Spring naar bijdragen

U2 in de 90s


Aanbevolen berichten

U2 is een geweldige band met voornamelijk het album 'Achtung Baby'. Ik zou dus zeggen: goede koop. :D De betekenis achter de teksten... er zit in ieder geval geen geheime duivelse boodschap achter. Het is voornamelijk gebaseerd op romantiek etc. Af en toe negeert het enigszins de Victoriaanse zedelijkheid, maar daar moet je maar mee leren leven. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Achter elke tekst van iedere artiest zit iets. Ze worden nl. geschreven vanuit de belevingswereld vanuit de persoon. Dus interpretaties kunnen heel erg veel verschillen bij teksten, maar degene die het best weet wat het betekent is nog steeds de songwriter zelf. 'I was nailed to a cross and resurrected' doet snel aan Jezus denken, maar de songwriter kan heel goed bedoelen 'ze hadden me te pakken, maar ik kwam terug' (dit is een voorbeeld, geen bestaande songtekst). Je kan achter iedere boom wel een demon zoeken, maar dat is nergens voor nodig. U2 is een heel goede band en ze staan voor de zorg voor de armen (m.n. Bono). En zoals Gorthaur ook al zei, als je ze niet wilt, mag je ze wel opsturen hoor (naar mij natuurlijk). smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

kijk ik zoek dit m.n. op voor me vader want ik had ze gekregen van een oom die niet helemaal sure was over die texten maar ik ga ze eg niet weg doen hoor!

Ik meen dat U2 ook christelijke liedjes in hun reportoir heeft zitten en ook minstens een aantal bandleden christen zijn. Ik meen iig Bono.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, de bandleden van U2 zijn inderdaad christen. Allemaal, volgens mij. Er heeft zelfs nog eens een stuk in de Visie (EO-gids) gestaan. Dus je hoeft geen duistere boodschap te vermoeden. Bovendien hangt dat er ook maar net vanaf wat je onder 'duister' verstaat. Is het uiten van twijfel duister?

Zo heeft Bon Jovi ook enkele kritische nrs. Bijv: 'Hey God, tell me what the hell is going on?'. Eigenlijk is dat gewoon een aanroep tot God, maar mensen kunnen dat anders interpreteren. Of 'Something to believe in': If I don't believe in Jesus, how can I believe the pope? If I don't believe in heroïn, how can I believe in dope? If there's nothing but survival, how can I believe in sin? In a world that gives you nothing, you need something to believe in'.

Zelf vind ik het onzin om muziek als 'duister' te bestempelen. Ik luister graag naar bands als Within Temptation en Rammstein. De mens heeft nu eenmaal een duistere kant. Die hoef je niet te verstoppen. Het is juist goed als je je duistere kant kunt 'luchten' door naar die muziek te luisteren knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik meen dat U2 ook christelijke liedjes in hun reportoir heeft zitten en ook minstens een aantal bandleden christen zijn. Ik meen iig Bono.

het nummer 40 van U2 is een bewerking van de eerste verzen van psalm 40. 3 van de 4 bandleden van U2 zijn christen, ik heb ook wel is verhalen gehoord dat nummer Adam inmiddels ook christen is. Wat ik uit de biografie van U2 kan opmaken (Bono over Bono) dat Bono, The Edge en Larry uit een zware charismatische kerk komen, waar ze in de jaren '80 uit zijn gestapt, omdat ze tussen de kerk en de band moesten kiezen. In dezelfde biografie legt Bono de journalist die hem interviewt voor het boek op een gegeven moment het evangelie uit.

Of je U2 als band vindt kunnen, hangt denk ik vooral af van de visie die je hebt op kunst en cultuur. Houdt je er een enge (smalle) visie op na, dan wil je dat alle kunst en cultuur die je tegenkomt tot eer van God is, letterlijk en tekstueel. Als je er een iets bredere visie op kunst en cultuur op na houdt, zul je denk ik eerder kijken of kunst en cultuur in esthetische zin God de eer brengt. (maw heeft de artiest z'n best gedaan om iets zo goeds en zo moois mogelijks neer te zetten). Als je er een nog bredere visie op kunst en cultuur op na houdt, dan zijn kunst en religie (en filosofie) verschillende gebieden die allebei verwijzen op hun eigen manier naar een hogere werkelijkheid.

Dus ja, wat je van U2 vindt, en of je het vindt kunnen hangt van je eigen wereldvisie af, niet van de band.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie meningen

Ik dacht dat ik die al gegeven had. smile.gif

Maar goed:

Ik vind dat er niks mis is met U2, en bepaalde nummers zelfs christelijk te noemen vind. Waarbij ik wel zeg dat al was alles seculier ik dan nog steeds zou vinden dat er niks mis is met U2.

Ik vind het leuke muziek die ik best af en toe draai.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb pas 3 cd's van u2 uit the 90s gekregen. Om precies te zijn:

rattle and hum

achtung baby

pop

weet iemand hier de betekenis achter de teksten f zeggen jullie allemaal \"iz niet goed\"?

gr. robert

of de muziek van U2 het alles verterend vuur kan doorstaan? Geen idee, (aaar dat geldt wat mij betreft voor ieder mens en/of zijn vruchten).

Zelf vindt ik U2 echt eel erg goed. (muv Zooropa en Achtung Baby)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Achtung Baby

Track 3: One

Track 4: Until the End of the World

Track 5: Who's Gonna Ride Your Wild Horses

Track 8: Mysterious Ways

Track 12: Love Is Blindness

Oh néé, daarvan gaat niemand met recht beweren dat het geen goed U2 album is! nosmile.gif

Over Zooropa zou je inderdaad enigzins kunnen stellen dat een hoop nummers een experimentele vorm hebben waarvan we wellicht blij mogen zijn dat de band de fase dóór is geweest en gelukkig achter zich heeft gelaten knipoog_dicht.gif

Maar ook op dit album staan wel leuke dingen, bekijk de clip van Numb bijvoorbeeld eens, of luister naar Daddy's Gonna Pay For Your Crashed Car.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het album Pop in zijn geheel vindt ik niet bijster fantastisch, mmar ook hier duike er weer op U2eriaanse wijze een aantal fantastische nummers op.

Ik noem: Staring at the Sun, Please, en het kippenvel oproepende Wake Up Deadman. Brrrrrrrrrrr

*oeps, post was niet aan mij gericht maar toch!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid