Spring naar bijdragen

Studentenverenigingen


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen smile.gif

Zoals jullie misschien weten, ga ik aankomend jaar studeren. Het lijkt mij leuk bij een studentenvereniging te gaan, en helemaal bij een christelijke. Maar nu wil het zo zijn dat er in Nijmegen (waar ik dus heen ga puh2.gif) drie christelijke studentenverenigingen zijn. Ichtus, VGSN en Navigators. Het probleem is : ik kan niet kiezen nosmile.gif. Bovendien moet het allemaal heel snel besloten zijn, en ook daar ben ik niet zo goed in puh2.gif. Ik ben benieuwt of er hier mensen zijn die lid zijn van één van deze verenigingen, of er wat meer van weten dan ik. Of misschien zijn er meer mensen die twijfelen tussen verenigingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In nijmegen wordt ook een nieuw dispuut van de C.S.F.R. opgericht waarbij ze héél hard actieve leden nodig hebben knipoog_dicht.gif

Maar, om even een wat duidelijker antwoord op je vraag te geven - het hangt er heel er vanaf wat je zelf belangrijk vindt.

- Vind je studentikoziteit belangrijk/leuk?

- Vind je het leuker om op een grote studentenvereniging te zitten of op een kleinere?

- Vind je het leuk wanneer de studentenvereniging ook nog disputen in andere plaatsen heeft, en dus een grote landelijke vereniging is?

- Wil je een studentenvereniging die de nadruk heeft liggen op amicitia (gezelligheid) of op studie (lezingen, kringen waarbij je je verdiept in een onderwerp)?

Overigens ben ik net terug van de introweek van de C.S.F.R. in Utrecht en het beviel prima big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lid worden bij Navigators zou nog wel eens lastig kunnen zijn, omdat je daar meestal verplicht novitiaat moet lopen en dat meestal volgende week begint. VGSN is vooral interessant als je vrijgemaakt bent, het zijn namelijk de vrijgemaakte studenten bij elkaar. knipoog_dicht.gif

Verder is het globale verschil tussen ichtus en Navigators vooral dat Navigators een behoorlijk actieve en studentikoze vereniging is en Ichtus is in die zin veel tammer, in mijn ogen soms bijna op het saaie af.

Beginnen bij het nieuwe dispuut van CSFR is natuurlijk ook mooi, dat is vooral een stevig reformatorische vereniging, waar ik me iig nu al heel erg thuis voel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Noviaat begint de vijfde geloof ik pas in Nijmegen. Ik heb me laten vertellen dat VGSN niet alleen vrijgemaakt is knipoog_dicht.gif. Ichthus lijkt me eigenlijk minder leuk, want daar zijn maar 40 mensen lid ofzo, lijkt me een beetje saai. Iets groter mag wel van mij.

Navigators lijkt me wel erg leuk, maar ik weet niet of ik daar wel zo bij pas. Mijn beeld bij hun is dat het allemaal van die pinkstergemeente mensen zijn. Maar dat heb ik misschien fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Noviaat begint de vijfde geloof ik pas in Nijmegen. Ik heb me laten vertellen dat VGSN niet alleen vrijgemaakt is
knipoog_dicht.gif
.

Niet? nosmile.gif Waar zijn al die mooie verzuilde verenigingen gebleven? nosmile.gif

Ze zijn iig van oorsprong vrijgemaakt. engel.gif

Quote:
Ichthus lijkt me eigenlijk minder leuk, want daar zijn maar 40 mensen lid ofzo, lijkt me een beetje saai. Iets groter mag wel van mij.

Dat is idd wel heel klein...

Quote:
Navigators lijkt me wel erg leuk, maar ik weet niet of ik daar wel zo bij pas. Mijn beeld bij hun is dat het allemaal van die pinkstergemeente mensen zijn. Maar dat heb ik misschien fout.

Bij Navigators zul je inderdaad wel de meeste pinkstermensen tegenkomen. Maar op zich is het gewoon een breed christelijke verenigingen, waar ook gewoon mensen uit de traditioneel protestantse kerken heengaan, wellicht zelfs ook nog een aantal 'verdwaalde' katholieken. Bij Navigators kun je vaak wel een stevige ontgroening verwachten. Ik vind ze zelf vaak nogal wereldgelijkvormig. Vandaar dan ook mede mijn keus voor het prachtige dispuut der CSFR, genaamd Sola Scriptura. smile.gif En het dispuut van CSFR in Nijmegen zal vast ook mooi zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Noviaat begint de vijfde geloof ik pas in Nijmegen. Ik heb me laten vertellen dat VGSN niet alleen vrijgemaakt is
knipoog_dicht.gif
.

Sommige vrijgemaakte verenigingen staan ook open voor niet-vrijgemaakten. Ik denk dat Eru Iluvatar je daar meer over kan vertellen smile.gif

Quote:
Ichthus lijkt me eigenlijk minder leuk, want daar zijn maar 40 mensen lid ofzo, lijkt me een beetje saai. Iets groter mag wel van mij.

Ik zou niet weten of Ichthus echt zo saai is, ik heb dat nog nooit eerder gehoord, maar het zou kunnen..

Het is iig inderdaad niet studentikoos, en heeft een meer evangeliserend karakter.

Quote:

Navigators lijkt me wel erg leuk, maar ik weet niet of ik daar wel zo bij pas. Mijn beeld bij hun is dat het allemaal van die pinkstergemeente mensen zijn. Maar dat heb ik misschien fout.

Een goede vriend van me gaat bij de Navigators en hij is van oorsprong gergemmer, en nu gaat hij naar een behoudende christelijk gereformeerde kerk. Als ik lees wat timon schrijft, dan vraag ik me hard af of hij er past.. hij is niet zo van de wereldgelijkvormigheid knipoog_dicht.gif

De CSFR in Nijmegen is nu ook nog heel klein, dus wanneer je bij een grote studentenvereniging wilt, valt die sowieso af. Die valt ook af wanneer je niet erg actief wilt zijn. Verder kan ik 'm aanraden, de C.S.F.R. is leuk - reformatorisch maar niet al te erg, veel gezelligheid maar ook veel studie, studentikoos, superveel leuke activiteiten om heen te gaan (conferenties ed).

Link naar bericht
Deel via andere websites

navigators is misschien wel de meest evangelische van alle studentenverenigingen. Maar het is net welke insteek jij hebt. Ik ben door mijn vrienden en vriendinnen bij NSR overgestapt van charismatisch naar hervormd. Laat je je alleen vormen door je studentenvereniging of blijf je ook nog actief in je kerk? Want dat maakt uit. Laat je je meeslepen door die evangelischen of niet?

Over die ontgroening zou ik me niet zo heel druk maken. Ontgroeningen zijn een rollenspel. Dat rollenspel is nodig om geïntroduceerd te worden in fenomeen studentikoziteit. Ik zou me er bij Navigators nou niet te veel van voorstellen, in vergelijking tot seculiere verenigingen, in elk geval als je ontgroend zou worden door navigators, je zal geen druppel alcohol drinken tijdens je ontgroening.

Navigators heeft twee kanten. Aan de ene kant veel kleine kringen en persoonlijke opbouw en vorming en aan de andere kant studentikoziteit en feestjes. De helft wordt lid voor het eerste gedeelte en de andere helft voor het tweede gedeelte en bekeert zich halverwege zijn of haar studententijd. Maar de feestjes en de studentikoziteit maken ook dat navigators toegankelijk is voor niet-christenen. Op bestuursniveau zijn er al jaren goede contacten tussen NSR en seculiere verenigingen. Er worden door NSR toneelstukken gehouden op seculiere verenigingen en er zijn al veel alphacursusen geweest waar ook mensen tot geloof komen.

ik denk dat bij navigators vooral belangrijk is, dat het spel "studentikoziteit" je ligt. Het is een cultuur en een netwerk. Bij NSR hebben we verschillende disputen die variëren van zeer studentikoos tot anti-studentikoos. Wat ik mooi vind aan studentikoze disputen dat die mannen vooral echt vriendschappen voor het leven opbouwen, intensief elkaar persoonlijk aan het coachen zijn op geestelijk vlak, naast dat ze heel veel bier drinken en brassen. Ik zat trouwens bij het anti-studentikoze dispuut.

kan je bij NSN maar op een moment ontgroening doen? Bij NSR hebben we twee momenten daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk dat bij navigators vooral belangrijk is, dat het spel "studentikoziteit" je ligt. Het is een cultuur en een netwerk. Bij NSR hebben we verschillende disputen die variëren van zeer studentikoos tot anti-studentikoos. Wat ik mooi vind aan studentikoze disputen dat die mannen vooral echt vriendschappen voor het leven opbouwen, intensief elkaar persoonlijk aan het coachen zijn op geestelijk vlak, naast dat ze heel veel bier drinken en brassen. Ik zat trouwens bij het anti-studentikoze dispuut.

yes.gif mooie omschrijving.

Quote:
kan je bij NSN maar op een moment ontgroening doen? Bij NSR hebben we twee momenten daarvoor.

Bij de CSFR hebben ze idd ook een 'na-intro'; waarbij je een stuk minder ontgroend word (gaat wat lastiger) maar op die manier kun je ook later de vereniging binnen stappen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

HOHO wat een vooroordelen tegen Ichthus!! Ik heb drie jaar op Ichthus Utrecht gezeten en t was geweldig! Net als op elke andere studentenvereniging zijn er verschillende mensen die verschillende dingen willen doen. Maar ik ken alleen Ichthus Utrecht, wil iemand daar meer over weten, vragen staat vrij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HOHO wat een vooroordelen tegen Ichthus!! Ik heb drie jaar op Ichthus Utrecht gezeten en t was geweldig! Net als op elke andere studentenvereniging zijn er verschillende mensen die verschillende dingen willen doen. Maar ik ken alleen Ichthus Utrecht, wil iemand daar meer over weten, vragen staat vrij!

HOHO alleen TimonK heeft maar een vooroordeel: 'het is saai' en verder niet toch? knipoog_dicht.gif

Maar fijn dat jij ook wat kunt vertellen over Ichthus inderdaad yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

HOHO wat een vooroordelen tegen Ichthus!! Ik heb drie jaar op Ichthus Utrecht gezeten en t was geweldig! Net als op elke andere studentenvereniging zijn er verschillende mensen die verschillende dingen willen doen. Maar ik ken alleen Ichthus Utrecht, wil iemand daar meer over weten, vragen staat vrij!

Ik heb gezegd dat het in mijn ogen wat tam, soms tot op het saaie af overkomt idd. knipoog_dicht.gif Ik bedoelde dat vooral te zeggen in vergelijking met de andere christelijke verenigingen die er ook zijn. Van de christelijke verenigingen is Ichtus over het algemeen volgens mij echt wel de rustigste. Niet dat het verkeerd is, dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Naar mijn persoonlijke smaak is het wat té rustig. Maar ik heb ook vrienden op Ichtus zitten die het daar echt enorm naar hun zin hebben, dus in die zin zul je er geen kwaad woord van mij over horen. Het is alleen niet mijn ding. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn medestudenten wisten me te vertellen dat er in Utrecht geen goede katholieke verenigingen bestaan en dat er op religieus gebied vooral een hoop gereformeerd geweld bestaat. Ik bemoei me dus verder niet met die verenigingen.
knipoog_dicht.gif

Ach ja. Op zich denk ik dat je voor diepgaande gesprekken al genoeg intressante mensen om je heen hebt daar. smile.gif

En het lijkt me dat je als kleine groep wel naar elkaar toe trekt toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn medestudenten wisten me te vertellen dat er in Utrecht geen goede katholieke verenigingen bestaan en dat er op religieus gebied vooral een hoop gereformeerd geweld bestaat. Ik bemoei me dus verder niet met die verenigingen.
knipoog_dicht.gif

Volgens mij is dat in heel Nederland wel zo het geval. Van de katholieke verenigingen die ik ken, is iig weinig katholieks meer over, op een aantal tradities en de naam na. Verder inderdaad veel gereformeerde verenigingen en daarnaast een aantal vooral christelijke verenigingen, waar in de praktijk vooral protestanten (en dus ook evangelischen) heengaan. Maar daar willen ook best nog wel eens katholieken heengaan. Van CSR Delft kan ik me iig herinneren dat we volgens mij zo'n 4 overtuigd katholieken op de vereniging hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben ik even blij dat dit me bespaerd blijft
widegrin.gif

Ik ook. Op zich had ik me wel aan kunnen melden 4 of 5 jaar geleden, maar ik heb er nooit behoefte aan gehad. Ik zou dan ook niet voor de goede gesprekken komen maar meer voor het gezuip... devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ook. Op zich had ik me wel aan kunnen melden 4 of 5 jaar geleden, maar ik heb er nooit behoefte aan gehad. Ik zou dan ook niet voor de goede gesprekken komen maar meer voor het gezuip...
devil.gif

Ach ja, dat en nog veel meer kon ik ook wel 4 a 5 jar terug zónder studenten vereniging rofl.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ach ja. Op zich denk ik dat je voor diepgaande gesprekken al genoeg intressante mensen om je heen hebt daar.
smile.gif

En het lijkt me dat je als kleine groep wel naar elkaar toe trekt toch?

Dat is de uitdaging, gemeenschap vormen. Daar hebben wij niet direct een vereniging voor nodig door onze manier van samenleven.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid