Spring naar bijdragen

Tekst deze week: Matteüs 28


Aanbevolen berichten

We zitten alweer aan het laatste hoofdstuk van het evangelie volgens Matteüs.

Hoofdstuk 28

De vrouwen bij het graf

[1] Na de sabbat, bij het aanbreken van de eerste dag van de week, gingen Maria van Magdala* en de andere Maria naar het graf kijken. [2] Plotseling kwam er een zware aardbeving. Want een engel van de Heer daalde uit de hemel neer, kwam naderbij, rolde de steen weg en ging erop zitten. [3] Zijn uiterlijk schitterde als een bliksemflits en zijn kleding was wit als sneeuw. [4] De wachters beefden van angst en werden lijkbleek. [5] De engel zei tegen de vrouwen: ‘U hoeft niet bang te zijn, want ik weet dat u Jezus zoekt die gekruisigd is. [6] Hij is niet hier: Hij is tot leven gewekt, zoals Hij gezegd heeft. Kom, kijk naar de plaats waar Hij gelegen heeft. [7] Ga snel tegen zijn leerlingen zeggen: “Hij is uit de doden opgewekt, en zie, Hij gaat voor u uit naar Galilea; daar zult u Hem zien.†Dit had ik u te zeggen.’ [8] Ze gingen snel van het graf weg, vol angst en met grote vreugde, en ze liepen hard om het aan zijn leerlingen te vertellen. [9] En zie, Jezus kwam hun tegemoet. ‘Gegroet’, zei Hij. Ze gingen naar Hem toe, grepen Hem bij de voeten vast en vielen voor Hem op de knieën. [10] Toen zei Jezus hun: ‘Wees niet bang. Ga mijn broeders vertellen dat ze naar Galilea moeten gaan. Daar zullen ze Mij zien.’

Het verhaal van de wachters

[11] Ze waren nog onderweg toen enkelen van de wacht naar de stad gingen om aan de hogepriesters alles te vertellen wat er was voorgevallen. [12] Die kwamen samen met de oudsten en namen een besluit. Ze gaven de soldaten een flink bedrag, [13] met de opdracht: ‘Zeg maar: “Zijn leerlingen zijn Hem ’s nachts komen stelen terwijl wij sliepen.†[14] Als dat de gouverneur ter ore komt, zullen wij hem wel bepraten, zodat jullie je geen zorgen hoeven te maken.’ [15] Ze namen het geld aan en handelden volgens deze aanwijzingen. En dit verhaal gaat rond onder de Joden tot op de dag van vandaag.

Opdracht in Galilea

[16] De elf leerlingen trokken naar Galilea, naar de berg* die Jezus hun had aangewezen. [17] Toen ze Hem zagen, vielen ze op de knieën, sommigen twijfelden. [18] Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. [19] Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, [20] en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb. Weet wel, Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voleinding van de wereld.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Geldt deze opdracht (vs. 19, 20) volgens jullie alleen voor deze 11 leerlingen of ook voor (de) opvolgers van deze leerlingen?

Paulus roept op richting alle gelovigen om te getuigen van de grote werken van God die gedaan zijn in het leven van die mensen. Hoe kan het ook anders, Gods werk wordt zichtbaar in mensen levens.

Wij kennen het zogenaamde 'ambt aller gelovigen' daar valt het bovenstaande globaal onder. Als het gaat over het dopen denk ik niet dat zomaar Jan en Alleman kan dopen. Daar is een ambt voor nodig. De discipelen hadden hun ambt van Christus gekregen, Paulus geeft het bijvoorbeeld door/over (of zo iets) aan bijvoorbeeld Timotheüs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En Marcus 16, geldt dit voor de 11 leerlingen of ook voor (de) opvolgers van deze leerlingen?

(14 Daarna verscheen Hij aan de elven zelf, terwijl zij aanlagen, en Hij verweet hun hun ongeloof en hardheid van hart, omdat zij hen niet geloofden, die Hem aanschouwd hadden, nadat Hij opgewekt was. 15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

19 De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. 20 Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden.])

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geldt deze opdracht (vs. 19, 20) volgens jullie alleen voor deze 11 leerlingen of ook voor (de) opvolgers van deze leerlingen?

Deze tekst zegt veel denk ik:

(Johannes 17:20) . . . Niet alleen betreffende dezen doe ik een verzoek, maar ook betreffende hen die door hun woord geloof in mij stellen, 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En Marcus 16, geldt dit voor de 11 leerlingen of ook voor (de) opvolgers van deze leerlingen?

In de Bijbel zul je tegen komen dat er na de hemelvaart van Christus nog een 12 discipel wordt gekozen door de elven. Matthias..

24 En zij baden en zeiden: Gij Heere! Gij Kenner der harten van allen, wijs van deze twee een aan, dien Gij uitverkoren hebt;

25 Om te ontvangen het lot dezer bediening en des apostelschaps, waarvan Judas afgeweken is, dat hij heenging in zijn eigen plaats.

26 En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthias, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En kwamen er volgens jou na de 12 discipelen nog meer, of bleef het daarbij?

Die twaalf werden de apostelen genoemd (zij die uitgezonden worden) Paulus wordt altijd apart genoemd naast de 12 Apostelen is hij de zogenaamde 'Apostel der Heidenen'.

Apostelen zijn er niet meer (nou ja, hooguit opvolgers in de Apostolische successie en in bepaalde kerken worden nog steeds apostelen genoemd). Volgens mij is men in de oude kerk altijd bij die twaalf apostelen gebleven en is men toen overgeschakeld op kerkvaders of apostolische vaderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Apostelen' betekent toch 'gezondenen'. Heeft God in de geschiedenis 12 mensen gezonden, of 13, of 70, of meer?

Dat klopt, maar de apostelen zijn de personen tegen wie Jezus Christus de zendingsboodschap heeft uitgesproken.

Ze hadden een net wat ander 'ambt' of 'inzetting' of 'bediening' gekregen dan bijvoorbeeld de 70 discipelen. Ik heb mij hier niet zoveel in verdiept overigens, ik denk dat een van onze katholieke denkers je daar meer over kan vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf geloof namelijk dat er na de 12/13 en de 70 nog kan worden gesproken over de ongeveer 120 (in de bovenzaal, Handelingen). Maar de opdracht geldt voor het verspreiden van het evangelie over de hele aarde, maar de hele aarde is nog niet bereikt. Niet door de 12/13, 70 of 120. De opdracht geldt voor alle gezondenen/gelovigen, dus ook voor ons.

Jezus roept ons op het evangelie te verkondigen, mensen te dopen, zieken te genezen, demonen uit te drijven enz. enz. tot aan de einden der aarde, tot aan de wederkomst van Jezus Christus smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
'Apostelen' betekent toch 'gezondenen'. Heeft God in de geschiedenis 12 mensen gezonden, of 13, of 70, of meer?

Sjaloom Barbapapa,

Hoewel iedere christen wordt uitgenodigd over het Evangelie te vertellen, geloof ik dat die twaalf apostelen toch een bijzondere positie innamen. Zij werden speciaal door Jezus geroepen en kregen van Hem nog extra onderricht over hun taak, hun positie en over zijn lijden. Alleen de twaalf apostelen namen deel aan het Laatste Avondmaal en kregen de opdracht te doen wat Christus net deed: het uitdelen van zijn Lichaam en Bloed aan de gelovigen, onder de gedaanten van brood en wijn.

Na de geboorte van de Kerk op het Pinksterfeest, konden alleen de apostelen de heilige Geest door handoplegging uitdelen. Zij waren het die de nog jonge Kerk leiding gaven en de Leer van Jezus Christus uiteenzetten. Zij waren het door wie God machtige tekenen en wonderen verrichtte, en die zich volop bezig hielden met de verkondiging. Je kunt dus niet ontkennen dat de apostelen een bijzonder ambt hadden in de Kerk, en dat ze door alle gelovigen gehoorzaamd werden. En ik geloof dat dit ambt nog steeds bestaat in het huidige katholieke bisschopsambt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn de bisschoppen dus de apostelen of is het een andere bediening/ambt in de voetsporen van de apostelen? Reserveren katholieken de term apostelen niet alleen voor 'De 12 Apostelen?' en voor bisschoppen met bepaalde missies? Dus bijvoorbeeld 'St. Blabla Apostel der Nederlanden?'

Zomaar 'nieuwsgierige' vragen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Raido,

De bisschoppen zijn volgens de katholieke Kerk de opvolgers van de apostelen. Ze hebben dezelfde wijding en dus dezelfde volmachten en verantwoordelijkheden als de apostelen destijds. Alleen zijn ze via een andere bisschop, of in de eerste jaren van de Kerk via één van de apostelen, door Christus gewijd en niet zo rechtsstreeks als de apostelen zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Barbapapa,

Hoewel iedere christen wordt uitgenodigd over het Evangelie te vertellen, geloof ik dat die twaalf apostelen toch een bijzondere positie innamen. Zij werden speciaal door Jezus geroepen en kregen van Hem nog extra onderricht over hun taak, hun positie en over zijn lijden. Alleen de twaalf apostelen namen deel aan het Laatste Avondmaal en kregen de opdracht te doen wat Christus net deed: het uitdelen van zijn Lichaam en Bloed aan de gelovigen, onder de gedaanten van brood en wijn.

Na de geboorte van de Kerk op het Pinksterfeest, konden alleen de apostelen de heilige Geest door handoplegging uitdelen. Zij waren het die de nog jonge Kerk leiding gaven en de Leer van Jezus Christus uiteenzetten. Zij waren het door wie God machtige tekenen en wonderen verrichtte, en die zich volop bezig hielden met de verkondiging. Je kunt dus niet ontkennen dat de apostelen een bijzonder ambt hadden in de Kerk, en dat ze door alle gelovigen gehoorzaamd werden. En ik geloof dat dit ambt nog steeds bestaat in het huidige katholieke bisschopsambt.

Shalom RobertF,

Mijn ervaring van heel dichtbij is dat nog steeds alle gelovigen in de gemeente door Jezus worden geroepen, onderricht van Hem krijgen door de Heilige Geest en Zijn Woord over hun taak/positie en Zijn lijden. En dat ze het avondmaal vieren en de opdracht krijgen te doen wat Christus deed (het uitdelen van zijn Lichaam en Bloed aan de gelovigen, onder de gedaanten van brood en wijn).

Daarnaast zie ik ook dat de heilige Geest door handoplegging wordt uitgedeeld en dat gelovigen leiding geven aan de kerk en de leer van Jezus Christus uiteenzetten. Ook verricht God door hen machtige tekenen en wonderen en houden ze zich volop bezig met de verkondiging.

Ik geloof dat na de eerste christengemeenten dit nog heel lang zo geweest is en dat de Katholieke Kerk nog heel lang doorging bijvoorbeeld met het doen van wonderen, zoals te zien is aan de vele nu nog bekende Heiligen die grote wonderen deden. Maar ik geloof dat veel dingen van de gemeenten in Handelingen afgeschaft zijn door keizer Constantijn en dat ook de calvinisten heel veel dingen afschaften als wonderen en tekenen enzo omdat ze er geen raad mee wisten. Ik denk dat ook in de Katholieke Kerk deze dingen in de vergetelheid zijn geraakt of onderbelicht zijn geraakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

O.k., ik schreef het een beetje 'kort door de bocht'. (Ikzelf kom oorspronkelijk trouwens uit een meer traditioneel protestantse kerk, dus ik hoop dat ik dat mag zeggen smile.gif )

Ik denk -maar als ik het fout heb, moet je dat maar zeggen- dat tijdens de reformatie veel dingen van de Katholieken uit de leer geschrapt zijn en de protestanten besloten een andere richting in te slaan. Bepaalde zaken, zoals kinderdoop, hadden de protestanten overgenomen, maar veel dingen afgeschaft, over Maria, Heiligen, biechten, beelden enz. Daarbij besloten ze -helaas- ook dat wonderen, tekenen, genezingen een minder prominente plaats zouden krijgen (of werden ze zelfs genegeerd).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja ja, laila; en gelukkig is daar het perfecte heilige boek "de koran". Dankzij dit foutloze boek weten we dat de wereld een struisvogelei is de zon ondergaat in een modderpoel en de bergen als punaises de aarde op zijn plaats houden. Dat is allemaal zo revolutionair dat de wetenschap dit nog niet heeft kunnen staven uiteraard.

Ergo: de koran is een boek waat aantoonbaar vol fouten staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid