mackie 0 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Hallo allemaal, ik denk dat dit topic hier het beste thuis hoort. Kan een stel, waarvan de 1 katholiek is en de andere partner niet-gelovig, trouwen in de Kerk (zonder dat de ongelovige bekeerd dient te worden)? En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)? Alvast bedankt! gr. mackie Samengevoegd: Weet nou niemand of dat kan of niet? gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
Dwarrel 43 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 niet gelovig en wel gelovig kan wel samen ja. dan krijg je een aangepaste dienst-liturgie. bv beloof je dan niks aan God, maar aan elkaar. protestant met katholiek zou ik niet weten. ps: je bericht staat er pas een half uurtje, verwacht niet zo snel een reactie Link naar bericht Deel via andere websites
Snow 0 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 @Dwarrel; als gelovige-niet gelovige trouwen, dan krijg je een aangepaste dienst waarbij je niets belooft? wat nu als je dat er wel in wilt, en de niet-gelovige vind het prima? Link naar bericht Deel via andere websites
Herma 0 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Nou, trouwen met een niet-gelovige kan wel, maar ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik aan zoiets zou beginnen. En natuurlijk bidden of God me duidelijk wilt maken of die relatie goed zou gaan. Je kan wel zeggen hij/zij bekeert zich later door de relatie met mij wel, maar voor je uit schuiven lijkt me niet handig. Met iemand getrouwd zijn betekend wel de meest intieme dingen delen. Mij lijkt dat geloof daar de belangrijkste van is. Als de één in de put zit met het geloof kan de ander die één er doorheen helpen. Je kan samen groeien in het geloof. Tenminste dat lijkt mij het mooiste. Over dat van een katholiek en een protestant, ik weet niet of je daar sowieso het woord ‘bekeren’ voor kan gebruiken. Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.) Het lijkt mij wel beter dat je samen naar één kerk gaat als je getrouwd bent. Of misschien dat je er voor kiest dat je in één kerk staat ingeschreven, maar ook wel eens samen naar die andere gaat. Als je er maar samen over kunt praten, want als je over zulke belangrijke dingen niet kan praten, hoe zal het dan zijn met kleine onbenullige dingen? Link naar bericht Deel via andere websites
Dwarrel 43 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:29:00 schreef Snow het volgende: @Dwarrel; als gelovige-niet gelovige trouwen, dan krijg je een aangepaste dienst waarbij je niets belooft? wat nu als je dat er wel in wilt, en de niet-gelovige vind het prima? Ik heb je vraag 4x gelezen maar snap er niks van herkansing? Link naar bericht Deel via andere websites
Snow 0 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:30:52 schreef Herma het volgende: Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.) Wat bedoel je hiermee? @ Dwarrel ; hihi ik dacht al dat ik wat wazig werd. Jij zei dat als een gelovige trouwt met een niet gelovige, ze een aangepaste dienst krijgen waarbij ze niets aan God beloven. Als de gelovige dit nu toch wil, en de niet-gelovige vind het prima. Dan moet het toch kunnen? of niet? duidelijker? Link naar bericht Deel via andere websites
Dwarrel 43 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:30:52 schreef Herma het volgende: Nou, trouwen met een niet-gelovige kan wel, maar ik zou me wel drie keer bedenken voordat ik aan zoiets zou beginnen. opzich is dat ieder voor zich, persoonlijke mening. Het kan wel. Maar je loopt als "gelovige" wel tegen wat dingen aan. Wat ik moeilijk vond was bijvoorbeeld dat je niet samen de dienst liturgie wat betreft psalmen ed kan samenstellen. Je wilt feestvieren en je zet de dignen erin die je leuk en mooi vind maar de andere kan dat niet... Link naar bericht Deel via andere websites
mackie 0 Geplaatst 28 januari 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 wat ben je dan getrouwd dwarrel? gr. mackie Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 20:51:58 schreef mackie het volgende: Hallo allemaal, ik denk dat dit topic hier het beste thuis hoort. Kan een stel, waarvan de 1 katholiek is en de andere partner niet-gelovig, trouwen in de Kerk (zonder dat de ongelovige bekeerd dient te worden)? En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)? Alvast bedankt! In de katholieke Kerk kan het in principe beiden. Link naar bericht Deel via andere websites
Taam 1 Geplaatst 28 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 28 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:43:35 schreef mackie het volgende: wat ben je dan getrouwd dwarrel? gr. mackie Dwarrel zou trouwen, door bepaalde omstandigheden is dit niet doorgegaan. Haar ex geloofde niet dus ze heeft een heel stuk moeten regelen om hem heen en in overleg met hem. Vandaar dat ze heel wat weet. Link naar bericht Deel via andere websites
Herma 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:39:27 schreef Snow het volgende: quote Op maandag 28 januari 2008 21:30:52 schreef Herma het volgende: Ik geloof niet dat een katholiek God niet (oprecht) kan dienen. (Ik ben zelf protestants.) Wat bedoel je hiermee? Quote: Op maandag 28 januari 2008 20:51:58 schreef mackie het volgende: En kan een stel, waarvan de 1 katholiek en de andere protestant, met elkaar trouwen in de Kerk (zonder dat 1 ervan moet bekeren)? Ik doelde vooral op dat ‘zonder dat 1 ervan moet bekeren’. Dat ik geloof dat zowel een protestant als een katholiek God dienen en niet dat de één zo fout zit dat die geen vergeving kan krijgen en niet naar de hemel kan gaan. Dus geen van beide hoeft zich te ‘bekeren’ tot de ware godsdienst. Link naar bericht Deel via andere websites
Machiavelli 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op maandag 28 januari 2008 21:45:42 schreef Pius_XII het volgende: [...] In de katholieke Kerk kan het in principe beiden. Maar is het dan nog wel geldig als sacrament? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op dinsdag 29 januari 2008 23:59:40 schreef Machiavelli het volgende: Maar is het dan nog wel geldig als sacrament? Jazeker. Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Eigenlijk zou men examen moeten doen,kan ik wel met iemand samen leven,en dan pas trouwen,en de Kerk zou aan moeten zetten tot keuze,s maken men trouwt Katholiek Oud of rooms of protestants.Duidelijkheid en helder heid zou hoog in het vaandel moeten staan in deze zaken. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 29 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 29 januari 2008 Quote: Op woensdag 30 januari 2008 00:36:35 schreef Pius_XII het volgende: [...] Jazeker. Hoe zit het als je met elkaar samen woont (en gemeenschap hebt)? Dan ben je toch met elkaar getrouwd volgens de RKK? (Ook al is 't niet de gewenste gang van zaken.) Hoe staat dat in relatie met het sacrament? Link naar bericht Deel via andere websites
Lalagè 0 Geplaatst 30 januari 2008 Rapport Share Geplaatst 30 januari 2008 Een vriendin van mij is katholiek en trouwt in de kerk met haar niet-gelovige vriend. Ze moeten daarvoor eerst toestemming krijgen van een hogere instantie, ik weet niet meer of het nou de paus was of de bisschop oid. In de praktijk zal het niet zo'n probleem zijn. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten