Spring naar bijdragen

Geloof is onbewijsbaar...


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]Nee dat niet, het wordt dan slechts een 'wiile zur macht'.

Vertel dat maar die postmodernisten. Ik had het ook bewust over de mensen, niet het -isme knipoog_dicht.gif

Quote:
Nee, want zelfs
dat
kun je dus niet weten.
widegrin.gif
Overigens zijn postmodernisten in feite alleen verenigd rondom hetgeen waar men tegen is. Hun eigen filosofiën zijn erg verschillend.

Jup, vandaar dat ik het ook als een soort van tegen-reactie zie. Het bestaan wordt onttrokken aan waar het op reageert. smile.gif

Quote:
Oh dat kan best, wat ik zei; 'wille zur macht'.
knipoog_dicht.gif

Maar dat was het punt. knipoog_dicht.gif

Het postmodernisme eet zichzelf op. Het postmodernisme is volgens zichzelf niet de waarheid, niet meer dan alle andere modelletjes.

En ook aan die 'wille zur macht' hoef je wat dat betreft geen waarheidsclaim aan te verbinden.

(Afgezien dat ik het een drogreden vind, dat hele wille zur macht. smile.gif)

Quote:
Dat komt alleen maar omdat Popper inconsequent was. Popper is echt passé als epistemoloog hoor.

Waarin was hij inconsistent?

Quote:
Nee, maar dat is het punt niet he? Het gaat er niet om of het al dan niet of wel zo is, maar hoe je het vaststelt, het boven elke twijfel verheft. En dat kan niet, en dan is het óf Christus óf de postmoderne diepte en de 'wille zur macht'.

Dat vind ik niet. Postmodernisme kan zich zelf niet boven elke twijfel verheffen omdat het postmodernisme an sich geen zekerheid over zich zelf geeft. Als je dan onzekerheid toe staat zie ik niet waarom iemand niet voor een materialisme op basis van een wat genuanceerd modernisme kan kiezen, modernisme met een marge van onzekerheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Postmodernisme kan ook gekenmerkt worden als iedereen zijn eigen waarheid (en daarmee ook zijn eigen geloof). Consquentie is dat als je eigen waarheid niet overeenstemt met de waarheid van een ander persoon je zijn waarheid automatisch in twijfel trekt. Is het daardoor minder waar? Voor jou wel, voor de ander niet. Postmodernisme is daarmee basis voor individualisme in geloof en maatschappij en ontaardt makkelijk in egotripperij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid