Spring naar bijdragen

Jullie mening over een filmpje


Aanbevolen berichten

Voor de liefhebber

Eldersch heb ik een filmpje voorgeschoteld gekregen. Het gaat er kortweg over dat de realiteit slechts een kwestie van perceptie is en meer niet. Het wordt wetenschappelijk onderbouwd (al vermoed ik dat er wel wat gaten in zitten). Maar ik het het vermoeden dat ik hier te maken heb met een bijzondere mix van reductionisme en relativisme. Ja, het is zo dat we ieder een eigen perceptie hebben tot op en bepaald punt, maar we hebben ook gedeelde ervaringen én de wetenschap geeft aanleiding om te denken dat er ook een realiteit is om ons heen. Ik heb echter weinig kaas gegeten van natuurkunde en scheikunde, en ik wil niet zomaar allerlei dingen roepen over een terrein waar ik toch niet in thuis ben.

Het bewuste filmpje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zojuist het filmpje bekeken, om eerlijk te zijn vind ik 't allemaal maar onzin. In 't begin wordt over hersenen gesproken, later wordt getwijfeld aan 't bestaan van onze hersenen. Een goede variant van contradictie. Zo zitten er veel meer vormen van contradictie in dit filmpje.

De eerste helft kon ik nog wel redelijk mee instemmen, dat iets wordt waargenomen in je hersenen, en dat je daarom dus aanneemt dat een kaars brandt of een vogel fluit. De tweede helft vond ik vreemder, hier kan ik niet zoveel mee, er wordt gezegd dat de vogel misschien wel niet eens bestaat.

Ik heb diep respect voor Degene die alles zo mooi heeft gemaakt, het blijkt maar weer dat de wetenschap zichzelf hier weer tegenspreekt, door nu maar te zeggen dat sommige dingen niet eens bestaan, en dat er wellicht niets bestaat.

De wetenschap denkt wel eens iets te weten, en dat zal ook best zo zijn, maar in vergelijking met de ontwerper van het alles weten ze nog niks.

Kortom: flauwekul

Link naar bericht
Deel via andere websites

die video is (qua feiten) oud nieuws. Het "brain in the vat"-gedachten experiment is al decennia bekend, en Descartes had zelfs eeuwen geleden al een variant waarin demonen illusies schepten die werkelijk leken.

De video gaat de mist in (op logische gronden) als ze concludeert dat dus onze percepties in ons brein alleen maar ideeën zijn. Dat is slechte logica van het kaliber "struisvogel": jij staat achter een muur, en ik kan je niet zien, en dus besta jij niet. Dat hele gedoe is dus gewoon volkomen onwetenschappelijke onzin. Je kunt niet uit de notie dat onze waarnemingen "beelden" zijn in onze hersenen, concluderen dat de werkelijkheid buiten ons dus een illusie is, of zelfs gegenereerd wordt door onze hersenen.

Het is natuurlijk wel mogelijk dat de echte realiteit niet bestaat - of iig niet zoals wij 'm kennen - maar dan is onze perceptie/idee in onze hersenen wel weer heel consistent, en dan kan je het probleem oplossen door dat dan tot "werkelijkheid" te herdefinieren. Zelfde geldt natuurlijk voor MATRIX-achtige situaties.

hoe dan ook, het is wel een (allang bekend) epistemologisch probleem. Hoe kunnen wij de werkelijkheid kennen?

en natuurlijk is het leuk, dat deze hele theorie dan weer gebaseerd is op kennis van de hersenen, dus op volgens deze theorie de niet-bestaande buitenwereld widegrin.gif Zoals altijd met elke relativistische theorie, schiet ook deze zichzelf in de voet door contradicties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien zijn die 5,99 miljard andere mensen(zielen) ook een illusie
knipoog_dicht.gif

zou kunnen. Je moet je echter wel afvragen hoe het zit, als je met z'n tweeën zo'n theorie bedenkt. Solipsisme is leuk, maar dat betekent dat alleen jij bestaat. Als je zoiets met z'n tweeën bedenkt, zit je vast aan duo-lipsisme.

Quote:
Ik moest aan de Matrix denken.

niet zo verwonderlijk, aangezien het eerste beeld uit de matrix kwam, als ik me niet vergis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het nogal flauwekul, dat filmpje, zeker omdat ze zo uit de hoogte hoogde doen met woorden als 'proof'. Het is wat filosofisch speculatie wat niet bepaald nieuw is.

Dat waarnemingen indirect zijn, klopt. Vandaar ook dat men tegenwoordig liever over intersubjectiviteit hebben dan objectiviteit (afhankelijk van wat je natuurlijk onder objectiviteit verstaat). Het is niet zoveel anders dan het in twijfel trekken van het bestaan van virussen omdat je die ook niet direct kunt waarnemen maar daar apparatuur voor nodig hebt.

Het filmpje neemt de vooronderstelling dat doordat signalen zintuigelijke waarnemingen zijn die geïnterpreteerd worden door je brein, het dan dus los staat van enige werkelijkheid en het dan dus ook niets over de werkelijkheid zegt. Hiervoor heeft de maker totaal geen argumenten voor dat dit het geval zou zijn. Deze conclusie van de maker is even onrealistisch.

Tevens is het een beetje vaag dat de maker zich beroept op zaken die op grond van waarnemingen gedaan zijn. Dat is je poten onder je eigen stoel doorzagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De 'maker'van ons of de illusie's moet wel super briljant/geniaal zijn.

Want het lijkt me erg onwaarschijlijk,en de kans is zó klein.

Maar goed het blijft een leuk idee.

Er zijn vast mensen die er in geloven.

Hoe weten die bedenkers nou eigenlijk dat we met de ogen kijken?

We zijn toch een illusie?

Dus de ogen ook.Mischien zijn we wel heel anders devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De video gaat de mist in (op logische gronden) als ze concludeert dat dus onze percepties in ons brein
alleen maar
ideeën zijn. Dat is slechte logica van het kaliber "struisvogel": jij staat achter een muur, en ik kan je niet zien, en
dus
besta jij niet. Dat hele gedoe is dus gewoon volkomen onwetenschappelijke onzin.
Je kunt niet uit de notie dat onze waarnemingen "beelden" zijn
in onze hersenen,
concluderen dat
de werkelijkheid buiten ons
dus
een illusie is, of zelfs gegenereerd wordt door onze hersenen.

Daar zat volgens mij ook de grootste fout ja. Van "alles wat wij weten is onze perceptie" ging de video meteen over tot de conclusie "dus er is alleen perceptie, zonder werkelijkheid". Inderdaad niet logisch.

Maar wel interessante materie om over na te denken. Deed me ook een beetje denken aan Boedhistisch gedachtegoed, aangezien alles toch een illusie zou zijn, is het niet - zijn dan het meest begerenswaardige lijkt me. In plaats van opeens een ziel of wereldziel tevoorschijn te toveren als logische oorzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het wel interessant. Op zich is het onmogelijk om zoiets te bewijzen natuurlijk, en ik twijfel er ook erg aan of de conclusie juist is, maar waar het feit dat er een andere realiteit bestaat dan degene die wij waarnemen kan ik alleen maar volledig mee instemmen. Ik geloof in een geestelijk zintuig, waarmee je in contact staat met de hemel om het maar kort en simpel uit te leggen. Door dat zintuig kun je God horen spreken, beelden/visioenen en openbaring ontvangen, een bezoekje brengen aan de hemel zoals Paulus deed bijvoorbeeld (1 Kor. 12:2-4), engelen zien, nouja, al het bovennatuurlijke wat je maar in de Bijbel kunt vinden zeg maar.

Maarja, dat heeft verder eigenlijk weinig betrekking tot de strekking van het filmpje, maar ik wilde het even kwijt flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey Pius,

Het filmpje heb ik nog niet helemaal gekeken maare, wat is je discussiedoel van dit topic en waarmee linkt het aan "geloof algemeen"?

Het is me nu nog een beetje onduidelijk... ik zal straks de rest van het filmpje afkijken
knipoog_dicht.gif

Mwah discussiedoel, ik wilde eigenlijk wat second opinions over dit new age achtige filmpje knipoog_dicht.gif. En waarom hier, lijkt me een geloofskwestie, maar misschien ziien jullie dat anders. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid