Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

hey !

heb je dat wel eens.. dat je 130 mensen in je msn lijst heb, maar er maar weinig echt met het geloof bezig zijn. dat je opzoek bent naar actief ingestelde christenen die echt voor god willen gaan!

ik wel !

ik heb veel vrienden,ik ben niet eenzaam ofzo maar ik zal graag mensen willen leren kennen waarmee ik een vriendschappelijke relatie mee kan opbouwen om zo dichter bij God te komen

als je dat ook wilt laten we elkaar dan een handje helpen, en eventueel toevoegen ! ( dat komt later wel eerst even kijken of meer mensen dit hebben )

Groet !

Bob The Poet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik heb dat probleem eigenlijk niet. Ik heb het veel meer andersom. 'LAAT ME NOU EENS ÉÉN KEER NIET JE PASTOR ZIJN', laat me nou eens gewoon praten over koetjes en kalfjes en niet over de rechtvaardigmaking of heiligmaking, verbondstheologieën en waarom ik katholieke vrienden voor het leven zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat nooit nee. MSN is voor mij een plaats om kort overleg te voeren (voornamelijk school) of om slap te ouwehoeren. De meeste mensen uit mijn MSN lijst hebben allemaal verschillende achtergronden, waarvan ik de meeste achtergronden geen eens ken (en ik denk dat de meeste mensen die van mij ook niet kennen, of althans niet wat mij bezighoud), en het boeit me ook vrij weinig of iemand christen is of niet. Over geloof praten via MSN... zelden tot nooit. Ik heb daar ook totaal geen behoefte aan.

Verreweg de meeste mensen uit mijn MSN lijst ken ik ook in reallife trouwens.

Dus wij worden geen MSN vriendjes denk ik. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

aangezien ik ook vaak de "pastor" functie bezit in een gesprek

lijkt het mij juist leuk om mensen te leren kennen waarmee ik geestelijk op 1 lijn zit

Wat is 'geestelijke op één lijn zitten'... daarnaast, de meest tere zaken in je leven leg ik nog steed niet graag bloot op het meest onpersoonlijke medium ter wereld, MSN.

Daar valt bij mij dus 'geestelijk' voor de volle 100% onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf wél soms hele geloofsgesprekken of meer diepgaandere gesprekken op msn en ben ook vrij zorgvuldig in het aannemen van en het praten met contactpersonen. Zit ook niet zo vaak op msn. Maar om nu een msn-contactpersoon puur voor het geloof uit te nodigen, zie ik ook niet zo zitten. Ik wil juist proberen om eens over iets ánders na te denken... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

umm

ik wil overal waar ik ben het hebben over het geloof. op msn in real life enz

het gaat me niet percee om MSN, ja het is niet het meest brilante medium wat er is, ja ik heb ook liever in real life contact

maar ik heb wel soms diepgaande gesprekken via msn, ik vind ook dat dat moet kunnen.. zolang er mensen in mijn msn lijst staan die geintresseerd zijn in het geloof zie ik het als mijn taak ( ja mensen als christenen hebben we een taak ) om deze mensen over god te vertellen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
( ja mensen als christenen hebben we een taak ) om deze mensen over god te vertellen

Je meent het...

Goed, ik heb dus zat geloofs (theologische, dogmatische, spirituele) gesprekken, dat ik soms wel eens verzucht.. Alsjeblieft, laat het wat minder zijn omdat ik niet aan mijn 'gewone leven' toe kom. Met een vriend naar huis lopen? Dat gaat over geloof? In een kroeg? etc.. tja smile.gif je raad het al

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kun je trouwens geen overdosis geloof krijgen? Kun je op een gegeven moment niet te veel met geloof bezig zijn?

Ja. Ik heb niet voor niets mijn Propedeuse nog niet, nog geen kamer, geen bijbaantje en ben soms nogal levensmoe, krijg ontsnappingsdrang en wil in een hutje in Kroatië gaan wonen.

(maar wel slowforummen, schrijf ik met ganzenveer op perkament mijn reactie, stuur die per postduif aan Pius die hem plaatst, en de reactie terugstuurt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je meent het...

Goed, ik heb dus zat geloofs (theologische, dogmatische, spirituele) gesprekken, dat ik soms wel eens verzucht.. Alsjeblieft, laat het wat minder zijn omdat ik niet aan mijn 'gewone leven' toe kom. Met een vriend naar huis lopen? Dat gaat over geloof? In een kroeg? etc.. tja
smile.gif
je raad het al

Scheelt het niet ook op welke manier het over het geloof gaat? knipoog_dicht.gif Ik he zó weinig gesprekken over het geloof in het dagelijks leven dat ik jou probleem nog niet zo herken. Maar ook gesprekken, al dan niet online, met andere Christenen, gaan eigenlijk altijd wel over het geloof, gewoonweg omdat het overal weer in terug komt. Voor mij maakt het meer uit op wat voor manier dat gaat. Dogmatische twistgesprekken worden erg vermoeiend, maar intieme gesprekken waar dat bij komt kijken, en waarbij juist dat helpt om je kwetsbaar tegen elkaar op te stellen, en ook je twijfels over van alles en nog wat kunt uitspreken, ja die vind ik heerlijk... Maar goed, wat ik al zei, misschien heb ik er nog te weinig van ghad en jij teveel. flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ja. Ik heb niet voor niets mijn Propedeuse nog niet, nog geen kamer, geen bijbaantje en ben soms nogal levensmoe, krijg ontsnappingsdrang en wil in een hutje in Kroatië gaan wonen.

(maar wel slowforummen, schrijf ik met ganzenveer op perkament mijn reactie, stuur die per postduif aan Pius die hem plaatst, en de reactie terugstuurt).

widegrin.gif Prima. puh2.gif

Anders ga je toch ook even in retraite? Dat heeft mij ook geholpen wat zaken weer op de rails te zetten...

...maar goed, daar hielp het geloof dan ook weer bij. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat ik het dan zo zeggen, ik heb te vaak 'religieuze', 'theologische' en 'dogmatische' gesprekken dat de gesprekken over de 'Amplexio Dei' er bij inschieten, maar dat is ook weer het onderwerp waar ik vaak geen woorden voor heb en niet meer kan zeggen dan...

Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Dat klinkt heel slijmerig, maar dan houdt het bij mij soms op. Ik geloof, wij geloven en wij omarmen christus, maar zijn Liefde bespreken. Dat vind ik zo intens moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kun je trouwens geen overdosis geloof krijgen? Kun je op een gegeven moment niet te veel met geloof bezig zijn?

Ik moest daarbij meteen denken aan de FSSPX, kun je katholieker dan katholiek zijn? widegrin.gif

Nee, dat kan niet. smile.gif Alles waar je tever in doorschiet is vaak juist een vlucht voor datgene waar je in doorschiet. knipoog_dicht.gif

Maar het ligt eraan wat je onder geloven verstaat. Als ik hoognodig allerlei praktische zaken moet aanpakken, die zijn blijven liggen, dan ben ik ook met geloof bezig. smile.gif

"Een jonge kerel schreef me: “Mijn ideaal is zo groots dat alleen de zee het kan bevatten.†- Ik antwoordde: En het Tabernakel dan, dat zo - klein - is? En de - doodgewone - werkplaats van Nazareth dan?

In de grootsheid van het gewone wacht Hij op ons!"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laat ik het dan zo zeggen, ik heb te vaak 'religieuze', 'theologische' en 'dogmatische' gesprekken dat de gesprekken over de 'Amplexio Dei' er bij inschieten, maar dat is ook weer het onderwerp waar ik vaak geen woorden voor heb en niet meer kan zeggen dan...

Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp. Dat klinkt heel slijmerig, maar dan houdt het bij mij soms op. Ik geloof, wij geloven en wij omarmen christus, maar zijn Liefde bespreken. Dat vind ik zo intens moeilijk.

Dat is logisch, dat is ook zo intiem. smile.gif Het is ook tevens zo mooi als je dat kan delen, dat heb ik zelf mogen ervaren, vroeger schreef ik wel liefdesbrieven (toen hadden we nog niet echt email), maar dit is veel heftiger. knipoog_dicht.gif Maar oh zo mooi. yes.gif

Ik moest hierbij meteen denken aan de poëzie van het echéc, waarbij het moment dat je de onmogelijkheid van het in woorden vangen van de allerintiemste zaken vaak prachtige teksten opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd er eigenlijk helemaal niet zo van om over "het geloof" te praten. Wel om met iemand te praten over hoe hij/zij daar tegenaan kijkt, maar geen evangelisatiepraat of discussie. Ik wil wel graag nieuwe inzichten krijgen en zo, maar voor een discussie over de rechtvaardigingsleer heb ik bijvoorbeeld te weinig kennis. Bovendien vind ik dat zo loskomen van de werkelijkheid, wat levert zo'n discussie je nou eigenlijk op?

In het dagelijks leven heb ik niet zoveel echt open gesprekken over het geloof. Ja, met mijn broer soms wel. Maar voor de rest merk ik thuis dat er gewoon minder interesse is in dat "gedoe". Niet iedereen houdt ervan om altijd over dat soort dingen te praten, sterker nog: de meeste mensen niet. Ik heb heel vaak het idee dat ik niet duidelijk uit kan leggen wat ik bedoel en dat mensen het gewoon niet begrijpen. Vaak zakt de moed me na vijf minuten al in de schoenen.

Daarom blijft zo'n forum als dit mij ook wel trekken. Het houdt je een beetje denkende en je kunt er je ideeën kwijt. Je kunt nadenken over waar je op wilt reageren en de tijd nemen om antwoord te geven. IRL ga je niet zomaar een avondje in een café zitten om uit te leggen hoe jij Genesis interpreteert. Hoe "vlak" internet soms ook mag zijn, het heeft ook zijn voordelen. Je leert ook eens mensen kennen die je normaal niet tegen het lijf zou lopen en kunt het over onderwepen hebben waar je normaal niet zo snel over begint.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het meest persoonlijke en het meest onpersoonlijke medium, ja, herkenbaar. En toch.

Het is na een héél persoonlijk gesprek via msn, met iemand die ik nog nooit in levende lijve heb gezien, dat ik recent weer eens stappen heb gemaakt in mijn persoonlijke geloofsleven, zelfs zover dat ik er voor het eerst hier op dit forum over heb kunnen/durven praten.

Hoe onpersoonlijk het medium ook is, héél soms blijkt een connectie zelfs dat onpersoonlijke medium te overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben meestal ook degene waar andere mensen tegen gaan zeggen waarom de bijbel niet klopt, waarom God niet bestaat, maar ook voor vragen over het geloof, omdat ik (bijvoorbeeld in mijn klas) zowat de enige christen ben, en in mijn msnlijst staan maar weinig mensen met wie ik over God kan praten die zelf ook geloven op 'mijn' manier (eerst dus helemaal niemand, dat is frustrerend!!) Opzich zoek ik wel andere christenen met wie ik er over kan praten, want dan zie je hun ideeën weer.

Ik vind het hartstikke leuk om met mensen over het geloof te praten als ze zelf niet gelovig zijn, maar ze moeten wel mijn geloof, meningen en overtuigingen respecteren, anders houdt het al snel op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

umm..

als we ons geloof niet goed kunnen onderbouwen, of niet kunnen uitdragen.. dan vraag ik me af wat het geloof dan voor ons betekend

( vrij radicaal)

ieder mens heeft een god's besef - daar kom ik later op terug met een bijbeltekst - ik denk, ook door ervaringen, dat iedereen openstaat voor het geloof. het maakt niets uit of iemand nou een hippie, hardrocker, gabber/jumper of wat dan ook is

het gaat erom hoe we het geloof brengen. ik heb met god de meest avontuurlijke relatie ooit! god zend mij en ik ga. we "moeten" god neerzetten als een avontuurlijke lieve troostende vader.. dus niet alleen als een liefdevolle god, maar ook een avontuurlijke god

de bijbel is geen geschiedenisboek maar een boek voor je toekomst!

ik geloof dat de 'verhalen' uit de bijbel nog steeds (kunnen) gebeuren.. zolang we de RELATIE met god aangaan

@ hester.. discussie's leiden tot niks het is juist goed om alles bijbels te houden.. ik wil zelf als ik over god praat zo weinig mogelijk zeggen en God door zijn woord laten spreken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch ken ik mensen die niet open staan voor God. Als ik ze vertel over Hem zeggen ze 'oke zal wel' en beginnen dan ergens anders over. Ze vinden alles wat in de bijbel staat onzin en niet waar en willen ook niet het nog een keer proberen.

Hoe ik het geloof breng is meestal eerst door een getuigenis, wat en waarom ik geloof, wat ik heb meegemaakt en gehoord (wat nogal bijzonder is, vind ik zelf) en ik vertel wat er dan in me op kom.

Met de bijbel bij de hand kan ik niet zo veel, omdat dus de meeste mensen dat ongelooflijke onzin vinden en denken dat het door 1 persoon gemaakt is en ze denken dat de 'verhalen' verzonnen zijn, enzovoort. Toch probeer ik het meer met de bijbel te vertellen, maar dat lukt lang niet altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet zo raar ook. Nadat we in Adam allemaal gevallen zijn, en zo eigenlijk medestanders van Satan geworden zijn verlangen wij veel meer naar de dingen die ons van God weghouden, dan naar de dingen die ons tot God brengen.

En sinds de mens niet meer in God geloofd, geloofd het in alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

toch wel een tof topic dit, ik zie het nu pas.

Ik heb wel geleerd te praten over mijn geloof. Dat komt vooral door mijn tijd bij NSR. Bij NSR zit iedereen verplicht op kring. Navigators zijn over het algemeen gek op vragen stellen bij teksten. Dus dan heb je vragen zoals: Wat zegt deze tekst over God? Wat zegt deze tekst over de mens? Wat kan ik ermee? Of je gebruikte de volgende drie stappen: obsevatie: wat staat er eigenlijk? interpretatie: wat betekent de tekst? toepassing: hoe breng ik het in de praktijk? Bij Navigators komen ze om de zoveel tijd met nieuwe boekjes en dus met nieuwe vragen.

Dit soort vragen kunnen wel helpen als je een serieus gesprek hebt over de bijbel, maar ze zijn niet alles. Het laatste jaar bij NSR heb ik bij mijn kring ontzettend veel gesprekken kunnen hebben over geloof, maar de beste gesprekken waar toch wel als we van het boekje afweken en elkaar echt vragen gingen stellen.

Met ongelovigen, uhm ja, de meeste mensen weten wel dat ik christen ben en veel mensen gaan daar ook gewoon op een normale manier mee om. Het is meer dat het ter sprake komt als ik het over het weekend heb. Wel heb ik een collega die als hij mij ziet standaard zijn frustraties over het christendom moet vertellen, maar ja dat is oke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid