Spring naar bijdragen

Hoe ver kan je gaan bij een vriendschap?


Aanbevolen berichten

Dat snap ik net niet eigenlijk, je 'knuffelgedrag' (wat een woord) aanpassen als je een lief hebt. Dan impliceer je toch dat dat knuffelen eigenlijk toch wel meer was dan iets puur en compleet vriendschappelijk, want ja, anders zou je dat toch ook gewoon kunnen doen als je wel een lief hebt, een relatie betekent niet dat je geen vriendschappen mag onderhouden he. Voor mij is een dikke knuffel op z'n tijd iets wat er gewoon bijhoort bij sommige mensen. Als troost, als vorm van afscheid, als steun, gewoon als manier om te zeggen 'ik heb jou graag, ik voel me goed bij jou'. Mijn vriend vond dat eerst vreemd omdat hij niet zo'n knuffelaar is maar ondertussen weet hij gewoon dat ik mensen die ik graag heb graag knuffel. Hem knuffel ik trouwens ook graag, maar zo'n knuffel heeft toch een andere gevoelswaarde dan een knuffel van een vriend(in), of een knuffel van mijn mama ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik had het er over dat kusjes voor een wat diepere relatie gaat dan 'just friends'. Ik had het niet over dat je je vrienden maar gewoon onder moet zoenen.

Ja dat weet ik. Kun je niet even proberen om te begrijpen wat ik bedoelde te zeggen? Het is een vergelijking, je moet het niet letterlijk nemen.. maar ja laat ook maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja dat weet ik. Kun je niet even proberen om te begrijpen wat ik bedoelde te zeggen? Het is een vergelijking, je moet het niet letterlijk nemen.. maar ja laat ook maar.

Ik begrijp het, en ik zeg hoe ik het bedoel, zodat duidelijk wordt dat andere vergelijkingen niet 'kloppen', want dat wordt er niet mee bedoeld.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn jullie soms met elkaar getrouwd?


Samengevoegd:

Quote:

Dat snap ik net niet eigenlijk, je 'knuffelgedrag' (wat een woord) aanpassen als je een lief hebt. Dan impliceer je toch dat dat knuffelen eigenlijk toch wel meer was dan iets puur en compleet vriendschappelijk, want ja, anders zou je dat toch ook gewoon kunnen doen als je wel een lief hebt, een relatie betekent niet dat je geen vriendschappen mag onderhouden he. Voor mij is een dikke knuffel op z'n tijd iets wat er gewoon bijhoort bij sommige mensen. Als troost, als vorm van afscheid, als steun, gewoon als manier om te zeggen 'ik heb jou graag, ik voel me goed bij jou'. Mijn vriend vond dat eerst vreemd omdat hij niet zo'n knuffelaar is maar ondertussen weet hij gewoon dat ik mensen die ik graag heb graag knuffel. Hem knuffel ik trouwens ook graag, maar zo'n knuffel heeft toch een andere gevoelswaarde dan een knuffel van een vriend(in), of een knuffel van mijn mama ofzo.

Ik kan me wel voorstellen dat je je knuffelgedrag aanpast, maar dan alleen als je partner problemen heeft met je knuffelgedrag. Dan kan je je best aanpassen, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik begrijp het, en ik zeg hoe ik het bedoel, zodat duidelijk wordt dat andere vergelijkingen niet 'kloppen', want dat wordt er niet mee bedoeld.
smile.gif

Nee maar het toont dus wel aan dat de redenering op zich niet klopt. Ik zei namelijk dat knuffels speciaal moeten blijven en enkel voor je man/vrouw, waarop jij zei; daar hebben we kusjes voor. Alsof als je nog iets anders hebt om het speciaal te maken, het prima is als je dat andere wat ook speciaal kan zijn, met jan en alleman deelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee maar het toont dus wel aan dat de redenering op zich niet klopt. Ik zei namelijk dat knuffels speciaal moeten blijven en enkel voor je man/vrouw, waarop jij zei; daar hebben we kusjes voor. Alsof als je nog iets anders hebt om het speciaal te maken, het prima is als je dat andere wat ook speciaal kan zijn, met jan en alleman deelt.

Ik denk dat het uiteindelijk gewoon een kwestie van smaak is, de 1 vind knuffels te intiem om met iedereen te delen, de ander vind het prima en heeft hetzelfde met kusjes, prima toch?

Ikzelf vind met knuffelen ook helemaal niets mis. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn jullie soms met elkaar getrouwd?

Grapje zeker widegrin.gif

Quote:

Je moet het speciaal houden.

Als ik dan zo vrij mag zijn om het te betrekken op mijn eigen situatie: Mijn knuffels zijn altijd speciaal.

Laat ik het zo stellen: Je kan van vele mensen houden en dat doe ik ook. Ik ben er ook een voorstander van om dat soort dingen uit te spreken. Dus het zou zomaar voor kunnen komen dat ik tegen iemand anders dan mijn echtgenoot zeg 'Ik hou van jou'. Die vorm van houden van is echter niet te vergelijken met de manier waarop ik van mijn man hou, dat is een totaal ander level. Maar daarom niet minder speciaal, oprecht op fijn.

Zelfde met knuffels. Ik kan meerdere mensen knuffelen, zowel vrienden als vriendinnen als mijn man. Het is een stukje genegenheid, zoals ook Iriacynthe zei. Het is iets wat je met elkaar deelt en ik kan dat stukje genegenheid met meerdere mensen delen. Allemaal op een andere manier omdat de vrienschappen allemaal anders zijn. Allemaal even speciaal dus. Maar nog steeds niet te vergelijken hoe ik mijn partner een kus of knuffel geef. Want de positie die hij heeft in mijn hart en leven zal niemand innemen. Maar daarom zijn de knuffels die ik aan vrienden geef ook niet meteen minder. Ze zijn net zo echt en net zo speciaal voor mij. Ze zitten alleen op een ander level.

En mijn man weet dit van mij. Hij weet met welke mensen ik knuffel, van welke mensen ik hou. Maar dat geeft geen problemen, hij heeft net zo goed die genegenheid naar hen toe, op zijn eigen manier. En ook hij houdt van mensen en spreekt dit uit. Toch vind ik het niet minder speciaal als hij mij een kus geeft, een knuffel geeft of uitspreekt van iemand te houden. Want al die manieren zijn anders dan de manier waarop hij van mij houdt. Die scheiding is voor ons duidelijk zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie post Nynthe smile.gif

Ik knuffel mensen als ze me zeer dierbaar zijn. Het is wel iets wat ik niet makkelijk doe, ik moet iemand wel echt erg waarderen voordat ik knuffel. Dat is een grens die ik zelf op die manier prettig vind te behouden. Als kind was ik een ontzettende knuffel (zoals mijn ouders altijd zeiden), ik knuffelde altijd en iedereen. In de pubertijd is dat een tijd verloren gegaan, waardoor ik mij ook erg eenzaam heb gevoelt. Nu is het terug, maar alleen bij personen waarbij knuffelen vertouwd is. Knuffelen vind ik heerlijk, het is niet alleen een uiting van genegenheid, maar helpt me ook mijzelf lekker te voelen in mijn huid en het gevoel te hebben dat mijn lichaam bij mij hoort.

Er is een vriendin die ik zelfs altijd een paar kussen geef, en niet alleen op de wang. Dat kan gewoon, ik mag haar gewoon bijzonder graag. Ook heb ik wel eens hand in hand gelopen met die vriendin en ook bij een andere. Niet uit verliefdheid o.i.d. maar wel een soort uiting van verbondenheid en een gebaar van troost van tijd tot tijd. Diepe vriendschap kan in mijn ogen tot op een bepaalde hoogte dichtbij liefde als in relatie komen.

Vriendlief is erg knuffelig t.o.v. zowel mensen van het eigen geslacht als van het andere geslacht. Ik ga niet liegen en zeggen dat ik dat nooit moeilijk vind, maar het hoort bij hem. Bij hem lijkt de drempel ook lager om te knuffelen met mensen. Mijn jaloezie zal daar deels vandaar komen, ik wil vaak wel knuffelen, maar durf niet, of denk dat mensen het andersom niet willen. Hij staat bekend als knuffelbeer.

Hoe ver kun je gaan, was de vraag. Ik denk dat dit niet makkelijk te generaliseren is. In mijn ogen moeten er twee mensen in ieder geval een vertrouwd en veilig gevoel bij hebben. Wanneer één of beiden een relatie hebben dan dus drie of vier partijen. Daarnaast moet het mijns inziens een uiting van genegenheid zijn, van liefhebben en niet een knuffel waarvan gehoopt wordt dat deze uitgroeit tot meer wanneer één of beiden in een relatie zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf knuffelde ik eerst bijna nooit. Zelf ben ik van 21 tot 25 december op Diverse City geweest van YOUTH FOR CHRIST. We waren met een groep van ong. 32 jongeren en 10 leiding. We waren daar met z'n alle bezig met vrijwilligers werk en Gods koningkrijk. Ik heb volgens mij daar nog nooit zoveel geknuffeld als in de rest van mijn leven. Het was echt een betrokken knuffel. Ik vond het daar dan ook goed om te doen. Ik weet niet of het nu veranderd is maar je moet wel echt een band met ze hebben en ze kunnen vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mooie post Nynthe
smile.gif

Dank je smile.gif

Quote:
Daarnaast moet het mijns inziens een uiting van genegenheid zijn, van liefhebben en niet een knuffel waarvan gehoopt wordt dat deze uitgroeit tot meer wanneer één of beiden in een relatie zitten.

Oei, deze vind ik ook erg sterk ja! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik hou ervan om mensen te knuffelen, zie er ook geen kwaad in. Natuurlijk is een knuffel met de een weer anders dan met de ander. Maar soms kan ik een enorme behoefte hebben aan een schouder, even een arm om me heen en niets is fijner wanneer er dan een vriend of vriendin voor je is. Je kan veel liefde geven in een knuffel :D. Verder knuffel ik ook wel mensen die ik minder goed ken, ik gun hen net zo goed liefde.

Zo heb ik ook wel eens met een

bordje rondgelopen, je krijgt soms echt leuke reacties (of mensen die denken dat ze gratis Huggies krijgen ^^).
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Quote:

Graag.
smile.gif

Heerlijk antwoord. worshippy.gif Van mijn part lebber je als vriend en vrienden elkaars amandelen eraf. Als jullie dat willen, dan is het toch prima. Mensen zelf moeten bepalen wat wel mag of niet in dat soort situaties. Hier om 'antwoord' vragen heeft niet zo veel zin denk ik. Iedereen denkt er het zijne van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid