Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik denk dat dit topic hier het beste thuis hoort. Kan een stel, waarvan de 1 katholiek is en de andere partner niet-gelovig, trouwen in de Kerk (zonder dat de ongelovige bekeerd dient te worden)? En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)? Alvast bedankt!

gr. mackie


Samengevoegd:

Weet nou niemand of dat kan of niet?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, trouwen met een niet-gelovige kan wel, maar ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik aan zoiets zou beginnen. En natuurlijk bidden of God me duidelijk wilt maken of die relatie goed zou gaan. Je kan wel zeggen hij/zij bekeert zich later door de relatie met mij wel, maar voor je uit schuiven lijkt me niet handig. Met iemand getrouwd zijn betekend wel de meest intieme dingen delen. Mij lijkt dat geloof daar de belangrijkste van is. Als de één in de put zit met het geloof kan de ander die één er doorheen helpen. Je kan samen groeien in het geloof. Tenminste dat lijkt mij het mooiste.

Over dat van een katholiek en een protestant, ik weet niet of je daar sowieso het woord ‘bekeren’ voor kan gebruiken. Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.) Het lijkt mij wel beter dat je samen naar één kerk gaat als je getrouwd bent. Of misschien dat je er voor kiest dat je in één kerk staat ingeschreven, maar ook wel eens samen naar die andere gaat. Als je er maar samen over kunt praten, want als je over zulke belangrijke dingen niet kan praten, hoe zal het dan zijn met kleine onbenullige dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.)

Wat bedoel je hiermee?

@ Dwarrel ; hihi ik dacht al dat ik wat wazig werd. Jij zei dat als een gelovige trouwt met een niet gelovige, ze een aangepaste dienst krijgen waarbij ze niets aan God beloven. Als de gelovige dit nu toch wil, en de niet-gelovige vind het prima. Dan moet het toch kunnen? of niet?

duidelijker? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou, trouwen met een niet-gelovige kan wel, maar ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik aan zoiets zou beginnen.

opzich is dat ieder voor zich, persoonlijke mening. Het kan wel. Maar je loopt als "gelovige" wel tegen wat dingen aan. Wat ik moeilijk vond was bijvoorbeeld dat je niet samen de dienst liturgie wat betreft psalmen ed kan samenstellen. Je wilt feestvieren en je zet de dignen erin die je leuk en mooi vind maar de andere kan dat niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik denk dat dit topic hier het beste thuis hoort. Kan een stel, waarvan de 1 katholiek is en de andere partner niet-gelovig, trouwen in de Kerk (zonder dat de ongelovige bekeerd dient te worden)? En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)? Alvast bedankt!

In de katholieke Kerk kan het in principe beiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

quote

Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.)

Wat bedoel je hiermee?

Quote:

En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)?

Ik doelde vooral op dat ‘zonder dat 1 ervan moet bekeren’. Dat ik geloof dat zowel een protestant als een katholiek God dienen en niet dat de één zo fout zit dat die geen vergeving kan krijgen en niet naar de hemel kan gaan. Dus geen van beide hoeft zich te ‘bekeren’ tot de ware godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid