Spring naar bijdragen

Klopt Gods Woord


Aanbevolen berichten

Hallo,

regelmatig lees ik opmerkingen over Gods woord. Als er uitleg gegeven wordt zie ik nogal eens dat er wordt gezegd: Het staat wel zo in de bijbel, maar door vertalingen had het er eigenlijk anders moeten staan.

Ik geloof in God. Ik geloof dat God almachtig is. Ik geloof dat God ons de bijbel als zijn Woord gegeven heeft. Op basis hiervan kan ik zeggen dat ik de bijbel van kaft tot kaft geloof, dat elke zin, elk woord, iedere tekst, punt en komma, daar hoort te staan.

2 Tim 3:16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd

Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

Mijn stelling: Als je dit niet gelooft, als je dus gelooft dat de bijbel door vertalingen niet geheel correct zou kunnen zijn, kun je dan reëel zijn door te zeggen dat je in God gelooft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

regelmatig lees ik opmerkingen over Gods woord. Als er uitleg gegeven wordt zie ik nogal eens dat er wordt gezegd: Het staat wel zo in de bijbel, maar door vertalingen had het er eigenlijk anders moeten staan.

Ik geloof in God. Ik geloof dat God almachtig is. Ik geloof dat God ons de bijbel als zijn Woord gegeven heeft. Op basis hiervan kan ik zeggen dat ik de bijbel van kaft tot kaft geloof, dat elke zin, elk woord, iedere tekst, punt en komma, daar hoort te staan.

2 Tim 3:16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd

Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

Mijn stelling: Als je dit niet gelooft, als je dus gelooft dat de bijbel door vertalingen niet geheel correct zou kunnen zijn, kun je dan reëel zijn door te zeggen dat je in God gelooft?

ja, waarom niet?

je kunt dan alleen stellen dat je niet gelooft dat de bijbel Gods volmaakte woord is.

o en...

De bijbel is niet Gods woord hoor.

wie zou dat bepaald moeten hebben?

Dat moet iemand na de 4de eeuw ooit eens geroepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo,

regelmatig lees ik opmerkingen over Gods woord. Als er uitleg gegeven wordt zie ik nogal eens dat er wordt gezegd: Het staat wel zo in de bijbel, maar door vertalingen had het er eigenlijk anders moeten staan.

Ik geloof in God. Ik geloof dat God almachtig is. Ik geloof dat God ons de bijbel als zijn Woord gegeven heeft. Op basis hiervan kan ik zeggen dat ik de bijbel van kaft tot kaft geloof, dat elke zin, elk woord, iedere tekst, punt en komma, daar hoort te staan.

2 Tim 3:16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd

Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

Mijn stelling: Als je dit niet gelooft, als je dus gelooft dat de bijbel door vertalingen niet geheel correct zou kunnen zijn, kun je dan reëel zijn door te zeggen dat je in God gelooft?

Als God een brief achterlaat voor de mens.

Is hij dan niet in staat om er op toe te zien dat die brief nauwkeurig bewaard blijft?

(Daniël 12:4) . . . Daniël, maak de woorden geheim en verzegel het boek, tot de tijd van [het] einde. Velen zullen her- en derwaarts gaan, en de [ware] kennis zal overvloedig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof in God. Ik geloof dat God almachtig is. Ik geloof dat God ons de bijbel als zijn Woord gegeven heeft. Op basis hiervan kan ik zeggen dat ik de bijbel van kaft tot kaft geloof, dat elke zin, elk woord, iedere tekst, punt en komma, daar hoort te staan.

Dag NickNick,

Ik geloof ook dat God Almachtig is... Maar ik geloof niet dat onze God er één is die "dicteert", die zich in letters, woorden, punten en komma's openbaart. Dat is wat mij betreft dan ook het grote verschil tussen christendom en Islam: voor moslims is de Koran het Woord van God; voor Christenen is Jezus Christus het uiteindelijke, definitieve Woord van God ("En het Woord is Vlees geworden").

De Bijbel is dan in zekere zin ook niet het Woord van God; de Bijbel BEVAT het Woord van God; de Bijbel verschaft ons toegang tot dat Woord van God. Een geschreven evangelie IS dan ook niet het evangelie, maar het BEVAT het evangelie (Blijde Boodschap).

Daarom is het ook niet erg om vast te stellen dat de Bijbel in mensentaal is geschreven. Dat is nu eenmaal de enige taal die ons ter beschikking staat.

Quote:

2 Tim 3:16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd

Geïnspireerd, ja! Gedicteerd, nee! (Bovendien spreekt Paulus natuurlijk over het Eerste (of Oude) Testament; het Nieuwe Testament was nog niet geschreven. Zelfs de evangelieën waren er toen nog niet!)

Quote:

Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.

Ja, en Johannes doelde daarmee (zoals ik hierboven al aangaf) op Jezus van Nazareth, die wij als Christus belijden, niet op een geschreven tekst!

Quote:

Mijn stelling: Als je dit niet gelooft, als je dus gelooft dat de bijbel door vertalingen niet geheel correct zou kunnen zijn, kun je dan reëel zijn door te zeggen dat je in God gelooft?

Ik vind het veel reëeler om aan te nemen dat de Bijbel Gods Woord in mensenwoord is, dan om te geloven dat de Bijbel zomaar, van kaft tot kaft, uit de hemel is komen vallen. Nogmaals: dat geloven moslims; het Christendom gelooft in een God die zich openbaart in menselijke geschiedenis, gebruikmakend van gebrekkige menselijke taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk klopt Gods Woord! Zou God ooit woorden kunnen spreken die niet zouden kloppen? Als het antwoord daarop nee is, dan is het antwoord ook heel simpel dat het Woord van God dus ook gewoon kloppen moet.

De vraag blijft dan vooral hangen: Wat is Gods Woord? Als we kijken naar Johannes 1, dan is in eerste instantie Jezus zelf het Woord van God. Als wij geloven in het Woord van God, dan geloven we in eerste instantie dan ook in Jezus Christus.

In tweede instantie kun je zeggen dat het woord van God datgene is wat God gesproken heeft. Ook dat is onfeilbaar, immers door God zo gesproken. Veel mensen hebben neergeschreven over die woorden die zij van God ontvangen hebben en dat is in de Bijbel terecht gekomen. De Bijbel vormt daarmee een weergave van die woorden van God en het verwijst ons voortdurend naar het ene Woord van God, Jezus Christus zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In tweede instantie kun je zeggen dat het woord van God datgene is wat God gesproken heeft. Ook dat is onfeilbaar, immers door God zo gesproken. Veel mensen hebben neergeschreven over die woorden die zij van God ontvangen hebben en dat is in de Bijbel terecht gekomen.

Dit laatste is niet staande te houden aangezien woorden aan God toegeschreven, aantoonbare tegenstrijdigheden bevat.

Ook kunnen bepaalde woorden de toetst van liefde niet doorstaan.

Als het waar was dat bepaalde woorden uit de bijbel die aan God zijn toegeschreven werkelijk Gods woorden zijn, dan is onze God een krankzinnige barbaar en verdeeld inzichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit laatste is niet staande te houden aangezien woorden aan God toegeschreven, aantoonbare tegenstrijdigheden bevat.

Ook kunnen bepaalde woorden de toetst van liefde niet doorstaan.

Als het waar was dat bepaalde woorden uit de bijbel die aan God zijn toegeschreven werkelijk Gods woorden zijn, dan is onze God een krankzinnige barbaar en verdeeld inzichzelf.

Gelukkig denk ik daar anders over. flower.gif Maar dat is weer een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geïnspireerd, ja! Gedicteerd, nee! (Bovendien spreekt Paulus natuurlijk over het Eerste (of Oude) Testament; het Nieuwe Testament was nog niet geschreven. Zelfs de evangelieën waren er toen nog niet!)

Dag Hendro,

Hoe weten we dat de Bijbel geïnspireerd is? Staat dat in de Bijbel zelf of is het iets wat we maar moeten aannemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hi NickNick,

Slaat het vers 2 Tim 3:16 op de huidige Bijbel? Is dit vers het bewijs dat de Bijbel het woord van God is of heb je andere bewijzen?

Quote:

[...]Dag Hendro,

Hoe weten we dat de Bijbel geïnspireerd is? Staat dat in de Bijbel zelf of is het iets wat we maar moeten aannemen?

Euhm... volgens mij mis je hier iets. Het staat inderdaad in de Bijbel zelf. Hoewel Tim. niet het laatste boek is wat geschreven is ben ik van mening dat dit niet uitmaakt.

Profetieen werden immers ook in het oude testament uitgesproken, en kwamen in het nieuwe testament uit. Ik zie hier dus niet zo'n groot probleem.

En ja, we moeten de bijbel zo maar aannemen. Sterker nog, ik ben blij dat we de bijbel mogen aannemen.

Quote:

[...]

Als God een brief achterlaat voor de mens.

Is hij dan niet in staat om er op toe te zien dat die brief nauwkeurig bewaard blijft?

Ja, lijkt me wel ja. En dat heeft hij dus ook gedaan.

Quote:

[...]

Dag NickNick,

Ik geloof ook dat God Almachtig is... Maar ik geloof niet dat onze God er één is die "dicteert", die zich in letters, woorden, punten en komma's openbaart. Dat is wat mij betreft dan ook het grote verschil tussen christendom en Islam: voor moslims is de Koran het Woord van God; voor Christenen is Jezus Christus het uiteindelijke, definitieve Woord van God ("En het Woord is Vlees geworden").

Mooi gesproken, definief woord. Ik ben overigens ook van mening dat God niet dicteerd, maar inspireerd. Door die inspiratie staat er precies wat er moet staan.

Quote:

De Bijbel is dan in zekere zin ook niet het Woord van God; de Bijbel BEVAT het Woord van God; de Bijbel verschaft ons toegang tot dat Woord van God. Een geschreven evangelie IS dan ook niet het evangelie, maar het BEVAT het evangelie (Blijde Boodschap).

Daarom is het ook niet erg om vast te stellen dat de Bijbel in mensentaal is geschreven. Dat is nu eenmaal de enige taal die ons ter beschikking staat.

Ook dit ben ik in grote lijnen met je eens. Met name dat de bijbel in mensentaal geschreven is, ik ben er blij mee. Echter geloof ik dat bij de vertalingen dingen op een andere manier vertaald hadden kunnen worden. In het andere geval zouden we ook geen verschillende bijbelvertalingen hebben. Echter door de beperkingen van taal ontstaan verschillen, sommige woorden vanuit de grondtekst bestaan gewoon niet in 't Nederlands. Ik ben echter van mening dat zelfs de vertalingen goed zijn.

Quote:

[...]

Geïnspireerd, ja! Gedicteerd, nee! (Bovendien spreekt Paulus natuurlijk over het Eerste (of Oude) Testament; het Nieuwe Testament was nog niet geschreven. Zelfs de evangelieën waren er toen nog niet!)

Hierop heb ik eerder in deze post al gereageerd.

Quote:

[...]

Ja, en Johannes doelde daarmee (zoals ik hierboven al aangaf) op Jezus van Nazareth, die wij als Christus belijden, niet op een geschreven tekst!

Deze snap ik niet helemaal, zoals ik overigens ook lang niet altijd de bijbel snap, maar ieder woord is geschreven om te onderichten, dus ik leer iedere dag.

Quote:

[...]

Ik vind het veel reëeler om aan te nemen dat de Bijbel Gods Woord in mensenwoord is, dan om te geloven dat de Bijbel zomaar, van kaft tot kaft, uit de hemel is komen vallen. Nogmaals: dat geloven moslims; het Christendom gelooft in een God die zich openbaart in menselijke geschiedenis, gebruikmakend van gebrekkige menselijke taal.

De bijbel is inderdaad in mensentaal geschreven, door God geinspireerd. Dit maakt ook 't grote verschil met moslims, zij geloven dat het door God zelf is geschreven.

Gr. NickNick

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dag Hendro,

Hoe weten we dat de Bijbel geïnspireerd is? Staat dat in de Bijbel zelf of is het iets wat we maar moeten aannemen?

Beste dialoog_zoeker,

De hierboven aangehaald tekst uit de brief van Paulus aan Timotheüs is inderdaad een sterke aanwijzing.

Maar "weten" kunnen we dat natuurlijk niet: geloven wel, erop vertrouwen.

Hoe kun je dit geloof, dit vertrouwen, verwerven? Door met die Bijbel aan de slag te gaan, door je eigen ervaringen aan die uit de Bijbel te confronteren, door (het liefst SAMEN met anderen!) die Bijbel door te spitten, te doorgronden, te lezen en te herlezen.

Dan kom je tot verrassende ontdekkingen, tot openbarende conclusies.

Uiteindelijk heeft natuurlijk de Kerk (ik bedoel daarmee: de grote onverdeelde Kerk van het begin van het christendom, nog ver voor de verschillende schisma's die we sindsdien hebben gekend) bepaald welke geschriften wel en niet als "geïnspireerd" mochten gelden. Maar ook daar mogen we, volgens mij, vertrouwen op de bijstand van dezelfde Heilige Geest die de schrijvers bijgestaan heeft.

Groet,

Hendro

PS: als er in de Bijbel gestaan zou hebben dat de Bijbel zèlf "geïnspireerd" is, zou je dat dan overtuigender vinden? ;-)


Samengevoegd:

Quote:

Echter geloof ik dat bij de vertalingen dingen op een andere manier vertaald hadden kunnen worden. In het andere geval zouden we ook geen verschillende bijbelvertalingen hebben. Echter door de beperkingen van taal ontstaan verschillen, sommige woorden vanuit de grondtekst bestaan gewoon niet in 't Nederlands. Ik ben echter van mening dat zelfs de vertalingen goed zijn.

Beste NickNick,

Linguistiek is een lastige wetenschap. Theologen en bijbelwetenschappers praten graag over "hermeneutiek" (interpretatiekunde). Grof gezegd komt dat hierop neer dat elke tekst altijd een antwoord is op een veelal niet bekende vraag. Elke tekst is dus afhankelijk van zijn kontekst, want hij beantwoordt aan deze contekst.

Daarom maak ik altijd graag een onderscheid tussen "wat er staat" (de tekst als tekst) en "wat ermee gezegd wil worden". Als we lezen uit Genesis, de brieven van Paulus, het evangelie van Johannes of het boek Openbaring, dan is de vraag niet alleen "WAT STAAT ER?", maar vooral: "WAT BEDOELT DE SCHRIJVER ERMEE".

Bijbelwetenschappers kunnen ons daarbij helpen. In sommige bijbels staan er inleidende hoofdstukken bij de verschillende boeken die ons helpen de kontekst te begrijpen waarin deze boeken geschreven en/of ontstaan zijn.

Quote:

De bijbel is inderdaad in mensentaal geschreven, door God geinspireerd. Dit maakt ook 't grote verschil met moslims, zij geloven dat het door God zelf is geschreven.

Als je daarover nog iets meer wil lezen, dan verwijs ik bescheiden naar een artikeltje dat ik voor het blad "VolZin" heb geschreven ("Allah ? God, want Jezus = Koran") en dat op mijn internetsite te vinden is.

Groet,

Hendro

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De bijbel is inderdaad in mensentaal geschreven, door God geinspireerd. Dit maakt ook 't grote verschil met moslims, zij geloven dat het door God zelf is geschreven.

Gr. NickNick

Jeps, en dat maakt dan ook het grote verschil.

De Moslims (en sommige christenen) hebben een boek 'min of meer' tot God gemaakt. Christenen (sommigen) geloven dat Jezus Gods Woord is en de Bijbel "enkel" een Boek, welliswaar Gods Woord omdat het geïnsprireerd is door Hem (niet letterlijk gedicteerd)

Overigens valt over dat Woord nog meer te zeggen.

God sprak en het was, is er.

God = Ik Ben.

Off-topic: Overigens mooie NickNick / - NickName- puh2.gifflower.gif je doet me aan iemand denken. clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de vraagstelling schiet me elke keer een zinnetje door het hoofd: "het hart klopt...de woorden volgen". Het hart van het evangelie is Jezus en Hij leeft! En dat evangelie komt onder anderen tot ons via het boek dat als verwijzing naar dat hart de duiding Gods Woord heeft meegekregen. Want Jezus is en blijft Gods Woord en de Bijbel spreekt van Hem opdat we Hem en daarmee ook de Vader en de Geest meer en meer mogen leren kennen als onze God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je daarover nog iets meer wil lezen, dan verwijs ik bescheiden naar een artikeltje dat ik voor het blad "VolZin" heb geschreven ("Allah ? God, want Jezus = Koran") en dat op mijn internetsite te vinden is.

Die link werkt niet, ik komt dan bij een PDF over de term ‘subsistit in’ terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op basis hiervan kan ik zeggen dat ik de bijbel van kaft tot kaft geloof, dat elke zin, elk woord, iedere tekst, punt en komma, daar hoort te staan.

Hoe zit het dan met het letterlijk nemen van bepaalde delen van geschriften die op dit moment nogal controversieel zijn in de samenleving?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die link werkt niet, ik komt dan bij een PDF over de term ‘subsistit in’ terecht.

Misschien klik je niet op het goede vakje?

Op de frontpage ( link ) staat een link naar het artikel... anders gaat het ook via de pagina "publications"...

en als dat ook niet werkt, dan maar direct: link

succes smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien klik je niet op het goede vakje?

Op de frontpage (
) staat een link naar het artikel... anders gaat het ook via de pagina "publications"...

en als dat ook niet werkt, dan maar direct:

succes
smile.gif

Mooi artikel! worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Pascal,

Kun je een voorbeeld noemen?

Nicknick

Heb op dit moment even geen Bijbel bij de hand (althans niet mijn eigen, met post-its en dergelijke.. jaja) maar ik doelde eigenlijk meer op bepaalde regels uit de Bijbel aangaande de vervolging van vreemdgaan, diefstal, vreemdgaan met het andere geslacht? Maar aangezien ik geen voorbeelden heb, hoef je er niet percee op in te gaan.. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb op dit moment even geen Bijbel bij de hand (althans niet mijn eigen, met post-its en dergelijke.. jaja) maar ik doelde eigenlijk meer op bepaalde regels uit de Bijbel aangaande de vervolging van vreemdgaan, diefstal, vreemdgaan met het andere geslacht? Maar aangezien ik geen voorbeelden heb, hoef je er niet percee op in te gaan..
puh2.gif

Pascal,

'k ga graag ergens op in.... dus als je die bijbel met post-its gevonden hebt... be my guest.

Nick

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heb op dit moment even geen Bijbel bij de hand (althans niet mijn eigen, met post-its en dergelijke.. jaja) maar ik doelde eigenlijk meer op bepaalde regels uit de Bijbel aangaande de vervolging van vreemdgaan, diefstal, vreemdgaan met het andere geslacht? Maar aangezien ik geen voorbeelden heb, hoef je er niet percee op in te gaan..
puh2.gif

als mensen de bijbel letterlijk nemen, moeten ze op dit punt ook consequent zijn en inzien dat dit wetten waren die bij een verouderd verbond horen. De denkfout die vaak gemaakt wordt, is dat de straffen van toen bij een letterlijke lezing nu nog steeds zouden moeten gelden, maar het verbond tussen God en het volk Israel is een heel ander verbond dan dat wat door Jezus gesloten werd.

Dat de wetten en de straffen van toen niet meer gelden, staat wel los van de vraag of bepaalde dingen dan nu wel mogen of nog steeds niet. Het kan best zijn dat bepaalde dingen verboden (en bestraft) werden omdat God ze niet goed vindt, dus los van de vraag of ze nu bestraft zouden moeten worden, kan het heel goed zijn dat diezelfde dingen nu nog steeds niet in goede hemelse aarde vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid