Spring naar bijdragen

Kennen moslims ook wonderen?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Dus beweer je dat elke wonder die in de koran te vinden is en NIET in de bijbel door de profeet Muhammed s.a.w.s. is overgeschreven van de bijbel? Nou knap hoor dat een analfabeet dat kan doen. En dat het niet overgenomen van iets kan worden omdat het nooit eerder vermeld was.

Mohammed kan het ook verzonnen hebben dat weet je niet. Andere wonderen kunnen uit de bijbel komen, zelf denk ik dat dat de meest logische verklaring is omdat in de tijd van Mohammed de boeken van het oude en nieuwe testament gewoon te raadplegen waren. Maar uiteraard mag je het met deze verklaring niet eens zijn, al denk ik dat de aanwijzingen voor dit argument niet moeilijk te vinden zijn.

Een analfabeet kan nog wel luisteren(ik neem aan dat analfabetisch niet gelijk staat aan doofheid) dus ook de bestaande wonderen die in de bijbel staan gehoord hebben!

Zijn analfabeet-zijn is dus geen argument! De koran schijnt juist mondeling te zijn overgebracht door Mohammed(koran=oplezing), en later werden die dingen pas op papier gezet. Het woord 'overgeschreven' wordt door Mohamed(met 1 m knipoog_dicht.gif ) ook niet genoemd maar hij heeft het over dat jullie profeet de wonderen heeft kunnen overnemen en dit hoeft bij voorbaat niet altijd schriftelijk te gebeuren maar kan ook mondeling, de mogelijkheid die ik schets is ook zeer aannemelijk namelijk mondelinge overlevering, de profeet Mohammed is tijdens zijn leven vaak in contact gekomen met christenen en joden, en zal genoeg gehoord hebben over de bijbel!

Quote:
Er zijn wel overeenkomsten dat komt omdat de koran een aanvulling is van hetgeen is voorgegaan.

Maar sommige dingen die in de bijbel zijn voorgegaan(lijden/kruisiging/opstanding van Christus) worden in de koran ontkent, vandaar dat ik het geen aanvulling kan noemen op de bijbel, maar meer een ontkenning van een aantal kernwaarheden in de bijbel voor mij als christen kan ik de koran daarom ook moeilijk als een aanvulling zien.(zie voor discussies hierover een aantal topics op dit forum smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 162
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Mohammed kan het ook verzonnen hebben dat weet je niet. Andere wonderen kunnen uit de bijbel komen, zelf denk ik dat dat de meest logische verklaring is omdat in de tijd van Mohammed de boeken van het oude en nieuwe testament gewoon te raadplegen waren. Maar uiteraard mag je het met deze verklaring niet eens zijn, al denk ik dat de aanwijzingen voor dit argument niet moeilijk te vinden zijn.

jezus kan ook alles verzonnen hebben, dat weet je niet.

wonderen uit N.T. kunnen ook uit de griekse wijsbegeerte komen, ik zelf denk dat dat de meest logische verklaring is. Maar uiteraard mag je het hier niet mee eens zijn, al denk ik dat de aanwijzingen voor dit argument niet moeilijk te vinden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor Dannyr:

Nee hoor dat weet ik wel zeker dat het niet verzonnen is.

Maar jou jouw geloof en mij mijn geloof :-)

Hoe kunnen al die wonderen die in de koran staan uit de bijbel komen terwijl er helemaaal niks terug te vinden ervan is in de bijbel :-s Kijk eens die link van me boven. Die staan echt niet in de bijbel.

Het is een aanvulling van de bijbel hoe die in zijn begin staat was. Daarna zijn er verschillende dingen erbij gekomen, waardoor er tegenstrijdigheden erin te vinden zijn. De bijbel is nu een boek van 66 boekdelen, brieven ofzo en het is verdeeld denk maar aan oude en nieuwe testament.

Sorry als ik hiermee je beledig dat is niet de bedoeling. Maar ik probeer je uit te leggen waarom ik iets vind/geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

jezus kan ook alles verzonnen hebben, dat weet je niet.

wonderen uit N.T. kunnen ook uit de griekse wijsbegeerte komen, ik zelf denk dat dat de meest logische verklaring is. Maar uiteraard mag je het hier niet mee eens zijn, al denk ik dat de aanwijzingen voor dit argument niet moeilijk te vinden zijn.

Jezus verzint helemaal niks!

Je moetwel correct formuleren namelijk dat je gelooft dat de evangelisten deze wonderen over Jezus verzonnen hebben, of dat de mensen die deze verhalen over Jezus vertelden dit verzonnen hebben. Maar uiteraard mag je het hier niet mee eens zijn, en doen voorkomen dat Jezus zijn eigen wonderen beschreef en ter plekke verzon. Een heel ander uitgangspunt dan de koran die aan Mohammed (hetzij dat Mohammed als Allah's spreekbuis fungeerde) wordt toegeschreven.


Samengevoegd:

Quote:

voor Dannyr:

Nee hoor dat weet ik wel zeker dat het niet verzonnen is.

Maar jou jouw geloof en mij mijn geloof
:-)

Dat is zo, dat is inderdaad geloof!

Quote:
Hoe kunnen al die wonderen die in de koran staan uit de bijbel komen terwijl er helemaaal niks terug te vinden ervan is in de bijbel :-s Kijk eens die link van me boven. Die staan echt niet in de bijbel.

Het is niet waar dat er geen enkel wonder uit de koran niet in de bijbel voorkomt!

Neem oa het verhaal van Mozes die op de rots slaat waarbij er 12 waterfonteinen ontstaan soera 2:60 en soera 7:160, dit verhaal komt rechtstreeks uit het oude testament namelijk exodus 15:27, maar wel met de kanttekening dat de bijbel spreekt over 12 waterbronnen en niet over 12 fonteinen.

Quote:
Het is een aanvulling van de bijbel hoe die in zijn begin staat was. Daarna zijn er verschillende dingen erbij gekomen, waardoor er tegenstrijdigheden erin te vinden zijn. De bijbel is nu een boek van 66 boekdelen, brieven ofzo en het is verdeeld denk maar aan oude en nieuwe testament.

Sorry als ik hiermee je beledig dat is niet de bedoeling. Maar ik probeer je uit te leggen waarom ik iets vind/geloof.

Nee hoor je beledigd me niet, maar dat er tegenstrijdigheden in de bijbel voorkomen is meer een leerstelling onderdeel van de islam. Maar dit moet ook aangetoond worden, dat is altijd waar de discussie met een moslim vaak op stuk loopt, omdat men vaak roept dat de bijbel vervalst cq aangepast is, maar als ik vraag op welke plaatsen de bijbel vervalst is en aangepast, en als ik de vraag hoe de originele manuscripten van de bijbel er dan uit hebben moeten zien geeft men vaak niet thuis. Dus meestal beland je dan toch op een dood spoor. De bijbel waar Mohammed het over heeft bestaat niet, want dat zou een bijbel zijn zonder het lijden en sterven van Christus en zonder de opstanding van Christus erin vermeld(ook wonderen)alle manuscripten van de bijbel bevatten deze passages zowel voor tijdens als na de tijd van Mohammed!

Of men komt met argumenten(voorbeelden) dat er 400 strijdwagens waren in het leger van David terwijl er in andere passages of manuscripten vd bijbel er 4000 strijdwagens van David worden genoemd, waarmee men dan wel zou aantonen dat de bijbel tegenstrijdigheden zou bevatten, terwijl het gewoon een overschrijffout kan zijn, en verder geen gevolgen heeft voor de geloofsleer dus geen tegenstrijdigheid in de geloofsleer van het christendom. Maar goed ik ben wat off-topic. Maar bovengenoemd voorbeeld geeft aan waarin een discussie met een moslim kan verzanden en meestal ook verzand.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is niet waar dat er geen enkel wonder uit de koran niet in de bijbel voorkomt!

Nee hoor je beledigd me niet, maar dat er tegenstrijdigheden in de bijbel voorkomen is meer een leerstelling onderdeel van de islam.

mvg

Danny

Ik zei niet ALLE wonderen die in de koran staan komen terug in de bijbel.

Danny het is niet 1 'overschrijfingsfout' maar, het zijn er heel wat.

Het zijn 66 boekdelen met verschillende schrijvers dus ja ik begrijp wel dat er wel verschillen dan erin kunnen zitten. Maar dan denk ik wat versta je onder een heilige boek?

Als er tegenstrijdigheden erin voorkomen kan je het dan nog wel als heilig beschouwen.

Ook zijn tegenstrijdigheden te vinden erover betreft de drie-eenheid, goddelijkheid van Jezus, Jezus de zoon van God erfzonde etc.

En dan nog maar niet te spreken over vele profeten in de bijbel: Zij zouden valse goden aanbidden en zij worden beschuldigd van incest, verkrachting en overspel.

p.s. Ik weet niet of de administrators het wel goed vinden dat ik hierover discusseer ik weet dat het een gevoelige onderwerp is. Dus als dit niet kan dan hoor ik het graag.

En Danny als je er meer dan nog over wilt weten kan dan ook buiten deze forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zei niet ALLE wonderen die in de koran staan komen terug in de bijbel.

Danny het is niet 1 'overschrijfingsfout' maar, het zijn er heel wat.

Het zijn 66 boekdelen met verschillende schrijvers dus ja ik begrijp wel dat er wel verschillen dan erin kunnen zitten. Maar dan denk ik wat versta je onder een heilige boek?

Het zijn verschillende schrijvers, die geispireerd door Gods Geest, in verschillende periodes verschillende gebeurtenissen beschrijven die met name betrekking hebben op Gods volk, het volk van Israel.

Quote:

Als er tegenstrijdigheden erin voorkomen kan je het dan nog wel als heilig beschouwen.

Vooralsnog ben ik tot op heden nooit noemenswaardige tegenstrijdigheden tegengekomen en ik heb al menig discussie met moslims gevoerd. Vaak gaat het om overschrijffouten of mis-interpretatie vd context van bepaalde delen uit de bijbel. Maar je mag me je tegenstrijdigheden wel mailen, maar er is volgens mij ook al een topic over, maar daar zijn al heel wat vermeende tegenstrijdigheden in de bijbel behandeld

Quote:
Ook zijn tegenstrijdigheden te vinden erover betreft de drie-eenheid, goddelijkheid van Jezus, Jezus de zoon van God erfzonde etc.

Deze onderwerpen zijn inderdaad al behandeld op dit forum mocht je deze willen lezen dan moet je vooral de bijdragen van nunc proberen op te zoeken, hij geeft veel goede antwoorden op al deze bovenstaande kwesties. Het zijn overigens geen tegenstrijdigheden, maar meer christelijke leerstellingen die nu eenmaal niet overeenkomen met de leerstellingen uit de koran, dat is de reden dat Mohammed dacht dat er een andere bijbel moet zijn geweest.

De koran bevat tegenstrijdigheden, soms bestaan er tegenstrijdigheden binnen de koran, soms bestaan er tegenstrijdigheden tussen de koran en de Hadith(overlevering vd profeet)

Quote:
En dan nog maar niet te spreken over vele profeten in de bijbel: Zij zouden valse goden aanbidden en zij worden beschuldigd van incest, verkrachting en overspel.

Ik vraag me werkelijk af over welke profeten jij het hebt, dat de bijbel spreekt over profeten die valse goden aanbidden zoals baal is inderdaad waar, maar dit staat niet in de bijbel omdat God deze afgodsdiensten goedkeurt, maar om mensen tegen die valse goden te waarschuwen. Mocht je me mailen licht dit punt dan even toe!

Quote:
p.s. Ik weet niet of de administrators het wel goed vinden dat ik hierover discusseer ik weet dat het een gevoelige onderwerp is. Dus als dit niet kan dan hoor ik het graag.

En Danny als je er meer dan nog over wilt weten kan dan ook buiten deze forum.

Ik hoor het wel je kan mailen of je kan zoeken naar het topic over de bijbel en de koran.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vooralsnog ben ik tot op heden nooit noemenswaardige tegenstrijdigheden tegengekomen en ik heb al menig discussie met moslims gevoerd. Vaak gaat het om overschrijffouten of mis-interpretatie vd context van bepaalde delen uit de bijbel. Maar je mag me je tegenstrijdigheden wel mailen, maar er is volgens mij ook al een topic over, maar daar zijn al heel wat vermeende tegenstrijdigheden in de bijbel behandeld

[...]

Deze onderwerpen zijn inderdaad al behandeld op dit forum mocht je deze willen lezen dan moet je vooral de bijdragen van nunc proberen op te zoeken, hij geeft veel goede antwoorden op al deze bovenstaande kwesties. Het zijn overigens geen tegenstrijdigheden, maar meer christelijke leerstellingen die nu eenmaal niet overeenkomen met de leerstellingen uit de koran, dat is de reden dat Mohammed dacht dat er een andere bijbel moet zijn geweest.

De koran bevat tegenstrijdigheden, soms bestaan er tegenstrijdigheden binnen de koran, soms bestaan er tegenstrijdigheden tussen de koran en de Hadith(overlevering vd profeet)

[...]

Ik vraag me werkelijk af over welke profeten jij het hebt, dat de bijbel spreekt over profeten die valse goden aanbidden zoals baal is inderdaad waar, maar dit staat niet in de bijbel omdat God deze afgodsdiensten goedkeurt, maar om mensen tegen die valse goden te waarschuwen. Mocht je me mailen licht dit punt dan even toe!

[...]

Ik hoor het wel je kan mailen of je kan zoeken naar het topic over de bijbel en de koran.

mvg

Danny

Ik ken die topic al maar ik heb heel wat meer andere nog waar vraagtekens bij staan.

En jij mag mij proberen te laten zien waar een tegenstrijdigheid binnen de koran of hadieth is. Want die ken ik niet (en is er niet).

En betreft die profeten... Ja hoor staat wel in de bijbel.

Ik zal je anders al die stukken wel mailen. Moet dan nog wel even die bijbel teksten dan voor je overschrijven.

Groetjes...

Even ontopic weer: Ja de moslims kennen dus ook wel wonderen. Maar wij geloven dat elke wonder met de wil van God/Allah gebeurt. Het zijn meer tekenen van de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..) Wetenschappelijke wonderen zijn dingen die in de Koran staan bijvoorbeeld die niemand in die tijd kon hebben geweten. Zoals bijvoorbeeld het proces mbt bevruchting.

alleen jammer dat het proces wat beschreven staat ten eerste niet klopt, en ten tweede al beschreven was door een griek (Galen) die honderden jaren eerder leefde.

wonderlijk dat zoiets nog steeds als wonder wordt aangevoerd rofl.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus beweer je dat elke wonder die in de koran te vinden is en NIET in de bijbel door de profeet Muhammed s.a.w.s. is overgeschreven van de bijbel?

ik mag aannemen dat de bewering is dat de wonderen die WEL in de bijbel staan, en óók in de koran, overgenomen zijn. Jij zegt het hier andersom

Quote:

Nou knap hoor dat een analfabeet dat kan doen. En dat het niet overgenomen van iets kan worden omdat het nooit eerder vermeld was.

ik begrijp dat je gelooft dat Mohammed niet alleen ongeletterd was, maar ook nog eens doof? De meeste bijbelverhalen en volksverhalen en mythen en tradities werden namelijk gewoon mondeling overgedragen. Dus tenzij Mohammed zowel stokdoof als analfabeet was, gaat je argument niet op, en kan hij het met gemak overgenomen hebben uit de verhalen die hij hoorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Een boom die richting mekka buigt is idd niet echt overtuigend. Zo heb ik een vleesetende plant die globaal naar het zuid-oosten buigt. righting Mekka dus; nogthans heeft deze plant het niet opgegeven om vliegen te eten hetgeen hardstikke haram is.

Geef even een seintje als betreffende boom op bedevaart naar Mekka gaat; dat zou overtuigender zijn denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Een boom die richting mekka buigt is idd niet echt overtuigend. Zo heb ik een vleesetende plant die globaal naar het zuid-oosten buigt. righting Mekka dus; nogthans heeft deze plant het niet opgegeven om vliegen te eten hetgeen hardstikke haram is.

Geef even een seintje als betreffende boom op bedevaart naar Mekka gaat; dat zou overtuigender zijn denk ik.

Het is een boom in de vorm van een mens dat richting Mekka buigt. De bedevaart naar Mekka werd ook volbracht door profeten en zelfs door Israelische profeten. Zelfs over de heilige steen wordt er gesproken in de Bijbel, zoals wij moslims ook de stenen zuil kennen, en het stenigen daarvan met stenen.

De islam kent meer wonderen dan het Christendom, maar gebruikt het niet als middel om mensen te overtuigen. De islam geeft de boodschap door als hoe God het wil, namelijk de verstand gebruiken.

Zepto schrijft:

Quote:
ik heb het idee dat de islam meer een geloof is van het brein dan van het gevoel

smile.gif

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

namelijk
de
verstand gebruiken.

Nog los van het epistemologisch inmiddels afdoende aangetoonde feit dat 'sola ratio'zichzelf opvreet, is het ook nog eens op het lachwekkende af hoe jij deze taak dan denk te vervullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Nog los van het epistemologisch inmiddels afdoende aangetoonde feit dat 'sola ratio'zichzelf opvreet, is het ook nog eens op het lachwekkende af hoe jij deze taak dan denk te vervullen.

Pius, wilt u aub mij niet plagen om mijn taal en graag inhoudelijk reageren.

Ik heb het idee dat u mij persoonlijk aanvalt als u niet in staat bent om inhoudelijk en eerlijk antwoord te geven.

Tevens verzoek ik u on-topic te blijven.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Salam,

Pius, wilt u aub mij niet plagen om mijn taal en graag inhoudelijk reageren.

Ik heb het idee dat u mij persoonlijk aanvalt als u niet in staat bent om inhoudelijk en eerlijk antwoord te geven.

Tevens verzoek ik u on-topic te blijven.

Mvg

Prima, reageer dan maar op de eerste zin van m'n post, dat leek me een prima constatering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus ik kan samenvatten dat de islam GEEN hedendaagse wonderen meer heeft als: genezing (van een op andere moment), profetie (en dan bedoel ik niet nostradamous niveau!) of andere dingen die het christendom wel kent.ik hoef geen verhalen meer over wat het WEL heeft, alleen of het hetgeen heeft waar ik heir om vraag, dank jullie smakelijk.

nog bedankt voor de vele reacties smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

Quote:
Dus ik kan samenvatten dat de islam GEEN hedendaagse wonderen meer heeft als: genezing (van een op andere moment), profetie (en dan bedoel ik niet nostradamous niveau!) of andere dingen die het christendom wel kent.ik hoef geen verhalen meer over wat het WEL heeft, alleen of het hetgeen heeft waar ik heir om vraag, dank jullie smakelijk.

Zepto, het is niet verstandig om aan christenen te vragen of de islam hedendaagse wonderen heeft als: ''genezing''

Ik adviseer u om uw vraag te stellen aan moslims, die u vast verder willen helpen en overtuigen dat de islam ''de genezing'' is voor al uw problemen.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag bewust niet deze dingen aan moslis lai-dinges. Ik weet dat ik waarschijnlijk een niet zo volledig antwoord zou krijgen, maar ik weet ook dat ik gewoon kan vragen dat ze me antwoord geven op kijn daadwerkelijke vraag, en dat ze begrijpen dat ik geen behoefte heb aan buigende bomen.

Het blijkt nu dus dat christenen duidelijk andere wonderen hebben dan moslims, en daar ging het me even om. dus bedankt voor je inbreng allemaal. ik weet voorlopig even genoeg.

Ow en ik heb GEEN behoefte om op een islamitisch forum te gaan zitten, want er is iets vreemds aan jullie waar ik nog niet helemaal uit ben... maar das beetje offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

He Zepto,

Er zijn in de islam wel degelijk hededaagse wonderen. Kijk bijvoorbeeld naar een baby die geboren wordt met een van de schone namen van Allah op zijn lichaam. Of een video van NASA waar je ziet hoe een raket de wereld verlaat en je de naam van Allah ziet in de wolken. En zo kan ik wel door gaan. Dus ze zijn er wel degelijk.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid