Spring naar bijdragen

Kun je als Christen staken?


Aanbevolen berichten

Ik zie niet in waarom je niet zou staken. Staken is iets wettigs en al zou dat het niet zijn (zoals vroeger het geval was) dan vind ik dat nog steeds je recht als er aan je rechten getoornd wordt, of de baas niet goed voor z'n personeel zorgt.

Waarom zou je niet voor je collega's en jezelf mogen opkomen?

Met die redantie van die man zou je ook nooit ontslag mogen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kathechismus van de Katholieke Kerk over staken:

Stakingen zijn moreel geoorloofd, voor zover ze beschouwd kunnen worden als onvermijdelijke, zo niet noodzakelijke middelen om een evenredig voordeel te bereiken. Ze zijn moreel onaanvaardbaar, wanneer ze gepaard gaan met gewelddadigheden of wanneer men ze gebruikt voor doelstellingen, die niet direct met de arbeidsvoorwaarden te maken hebben of die strijdig zijn met het algemeen welzijn. (KKK 2435)

Voor geïnteresseerden, dat spreekt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, het kan, maar kun je het ook magen en wat zegt de Bijbel er over?

Bij het bedrijf waar ik voor werk is al ruime tijd een slepend CAO-conflict. De vakbonden hebben nu opgeroepen tot een staking op 4 september.

Wat te doen?

Niet staken. Vanuit de reformatorisch-christelijke visie is het niet goed om te 'rebelleren' tegen de overheden of welke andere macht dan ook die boven je staat. Daarnaast is het geloof ik bij ons dat de baan die je hebt, dat je arbeid hebt en geld krijgt de genade van God en is het dus erg lomp om je werk neer te leggen. Arbeidsweigering mag volgens mij (van 'ons') alleen wanneer de geboden van God in het geding komen. Dus bijvoorbeeld zondagsarbeid knipoog_dicht.gif

Daarvoor hebben wij dan ook de Reformatorische Maatschappelijke Unie een soort Vakbond, maar dan anders. Daar vind je ook dingen over de visie op het staken vanuit de reformatorische beginselen.

link

Quote:
Waarom mag staken niet?

Met arbeid proberen wij als mensen drie doelen te dienen:

* de eer van God

* het heil van onze naaste

* de voorziening in ons levensonderhoud

Het zal duidelijk zijn dat we door te staken deze doeleinden niet kunnen dienen. Naast deze principiële redenen om staking te veroordelen zijn er ook nog wel andere (bijvoorbeeld economische) motieven aan te voeren om het gebruik van het stakingswapen af te wijzen.

Staken is in strijd met de Goddelijke opdacht tot werken. De mens heeft van God de opdracht gekregen de aarde door middel van de arbeid tot ontwikkeling te brengen. We moeten woekeren met onze talenten. De gelijkenis van de talenten in Mattheüs 25:14 en verder spreekt wat dat betreft duidelijke taal. Bij een staking wordt met die talenten niet gewoekerd, integendeel, ze worden begraven. Het is onze plicht en roeping onze arbeid te verrichten. Lees de volgende bijbelgedeelten er maar op na: Spreuken 6:6-9, 1 Petrus 2:18, 2 Thessalonicenzen 3:8 en 12.

Staken leidt ook tot contractbreuk. De gezagsrelaties tussen werkgever en werknemer wordt verbroken. De werknemer weigert zijn werk te doen op de afgesproken voorwaarden. Dat is in strijd met de bepalingen van het arbeidscontract en is een uiting van de revolutiegeest, die van nature in ons huist. Als we staken staan we op tegen God en tegen onze naaste in plaats van God en onze naaste te dienen. Het gaat dan in de regel om ons eigen gewin of materieel voordeel.

Dat we door te staken niet in staat zijn in ons levensonderhoud te voorzien op een wettige wijze, hoeft niet aangetoond te worden.

Degenen die met stakingen zijn geconfronteerd zijn het er in het algemeen over eens dat van stakingsacties een demoraliserend effect uitgaat. Dat blijkt niet alleen tijdens de staking, maar ook daarna. Het demoraliserend karakter komt tijdens de staking tot uiting in ongeregeldheden, intimidatie-praktijken, vernielingen en ordeverstoringen.

Na de staking blijken de demoraliserende gevolgen uit o.a. een verstoorde onderlinge verhouding tussen stakers en bedrijfsleiding/werkgever, een verstoring in de productie, die tot afzetproblemen kan leiden en tot verslechtering van de rendementspositie van het door een staking getroffen bedrijf.

Een staking lost niets op maar versterkt veelal de conflictsituatie. Overleg is de beste manier. Bij blijvende conflictsituaties zou een vorm van arbitrage (rechtspraak door deskundige leken) uitkomst kunnen bieden.

Er kunnen in de arbeidsomstandigheden situaties ontstaan die een staking ook voor een christen geoorloofd maken. Dat zijn situaties waarin doorwerken zonde is tegen God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Kathechismus van de Katholieke Kerk over staken:

Stakingen zijn moreel geoorloofd, voor zover ze beschouwd kunnen worden als onvermijdelijke, zo niet noodzakelijke middelen om een evenredig voordeel te bereiken. Ze zijn moreel onaanvaardbaar, wanneer ze gepaard gaan met gewelddadigheden of wanneer men ze gebruikt voor doelstellingen, die niet direct met de arbeidsvoorwaarden te maken hebben of die strijdig zijn met het algemeen welzijn. (KKK 2435)

Voor geïnteresseerden, dat spreekt.
smile.gif

Ze hebben ook overal een antwoord op in die KKK zeg...

Wat moet het heerlijk makkelijk zijn om katholiek te zijn puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Of CDA
knipoog_dicht.gif

Van enige kennis in dezen is blijkbaar geen sprake.

Overigens kun je als christen inderdaad staken. Ik had het alleen niet gedaan, de stakingen van tegenwoordig zijn vooral nog een poging tot machtsbehoud van gevestigde vakbonden als FNV en CNV. Zelden zijn de arbeidsomstandigheden dermate beneden peil dat daadwerkelijk actie is vereist.

Werk je trouwens op zo'n callcenter van KPN?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Van enige kennis in dezen is blijkbaar geen sprake.

Overigens kun je als christen inderdaad staken. Ik had het alleen niet gedaan, de stakingen van tegenwoordig zijn vooral nog een poging tot machtsbehoud van gevestigde vakbonden als FNV en CNV. Zelden zijn de arbeidsomstandigheden dermate beneden peil dat daadwerkelijk actie is vereist.

Werk je trouwens op zo'n callcenter van KPN?

Ja. Ik zoek een telefoonnummer voor je op, los moeiteloos een probleem met je internetverbinding op, verzeker je huis, auto, leven, vakantie, ziektenkosten en rechtbijstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik ben van mening dat je hier de bijbel buiten beschouwing moet laten. Ik zou niet weten waarom christenen niet kunnen staken. Kom op zeg, de bijbel er bij pakken voor staken, ik geloofde eerst niet toen ik het las, maar sommige van jullie schrijven het echt. puh2.gif

Ik ben toch echt christelijk, maar ik zie absoluut niet in waarom christenen niet zouden mogen staken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid