Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

(ik weet niet of dit precies het juiste subforum is, maar we zien wel)

Ik zat eigenlijk wat na te denken over haat, wat is nu eigenlijk haat? Ik ben best wel eens erg boos geweest, ik heb ook wel genoeg andere ondeugden op m'n conto, maar haat... Ik kan me niet herinneren dat ik echt iemand gehaat heb. Ik ken het uit de boeken, Jodenhaat e.d. maar ik kan me er maar moeilijk echt in verplaatsen.

Wat is nu eigenlijk haat? Hoe definieer je het? Haat jij iemand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals mij geleerd is: Je haat iemand als je die persoon dood zou kunnen wensen.

Het lastige is dat ik in mijn leven een enkeling ben tegengekomen die ik zou haten, die ik gewoon haat. Punt. Alleen dan zit je weer met dat christelijke aspect. God wil niet dat ik iemand de dood zou toewensen.... Maar ik denk dat als ik geen christen zou zijn geweest, ik ze zonder enige schroom gehaat had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat kan ook heel Goddelijk zijn. yes.gif

Psalm 5: 6

Gewetenlozen houden geen stand onder de blik van uw ogen. U haat allen die onrecht doen,

Psalm 11: 5       

De HEER keurt rechtvaardigen en zondaars. Wie het geweld liefhebben, haat hij.

Psalm 45: 8

u hebt gerechtigheid lief en haat het kwaad. Daarom heeft God, uw God, u gezalfd met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.

Psalm 97: 10

U die de HEER bemint: haat het kwade. Hij behoedt het leven van wie hem trouw zijn, uit de greep van de goddelozen bevrijdt hij hen.

Psalm 119: 4

Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad.

Spreuken 6

16 Zes dingen haat de HEER,

zeven dingen zijn hem een gruwel:

17 ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt,

handen die onschuldig bloed vergieten

18 en een hart dat op het kwade zint,

voeten die zich naar de misdaad reppen

19 en getuigen die bedriegen, altijd liegen,

en zij die stoken tussen broers.

Jesaja 61: 8

Want ik, de HEER, heb het recht lief, ik haat offers van roofgoed. Ik zal hen getrouw belonen, een eeuwig verbond sluit ik met hen.

Amos 5: 15

Haat het kwade, heb het goede lief en zorg dat er recht gedaan wordt in de poort. Misschien zal dan de HEER, de God van de hemelse machten, genade schenken aan wie er overgebleven zijn van Jozefs volk.

Johannes 12: 15

Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.

Als je het zo bekijkt valt haat in eerste instantie te omschrijven als het tegenovergestelde van liefde. Waar God liefde is, daar is Satan haat en waar God het kwade haat, daar heeft Satan het kwade lief.

In die zin denk ik dat er twee soorten haat zijn. Aan de ene kant de gerechtvaardigde Goddelijke haat, die zich keert tegen alles wat het licht niet kan verdragen. En aan de andere kant is er de haat van alles wat duister is ten opzichte van alles wat van God is. Haat ontstaat op de scheidslijn tussen licht en duisternis.

En om nog wat toe te voegen voor wat betreft het menselijke aspect. De mens is het voorbeeld van waar licht en duister strijden in en om de ziel van de mens. En in die zin is de haat van de mens nogal eens een mengeling van de Goddelijke en de duistere haat. Mensen kunnen allebei haten, omdat én het kwaad én het goede in hem is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is nu eigenlijk haat? Hoe definieer je het? Haat jij iemand?

Ik denk dat haat een diepe afkeer is en het koesteren van wrok is naar iemand of iets.

Ik haat niemand op dit moment, althans, er schiet me nu niemand te binnen.

Ik ben ook iemand die niet lang boos op iemand kan zijn, althans die ik persoonlijk ken. Blijkbaar een positieve eigenschap van me (naast al mijn slechte eigenschappen. knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze dominee heeft weleens uitgelegd dat haat in de Bijbelse zin meer zoiets betekent als: op de tweede plaats zetten. Als er staat dat je omwille van Christus mensen moet haten dan betekent dat dus niet dat je ze dood wenst, maar dat je Christus de hoogste prioriteit geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je leert haten als je (groot) onrecht is aangedaan, zeker als dat onrecht doelbewust, willens en wetens en gericht is aangebracht.

Om die reden heb ik een tijdlang een aantal mensen gehaat. Niet dat ik ze dood zou wensen, maar hun dood had me niets gedaan. Wel heb ik ze vermeden en vervloekt.

Het is een leegzuigende en contraproductieve emotie. Ik zeg dat soort dingen niet gauw, maar met de hulp van God heb ik ze opgezocht, er is toegegeven dat hun acties gericht waren om mij als persoon aan te pakken omdat ik teveel invloed had naar hun zin, er is vergeving geweest en ik heb ze weer leren liefhebben. Dat is een wonder.

Maar ik kan me zó voorstellen dat het niet altijd zo goedkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat. Ja, als je iemand dood kunt wesen, dan denk ik dat je kan spreken van haat. Ik heb mensen gehaat, ja. Nouja, in ieder geval één iemand. Nog met een behoorlijk goede reden ook vind ik zelf. Als ik die persoon ooit tegen zou komen zou ik niet voor de gevolgen kunnen instaan. Maar verder 'haat' ik eigenlijk geen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen gewoon niet kunnen uitstaan. Ik kan wel haten. Ik ben zo'n irritant persoon dat op één of andere manier iedereen aardig vind, maar af en toe zijn er personen die ik echt wel achter het behang kan plakken.

Vaak is het irritatie, maar soms gaat het dieper, dat wordt het meer haten.

Het is alleen zo dat die irritatie, of het diepere, niet op de persoon zelf is gericht. Meer op het gedrag. Ik kan bepaalde manieren van doen haten.

Voorbeeld:

Een zus van mij had dat vroeger (niet Eva, een andere), gelukkig nu veel minder, maar zij had de gave om ALLES, maar dan ook alles, om haar te laten draaien. En als het dan niet ging zoals zij wilde, dan werd ze helemaal kwaad, en op het moment dat ze besefte dat ze haar zin niet kreeg, brak ze je helemaal af met de woorden: Weet je wat, laat maar, nee laat maar gewoon, laat het maar, laat maar!

Oehh... wat HAATTE ik dat 'laat maar', die stomme toon en dat stomme gedrag van haar uit de grond van mijn hart, jakkes!!

Echt alles in m'n hele lichaam stond dat tegen! Ik ben helemaal geen agressief type, maar zij kon zo het bloed onder m'n nagels vandaan halen dat ik wel een boom omver zou willen slaan!

Ja.. ik kan haten... engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit iemand gehaat gelukkig.

Haat is voor mij dus negatieve gevoelens t.o.v. een persoon, in de zin dat je die kwade dingen toewenst en/of dood zou willen. Dat je die persoon pijn kan doen (fysiek of emotioneel) zonder je daar iets van aan te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat is wanneer je niet het beste met iemand (meer) voorhebt en liever ziet dat die ander het ongeluk treft. God leert ons elk mens, zelfs de vijand, lief te hebben, maar de zonde en het onrecht te haten. Haat is dus wel degelijk een emotie die bij het christendom hoort, alleen dan niet gericht op personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik haat niemand. Ik heb ook nog nooit iemand gehaat; althans geen personen die ik ken. Maarja, ik heb ook nooit reden gehad om iemand te haten.

Ik kan wel eens iemand haten n.a.v. een verhaal.. maar dat is toch wel anders. Het is makkelijker om iemand te haten die je niet kent en je toch nooit tegen zult komen, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik leen je zaterdag ff een boekje uit 'De helende kracht van vergeving' van .... Hans Stolp! Ja, die ketter! widegrin.gif Ik weet zeker dat je tenen krom gaan staan bij vele passages in het boek, maar hij heeft ook echt goeie dingen (immers, elke ketterij bevat ook ware elementen - en jij bent goed genoeg op de hoogte van de orthodoxe leer om kaf van koren te kunnen scheiden, anders had ik het je niet uitgeleend). Het belangrijkste wat daarin staat over haat, is dat je door niet te kunnen vergeven, gebonden bent aan de dader. Je bindt niet hém (of haar), maar jezelf vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik leen je zaterdag ff een boekje uit 'De helende kracht van vergeving' van .... Hans Stolp! Ja, die ketter!
widegrin.gif
Ik weet zeker dat je tenen krom gaan staan bij vele passages in het boek, maar hij heeft ook echt goeie dingen (immers, elke ketterij bevat ook ware elementen - en jij bent goed genoeg op de hoogte van de orthodoxe leer om kaf van koren te kunnen scheiden, anders had ik het je niet uitgeleend). Het belangrijkste wat daarin staat over haat, is dat je door niet te kunnen vergeven, gebonden bent aan de dader. Je bindt niet hém (of haar), maar jezelf vast.

Heel aardig, maar ik ken dat gevoel dus niet, dus ik hoef er ook niet vanaf geholpen te worden. widegrin.gif Of mis ik nu wat? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En we breien gewoon door op het onderwerp smile.gif (als ik hier een speciaal topic voor moet openen, let me know)

De mens kent vele emoties. Blijdschap, angst, haat, noem maar op.

Nou is blijdschap aangetoont goed voor de mens. Je maakt een stofje aan in de hersenen wat je een goed gevoel geeft. Bovendien leven mensen die over het algemeen vrolijker in ht leven staan vaak ook langer.

Angst is een emotie die je waarschuwt voor gevaar. Het houdt je alert, al kan het helaas ook voor zorgen dat je verstijft. Dat is wat minder handig. Maar over het algemeen zorgt die alertheid ervoor dat je jezelf net iets beter beschermt.

Maar ik vroeg me zo af, filosofeer met me mee: Wat is het nut van de emotie Haat? Want het is een menselijke reactie om te haten, en ik ken vele situaties waarin het eerder logisch dan uitzondering is, maar waarom heeft de mens deze reactie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat is denk ik negatieve liefde, er ligt niets dichter bij elkaar dan haat en liefde zegt men wel eens.

@Hester: Dan heb jij een goede dominee want hij heeft dat inderdaad helemaal goed. In het Hebreeuws kent men die uitdrukkingen. Als er staat 'haat je ouders anders heb je mij niet lief' betekend dat 'heb je ouders niet meer lief dan mij'. Daar zit een gebondenheid in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haat is denk ik negatieve liefde, er ligt niets dichter bij elkaar dan haat en liefde zegt men wel eens.

@Hester: Dan heb jij een goede dominee want hij heeft dat inderdaad helemaal goed. In het Hebreeuws kent men die uitdrukkingen. Als er staat 'haat je ouders anders heb je mij niet lief' betekend dat 'heb je ouders niet meer lief dan mij'. Daar zit een gebondenheid in.

Indeed! thumbsup.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Heel aardig, maar ik ken dat gevoel dus niet, dus ik hoef er ook niet vanaf geholpen te worden.
widegrin.gif
Of mis ik nu wat?
puh2.gif

Nou, je mist dat ik je gewoon een heel uitgebreid antwoord op je beginvraag wilde geven. Kort en wel is haat een gebondenheid (met negatieve gevoelens) aan een ander. En langer en wel legt Hans Stolp dat uit in dat boek, tussen al het esoterische reïncarnatiegeneuzel door.

Overigens haat ik niemand, heb ik geloof ik ook nooit gedaan. Wel heb ik bepaalde antipathieën naar sommigen gehad in mijn leven (gelukkig naar heel erg weinig mensen toe). Meestal zijn dat juist mensen die mij ontzettend bang maakten en me mijzelf heel erg minderwaardig lieten voelen. Als ik dan al iets van haat ging voelen, was het eerder naar mijzelf dan naar diegene toe. Maar van dat laatste ben ik gelukkig ook af, vooral omdat ik nu besef hoe ontzettend veel God van mij houdt, en wie ben ik dan om mijzelf te haten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

misschien kan haten goed zijn, als we haat hebben tegen dingen die niet goed zijn. Zodat we door die haat er echt op staan dat wij die dingen niet willen doen.

Nee, dat woord haat is een Hebraïsme eigenlijk (ik weet niet of Hebraïsme een woord is hoor). Ik bedoel daarmee te zeggen dat het eigen taalgebruik is wat je in de Bijbel ziet (vooral in de 'betere' vertaling). Haat betekend daar 'niet lief hebben'.

Als ik jou niet lief heb, wil dat niet zeggen dat ik jou haat.

@Pius; wees blij dat je die emotie niet kent. Het is allesverzengend. Ik heb mensen gehaat, het omgekeerde van nu eigenlijk. Ik heb een tijd gehad dat ik alles en iedereen haatte dat kwam ten diepste voort uit mijn zelfhaat, of zelfs het gruwen van jezelf. Het is grotendeels het tegenovergestelde van nu.

Nu is het (althans dat probeer ik) er van uit te gaan dat iedereen aardig/lief is tenzij het tegendeel bewezen wordt, dat is ooit exact andersom geweest.

Ja, iedereen kon toen van mij echt dood vallen, zo snel (en het liefst zo gruwelijk mogelijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haat is denk ik negatieve liefde, er ligt niets dichter bij elkaar dan haat en liefde zegt men wel eens.

Dat is inderdaad de uitdrukking. Maar ik geloof meer in de uitdrukking: Hoe meer je van mensen houdt, hoe meer pijn ze je kunnen doen.

Maar als ik echt kijk naar haten, de personen die ik zou haten als ik geen christen zou zijn engel.gif , geloof me, die heb ik nooit lief gehad en er moet toch heel wat gebeuren voordat ik ook maar iets in de richting van die emotie zou kunnen voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar het tegenovergestelde van liefde is niet haat.. dat is onverschilligheid.

Die uitspraak ken ik ... ergens van, waarvan? *denkt diep*

Quote:
Hoe meer je van mensen houdt, hoe meer pijn ze je kunnen doen.

Dat klopt, daarom kun je eigenlijk ook niet oprecht haten zonder een verbondenheid met iemand te voelen. Verder heb je weer eens ganschelijk gelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid