Spring naar bijdragen

Mag ik van jullie wel vissen?


Aanbevolen berichten

Quote:

vissen heerscht(A)

ben zelf ook fanatiek karpervisser,

maar zou echt geen rede kunne bedenke waarom t onchristelijk zou zijn.

Ik vind dierenleed iets verder gaan dan n haakje door d bek(A)

Ja en zo vindt iedereen natuurlijk weer wat anders...

Het is al lang bewezen dat die dieren lijden hoor, pijn voelen en schrikken etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vis ook wel eens. Gewoon met vrienden relaxen, beetje praten over liefde, geloof enz. Als ze eetbaar zijn, nemen we ze soms wel is mee. Verder proberen we ze zo goed mogelijk te onthaken en gooien we ze terug. Ik hoorde eens dat een vis wordt verdoofd zodra de haak door zijn lip gaat. Maar ik kan dit niet onderbouwen. Ik vind het niet zo erg, mits je goed met ze omgaat. Het zijn wel levende beesten, maar als dit zielig is, een vis vangen op de foto en weer terug zetten met liefdebig-smile.gif is het nog veel zieliger als je een hamburger, kippebout, of vis opeet!

Gods Zegen, Gods Liefde,

Liefdevol


Samengevoegd:

Jezus eet ook met zijn discipelen de gevangen vis op!

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze voelen wss pijn, oke.

Maar, wat voor pijn? rivierkarper zit soms helemaal onder de wonden van langs stenen schuren in zijn natuurlijke omgeving, ze zijn daar aan gewend.

Met de paai, zit de vis helemaal onder de wonden omdat ze best hard tekeer gaan, ze zijn daaraan gewend.

Zou dan een haakje echt zo erg zijn dat het absoluut niet kan?

Nee dat geloof ik niet. Ik hoop niet dat ze eraan gewend raken,

Mar denk dat de pijngrens bij vissen absoluut niet met mensen te vergelijken is.

Nog even een wetenschappelijk iets:

Test met een baars die gevangen is.

feit: baars eet niet alstie pijn heeft.

Hij werdt gevangen, in een aquarium gestopt, en een kwartier later was hij alweer druk aan het jagen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Persoonlijk ben ik van mening dat dit pure onzin is. Waarom zou je niet mogen vissen? Omdat je zuinig moet zijn op de natuur die we van God hebben ontvangen? Waarom at Petrus dan niet alleen brood, hij had toch niet perse vis nodig? En inderdaad, die mug, spin, pissebed of hommel is toch ook een schepsel? Over de luizen in je haar nog maar niet te spreken.. wat mij betreft ben ik juist erg vriendelijk door de vissen weer zorgvuldig terug te zetten in het water; wetend dat ze de volgende dag weer 'heel' zijn. Maar goed, het woord vissen komt (zover ik kon zien) 32 keer in de bijbel voor. Het leukste voorbeeld wat ik eruit kon pikken was Amos 4 vers 2:

God, de HEER, zweert bij zijn heiligheid: Weet dat de dagen niet ver zijn dat jullie als vissen met hengels worden opgehaald, en wie er dan nog overblijven met haken.

Dus kiek 'es aan.. ik heb het nog verkeerd ook. Blijkbaar zijn de hengels en de daarbij horende haken nog niet zo vriendelijk. Tenminste, zo kun je opmaken uit deze tekst. Maar dat vind ik net zo'n loos argument als zeggen dat vissen vangen voor eten wel mag. Hoe kom je erbij..

Laten we Matteüs 13 vers 47 en 48 er eens bijpakken:

Het is met het koninkrijk van de hemel ook als met een sleepnet dat in een meer werd geworpen en waarmee allerlei soorten vis werden gevangen. Toen het net vol was, trok men het op de oever en ging men zitten om de goede vis in kuipen te doen; de slechte vis werd weggegooid.

Het gaat even niet om de tekst qua verband, maar gezien deze gelijkenis ging het sorteren dus vroeger op deze wijs. De slechte vis werd weggegooid. Oftewel, vis die is gevangen maar niet word gegeten. Is dat wel verantwoord omgaan met de schepping dan? Of is het eigenlijk zondig wat ze daar doen?

Het lijkt wat mij betreft wat overtrokken om je met dergelijke zaken bezig te houden. Vissen is ook juist een prachtige ontspanning en optimale manier om te kunnen genieten. Ik ben laatst wezen zeevissen met een aantal medechristenen. Prachtig met zo'n groep een hele dag op een boot opgesloten zitten. Het vissen (en dan vooral de gore(!) wormen aan een haakje rijgen) verbroedert aardig moet ik zeggen. En daarbij kwamen er veel geloofsgesprekken aan te pas. En ik geloof oprecht dat God er blij mee was om te zien hoe we daar samen bezig waren in plaats van dat hij zich zat te ergeren dat ik naar een haakje zat te kijken..

Maar dit onderwerp is (zoals zovelen) een prachtig menings-onderwerp. Oftewel, er zijn geen duidelijk overtuigende argumenten voor te vinden. Maar om andermans plezier te ontnemen door te zeggen dat deze zondig is als hij z'n hobby uitvoerd door aan de waterkant zijn tijd te verdoen, dan ga je wat mij betreft weer wat te ver.

En dierenleed; de vis schrikt, daar heb je gelijk in. En de vis krijgt een gaatje in z'n bovenlip, allá dat is ik al.. Maar een vis is een ander soort schepsel dan de mens. Als een vis schrikt, is dat snel weer over (hij heeft er weinig last van) en het gaatje is na 24 uur niet meer te herkennen.. De vis voelt zoiets heel anders aan dan wij mensen.

Laten we het alstjeblieft over een nuttig onderwerp hebben, in plaats van over zo'n ontzettend nutteloos en dieptriest onderwerp. Ik ga me de volgende keer echt niet bedenken of het wel mag hoor, als ik weer gevraagd wordt om te gaan zeevissen. Lijkt me heerlijk.. Kan ik weer lekker over mijn Vader praten!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Quote:

[...]

Waarom niet? Sportvissers gooien de vis meestal nog terug ook. En veel trauma's zullen de vissen er ook niet aan over houden, ze hebben maar een geheugen van een paar seconden. Ook hun verwerking van pijn is heel anders.

het verhaal dat vissen maar een paar sec geheugen hebben gaat niet helemaal op.

ik heb een stuk of 60 koi karpers en deze karpers weten wel degelijk waneer ik voer en dat ik het ben als ik langs kom lopen.

bij mijn vrouw doen ze niks en komen ze niet en als ik langs kom is het 1 grote wedstrijd tussen de vissen wie er het eerst bij mij is big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen maar maak er voor het gemak maar uit op dat je het niet eens bent. Natuurlijk zijn dieren hier op de aarde om ons te voedden, maar met name de vlees- en de visverwerking/vangst van tegenwoordig is zodanig geïndustrialiseerd dat de mensen die het uitvoeren zich schuldig maken aan het op onrechtmatige wijze verkrijgen van God's rijkdommen. Ik wil daarbij met name licht werpen op het feit dat volgens de Bijbel de mens respect moet hebben voor de natuur. En vissers die hele zeeën letterlijk leegvissen hebben dat niet. Kan ook bijna niet anders met zoveel monden die moeten worden gevoed, als de prijzen van vlees en vis de pan uit rijzen dan zul je het hebben.

Desondanks blijf ik een vis en vleesliefhebber, helaas ben ik dan ook verwerpelijk bezig niet waar?

Waar staat dat in de bijbel precies dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar staat dat in de bijbel precies dan?

volgens mij hoef dat ook niet in de bijbel te staan het is toch wel duidelijk dat het overmatig vissen in onze zeeen de natuur verstoord.

en dat dat de vis schaad waar door er een reactie op reactie komt.

bv haaien, dolfijnen, zeeleeuwen enzz enz enz krijgen te weinig voedsel binnen dus sterven op den duur ook uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat spreekt voor zich, maar er wordt hier en beroep gedaan op de bijbel, dus ik ben beniewd welke tekst op welke manier wordt geïnterpreteerd. Niet om te zeuren, maar gewoon interesse.

zo had ik het ook niet opgevat hoor knipoog_dicht.gif

ik zou ook niet weten of er iets daar over in de bijbel staat of je mag vissen of niet voor plezier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dus ik haal hier uit dat vissen voor plezier (en weer terug gooien) niet erg is dus?

Conclusie: Zolang de mens een beherende functie heeft over de dieren, is zij een goede rentmeester over God's werk. Zodra zij de Aarde rijkdommen vernietigd, is zij dat niet!

want je vernietigd de vissen niet. zeworden terug gegooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou vanuit de Bijbel wel. Als je honger hebt, voed je dan met vis of vlees. Maar zoals men nu bezig is, met de bioindustrie en massaal leegvissen van de aarde... tja dan is de mens geen goede rentmeester.

AndreasJ: Als er te veel van is dan moet het gesnoeid worden. Als er te weinig van is moet het met rust worden gelaten en worden gestimuleerd
knipoog_dicht.gif

mee eens party.gifworshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen maar maak er voor het gemak maar uit op dat je het niet eens bent. Natuurlijk zijn dieren hier op de aarde om ons te voedden, maar met name de vlees- en de visverwerking/vangst van tegenwoordig is zodanig geïndustrialiseerd dat de mensen die het uitvoeren zich schuldig maken aan het op onrechtmatige wijze verkrijgen van God's rijkdommen. Ik wil daarbij met name licht werpen op het feit dat volgens de Bijbel de mens respect moet hebben voor de natuur. En vissers die hele zeeën letterlijk leegvissen hebben dat niet. Kan ook bijna niet anders met zoveel monden die moeten worden gevoed, als de prijzen van vlees en vis de pan uit rijzen dan zul je het hebben.

Desondanks blijf ik een vis en vleesliefhebber, helaas ben ik dan ook verwerpelijk bezig niet waar?

Met een ijzeren haak een vis uit het water optrekken om vervolgens weer in het water te gooien is wel respect hebben voor de natuur zeker? noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel gemeen van mij om een vraag met een tegenvraag te beantwoorden. Door op een bepaalde toon te spreken kun je namelijk heel veel zeggen.

WWJD --> Visjes die gevangen waren met een net roosteren op een vuur nosmile.gif

WWJD --> Tegen een vijgeboom zeggen dat hij moest sterven en de volgende dag was hij dood.

WWJD --> Een vis vangen en die open laten snijden.

God geeft opdracht om 100.000 koeien te slachten en hun bloed liep als een beek naar beneden. In de natuur zijn er dieren die andere dieren verscheuren, kelen doorbijten, verlammen met chemische stoffen, inkapselen met draadjes, jonge eendjes aan hun pootjes naar beneden trekken..

Wanneer heb je respect voor de natuur? Ligt dat (alleen) in de manier waarop je een dier dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ook in deze maand maart Anno Domini 2008 mag jij alles vangen wat je maar wilt stekelbaarsjes, bittervoorn, blikje, haai, potvis,schol,en de pirana.

Tjonge dat ga je toch niet vragen ,maak je toch zelf uit.Vergeet niet een broodje pekelvlees mee te nemen vissen maakt hongerig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid