Spring naar bijdragen

Mag ik van jullie wel vissen?


Aanbevolen berichten

Ik ben zo'n persoontje die regelmatig een hengeltje uitgooit. Oei, ik hoor alweer een golf van gezucht en gesteun. Geloof me ik ben echt blij als ik met een hengel in mijn handen sta. Nee, het is voor mij geen training op de komende eeuwigheid. Hoewel een 'engelengeduld' soms niet verkeerd is. Vissen is voor mij een kijkje in de wondere schepping.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.

En als je zelf nog nooit een vis op de kant heb gehaalt, kom dan niet met het standaard vooroordeel: 'Vissen is saai...'. Dat lijk me een nogal saai antwoord.

Ik zou het leuk vinden als iemand mij kan overtuigen dat ik zondig bezig ben als ik vis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben bang dat ik je niet kan overtuigen van de zondigheid van vissen. Waarschijnlijk ook niet van de zinloosheid.

Je zwemt lekker door het water, ziet een lekker hapje, (das toevallig, je had net honger), je bekijkt het eens goed, ziet er lekker uit en het is ook nog eens een flinke portie, het water loopt je in de mond, je zwemt er naartoe en neemt gretig een flinke hap . . . AU!

De moraal: gretigheid is een zonde en God straft ook vissen.

Mijn mening: vissen is zinloos. Ik keur het af dieren pijn te laten lijden ter ontspanning van de mens.

Vissen vangen om op te eten, okee. Maar voor de hobby? Get a life!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Micha 7 : 18, 19

18 Wie is een God als u,

die schuld vergeeft

en aan zonde voorbijgaat?

U blijft niet woedend

op wie er van uw volk nog over zijn;

liever toont u hun uw trouw.

19 Opnieuw zult u zich over ons ontfermen

en al onze zonden tenietdoen.

Onze zonden werpt u in de diepten van de zee.

Waarom zou je al je zonden op gaan vissen als Hij ze voor ons heeft weggegooid?? puh2.gif

Maar als jij het leuk vind om te vissen moet je dat vooral doen hoor. Zelf vind ik er niet zo heel veel aan, maar een zonde vind ik het zeker niet. De discipelen van Jezus waren voorheen toch ook gewone vissers...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Onze eerste paus was een visser, ergo: Jij mag vissen.
crysmile.gif

Hoi draagt vast geen vissersring bij de uitvoering van zijn hobby.

Laten we even het verschil helder houden tussen iemand die vist in de zin van 'voedsel vergaren' en iemand die vist als 'tijdverdrijf ten koste van dieren'.

Al die vergelijkingen met Jezus en zijn vissende vrienden gaan hier dus niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi draagt vast geen vissersring bij de uitvoering van zijn hobby.

Laten we even het verschil helder houden tussen iemand die vist in de zin van 'voedsel vergaren' en iemand die vist als 'tijdverdrijf ten koste van dieren'.

Al die vergelijkingen met Jezus en zijn vissende vrienden gaan hier dus niet op.

Waarom niet? Sportvissers gooien de vis meestal nog terug ook. En veel trauma's zullen de vissen er ook niet aan over houden, ze hebben maar een geheugen van een paar seconden. Ook hun verwerking van pijn is heel anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier nooit over nagedacht of vissen een zonde zou zijn.

Ik heb een enkele x eens gevist, maar het is niet mijn ding; die vissen van de haak halen:S

maargoed of het een zonde zou zijn? ergens denk ik het niet. Je mag genieten van Gods schepping. Dat doe je als je lekker relaxed aan het vissen bent. Wel doe je de vissen pijn idd. Tja, misschien is dat niet de bedoeling. Maar doen wij niet heel veel dieren pijn? Als je kijkt hoe we omgaan met het milieu doen we denk ik heel erg veel dieren pijn...

maar als je vist, doe je de vissen misschien wel een beetje bewust pijn. Je doet ook geen vogels, koeien, varkens, hazen, konijnen of noem maar op pijn. (tenminste, daar ga ik niet vanuitknipoog_dicht.gif) Maar je vist niet om de vissen pijn te doen, maar om je te kunnen ontspannen. Je zegt niet als je gaat vissen:"ik ga eens even lekker de vissen pijn doen"

Vissen om je plezier of vissen als voedselvoorziening. Daar zit natuurlijk wel een heleboel verschil in.

Als je zelf elke keer als je aan het vissen zoiets hebt van; hm, dit vind God misschien wel niet goed..., Dan kun je denk ik ook niet meer lekker ontspannen vissen. Als je dan aan de waterkant gaat zitten zonder hengel en haak? Of is dat geen optie?

Ik doe er geen uitspraak over of het een zonde zou zijn. Daarvoor heb ik er te weinig over nagedacht, maar dit waren even de dingen die in mijn hoofd rondgingen toen ik er zonet even mijn gedachten over liet gaan.

Groetjes!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom niet? Sportvissers gooien de vis meestal nog terug ook. En veel trauma's zullen de vissen er ook niet aan over houden, ze hebben maar een geheugen van een paar seconden. Ook hun verwerking van pijn is heel anders.

Je geeft zelf al aan waarom de vergelijking niet opgaat. Hobbyvissers gooien hun vis weer terug. Een zinloze vangst in het kader van voedsel vergaren, dus gaat de vergelijking met echte vissers niet op.

Als je het niet bezwaarlijk vindt een dier pijn toe te dienen (al is het kortstondig) ten bate van je eigen plezier, dan is vissen een prima hobby voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je geeft zelf al aan waarom de vergelijking niet opgaat. Hobbyvissers gooien hun vis weer terug. Een zinloze vangst in het kader van voedsel vergaren, dus gaat de vergelijking met echte vissers niet op.

Als je het niet bezwaarlijk vindt een dier pijn toe te dienen (al is het kortstondig) ten bate van je eigen plezier, dan is vissen een prima hobby voor je.

En hoe zit het met muggen dan? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En hoe zit het met muggen dan? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
yes.gif

Als je thuis een aquarium moest hebben,en al je mooie vissen zwemmen er in rond met verhakkelde ledematen zouden de mensen die bij je op bezoek komen zich geen vragen beginnen stellen om je gewoontes?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je thuis een aquarium moest hebben,en al je mooie vissen zwemmen er in rond met verhakkelde ledematen zouden de mensen die bij je op bezoek komen zich geen vragen beginnen stellen om je gewoontes?

Toevallig heb ik vissen gehad die levend voer behoefden. widegrin.gif Geef daar eens antwoord op dan. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toevallig heb ik vissen gehad die levend voer behoefden.
widegrin.gif
Geef daar eens antwoord op dan.
puh2.gif

Ja, en ik heb deze middag lekkere vis gegeten.

Waar het hem om gaat is :vissen om te eten ok.

Vissen voor plezier,visje vang,visje terug in water,niet aan mij besteed.

(dit is strikt mijn persoonlijke mening)

De vraag is natuurlijk ,waar ligt de scheidslijn,waar begint wreedheid tegenover dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]De vraag is natuurlijk ,waar ligt de scheidslijn,waar begint wreedheid tegenover dieren.

Dat is inderdaad de vraag. Het is dus niet nodig de afleidende vragen van Pias (hoe zit het dan met muggen). . . pardon, Pius te beantwoorden.

In het kader van vissen begint, wat mij betreft, de wreedheid bij het nutteloos vangen en pijnigen van de betreffende dieren.

Kortom: hobbyvissen (ik vermijd nadrukkelijk het woord 'sport' omdat het daar niets mee te maken heeft) is een zieke bezigheid.

I rest my case.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind vissen dierenmishandeling. Als het puur voor "sport" of "vermaak" is. Vissen vangen om op te eten okee maar voor je eigen fun een vis een haak door zn bek rammen en die er weer uit halen en uhm weer terug gooien vind ik ronduit zielig voor de vis.

Hoe zou jij het vinden als een of ander wezen vanuit het universum een haak naar beneden zou laten op deze aarde en waar jij in alle ontwetendheid er een hap naar doet om vervolgens een haak van ongeveer 20cm door je wang heen gepierced te krijgen waaraan je vrolijk aan omhoog wordt getrokken om vervolgens 2 minuten in het luchtledige te hangen waar je niet kan ademen en dat ondertussen wezen er achter komt dat een haak met weerhaakjes er aan toch niet zo handig als je de haak weer moet verwijderen en na dat het tog gelukt is je weer teruggegooit wordt zodat je eindelijk weereens adem kan gaan halen.

leuk joh vissen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind vissen gruwelijk en ik snap niet dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn t.o.v. ander leven. Vissen, prachtige wezens, aan een hengel hangen voor je plezier daar kan ik niet bij. En het maakt me enorm verdrietig.

Als iemand als hobby baby's gaat piercen, zonder dat de ouders dit weten, wel dat vind ik dan hetzelfde als vissen.

Of dat iemand voor de fun mensen een mes door hun kaak ramt.

Het is allemaal even gruwelijk voor mij.

Wreedheid t.o.v. dieren zie je deze dagen veel. Moesten de mensen hier op dit forum eens zien waar hun eten vandaan komt en hoe dat gebeurd he. Ik weet zeker dat velen het niet meer over hun hart zouden krijgen om de dieren te consumeren. Maarja mensen zijn zo koppig. Als ik over vegetarisme begin dan gaan ze meteen in het gareel en doen ze er alles aan om het goed te praten en het zeker niet eens te zijn. Daarom begin ik er zelf zelden over, veel te vermoeiend.

btw heeft er iemand de film feed the world gezien? Daar komen ook erge dingen in :S Vb ze gaan eieren uitbroeden in speciale ovens, dan komen die kuikentjes uit. Ze smijten die kuikentjes echt gewoon op de lopende band, ze gaan dan op allerlei bandwerk. Ze vallen en botsen overal tegen. Dan gaan ze in plastic bakken en daarna worden ze uitgegoten ergens in een ruimte waar ze met heel veel samen zitten. Daar worden ze groot gebracht en vervolgens als ze groot genoeg zijn gaan ze naar het slachthuis. Ze worden weer heel brutaal omhoog gehangen, je ziet bij sommige kippen het slijm uit hun mond druppen.

Hier stop ik, hoe meer ik erover nadenk hoe verdrietiger en kwader ik wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid