Spring naar bijdragen

Het einde


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Wanneer is vogens u het bijbelboek Openbaring geschreven?

Voor het jaar 70, want Johannes schreef over de tempel (op 11,1-14) toen deze nog stond, hetgeen een verwarrend beeld zou zijn geweest voor zijn lezers die de joodse oorlog nog vers in hun geheugen hadden. Tegenwoorig twijfelt men tussen 68-69, tijdens of kort na Nero's bewind en 95-96 aan het einde van Domitianus tijdperk. Over de exacte datering is nog veel discussie gaande. Ik neig persoonlijk naar een nog vroegere datering, ook vanwege op 13,18 wat over Keizer Nero gaat. En ook het Griekse woord naos (op 11,1+2) sluit een latere datering uit omdat het betekent: de tempel in Jeruzalem, maar alleen het Heilige der Heiligen (cel van de tempel, het Heiligdom).

Johannes had het dus over dezelfde tempel als waar Jezus (mat 23,21) over sprak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 178
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Voor het jaar 70, want Johannes schreef over de tempel (op 11,1-14) toen deze nog stond, hetgeen een verwarrend beeld zou zijn geweest voor zijn lezers die de joodse oorlog nog vers in hun geheugen hadden. Tegenwoorig twijfelt men tussen 68-69, tijdens of kort na Nero's bewind en 95-96 aan het einde van Domitianus tijdperk. Over de exacte datering is nog veel discussie gaande. Ik neig persoonlijk naar een nog vroegere datering, ook vanwege op 13,18 wat over Keizer Nero gaat. En ook het Griekse woord naos (op 11,1+2) sluit een latere datering uit omdat het betekent: de tempel in Jeruzalem, maar alleen het Heilige der Heiligen (cel van de tempel, het Heiligdom).

Johannes had het dus over dezelfde tempel als waar Jezus (mat 23,21) over sprak.

Volgens het vroegste getuigenis schreef Johannes de Openbaring omstreeks 96 G.T., ongeveer 26 jaar na de verwoesting van Jeruzalem. Dit zou tegen het einde van de regering van keizer Domitianus zijn geweest.

Ter bevestiging hiervan zegt Irenaeus in zijn werk „Tegen ketters†(V, xxx) over de Apocalyps: „Want die werd niet zeer lange tijd geleden gezien, maar bijna in onze tijd, tegen het einde van Domitianus’ heerschappij.†Eusebius en Hiëronymus stemmen beiden met dit getuigenis in.

Tegen het einde van Domitianus’ regering (81–96 G.T.) kregen de christenen dan ook met hevige vervolging te kampen. Men denkt dat Johannes door Domitianus naar Patmos werd verbannen. Toen Domitianus in 96 G.T. werd vermoord, werd hij opgevolgd door de tolerantere keizer Nerva, die Johannes kennelijk vrijliet. Tijdens deze gevangenschap op Patmos ontving Johannes de visioenen die hij optekende.

Wiki vindt dit ook de meest plausibele datum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een latere datering pleit niet voor de geloofwaardigheid van Johannes:

op 1,1

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

Wil je een latere datering geloofwaardig maken, dan lijkt het mij beter om in een volgende vertaling dat woord 'haast' niet mee te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En deze vers nog:

'Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.(mal 4,5)'

Ik hoef u niet te vertellen dat Elia (Mat 11,14+17,11t/m13+Mar 9,11t/m13+Luk 1,7) Johannes de Doper was en daarom kan het nooit om de eerste wereldoorlog gegaan zijn. Natuurlijk kunt u proberen een elastieken generatie ten tijde van Johannes ten tonele te voeren, in de hoop deze op te kunnen rekken tot 1914, maar anderzijds kon u beter uw gemeente vaarwel groeten en bij de onze komen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het jammer dat u mij nog steeds geen uitleg hebt gegeven van Mat 16,28 en hoe dat vers in jullie theorie past. Misschien is het je niet helemaal duidelijk wat ik precies bedoel, daarom zal ik voor de volledigheid nog eens uitlichten wat ik graag van u wil weten.

'Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.(Mat 16,28)'

Uit de grondtekst blijkt dat bovenstaande een acurate vertaling is. Het enige alternatief wat mogelijk zou zijn, is dat Jezus specifiek een persoon die daar stond bedoelde. De probleemstelling blijft dan echter voor jou ongewijzigd want de vraag is en blijft: Hoe konden sommigen (of een persoon) die daar stonden in leven blijven tot 1914? Dit vers schreeuwt om een verklaring, maar aangezien u er consequent geen geeft begint mijn vermoeden donkerbruiner te worden dat u er geen heeft.

Het is een eenvoudige vraag welke ik graag een antwoord van u op kreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het jammer dat u mij nog steeds geen uitleg hebt gegeven van Mat 16,28 en hoe dat vers in jullie theorie past. Misschien is het je niet helemaal duidelijk wat ik precies bedoel, daarom zal ik voor de volledigheid nog eens uitlichten wat ik graag van u wil weten.

'Er zijn sommigen van
die hier staan
, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.(Mat 16,28)'

Uit de grondtekst blijkt dat bovenstaande een acurate vertaling is. Het enige alternatief wat mogelijk zou zijn, is dat Jezus specifiek een persoon die daar stond bedoelde. De probleemstelling blijft dan echter voor jou ongewijzigd want de vraag is en blijft: Hoe konden sommigen (of een persoon) die daar stonden in leven blijven tot 1914? Dit vers schreeuwt om een verklaring, maar aangezien u er consequent geen geeft begint mijn vermoeden donkerbruiner te worden dat u er geen heeft.

Het is een eenvoudige vraag welke ik graag een antwoord van u op kreeg.

de context van dit vers:

Zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en diens broer Johannes mee en bracht hen een hoge berg op, waar zij alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een transfiguratie†(Mattheüs 17:1, 2).

Zowel Markus als Lukas koppelde Jezus opmerking over het Koninkrijk eveneens aan het verslag van de transfiguratie (Markus 9:1-8; Lukas 9:27-36).

Jezus’ komst in Koninkrijksmacht werd getoond in zijn transfiguratie, het verschijnen in heerlijkheid in het bijzijn van de drie apostelen.

Petrus bevestigt dit begrip door te spreken over de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus toen hij zei dat hij getuige was geweest van Jezus transfiguratie.  2 Petrus 1:16-18.

Jezus zelf noemde wat er daar plaatsvond een visioen (Mt 17:9). Christus was werkelijk daar ter plaatse, hoewel Mozes en Elia, die dood waren, niet letterlijk aanwezig waren. Zij werden zichtbaar voorgesteld.

De transfiguratie diende om Christus te sterken voor zijn lijden en dood, terwijl ook zijn volgelingen erdoor werden vertroost en hun geloof werd versterkt.

Ze toonde aan dat Jezus Gods goedkeuring genoot, en ze verschafte een toekomstbeeld van zijn heerlijkheid en Koninkrijksmacht. Ze voorzei de tegenwoordigheid van Christus, wanneer hij over volledige koninklijke autoriteit zou beschikken.(1914)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

de context van dit vers:

Zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en diens broer Johannes mee en bracht hen een hoge berg op, waar zij alleen waren. En hij onderging voor hun ogen een transfiguratie?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'> (Mattheüs 17:1, 2).

Zowel Markus als Lukas koppelde Jezus opmerking over het Koninkrijk eveneens aan het verslag van de transfiguratie (Markus 9:1-8; Lukas 9:27-36).

Jezus?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>â„¢ komst in Koninkrijksmacht werd getoond in zijn transfiguratie, het verschijnen in heerlijkheid in het bijzijn van de drie apostelen.

Petrus bevestigt dit begrip door te spreken over de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus toen hij zei dat hij getuige was geweest van Jezus transfiguratie. 2 Petrus 1:16-18.

Jezus zelf noemde wat er daar plaatsvond een visioen (Mt 17:9). Christus was werkelijk daar ter plaatse, hoewel Mozes en Elia, die dood waren, niet letterlijk aanwezig waren. Zij werden zichtbaar voorgesteld.

De transfiguratie diende om Christus te sterken voor zijn lijden en dood, terwijl ook zijn volgelingen erdoor werden vertroost en hun geloof werd versterkt.

Ze toonde aan dat Jezus Gods goedkeuring genoot, en ze verschafte een toekomstbeeld van zijn heerlijkheid en Koninkrijksmacht. Ze voorzei de tegenwoordigheid van Christus, wanneer hij over volledige koninklijke autoriteit zou beschikken.(1914)

Bedankt voor uw uitleg en wat te denken dan van deze vers?

Mat 10,23       

Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vlucht in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

Hier plaatst Jezus weer zijn terugkomst binnen Zijn generatie, hoe leg je dat dan uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik er een beetje context bijnemen?

(Mattheüs 10:17-23) . . . Weest op UW hoede voor de mensen, want zij zullen U aan plaatselijke rechtbanken overleveren en U in hun synagogen geselen.GIJ zult zelfs ter wille van mij voor bestuurders en koningen worden gesleept, hun en de natiën tot een getuigenis. Wanneer zij U echter overleveren, maakt U er dan niet bezorgd over hoe of wat GIJ moet spreken, want wat GIJ moet spreken, zal U op dat uur gegeven worden; want niet slechts GIJ spreekt, maar de geest van UW Vader spreekt door U.Voorts zal de ene broer de andere ter dood overleveren, en een vader zijn kind, en kinderen zullen tegen de ouders opstaan en zullen hen ter dood laten brengen.En GIJ zult ter wille van mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen; wie echter heeft volhard tot het einde, die zal gered worden. Wanneer men U in de ene stad vervolgt, vlucht dan naar een andere; want voorwaar, ik zeg U: GIJ zult de kring der steden van Israël geenszins rond zijn geweest voordat de Zoon des mensen gekomen zal zijn.

Het is waar dat Jezus deze instructie, waarschuwing en aanmoediging aan zijn twaalf apostelen gaf, maar ze was tevens bedoeld voor degenen die na zijn dood en opstanding een aandeel aan de wereldomvattende prediking zouden hebben.

Dit blijkt uit zijn uitspraak dat zijn discipelen ’door alle mensen gehaat’ zouden worden, niet alleen door de Israëlieten, tot wie de apostelen werden uitgezonden om te prediken.

Ook werden de apostelen kennelijk niet voor bestuurders en koningen gesleept toen Jezus hen op hun korte predikingsveldtocht uitzond.

Bovendien werden toen geen gelovigen door familieleden overgeleverd om gedood te worden.

Dus toen Jezus zei dat zijn discipelen de kring van hun predikingstocht niet zouden voltooien „voordat de Zoon des mensen gekomen [zou] zijnâ€, voorspelde hij ons dat zijn discipelen de kring van de hele bewoonde aarde niet rond zouden zijn met de prediking omtrent Gods opgerichte koninkrijk voordat de verheerlijkte Koning Jezus Christus als Jehovah’s oordeelsvoltrekker te Armageddon zou komen.

Neem er dan nog eens enkele illustraties van Jezus bij.

"Onkruid tussen de tarwe" (Mt 13:24-30)

Het sleepnet (Mt 13:47-50)

De talenten (Mt 25:14-30)

De schapen en de bokken (Mt 25:31-46)

Stuk voor stuk bewijzen deze dat er nog een langere tijd zou verstrijken tot wanneer Jezus zou komen in koninkrijksmacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag ik er een beetje context bijnemen?

(Mattheüs 10:17-23) . . . Weest op UW hoede voor de mensen, want zij zullen U aan plaatselijke rechtbanken overleveren en U in hun synagogen geselen.GIJ zult zelfs ter wille van mij voor bestuurders en koningen worden gesleept, hun en de natiën tot een getuigenis. Wanneer zij U echter overleveren, maakt U er dan niet bezorgd over hoe of wat GIJ moet spreken, want wat GIJ moet spreken, zal U op dat uur gegeven worden; want niet slechts GIJ spreekt, maar de geest van UW Vader spreekt door U.Voorts zal de ene broer de andere ter dood overleveren, en een vader zijn kind, en kinderen zullen tegen de ouders opstaan en zullen hen ter dood laten brengen.En GIJ zult ter wille van mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen; wie echter heeft volhard tot het einde, die zal gered worden. Wanneer men U in de ene stad vervolgt, vlucht dan naar een andere; want voorwaar, ik zeg U: GIJ zult de kring der steden van Israël geenszins rond zijn geweest voordat de Zoon des mensen gekomen zal zijn.

Het is waar dat Jezus deze instructie, waarschuwing en aanmoediging aan zijn twaalf apostelen gaf, maar ze was tevens bedoeld voor degenen die na zijn dood en opstanding een aandeel aan de wereldomvattende prediking zouden hebben.

Dit blijkt uit zijn uitspraak dat zijn discipelen ’door alle mensen gehaat’ zouden worden, niet alleen door de Israëlieten, tot wie de apostelen werden uitgezonden om te prediken.

Ook werden de apostelen kennelijk niet voor bestuurders en koningen gesleept toen Jezus hen op hun korte predikingsveldtocht uitzond.

Bovendien werden toen geen gelovigen door familieleden overgeleverd om gedood te worden.

Dus toen Jezus zei dat zijn discipelen de kring van hun predikingstocht niet zouden voltooien „voordat de Zoon des mensen gekomen [zou] zijnâ€, voorspelde hij ons dat zijn discipelen de kring van de hele bewoonde aarde niet rond zouden zijn met de prediking omtrent Gods opgerichte koninkrijk voordat de verheerlijkte Koning Jezus Christus als Jehovah’s oordeelsvoltrekker te Armageddon zou komen.

Neem er dan nog eens enkele illustraties van Jezus bij.

"Onkruid tussen de tarwe" (Mt 13:24-30)

Het sleepnet (Mt 13:47-50)

De talenten (Mt 25:14-30)

De schapen en de bokken (Mt 25:31-46)

Stuk voor stuk bewijzen deze dat er nog een langere tijd zou verstrijken tot wanneer Jezus zou komen in koninkrijksmacht.

Jij maakt de vergissing dat je onder alle mensen ook de niet-Israelieten rekent, terwijl de wet uitsluitend de twaalf stammen en hun nakomelingen als mensen beschouwde (Mat 15,27) wat het vlees betreft.

Zach 12

10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. 11 Te dien dage zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadadrimmon in het dal van Megiddo; 12 het land zal een rouwklacht aanheffen, alle geslachten afzonderlijk; het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Natan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, 13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk; 14 alle overige geslachten, alle geslachten afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.

Ook wil ik u er nogmaals op wijzen dat Johannes de Doper aan de vooravond van het oordeel geplaatst wordt.

Mal 4,5

Ziet, Ik zend u de profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.

Jezus vergeleek de wereld met een akker (Mat 13,38) en zei dat de velden, wit waren (Joh 4,35) om te oogsten. De oogstijd was dus al aangebroken en daarom kan de dag des HEEREN niet opgerekt worden tot 1914, omdat de oogst dan verloren zou zijn gegaan. Jezus leert ons dat:

Mar 4,29       

Wanneer dan de vrucht rijp is, laat hij er terstond de sikkel in slaan, omdat de oogsttijd aangebroken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

[...]

Hoe plaatst u dan de oogsttijd in 1914?

(Mattheüs 24:3) . . . Toen hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar hem toe, terwijl er verder niemand bij was, en zeiden: „Zeg ons: Wanneer zullen deze dingen zijn, en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid en van het besluit van het samenstel van dingen?â€

Was in 70 g.t. het besluit van het samenstel van dingen dat sedert de Vloed had bestaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(Mattheüs 24:3) . . . Toen hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar hem toe, terwijl er verder niemand bij was, en zeiden: „Zeg ons: Wanneer zullen deze dingen zijn, en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid en van het besluit van het samenstel van dingen?â€

Was in 70 g.t. het besluit van het samenstel van dingen dat sedert de Vloed had bestaan?

Ja want Jezus zei in datzelfde hoofdstuk dat de dagen vanwege de uitverkorenen verkort zouden worden (Mat 24,22) omdat anders niemand van hen behouden zou worden en aan de uitverkorenen richt Petrus (1 Petr 1,2) zijn eerste brief.

In de sv77 staat in Mat 24,3 'voleinding' hetgeen elders ook in verband wordt gebracht met de oogst. Hetgeen ik eerder opmerkte, waar u overigens niet op bent ingegaan.

Mat 13,39       

En de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.

Zoals eerder aangehaald, Jezus zei duidelijk dat de oogsttijd was aangebroken:

Joh 4,35       

Zegt gij niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alreeds wit om te oogsten.

En weer in dit verband:

Mar 4,29       

En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.

We kunnen er niet omheen dat de oogsttijd toen al was aangebroken, dat zou simpelweg pure struisvogel theologie zijn, waar we ons beter verre van kunnen houden. Dat de oogst de voleinding der wereld is, lezen we dus in Mat 13,39 en het is daarom ook interessant dat ook Paulus Jezus in het vlees in de eindtijd plaatst 'nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard (Heb 9,26)'

Vanuit dat licht gezien vallen andere verzen ook op hun plaats:

Mat 16,28

Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Het oordeel moet echt in 70 geplaatst worden, het valt simpelweg niet te ontkennen:

1 Petr 4,5

      

Welke rekenschap zullen geven aan Hem, Die gereed staat om te oordelen de levenden en de doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Quote:

(Lukas 21:24) . . . en Jeru̱zalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.

Wanneer begon het "vertreden "en wanneer eindigde het?

GOed opgemerkt Aimeé

Inderdaad ZAL WORDEN vertreden. Dit is dus toekomende voltooide tijd.

Volgens veel JG, lijkt er te staan: "Zal vertreden BLIJVEN" (sinds 607 vGT...) maar dat zei Jezus dus neit.

De vertreding, de tijden van de heidenen, zou pas ingaan, volgens Jezus woorden, in de toekomst, feitelijk vanaf 66 GT (CE).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Matt 24:34:

34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Maw: niemand weet wanneer het gebeurt, maar het zal gebeuren voordat 'deze generatie' verdwenen is.

Dan mag je vervolgens speculeren over wat met 'deze generatie' bedoeld wordt. Just my 2 cents: ik denk dat Jezus simpelweg de apostelen bedoelt en dus kunnen we hieruit de conclusie trekken dat Jezus ernaast zat.

Was Mattheüs er sowieso niet van overtuigd dat het koninkrijk Gods snel komen zou?

In de NBG staat niet 'deze generatie' maar 'dit geslacht'. Dat is heel wat anders! Een geslacht kan vertaald worden als: "de gezamenlijke personen die uit een gemeenschappelijke stamvader afkomstig zijn."

De Joden dus! Aangezien er nog steeds Joden over de aarde wandelen is deze tekst gerechtvaardigd. Het einde moet nog komen.

Bovendien:

"Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen." (Handelingen 1)

Heb ik wat gemist?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

(Mattheüs 24:3) . . . Toen hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar hem toe, terwijl er verder niemand bij was, en zeiden: „Zeg ons: Wanneer zullen deze dingen zijn, en wat zal het teken zijn van uw tegenwoordigheid en van het besluit van het samenstel van dingen?â€

Mat.24,4 antwoord op jouw citaat:

4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan – wie het leest, geve er acht op – laten dan wie in Judea zijn, 16 vluchten naar de bergen. 17 Wie op het dak is, ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, 18 kere niet terug om zijn kleed mede te nemen. 19 Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal. 22 En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort. 23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd. 26 Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.

29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. 31 En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. 40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.

Voor allen die nog twijfelen, hier is je kant en klare antwoord! Deze tijd moet nog komen. Wees dus waakzaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de NBG staat niet 'deze generatie' maar 'dit geslacht'. Dat is heel wat anders! Een geslacht kan vertaald worden als: "de gezamenlijke personen die uit een gemeenschappelijke stamvader afkomstig zijn."

De Joden dus! Aangezien er nog steeds Joden over de aarde wandelen is deze tekst gerechtvaardigd. Het einde moet nog komen.

Bovendien:

"Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen." (Handelingen 1)

Heb ik wat gemist?


Samengevoegd:

[...]

Mat.24,4 antwoord op jouw citaat:

4 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ziet toe, dat niemand u verleide! 5 Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus, en zij zullen velen verleiden. 6 Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan – wie het leest, geve er acht op – laten dan wie in Judea zijn, 16 vluchten naar de bergen. 17 Wie op het dak is, ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, 18 kere niet terug om zijn kleed mede te nemen. 19 Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal. 22 En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort. 23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd. 26 Indien men dan tot u zegt: Zie, Hij is in de woestijn, gaat er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer, gelooft het niet. 27 Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 28 Waar het aas is, daar zullen de gieren zich verzamelen.

29 Terstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. 30 En dan zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid. 31 En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere.

32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn. 40 Dan zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden en één achtergelaten worden; 41 twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen, één zal aangenomen worden, en één achtergelaten worden. 42 Waakt dan, want gij weet niet, op welke dag uw Here komt.

Voor allen die nog twijfelen, hier is je kant en klare antwoord! Deze tijd moet nog komen. Wees dus waakzaam.

Zeker weten dat je wat hebt gemist want al je tegenwerpingen zijn de revue al gepasseerd en behandeld. Zoek maar op 'wolken' en 'geslacht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is al enige malen geprobeerd Mohamed. En er is gebleken dat er blijkbaar meerdere interpretaties mogelijk zijn van aan te halen teksten, waardoor het in een welles-nietesspel is verzonken. Daarom is het juist zo stil geworden op een gegeven moment knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is al enige malen geprobeerd Mohamed. En er is gebleken dat er blijkbaar meerdere interpretaties mogelijk zijn van aan te halen teksten, waardoor het in een welles-nietesspel is verzonken. Daarom is het juist zo stil geworden op een gegeven moment
knipoog_dicht.gif

Ja precies, zoals 'de profeten gaan tot Johannes' daar kun je idd welles - nietes op toepassen, als je dat liever wilt dan inhoudelijk discusseren, waarom reageer je dan? Ik heb 10 keer liever de stilte dan jou manier van argumenteren. Nu je hebt toegegeven dat je niet wilt, zijn we uitgepraat!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hoi Mohamed, alles goed?

Ik wou nog eens even ingaan op de scheiding van God met Israel. Het klopt dat God van Israel scheidde maar in Jes 54:7 staat 'Ik heb je slechts een ogenblik verlaten, maar met open armen zal ik je weer ontvangen'.

Als je kijkt hoe God dat heeft opgelost dan zie je dat Hij dat door Jezus gedaan heeft. Jezus, die als bruidegom van zijn bruid gescheiden werd door te sterven (Luc. 5:35), sloot een nieuw huwelijksverbond (Rom. 7:1-6).

Wij zijn met Christus gestorven en in Hem weer opgestaan als nieuwe mens. Niet langer gebonden onder de wet maar nu leven wij onder zijn genade. Dat geldt zowel voor Israel als voor alle overige volken.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uitstekend en met jou?

Ik vind het te gek dat je er over nagedacht hebt en nu met deze reactie komt!

Ben het er (bijna) helemaal mee eens!!!

Je hebt gezien dat het huis Israel werd gestraft voor haar overspel en later door Jezus weer bijeenvergarderd werd (merk op dat dit betekent dat het huis Israel en Juda niet dezelfde zijn zoals vaak door christenen wordt beweert). Daarom zei Jezus ook dat Hij niet was gekomen dan voor het huis Israels, om de gelovigen bijeen te brengen en te herstellen.

Doch had het huis Juda dezelfde zonden op haar geweten, welke God zelfs erger vond dat die van het huis Israel (jer 3). We hebben geconstateerd dat huis Israels conform de joodse wet uit 'het huis van haar man' is gestuurd in het OT, zij zijn toen al gestraft voor hun zonden, welke in Jezus tijd overduidelijk vergeven waren.

Mijn vraag aan jou Dave, hoe werd het huis Juda gestraft? Het zou niet eerlijk tegenover haar zuster huis Israel zijn geweest als zij er zonder kleerscheuren vanaf kwamen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid