Spring naar bijdragen

De terugkeer van Nietzsche


Aanbevolen berichten

Quote:

Toevalligerwijs heb ik net het boek De Antichrist van Nietzsche uitgelezen. Adembenemend! Wat een haarscherpe analyse van het christendom en ook gedeeltelijk toepasbaar op jodendom en de islam. Echt een aanrader voor wie de confrontatie met zijn eigen geloof aandurft. Geweldig boek.

Ik heb even met de gedachte gespeeld toen ik het boek net uit had om de wet tegen het christendom van Nietzsche, hier als discussiestuk te plaatsen, maar om niet nodeloos mensen tegen het zere been te willen schoppen er toch van afgezien.

engel.gif

Je bedoelt als link?

The Antichrist widegrin.gif

Anders gaan mensen maar googlen enzo.

En nog meer interessante info: link

En voor mensen die een voorproefje willen zodat ze weten of ze verder willen lezen of niet:

This eternal accusation against Christianity I shall write upon all walls, wherever walls are to be found--I have letters that even the blind will be able to see. . . . I call Christianity the one great curse, the one great intrinsic depravity, the one great instinct of revenge, for which no means are venomous enough, or secret, subterranean and small enough,--I call it the one immortal blemish upon the human race....

Voor de vertaling in het Nederlands: link

Machtig interessant, die Nietzsche. Ik heb zelf nog De Genealogie van de Moraal en Aldus Sprak Zarathustra liggen, nog niet gelezen. Het is ook een beetje in de mode om hem tof te vinden, zeker onder studenten filosofie heb ik ervaren. Ergens ook wel een beetje triest. En wat al helemaal in de mode is, is om anderen toe te bijten dat ze niet gekwalificeerd zijn om Nietzsche te begrijpen. Geheel in de geest van de grote filo(l/s)oo(g/f) zelf natuurlijk. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Machtig interessant, die Nietzsche. Ik heb zelf nog De Genealogie van de Moraal en Aldus Sprak Zarathustra liggen, nog niet gelezen. Het is ook een beetje in de mode om hem tof te vinden, zeker onder studenten filosofie heb ik ervaren. Ergens ook wel een beetje triest. En wat al helemaal in de mode is, is om anderen toe te bijten dat ze niet gekwalificeerd zijn om Nietzsche te begrijpen. Geheel in de geest van de grote filo(l/s)oo(g/f) zelf natuurlijk.
engel.gif

Ik ben dan geen student filosofie, maar ik denk dat je niet om Nietzsche heen kan. Zeker ook gelet op het feit dat zijn werk en m.n. het begrip de Ubermensch door de nazi's is misbruikt. Dus ik denk dat het te gemakkelijk is om het alleen als modeverschijnsel aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nietzsche was feitelijk de grootste sofist die er was, en niet zozeer een filosoof, maar een redenaar en wellicht een mysticus. Hij is best nuttig geweest in termen van kenisrelativering, maar hij was ook wel wat overschat.

Overigens was Nietzsche om precies dezelfde reden als dat hij het Christendom verachtte, een groot bewonderaar van Mohammed. Verder is een Nietzsche ergens best vergelijkbaar met een Luther, een Robespierre of een Leonardo Boff. Daar waar het Christendom verworden is, staan vaak revolutionairen op die de terechte diagnose stellen, alleen vaak met oplossingen komen die nóg rampzaliger zijn.

Overigens, men zegt wel dat de Nazi's Nietzsche hebben misbruikt, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb even met de gedachte gespeeld toen ik het boek net uit had om de wet tegen het christendom van Nietzsche, hier als discussiestuk te plaatsen, maar om niet nodeloos mensen tegen het zere been te willen schoppen er toch van afgezien.

Plaats maar. smile.gif Als je het een beetje netjes omkleed, kan er veel hier, en terecht, anders zouden we net zo worden als het Duitse vrijzinnige Preotestantisme waar Nietzsche tegen ageerde. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nietzsche was feitelijk de grootste sofist die er was, en niet zozeer een filosoof, maar een redenaar en wellicht een mysticus. Hij is best nuttig geweest in termen van kenisrelativering, maar hij was ook wel wat overschat.

Overigens was Nietzsche om precies dezelfde reden als dat hij het Christendom verachtte, een groot bewonderaar van Mohammed. Verder is een Nietzsche ergens best vergelijkbaar met een Luther, een Robespierre of een Leonardo Boff. Daar waar het Christendom verworden is, staan vaak revolutionairen op die de terechte diagnose stellen, alleen vaak met oplossingen komen die nóg rampzaliger zijn.

Heb je het boek gelezen? Ik vond ook de rol van de priester wel een eye-opener. Bovendien wel apart hoe hij vind dat Paulus de boodschap van Jezus eigenlijk (in zijn ogen dan) teniet heeft gedaan.

Quote:
Overigens, men zegt wel dat de Nazi's Nietzsche hebben misbruikt, maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd.

Ik kan mij wel voorstellen dat iemand die al antisemitische gevoelens heeft in de antichrist een bevestiging daarvan kan zien. Overigens heb ik alleen dit boek van hem gelezen, dus wat hij nog meer heeft geschreven weet ik (nog) niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben dan geen student filosofie, maar ik denk dat je niet om Nietzsche heen kan. Zeker ook gelet op het feit dat zijn werk en m.n. het begrip de Ubermensch door de nazi's is misbruikt. Dus ik denk dat het te gemakkelijk is om het alleen als modeverschijnsel aan te duiden.

Ik bedoelde het dwepen van studenten met Nietzsche als modeverschijnsel. Nietzsche zelf zou ik idd geen modeverschijnsel noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je het boek gelezen? Ik vond ook de rol van de priester wel een eye-opener. Bovendien wel apart hoe hij vind dat Paulus de boodschap van Jezus eigenlijk (in zijn ogen dan) teniet heeft gedaan.

Ik heb vooral met m'n studie wat over gelezen, maar zelf niet verder gekomen dan besprekingen en citaten.

Quote:
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand die al antisemitische gevoelens heeft in de antichrist een bevestiging daarvan kan zien. Overigens heb ik alleen dit boek van hem gelezen, dus wat hij nog meer heeft geschreven weet ik (nog) niet.

In dit topic heb ik er ook wel wat over gezegd: klik

Ik denk dat je rustig kan stellen dat Nietzsche niet antisemitisch was, maar hetgeen ik eigenlijk bedoelde is de legitimatie voor een soort sociaal-darwinisme, dat Nietzsche weliswaar niet raciaal onderbouwt, maar niettemin zou ik het niet anders dan als zodanig duidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb vooral met m'n studie wat over gelezen, maar zelf niet verder gekomen dan besprekingen en citaten.[...]

In dit topic heb ik er ook wel wat over gezegd:

Het schijnt ook dat christenen die het hebben gelezen juist vaster in hun geloof zijn geworden.

Quote:
Ik denk dat je rustig kan stellen dat Nietzsche niet antisemitisch was, maar hetgeen ik eigenlijk bedoelde is de legitimatie voor een soort sociaal-darwinisme, dat Nietzsche weliswaar niet raciaal onderbouwt, maar niettemin zou ik het niet anders dan als zodanig duidden.

Naar mijn mening heeft hij ook niets tegen de Joden op zich, maar wel tegen het Joodse godsdienstsysteem. Ik heb mij ook een tijdje bezig gehouden met het Joodse geloof en idd spelen de 'sages'(thorageleerden) en zeer belangrijke rol. In het NT zegt Jezus daar ook het volgende over:

1] Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen [2] en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. [3] Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. [4] Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last* en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten

Matteus 23:1-4 NBV

En idd kent het Jodendom vele rabbijnse voorschriften en hun woord is wet. De katholieke kerk heeft ook haar gelovigen lange tijd volledig afhankelijk gemaakt van de priester. In de volle evangelie-gemeente waar ik vroeger kwam, plaatste de voorganger zichzelf ook boven de gemeente en elke kritiek werd in de overdenkingen in het kerkblad meedogenloos neergesabeld. Een geliefde tekst van hem was deze:

[17] Gehoorzaam uw leiders en schik u naar hen, want zij waken over uw leven en zullen daarvan ook rekenschap moeten afleggen. Zorg ervoor dat zij hun taak met vreugde kunnen vervullen, zodat ze geen reden tot klagen hebben: dat zou u zeker niet ten goede komen.

Hebr 13:17

Ook werd de gemeente vaak met een bijbeltekst om de oren geslagen die bekrachtigd werde met de woorden: "zo spreekt de Here." Eigenlijk had hij moeten zeggen zo spreekt de heer [zijn eigen naam smile.gif \].

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid