Spring naar bijdragen

U2 in de 90s


Aanbevolen berichten

Henk van Zon, daar waar ik een boek van had gelezen, vind U2 niet echt een christelijke band. Zo zingt Bono op het album All that you can't leave behind: The word of Jesus is stic... Of te wel de woorden van Jezus doet mijn keel stikken? En Rattle & Humn waarin Bono zingt met Bob Dylan love rescue me (psalm 23) dat de woorden van God hem niet meer vertroosten. Ik weet niet wat ik van Bono moet denken, laatst zag ik hem bij Bill Hybels (als ik het goed heb) en dat was een fantastische getuigenis. Maar Bono heeft anderzijds ook wel vage uitspraken van: Alles wat ik zing dat is waarheid en alles wat ik zeg dat lieg ik.

Henk van Zon:

Waarom gooit Bono de sleutels van het Koninkrijk van God weg? Wil hij niet naar de hemel?!

U2 LYRICS

"The First Time"

I have a lover

A lover like no other

She got soul, soul, soul, sweet soul

And she teach me how to sing

Shows me colours when there's none to see

Gives me hope when I can't believe

That for the first time

I feel love

I have a brother

When I'm a brother in need

I spend my whole time running

He spends his running after me

When I feel myself going down

I just call and he comes around

But for the first time

I feel love

My father is a rich man

He wears a rich man's cloak

Gave me the keys to his kingdom coming

Gave me a cup of gold

He said I have many mansions

And there are many rooms to see

But I left by the back door

And I threw away the key

And I threw away the key

Yeah, I threw away the key

Yeah, I threw away the key

For the first time

For the first time

For the first time

I feel love

Bron: Henk van Zon.

U2

In de jaren tachtig gold U2 als de meest populaire rockband ter wereld.

Terwijl veel popbands in alle openheid het satanisme omarmden, verwerkte de Ierse rockgroep allerhande verwijzingen naar bijbelse uitspraken en symbolen in haar teksten, toespelingen echter die op zijn zachtst gezegd ‘dubbelzinnig’ te noemen zijn.

Tijdens het zingen van 'Helter Skelter' draagt leadzanger Bono een omgekeerd kruis dat hij demonstratief aan het oog van de camera toont. (Het omgekeerde kruis symboliseert de bespotting en afwijzing van Jezus. Kettingen met dit antichristelijke symbool worden met name door veel satanisten gedragen.)

In het lied ‘God’s Country’ verklaart leadzanger Bono: “I stand with the sons of Cain†(Ik sta aan de kant van de zonen van Kaïn). Kaïn was de goddeloze man die zijn onschuldige broer Abel om het leven bracht. Gods Woord verklaart uitdrukkelijk dat Kaïn onder één hoedje speelde met satan.

“Kaïn, die voortkwam uit hem die het kwaad zelf is…†(1 Johannes 3:12)

“Wee hun, want zij zijn de weg van Kaïn opgegaan, … dwaalsterren, voor wie de donkerste duisternis voor eeuwig is weggelegd.†(Judas 1:11 en 13)

In het midden van de jaren tachtig, toen de groep al een grote schare fans om zich heen verzameld had, voerde Bono een overtuigende interpretatie op van het Stones-nummer “Sympathy for the devil†: “I’m pleased to meet you! I hope you guess my name!†(Duivel, aangenaam kennis met je te maken! Ik hoop dat je op mijn naam kunt komen!)

Tijdens zijn optredens heeft Bono zich herhaaldelijk de rol van Lucifer aangemeten, bijvoorbeeld in het karakter van ‘The Fly’ (de Vlieg) - een verwijzing naar Beëlzebub (vertaald: de heer van de vliegen). In Gods Woord wordt Beëlzebub aangeduid als ‘de vorst der demonen’. Tijdens de Zoo-TV tour in 1993, onthulde Bono zijn nieuwe persona, Mr. MacPhisto, door trots en uitdagend over het podium te paraderen met satanische horens op zijn hoofd. Bono verklaarde later dat het concept van MacPhisto ontleend is aan de gelijknamige Duitse film die gebaseerd is op de historische figuur van de tovenaar Mephistofeles. De film gaat over een rockster die zijn ziel aan de duivel verkoopt in ruil voor roem en succes.

In een interview met Spin Magazine (1997) vertelt Bono dat hij het betreurt dat hij zijn satanische kant pas tijdens zijn opvoering van ‘de Vlieg’ ontdekt heeft.

Zowel ‘Mr. MacPhisto’ als ‘The Fly’ zijn opgetuigd met allegorische elementen die uiteenlopende interpretaties mogelijk maken. Dit maakt het mogelijk om opmerkingen over de duistere achtergronden van deze ‘stage personalities’ bijvoorbeeld af te doen als ‘gebrek aan gevoel voor en inzicht in de poëtische gelaagdheid van de teksten en performances van U2’. Wel, poëzie is een prachtig mooie gave van God. Diezelfde God zegt echter in Zijn Woord: “Zie, de vreze des HEREN – dat is wijsheid,

en van het kwade te wijken is inzicht.†(Job 28:2Cool

Een andere reactie op vraagtekens bij Bono’s duistere alter ego’s is dat U2 de duisternis niet omarmt maar juist aan de kaak stelt. Bono zei erover: "Drijf de spot met de duivel en hij zal van u vlieden."

Het is de vraag of de duivel wakker ligt van karikaturen van zijn persoon, en al helemaal als deze maskerades ruimte laten voor de meest uiteenlopende interpretaties… Zou het niet eerder zijn: “Drijf de spot met de duivel en hij zal doen alsof hij voor je vlucht, terwijl hij in werkelijkheid jouw bespotting van hem omdraait in een bespotting van die simplistische godsdienstige opvattingen over het kwade�

In een later interview zegt Bono: “Ik lieg voortdurend. Alleen in mijn liedteksten vertel ik de waarheid.â€

Als Bono in een interview voor het blad ‘Mother Jones’ (mei 1989) gevraagd wordt of hij gelooft dat Jezus de enige weg is, antwoordt hij: “Dat kan ik niet accepteren. Ik kan dit fundamentalistische concept niet accepteren… opvattingen als ‘De weg is zo smal als het oog van een naald’ en meer van dat soort ideeën. Eerlijk gezegd denk ik dat die smalle weg bedoeld is om de fundamentalisten buiten de deur te houden.â€

“Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.â€

Johannes 14:6

Over de noodzaak van de wedergeboorte zegt Bono in hetzelfde interview:

“Ik heb dat hele ‘wedergeboorte’-label nooit echt geaccepteerd. Het is een prachtige term, alleen jammer dat het zo misbruikt is. Ik heb het alleen aanvaard in de zin dat ik gek ben op het hele idee van opnieuw geboren worden.... Maar weet je, ik denk dat mensen elke dag opnieuw geboren zouden moeten worden! Snap je? Elke dag, opnieuw en opnieuw en opnieuw!â€

Opnieuw een cryptisch antwoord, waarmee je het ‘vanuit een bepaalde, diepzinnig-filosofische en poëtische invalshoek beschouwd’ met enige goede wil ‘eens’ zou kunnen zijn. Tegelijk een antwoord dat het belang en de zeggingskracht van Jezus’ woorden verdoezelt…

Jezus zei:

“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.†Johannes 3:3

“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.†Johannes 3:5

“Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zó is een ieder, die uit de Geest geboren is.†Johannes 3:7 en 8

“Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.†Johannes 3:16

â€Waarachtig, ik verzeker u: ik ben de deur voor de schapen. Wie vóór mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar de schapen hebben niet naar hen geluisterd. Ik ben de deur: wanneer iemand door mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden.†(Johannes 10:7-9)

Over deze Goede Herder zingt Bono in zijn samen met Bob Dylan geschreven en deels op Psalm 23 geïnspireerde lied ‘Love Rescue me’: “Though I walk through the valley of the shadow, yet I will fear no evil. I have cursed thy rod and staff, they no longer comfort me.†Vertaald: “Zelfs al ga ik door een dal van duisternis, toch vrees ik geen kwaad. Ik heb uw stok en uw staf vervloekt. Niet langer bieden zij mij vertroosting.â€

Als kind van een protestantse moeder en katholieke vader en geboren en opgegroeid in het door de protestants-katholieke godsdienstoorlog geteisterde Dublin, heeft Bono uit eerste hand meegemaakt hoe religie relaties kapot kan maken en een samenleving kan verscheuren, doordat mensen God in hun beheersbare kadertjes willen plaatsen. Met recht trekt hij van leer tegen dit bekrompen religieuze denken. God is oneindig veel groter dan alle religieuze ‘doosjes’ van deze wereld bij elkaar. Tegelijkertijd staat diezelfde ontzagwekkend hoog verheven God geen enkele ‘ruimdenkende’ interpretatie toe als het gaat om de weg die naar Hem en Zijn kloppende Vaderhart leidt:

“Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.†Johannes 14:6

De antichristelijke personages die Bono op het podium heeft neergezet worden door velen uitgelegd als onschuldige maatschappijkritische uitbeeldingen van de strijd tussen goed en kwaad. De teksten waarin Jezus wordt opgevoerd als een verwarde, machteloze man zouden we moeten opvatten als poëtische verwijzingen naar wat de mensen van Hem hebben gemaakt. De teksten waarin de stok en de staf van de Goede Herder vervloekt worden en waarin God wordt neergezet als iemand waar je het niet van moet verwachten, zouden we moeten zien als een oproep om niet te wachten tot God doet wat wij mensen zelf moeten doen. Et cetera…

Veel gelovige christenen beschouwen U2 als een christelijke rockband.

“Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd.†Romeinen 14:5

De politiek geëngageerde Bono wordt door grote wereldleiders omarmd en draagt zijn ‘christelijke waarden’ van sociale gerechtigheid en praktische naastenliefde op de meest uiteenlopende podia uit, zoals recentelijk op het World Economic Forum in Davos. De rockartiest brengt zijn woorden en waarden actief in de praktijk en heeft aanzienlijke porties van zijn tijd en luxe opgeofferd om ‘uit te reiken’ aan de allerarmsten en aan aids-patiënten. Niet zonder recht legt Bono in zijn teksten de vinger op de zere plek van veel christenen, die van ‘geloof zonder werken’. Het opkomen voor de armen en verdrukten is een zaak die God, die Zichzelf ‘een Vader en rechter van weduwen en wezen’ noemt zeer ter harte gaat. “Zuivere en onbevlekte godsdienst voor God, de Vader, is: omzien naar wezen en weduwen in hun druk en zichzelf onbesmet van de wereld bewaren.†(Jakobus 1:27)

Of Bono’s werken voortkomen uit een persoonlijk geloof in het exclusieve plaatsvervangende lijden en sterven van het Offerlam Jezus Christus, valt echter nergens met zekerheid uit zijn songteksten, uitspraken en interviews op te maken.

“Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan “

Efeziërs 2:8 en 9

Het bovenstaande maakt genoegzaam duidelijk dat de zanger van U2 door de jaren heen in zijn teksten, uitlatingen en stage personalities het ene rookgordijn na het andere heeft opgetrokken met betrekking tot de vraag waar hij nu precies staat als het gaat om de aanvaarding van Christus Jezus als de Weg, de Waarheid en het Leven, zonder Wie niemand tot de Vader komen kan.

Het gepuzzel rondom de christelijke status van U2 en het resulterende gekrakeel tussen christelijke fans en hun tegenstanders in het christelijke kamp heeft alleen maar bijgedragen aan het aureool en daarmee aan het succes van de rockband.

Duidelijk èn - gezien zijn achtergrond - begrijpelijk is in elk geval dat Bono nergens bij wil horen en door geen enkele partij ‘geannexeerd’ wenst te worden en waarom zouden we hem dat kwalijk nemen? Laten we hem alsjeblieft respecteren in zijn oprechte bewogenheid voor de misdeelden! Laten we deze man zijn eigen zoektocht naar God gunnen!

Uiteraard rust op de christelijke fans een extra verantwoordelijkheid om te bidden dat God hun geliefde artiest krachtig gaat aanraken en dat hij zijn licht zo zal laten schijnen dat de hemelse Vader erdoor verheerlijkt wordt. De verleidingen van de duisternis zijn voor een rockster immers even zo groot als zijn mogelijkheden om op een zichtbare manier bij te dragen aan het verlichten van het lot van de armen en verdrukten van onze wereld…

Na dit alles:

Bono heeft Bill Hybels gebeld voor een interview. Hij verkondigde het evangelie van Jesaja en het evangelie van Jezus. (maar ja volgens de auteur Henk van Zon, zou hij wat hij niet zingt liegen?!) en deed een oproep om te zien naar je naaste, mensen met aids en die honger hebben.

De mening van de auteur van het boekje is dat Bono wel gelovig is maar dat U2 een wereldse band is. Wel raar zoveel tegenstrijdigheden! Maar wel duidelijk naar voren komen de teksten van Bono, die wel dubieus zijn zoals het liedje waar hij Psalm 23 bezingt met Bob Dylan. Jezus zegt: Wie niet voor mij is, is tegen Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kan je beter kijken naar de manier waarop hij leeft en naar aanleiding daarvan een conclusie trekken (als je dat uberhaupt al nodig vind).

Liedjes zijn vaak op veel manieren te interpreteren. En als ik een lied zou schrijven over het feit dat ik God haat, dan betekent dat niet dat dat ook de waarheid is. Dat betekent alleen dat op het moment van schrijven dat gevoel er is.

Ik ben het erg eens met dit stukje uit je verhaal:

Quote:

Duidelijk èn - gezien zijn achtergrond - begrijpelijk is in elk geval dat Bono nergens bij wil horen en door geen enkele partij ‘geannexeerd’ wenst te worden en waarom zouden we hem dat kwalijk nemen? Laten we hem alsjeblieft respecteren in zijn oprechte bewogenheid voor de misdeelden! Laten we deze man zijn eigen zoektocht naar God gunnen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uiteraard rust op de christelijke fans een extra verantwoordelijkheid om te bidden dat God hun geliefde artiest krachtig gaat aanraken en dat hij zijn licht zo zal laten schijnen dat de hemelse Vader erdoor verheerlijkt wordt.

Walgelijk. Wie denkt Henk zelf te zijn?


Samengevoegd:

Quote:

maar weet niet precies wat ik dus van Bono moet denken.

Wie ben jij dat jij iets over Bono zou moeten vinden? God? Vriend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over hoe je over Bono moet denken: Ik denk dat we het al zwaar genoeg hebben om ons zelf te beoordelen. Daarbij weet ik niet hoe jij er tegenover staat. Maar ik krijg wel eens de indruk dat mensen zodra iemand muziek maakt de volmaakte christen moet zijn. Dat moet natuurlijk ook, maar dat moet een niet-muzikant ook en dat moet jezelf ook.

Over de muziek: De kracht van muziek is juist de controversiële boodschap en teksten die je tot nadenken zet. Teksten kunnen wat mij betreft over de mooie dingen van het leven gaan, maar ook over de donkere aspecten. Teksten kunnen de mening van de band uitdragen, maar kunnen ook vertellend en beschrijvend zijn en totaal niet overeen komen met enige opvatting. Teksten kunnen ook heel kritisch zijn. Teksten kunnen ook heel oprecht zijn.

Het probleem is denk ik dat er mensen zijn die een heel erg beperkt beeld hebben van waar teksten over moeten gaan en daardoor zaken kenmerken als 'fout'. Het is zo'n beperkte visie, dat als ze zouden besluiten de psalmen uit de bijbel te beoordelen, dat daar ook een stel zullen worden bestempeld als een fout lied (denk bijv. aan psalm 137).

Dan over de citaten: Ik vind dat in die post ze totaal uit hun context worden gehaald en vervolgens op de meest cynische en negatieve manier die er maar mogelijk is worden uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid