fatsoenlijk en natuurlijk klinkt overal, dus dat er voldoende goede microfoons op het priesterkoor en onopvallend geplaatste boxen in het schip zijn en wellicht een ringleiding voor slechthorenden. Maar mengtafels, monitoren en al dat soort dure apparatuur zijn echt niet nodig in een gemiddelde Mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zetten ze beamers in kerken? Wat een grappig idee, komt zo klaslokaal-achtig over. Waarvoor worden die gebruikt dan? smile.gif

Het belangrijkste lijkt me dat het gebouw kan dienen waarvoor het moet dienen: vieringen houden, God aanbidden. Ik dek dat de vormgeving in functie moet staan daarvan. Dus: is er ruimte om in rust te bidden? Kan iedereen de priester of andere voorganger goed zien? Is de akoestiek goed? Is het praktisch om te verwarmen en verlichten? Enzovoort.

Naast dat puur functionele hou ik ook wel van kerken die een beetje plechtigheid uitstralen, dat hoeft niet op een traditionele manier, maar voor mij komt het toch ergens vreemd over wanneer een kerk gewoon lijkt op een soort feestzaal.

Je wil graag ook wat moderne invloeden, maar het lijkt me toch wijs om de architectuur en inrichting een beetje klassiek te houden, dat is tijdlozer, een vormgeving die nu modern en gepast lijkt kan over twintig jaar heel achterhaald overkomen en daardoor storend worden, wat toch jammer zou zijn.

Ik heb zelf een kerk(je) gezien die op een heel speciale wijze gebouwd was, het grondplan was gebaseerd op de vorm van twee rond elkaar gevouwen handen, zodat je in de kerk letterlijk in de palm van Gods hand zat, die symboliek vond ik wel heel sterk en het was ook een mooi en sober gebouw om te zien. smile.gif

Nog even iets dat ik me afvroeg: voor zo ver ik het begrepen heb vraagt Thijs hier specifiek naar ideeën rond 'zijn' kerk, ik weet niet of hij als niet-katholiek veel heeft aan specifiek katholieke ideeën rond kerken zoals een Mariakapel?

(En Raido, ik ben even niet mee met jouw opmerking ivm het ad orientem. Waarom zouden protestanten in de richting van Wittenberg ofzo moeten bidden? Katholieken bidden toch ook niet naar Rome ofzo? Ik zie de vergelijking niet.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom marliesje,

Och jee, die zijn bij ons allemaal niet nodig hoor.
widegrin.gif
Wel is het natuurlijk van belang dat het geluid fatsoenlijk en natuurlijk klinkt overal, dus dat er voldoende goede microfoons op het priesterkoor en onopvallend geplaatste boxen in het schip zijn en wellicht een ringleiding voor slechthorenden. Maar mengtafels, monitoren en al dat soort dure apparatuur zijn echt niet nodig in een gemiddelde Mis.

die microfoons en boxen zijn samen al een PA. Waarschijnlijk zit er wel iets van een mengpaneel goed verborgen ergens in de kerkzaal. Moet je maar is een keer opletten als het geluid van het koor te hard staat, dan duikt de koster (of hoe dat in de katholieke kerk ook heet) vast wel ergens weg in een hoek en dan weet je waar het mengpaneel ongeveer is.

Wat natuurlijk ook scheelt, is de akoestiek van de zaal. Zou hetzelfde koor in een klein zaaltje moeten zingen met een laag plafond, dan zou er waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd gebruik gemaakt worden van monitoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

die microfoons en boxen zijn samen al een PA. Waarschijnlijk zit er wel iets van een mengpaneel goed verborgen ergens in de kerkzaal. Moet je maar is een keer opletten als het geluid van het koor te hard staat, dan duikt de koster (of hoe dat in de katholieke kerk ook heet) vast wel ergens weg in een hoek en dan weet je waar het mengpaneel ongeveer is.

Wat natuurlijk ook scheelt, is de akoestiek van de zaal. Zou hetzelfde koor in een klein zaaltje moeten zingen met een laag plafond, dan zou er waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd gebruik gemaakt worden van monitoren.

Duidelijk nooit in een Katholieke Kerk geweest aan de reactie te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Met een PA bedoel ik inderdaad een geluidsinstallatie. Van mij mogen jullie best over de katholieke kerk en priesterkoren discussiëren maar mij gaat het om een gebouw voor een PKN gereformeerde kerk. Het gebouw moet ok functioneel zijn als zijnde niet alleen te gebruiken als kerkzaal. We hebben het over een gebouw in de randstad
smile.gif

Sjaloom ThijsK,

Dan zou ik denk ik voor een eenvoudig en rustig gebouw gaan, met op het podium enkel een bescheiden kansel, doopvont en avondmaalstafel en met goede isolatie. Zo worden mensen niet afgeleidt tijdens de preek, en kan de kerk er toch wel uitzien als een kerk. Want bij binnenkomst zie je meteen de twee sacramenten en de verkondiging in beeld. Een klassieke stijl is inderdaad wel tijdlozer dan een modern, hip interieur. Je kunt het klassieke dan afwisselen met bijvoorbeeld moderne kunstwerken die bij het interieur passen. Aan de muur achter de kansel kun je een mooie bijbeltekst hangen die je bijvoorbeeld elk jaar kunt veranderen, of gewoon een kruis of andere christelijke afbeelding.

Als je de kerk voor verschillende activiteiten wilt gebruiken, dan is het belangrijk dat er naast de kerkzaal ook verschillende zaaltjes zijn die je multifunctioneel kunt inzetten en dat er een minibar is waar mensen koffie kunnen drinken. Eventueel kun je dan ook een presentatiezaal maken met beamer en lichtwerende gordijnen, waar dus presentaties gegeven kunnen worden. Dat is echter wel behoorlijk duur. Wil je de kerkzaal ook verhuren, zorg dan dat het een goede akoestiek heeft en dat de inrichting niet te specifiek in een bepaalde stijl is. En dat er voldoende daglicht binnenkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid