Spring naar bijdragen

Het einde


Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat sommige Christenen het einde der tijden nog verwachten. Laten we eens kijken wat er in de Bijbel staat:

'En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen.(mat 24,14)'

Jehova's zijn druk bezig het evangelie van deur tot deur te verkondigen en getuigen dat zij menen dat bovenstaande nog niet gebeurd is. Laten we de Bijbel er nog eens bijpakken.

'Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is, van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben(kol 1,23)'

'Want wij hebben bevonden dat deze man een pest is, en een, die oproer verwekt onder al de Joden, door de ganse wereld, en een opperste voorstander van de sekte der Nazarénen.(Hand 24,5)'

'Eerst dank ik mijn God door Jezus Christus over u allen, dat uw geloof verkondigd wordt in de gehele wereld.(Rom 1,8)'

'Hetwelk tot u gekomen is, gelijk ook in de gehele wereld (Kol 1,6)'

Veelgemaakte tegenwerpingen zijn dat men toen niet wist wat de gehele wereld was of dat de Apostelen niet verder gekomen zijn dan Groot-Britannie en Zuid-Afrika met het verkondigen van het Evangelie.

Als er nu had gestaan dat het Evangelie in geheel Jeruzalem verkondigd moest worden voor het einde zou komen, dan had niemand zich vandaag de vraag gesteld of het einde al gekomen is of niet.

Het woord 'wereld' in Mat 24,14 komt van het griekse oikoumene waarvan de vaakst toegepaste betekenis 'bewoonde wereld' is. Laten we eens kijken hoe het in andere verzen wordt toegepast, scheefgedrukt is waar in de grondtekst oikoumene staat.

'En het geschiedde in diezelfde dagen, dat er een gebod uitging van de keizer Augustus, dat de gehele wereld beschreven zou worden.(luk 2,1)'

'En toen de duivel Hem geleid had op een hoge berg, toonde hij Hem al de koninkrijken der wereld, in een ogenblik tijds.(luk 4,5)'

'En een uit hen, met name Agabus, stond op, en gaf te kennen door de Geest, dat er een grote hongersnood zou wezen over de gehele wereld, welke ook gekomen is onder de keizer Claudius. (hand 11,28)'

'En wij zijn niet alleen in gevaar, dat dit deel in verachting komt, maar dat ook de tempel van de grote godin Diána als niets geacht zal worden, en dat ook haar majesteit zal ten ondergaan, aan welke gans Azië en de gehele wereld godsdienst bewijst. (hand 19,27)'

Het woord oikoumene wordt meestal vertaald naar 'wereld' vanwege haar betekenis (voor de uitgebreide uitleg zie link ) en moet gelezen worden in de context ipv uitsluitend als de gehele planeet.

Kortom, het einde moet dus gekomen zijn, aangezien het evangelie in de gehele toentertijdse wereld (zie bovenstaande verzen) verkondigt is. Ik sta open voor discussie (mits onderbouwt).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 178
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb begrepen dat sommige Christenen het einde der tijden nog verwachten. Laten we eens kijken wat er in de Bijbel staat:

'En dit Evangelie van het Koninkrijk zal
in de gehele wereld gepredikt worden
tot een getuigenis voor
alle
volken, en
dan
zal het einde komen.(mat 24,14)'

Wat is volgens jou het einde der tijden dan? Als je even had doorgelezen in Matheus dan had je het antwoord geweten smile.gif

In Math 24 geeft Jezus zelf het antwoord:

3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

En Jezus zegt dan in vers 30:

30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

Is dat al gebeurd dan volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Matt 24:34:

34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Maw: niemand weet wanneer het gebeurt, maar het zal gebeuren voordat 'deze generatie' verdwenen is.

Dan mag je vervolgens speculeren over wat met 'deze generatie' bedoeld wordt. Just my 2 cents: ik denk dat Jezus simpelweg de apostelen bedoelt en dus kunnen we hieruit de conclusie trekken dat Jezus ernaast zat.

Was Mattheüs er sowieso niet van overtuigd dat het koninkrijk Gods snel komen zou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Amazone: het Koninkrijk van God is al lang aangebroken. Het Koninkrijk van God is in de harten van de mensen die Hem hebben aangenomen.

@Aimé: ik geloof dat het gaat over het geestelijke Jeruzalem, net zoals er een geestelijk Babylon is. Zolang er zonde is, wordt het geestelijke Jeruzalem vertreden, dus die vertreding vindt nu plaats en zal ooit ophouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Matt 24:34:

34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Maw: niemand weet wanneer het gebeurt, maar het zal gebeuren voordat 'deze generatie' verdwenen is.

Dan mag je vervolgens speculeren over wat met 'deze generatie' bedoeld wordt. Just my 2 cents: ik denk dat Jezus simpelweg de apostelen bedoelt en dus kunnen we hieruit de conclusie trekken dat Jezus ernaast zat.

Was Mattheüs er sowieso niet van overtuigd dat het koninkrijk Gods snel komen zou?

Het koninkrijk is ook al gekomen, dat is de Kerk. smile.gif En de zaken waar deze profetiën naar verwijzen zijn uitgekomen rond het jaar 70. knipoog_dicht.gif Dat is, op een paar uitleggingen in de Oudheid van een minderheid, én de dispensationalistische uitleg altijd al de dominerende visie geweest. smile.gif

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Amazone: Wat versta je onder rechtszinnig? Ik gebruik dat woord zelf niet. Ik zie mijzelf niet als gnostisch (dat woord gebruik ik trouwens ook niet). Er zijn wel dingen die ik geestelijk zie. Ikzelf geloof dat het Koninkrijk van God in mijn hart is, net zoals het in de harten van mijn broers en zussen, de mede-christenen, is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is volgens jou het einde der tijden dan? Als je even had doorgelezen in Matheus dan had je het antwoord geweten
smile.gif

In Math 24 geeft Jezus zelf het antwoord:

3 En als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de
voleinding der wereld
?

En Jezus zegt dan in vers 30:

30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien,
komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

Is dat al gebeurd dan volgens jou?

Dat is een interessante vraag die ik zal proberen te beantwoorden.

In de Bijbel worden 'wolken' ook wel gebruikt om God's toorn mee aan te duiden tegen de vijanden van Zijn mensen. Zoals bv in de volgende vers:

'De last van Egypte. Ziet, de HEERE rijdt op een snelle wolk, en Hij zal in Egypte komen, en de afgoden van Egypte zullen bewogen worden van Zijn aangezicht, en het hart der Egyptenaars zal smelten in het binnenste van hen.(jes 19,1)'

God reed niet letterlijk op een wolk en de harten van de Egyptenaars smolten ook niet in hun binnenste. Doch Egypte werd wel geoordeeld (jes 20,1-6) middels de Assyriers. Hier betekende Gods rijden op de wolk dus het oordeel wat uitgevoerd werd door mensen. De gedachte dat Jezus letterlijk op een wolk komt, correspondeert niet met wat er in het O.T. staat. Ik ben van mening dat met 'komen op de wolken' de Romeinen bedoelt worden die Gods oordeel uitvoerden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geldt dat ook hiervoor dan:

Hebr. 12:1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

en bv.

Luc.9:4 En terwijl hij dit zeide, kwam er een wolk, en overschaduwde hen. En zij werden bevreesd, toen die de wolk ingingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben benieuwd hoe ze het ooit willen bewijzen gezien de vernietiging van de tempel, je zult ze op hun blauwe of bruine ogen moeten vertrouwen
knipoog_dicht.gif

Ik heb ooit eens gehoord dat de Joden hun stammen aan de hand van namen kunnen traceren. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, omdat ik het gehoord heb. Maar àls dit klopt, dan lijkt het me best mogelijk dat er straks een stel Juda-afstammelingen opduiken uit de verstrooiing.

(* quote uit ander topic)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb ooit eens gehoord dat de Joden hun stammen aan de hand van namen kunnen traceren. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, omdat ik het gehoord heb. Maar àls dit klopt, dan lijkt het me best mogelijk dat er straks een stel Juda-afstammelingen opduiken uit de verstrooiing.

(* quote uit ander topic)

Beetje jammer dat je dat hier post

@ Barbapappa, nee


Samengevoegd:

Quote:

(Lukas 21:24) . . . en Jeru̱zalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.

Wanneer begon het "vertreden "en wanneer eindigde het?

Hier kom ik nog op terug

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet iemand het Griekse woord voor 'wolken'? Is dat 'nefelon'? In mijn Griekse Bijbel staat 'kai tote kopsontai pasai ai fulai tes ges kai opsontai ton uion tou antropou erchomenon epi ton nefelon tou ouranou meta dunameos kai doxes polles' smile.gif (matt. 24:30b; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De gedachte dat Jezus letterlijk op een wolk komt, correspondeert niet met wat er in het O.T. staat.

In handelingen staat bijv. ook dat Jezus ten hemel werd opgenomen. Hij werd opgenomen terwijl Zijn leerlingen het zagen en een wolk nam Hem weg uit hun zicht. Volgens mij zagen ze hoe Hij omhoog ging en waren ze daar een tijdje naar aan het kijken. Vervolgens verschijnen er 2 engelen die zeiden dat Jezus op dezelfde manier terug zal komen zoals zij Hem zagen vertrekken.

Neem je de opname van Jezus dan ook niet letterlijk?

En zo niet, hoe zie je Hand. 1 dan?

En... jij gelooft dat het einde al gekomen is, zoals je dat in je openingspost uitlegt en ook dat Jezus niet letterlijk over de wolken zal komen, maar denk je dan ook te weten hoe het zal aflopen?

Ik bedoel, kun je volgens jouw zienswijze weten hoe het wél zal gaan?

(Want je hebt tot nu toe alleen nog uitgelegd hoe het niét zal gaan)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Lukas 21:24) . . . en Jeru?zalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.

Wanneer begon het "vertreden "en wanneer eindigde het?

Vertreden komt van het woord pateo wat ook gebruikt wordt in luk 10,19 + op 11,2/14,20/19,15. In openbaring lezen we hoe lang het vertreden zal duren:

'Maar laat de voorhof, die buiten de tempel is, erbuiten, en meet die niet; want hij is aan de heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden, tweeënveertig maanden lang.(op 11,2)'

Nu we hebben vastgesteld wat de duur van het vertreden zou zijn, is het nog zaak om het begin of het einde te bepalen. Merk op dat deze gebeurtenis door Johannes in verband met de tempel wordt gebracht.

'Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem door heerlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is. (luk 21,20)'

Dit sprak Jezus tegen zijn volgelingen, zodat ze een duidelijk aanknopingspunt hadden wanneer te vluchten uit Jeruzalem. Het woord heerlegers komt van stratopedon wat betekent militairen in een kamp 2) soldaten in een kamp of een leger. Dus wanneer Jeruzalem omsingelt zou worden door een leger met een kamp, dan zou haar verwoesting nabij zijn.

Ik citeer wikipedia inzake de joodse oorlog:

De joodse oorlog van 66-70

Toen greep keizer Nero in en stuurde zijn in diskrediet geraakte generaal Vespasianus naar Caesarea met 60.000 legioensoldaten. Hij ging grondig te werk en tegen 68 had hij Galilea en de kuststrook onder controle. De overlevende opstandelingen verschansten zich in Jeruzalem. In een korte burgeroorlog werden alle joden die wilden onderhandelen met de Romeinen vermoord door deze 'hardliners', de zeloten.

Ondertussen was Nero in 68 gestorven en Vespasianus' soldaten verklaarden hem tot de nieuwe keizer. Deze ging naar Rome om de troon op te eisen en liet het verder neerslaan van het verzet over aan zijn zoon Titus.

Deze begon onmiddellijk met de belegering van Jeruzalem. Nadat de joodse verdediging ernstig verzwakt was door hongersnood kwam de laatste bestorming door de Romeinen op 29/30 augustus van het jaar 70. Dit wordt nog steeds door de joden herdacht op Tisja Beav(!!). Er was geen houden meer aan en de hele stad werd in de as gelegd. Hoewel Titus de tempel ongeschonden in handen wou krijgen, ging deze ook in vlammen op.

Nadat de tempel in vlammen was opgegaan, was het vertreden ook afgelopen. Want de tempel was de laatste nederzetting van de joden. Dus het einde van het vertreden was volgens bovenstaande bron augustus 70. Ik snap bijster weinig van de joodse kalender en daarom zal je zelf het begin van het vertreden moeten uitrekenen als je dat wilt weten. De joodse oorlog duurde van 66-70, en volgens onze kalender is 42 maanden 3,5 jaar. Klopt wel aardig in mijn optiek.


Samengevoegd:

Quote:

Matt 24:34:

34 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren. 35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.

Maw: niemand weet wanneer het gebeurt, maar het zal gebeuren voordat 'deze generatie' verdwenen is.

Dan mag je vervolgens speculeren over wat met 'deze generatie' bedoeld wordt. Just my 2 cents: ik denk dat Jezus simpelweg de apostelen bedoelt en dus kunnen we hieruit de conclusie trekken dat Jezus ernaast zat.

Jesaja noemt Juda en Jeruzalem ook hemelen en aarde (jes 1,1-2)

Ik ben het eens met je dat Jezus die generatie bedoelde, maar niet dat Hij er naast zat. Logisch dat je dat denkt aangezien er zo weinig aandacht aan de joodse oorlog op scholen wordt besteed. Op schaal bekeken was deze oorlog vele malen erger dan wo II. Er stierven tussen 66-70 meer dan een miljoen joden op een geschatte wereld bevolking van rond de 200 miljoen (zie: link ). Dus ongeveer 0,5 procent van de wereldpopulatie stierf toen!! In 1940 telt het aantal mensen 2,3 miljard waarvan wss 6 miljoen joden stierven tussen '40-'45, hetgeen ongeveer 0,25 procent van de wereldbevolking was. Kortom, de Joodse oorlog was vele malen zwaarder en de reden waarom ik dit er ff bij aanhaal is omdat je mi goed leest wat er staat, maar de foute conclusie trekt:

'Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal. (mat 24,21)'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het „vertreden†van dat koninkrijk in de dynastie van Davidische heersers begon niet toen de Romeinen de stad Jeruzalem in 70 G.T. verwoestten.

Het begon eeuwen voordien met de omverwerping van die dynastie in 607 v.G.T. door de Babyloniërs, toen Nebukadnezar Jeruzalem verwoestte en de onttroonde koning Zedekia gevangennam, waarna het land woest kwam te liggen 2Kon 25:1-26

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat is een interessante vraag die ik zal proberen te beantwoorden.

In de Bijbel worden 'wolken' ook wel gebruikt om God's toorn mee aan te duiden tegen de vijanden van Zijn mensen. Zoals bv in de volgende vers:

'De last van Egypte. Ziet, de HEERE rijdt op een snelle
wolk
, en Hij zal in Egypte komen, en de afgoden van Egypte zullen bewogen worden van Zijn aangezicht, en het hart der Egyptenaars zal smelten in het binnenste van hen.(jes 19,1)'

God reed niet letterlijk op een wolk en de harten van de Egyptenaars smolten ook niet in hun binnenste. Doch Egypte werd wel geoordeeld (jes 20,1-6) middels de Assyriers. Hier betekende Gods rijden op de wolk dus het oordeel wat uitgevoerd werd door mensen. De gedachte dat Jezus letterlijk op een wolk komt, correspondeert niet met wat er in het O.T. staat. Ik ben van mening dat met 'komen op de wolken' de Romeinen bedoelt worden die Gods oordeel uitvoerden.

Je hebt geen antwoord gegeven op wat het einde der tijden dan zou moeten zijn volgens jou.

Daarnaast staat er met het komen op de wolken het volgende:

30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

Wat is het teken in de hemel? Hoe kunnen alle geslachten der aarde Hem zien? Wat is die kracht en heerlijkheid?

Je gaat alleen in op de wolk, een tekst uit het OT en zegt dan dat dit de romeinen zijn. Maar dat is alleen oordeel en geen heerlijkheid en kracht, dus ik vind het nogal dunnetjes deze vergelijking van jou.


Samengevoegd:

Quote:

(Lukas 21:24) . . . en Jeru̱zalem zal door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën zijn vervuld.

Wanneer begon het "vertreden "en wanneer eindigde het?

24 En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.

We moeten onderscheid maken tussen de profetie over de verwoesting van de tempel m.b.t. de Joden en het einde der tijden. Na de vernietiging van de tempel zijn de Joden over de hele aarde verspreid en is Jeruzalem vanaf die tijd vertreden door andere natien. Kijk maar naar de geschiedenis van Jeruzalem, kruistochten etc etc Het eerste bewijs dat de eindtijd is aangebroken is het ontstaan van de Joodse staat in 1948 en vervolgens het in handen krijgen van Jeruzalem na de 6 daagse oorlog. Toen was Jeruzalem weer in handen van de Joden voor het eerst na de verwoesting in 70 na Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid